KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Tři karty, tři hraběnky. Piková dáma v Brně

„Martin Glaser vypráví operu na pomezí snu a reality.“

„Orchestr by mohl podporovat dění mnohem vehementněji.“

„Když Soňa Červená deklamuje svým hlubokým hlasem za tichounkých přiznávek orchestru francouzskou sloku písně, tak mrazí.“

Brněnská inscenace Čajkovského Pikové dámy láká i rok po premiéře na hudbu ne tak často hrané opery, na temný petrohradský příběh – a na Soňu Červenou. Třiadevadesátiletá pěvkyně a herečka je v inscenaci zapojena aktivně a obdivuhodně. Hrála a po svém trochu zpívala i v úterý 26. února. Do konce sezóny však už nyní titul v plánech nefiguruje.

Číst dál…

Filharmonie Brno v Japonsku: Nejvíce boduje Vltava

„Vychází se vstříc požadavkům pořadatelů, kteří vždy žádají právě český repertoár.“

„Možnost poslechnout si brněnské filharmoniky v plné zvukové kvalitě, kterou zatím české sály neposkytují.“

„Posluchači v Japonsku často obdarovávají hudebníky drobnými pozornostmi.“

Brněnská filharmonie se vrátila z desátého japonského turné. Během tří týdnů odehrála jedenáct koncertů v devíti městech. Hlavní poznatek? Japonsko se nemění – zůstává rájem klasické hudby.

Číst dál…

V Rudolfinu zazněl Janáček, Čajkovskij i Schubert. Skvěle.

„Janáčkovo Concertino je ve světové komorní literatuře dílo dost ojedinělé.“ „Čajkovského klavírní koncert č.3 si zapomnění nezaslouží.“ „Schubertova“ Velká“ symfonie je skutečně grandiózní dílo.“ Kirilla Gersteina, všestranného klavíristu, který se nebojí hrát jazz, romantiky i soudobou hudbu, pozvala Česká filharmonie na svůj abonentní koncert 13. února. K České filharmonii má Kirill Gerstein…

Číst dál…

Komorní hudba v nejlepších rukou. Pavel Haas Quartet v Rudolfinu

„Veronika Jarůšková je na post primária svojou charizmou a hráčskymi dispozíciami ako stvorená.“ „Brahmsova hráčsky neľahká kompozícia v ich prevedení vyznela ako príjemné, priateľské muzicírovanie.“ „Veľmi lyricky podaný, podmanivý prídavok z Dvořákovho Kvintetu bol skôr ďalším číslom programu než prídavkom.“ Doma vraj nikto nie je prorokom: ibaže by bola reč o skvelom českom ansámbli…

Číst dál…

Brněnské Labutí jezero po 100 letech a nově

„Plakát je focený provokativně a moderně. Kostýmy ale budou klasické.“ „S tanečníky o všem mluvím, abych věděl, jak se v roli cítí.“ „“Strašně rád jsem slyšel, že to budeme hrát tak, jak to Čajkovskij napsal. Zažil jsem pár choreografů, kteří kvůli tanečníkům zpomalovali.“ Labutí jezero po 100 letech a v novém hávu, tak by se…

Číst dál…

Právě doznělo (16) – Česká filharmonie poprvé v „Elphie“

„Elphie“ je důvěrná zdrobnělina pro Labskou filharmonii, architektonicky jedinečný, jen dva roky starý koncertní sál v Hamburku, který neodolatelně láká milovníky hudby z celé Evropy a do kterého proto není vůbec snadné sehnat vstupenky. Čtvrtý únorový den tam poprvé vystoupila Česká filharmonie. Se Semjonem Byčkovem hrála ruskou hudbu a přidávala Dvořáka a Brahmse. Jaké to…

Číst dál…

Leoš Svárovský: Cesta do Japonska, která mě čeká, má pořadové číslo 43

„Se soudobou hudbou bych do Japonska nejel, myslím, že ta by odezvu nenašla. „Japonské publikum je konzervativní. Nejraději poslouchá skladby z období klasicismu a romantismu.“ „K velké chvále Japonců je potřeba podotknout, že mají velmi kvalitní sály, akusticky naprosto špičkové.“ Už druhý český orchestr míří letos do Japonska. V lednu tam koncertoval Symfonický orchestr…

Číst dál…

Čajkovského zakázaný Eugen Oněgin s Rostropovičem

„Tím hlavním je vysoká umělecká úroveň, podtržená osobitým pojetím dirigenta; ale vedle toho má nahrávka ještě zvláštní osud.“

 „Ruská edice po emigraci manželů Rostropovičových v roce 1974 bryskně zmizela.“

 „Asi nejtypičtějším rysem Rostropovičova pojetí jsou výrazně pomalejší tempa lyrických částí.“

Málokterá opera slovanského repertoáru se může pochlubit co do počtu i umělecké různorodosti tolika nahrávkami jako Čajkovského Eugen Oněgin. Tím obtížnější je zvolit zodpovědně a s čistým svědomím takzvanou referenční nahrávku – a to i v situaci, chceme-li vybírat z nahrávek pouze ruské provenience.

Číst dál…

S Josefem Špačkem v dobré společnosti

„Glanerta zavedla jeho invence od Brahmse vlastně dost daleko.“ „Jestli Stravinskij vyzněl až strhujícím způsobem, pak přídavek doslova uzemnil.“ „Byčkov vedl filharmoniky k přesnému, nesentimentálnímu, věcnějšímu projevu.“ Prvnímu lednovému abonentnímu programu České filharmonie dominoval koncertní mistr Josef Špaček v roli sólisty. Stravinského Houslový koncert D dur prozářil takovým způsobem, že zastínil nejen…

Číst dál…

Soňa Červená: Zpívala jsem Bacha a Dvořáka, koledy ani ne

„Patos já nemám ráda…“

„Že mně Janáček nenapsal Makropulos, to mu nezapomenu!“

„Ostrava teď v opeře dělá báječné věci.“

V pražském Foru Karlín dnes večer opakuje Národní divadlo vánoční koncert orchestru a sboru Státní opery. Dirigentem je Andreas Sebastian Weiser, účinkuje také klavírista Marek Kozák a Kühnův dětský sbor, mezi pěvci je Simona Šaturová. Po dílech Wolfganga Amadea Mozarta a Ernö Dohnányiho patří druhá polovina večera kouzlu českých vánočních koled v úpravě skladatele Luboše Fišera. Vánoční pasáže z evangelií v této části programu přednáší Soňa Červená. Před třemi roky slavila devadesátiny. Žije v Praze, můžete ji často potkat v divadle. Ale klidně i v Brně nebo Ostravě. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se zamýšlí nad poselstvím Bible a nad vánoční hudbou a komentuje svou pěveckou a nyní i hereckou dráhu. A nakonec i to cestování.  

Číst dál…

Ruský večer s Vladimírem Fedosejevem

„Vladimír Fedosejev je jedním z největších znalců Čajkovského díla.“ „Hra Jana Mráčka je mimořádně pevná v intonaci, lyrická i dynamická.“ „Symfonické tance Sergeje Rachmaninova jsou jeho kšaftem.“ Rusko si nemůže stěžovat, že by mělo málo špičkových dirigentů. Jedním z nich je Vladimír Fedosejev, jeden z největších znalců Čajkovského díla. Přes 55 let ho propaguje po…

Číst dál…

Brilantní Yekwon Sunwoo

„Korejci prokázali, že Dvořákovi rozumí.“ „Yekwonovo provedení Rachmaninova koncertu doslova bralo dech.“ „Sóla v Čajkovského koncertu byla skvělá.“ Rudolf Firkušný, klavírista světového renomé, byl jedním z těch, kdo stáli v roce 1946 u zrodu Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Po své emigraci v roce 1948 se mohl vrátit na pódium v Rudolfinu až za dlouhých 42…

Číst dál…

Filharmonie jako kulturní klenot.
Semjon Byčkov hovoří o nadcházejícím působení v Praze

„Za své kořeny jsem opravdu vděčný.“

„Oslovili jsme čtrnáct skladatelů, z toho devět českých, aby nám napsali nová díla.“

„Je málo těles, která přežila s vlastní identitou. Česká filharmonie jedním z takových orchestrů je.“

Šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov dnes večer v Rudolfinu řídí program sestavený z české hudby. Nad ní, ale i nad Mahlerem, Čajkovským a světovým repertoárem a také nad svými kořeny a nad historií se zamýšlí v rozhovoru pro portál KlasikaPlus. Vyplývá z něj, že ve funkci, které se v Praze od této sezóny ujímá, bude ctít tradice a hledat cesty k jejich udržování, že však stejně tak bude usilovat o nové – a o nacházení rovnováhy.

Číst dál…