Brněnské Labutí jezero po 100 letech a nově
„Plakát je focený provokativně a moderně. Kostýmy ale budou klasické.“
„S tanečníky o všem mluvím, abych věděl, jak se v roli cítí.“
„“Strašně rád jsem slyšel, že to budeme hrát tak, jak to Čajkovskij napsal. Zažil jsem pár choreografů, kteří kvůli tanečníkům zpomalovali.“
Labutí jezero po 100 letech a v novém hávu, tak by se dala zjednodušeně popsat obnovená premiéra ikonického díla baletní literatury z pera Petra Iljiče Čajkovského, kterou na 19. února chystá Národní divadlo Brno. Připomene tak historicky první uvedení tohoto titulu na této scéně přesně před jedním stoletím.
Inscenace, která se dočkala obnovy, měla premiéru v prosinci roku 1999, teď se ale dočkala nových kostýmů a dekorací. Plakát, který na ni upozorňuje, sice zobrazuje ženu v černých minišatech, růžových punčochách a botách na vysokém podpatku. Tak ale nové kostýmy vypadat nebudou. „Ten plakát je focený provokativně a moderně. Kostýmy ale budou klasické,“ vysvětlil umělecký šéf souboru a dodal, proč nebyl s vizuální stránkou Labutího jezera spokojený od začátku jeho působení v Brně. „Některé kostýmy byly z inscenace z roku 1976. Naštěstí se nám podařilo získat příspěvek od města, takže se náš balet může konečně dostat na evropskou úroveň.“
Autorem kostýmů je výtvarník Roman Šolc, který s baletním souborem Národního divadla Brno spolupracuje už 20 let a kostýmy vytváří pro většinu českých divadel. Novou scénu vytvoří britský výtvarník Peter Horne, který už v Brně spolupracoval na baletu Louskáček.
Autorem nového provedení je choreograf polského původu Robert Strajner. Inscenace vychází z tradiční choreografické koncepce Mariuse Petipy a Lva Ivanova. „Ve spolupráci s asistenty jsme to jen trochu pročistili a přizpůsobili choreografii tanečníkům. S tanečníky o všem mluvím, abych věděl, jak se v roli cítí,“ řekl Strajner. „S choreografem se nám spolupracuje moc dobře. Vysvětluje nám, že každý pohyb má vyjadřovat nějaké slovo nebo myšlenku,“ doplnila jedna z představitelek Odetty/Odilie Andrea Popov Smejkalová.
Na obnovené premiéře 19. února se v roli Odetty/Odilie představí Martina Arduino, první sólistka milánské La Scaly, a v roli prince Siegfrieda Maxim Čaščegorov, bývalý první sólista Bavorského státního baletu a hostující umělec Baletu NdB. V reprízách pak roli prince Siegfrieda zatančí například první sólista Royal Ballet v Londýně Vadim Muntagirov a Odettu/Odilii první sólistka Baletu NdB Eriko Wakizono. A ještě jedno zajímavé obsazení je v programu na jaře. V rámci už tradičního projektu Balet Gala s participací festivalu Ruská kultura v ČR vystoupí v představení 11. dubna hvězdy slavných ruských divadel, Oksana Skorik, první sólistka Mariinského divadla v Sankt Petěrburgu a Denis Rodkin, první sólista Velkého divadla v Moskvě.
Dirigovat bude Robert Kružík, který neskrýval nadšení: „Strašně rád jsem slyšel, že to budeme hrát tak, jak to Čajkovskij napsal. Zažil jsem pár choreografů, kteří kvůli tanečníkům zpomalovali. Oproti předchozím zpracováním jsme tedy zrychlili.“.
Labutí jezero je jedno z nejhranějších novoromantických děl. Čajkovskij se inspiroval motivy původní skandinávské legendy o dívce proměněné v labuť. Jeho ztvárnění se pak stalo mistrovským příkladem romantické baletní partitury. Premiéru mělo 4. dubna 1877 ve Velkém divadle v Moskvě a českou nadvakrát, pražské Národní divadlo napřed uvedlo část v únoru 1888 a celý balet pak v červnu 1907.
Foto: Kuba Jíra
Příspěvky od Veronika Veber Paroulková
- Adam Plachetka: Metropolitní? Opravdu jsem si našel „malé divadlo“ pro svoje debuty
- Klára Moldová: Janáček by nebyl Janáčkem, pokud bychom mu vzali správnou češtinu
- Lenka Šaldová: Festival Opera vracíme do lichých let
- Jana Boušková: Pódium je opravdu můj druhý domov
- Marek Kozák: Dobře temperovaný klavír bývá občas nazýván Starým zákonem v hudbě