Absolutní vítězkou jedenáctého ročníku Mezinárodní houslové soutěže Josefa Micky se v Praze stala Natalia Szymczyk, patnáctiletá studentka Střední hudební školy Karola Szymanowského v Katovicích. Je už laureátkou více než tří desítek národních a mezinárodních houslových soutěží. Nejúspěšnější českou účastnicí Mezinárodní houslové soutěže Josefa Micky je letos Marie Burgetová, šestnáctiletá studentka Gymnázia a Hudební školy…
Mladistvý večer ve Stadlerově nadaci
„Hra Elišky Tkadlčíkové vyniká technickou precizností, křehkou něhou i pevným úhozem. Dokáže být u klavíru rozverná i romanticky zahloubaná, ukázněná v klasicistním repertoáru i uvolněná v jazzových rytmech.“
„Vilém Jirsa je houslistou s velmi kultivovaným tónem, zralým, jistým, čistým. Jeho hra je výrazově velmi bohatá, vyrůstá v něm další výborný houslista mladé generace.“
„Pro hru Juraje Škody je typické soustředění na tvorbu každého tónu, vřelost a všestranná muzikalita. Je znát, že pochází z rodiny, která se věnuje folkloru i jazzu.“
Nadace Stadler-Trier Music Foundation vznikla na základě závěti česko-švýcarského muzikologa Jana Stadlera (1922–2019). Pomáhá mladým talentovaným hudebníkům nejen přínosnými projekty, granty a stipendii, ale také dává začínajícím umělcům příležitost vystoupit na koncertním večeru. Děje se tak v Hrzánském paláci v Celetné ulici v Praze a koncerty jsou příhodně nazývány Salony. Na tom posledním hráli v úterý 30. května klavíristka Eliška Tkadlčíková, houslista Vilém Jirsa a violoncellista Juraj Škoda.
Malé zázraky na Salonu ZUŠ
„Obe flautistky predviedli naozaj veľmi vyrovnané a zaujímavé výkony.“
„Mentorovi Janovi Fišerovi bol štipendista Aleš Baránek skvelým partnerom.“
„Štipendisti z triedy mentora Iva Kahánka sa postarali o päť čísel na naozaj vysokej úrovni.“
Láska k hudbe, usilovnosť, a veľa talentu. Salon ZUŠ Pražského jara, už tradičná súčasť festivalu, disponoval všetkými z týchto vznešených atribútov aj tento rok. V Kostole sv. Šimona a Judy sa 25. mája predstavili viac než dve desiatky mladých hudobníkov – štipendistov, respektíve absolventov, akadémie MenART.
Pražské jaro s mladými talenty Akademie MenART online
Mezinárodní hudební festival Pražské jaro představí ve svém programu mladé hudební talenty. V úterý 25. května od 20 hodin nabídnou pořadatelé online přenos absolventů aktuálního ročníku Stipendijní Akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART, a sice z pražského kostela svatých Šimona a Judy. Pořadatelé uvádějí, že mládež pracovala společně se svými pedagogy pod vedením pěvkyně Kateřiny…
Soutěž Josefa Micky přeložena na červen
V novém termínu od 12. do 14. června proběhne 8. ročník Mezinárodní houslové soutěže PhDr. Josefa Micky. Rozhodli tak organizátoři, porota soutěže v čele s předsedou Václavem Hudečkem a ředitel Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy, kde se soutěž koná. Původní termín 20. až 22. března byl zrušen v reakci na opatření vlády. Jednokolová…
O komorní hře na Pražské konzervatoři a zítřejším koncertu
„Vznikání komorních těles bylo inspirací pro Dvořáka, Janáčka, Nováka nebo Suka. Byla to doba, kdy vznikala stěžejní komorní díla v měřítku daleko přesahujícím naše hranice.“
„Tehdejší ředitel konzervatoře Antonín Bennewitz (1833 – 1926) v roce 1888 povýšil komorní hru na plnohodnotný předmět.“
„Komorní umění současných studentů Pražské konzervatoře bude k vidění již zítra v Koncertním sále Na Rejdišti.“
Komorní hra je dnes běžnou součástí koncertních programů a řad. Profesionální tělesa se k ní ale uchýlila až po éře domácích koncertů, které jsou její kolébkou. Velkou líhní přitom byla Pražská konzervatoř. Připomeňme si legendy komorní hry a linky, které od nich vedou až do současnosti. Víte, které špičkové skladatele tehdejší komorní uskupení inspirovala? A jací jsou současní studenti komorní hry?