Česká mše vánoční Hej Mistře! Jakuba Jana Ryby je nedílnou součástí českých Vánoc již téměř 230 let. Zazní na koncertě v Kině Vesmír 16. prosince, kdy spojí Janáčkova filharmonie Ostrava síly s předními českými pěvci mladší generace a s ostravským dirigentem Jiřím Habartem. V následujících dnech je na programu instituce dvojitá pocta skladateli Petru…
Mozartovo Requiem s Collegiem 1704 natřikrát
Soubory Collegium 1704, pěvecké Collegium Vocale 1704 a čtveřice vokálních sólistů Veronika Rovná (soprán), Margherita Maria Sala (alt), Krystian Adam (tenor) a Krešimir Stražanac (bas) se věnují nejslavnějšímu Requiem. Mozartovo dílo bude k poslechu pod taktovkou zakladatele a uměleckého vedoucího Václava Lukse 6. listopadu v pražském Rudolfinu, 7. listopadu v drážďanském Annenkirche a 17. listopadu v sále La Seine Musicale na pařížském…
Dvořákovy Svatební košile ve Smetanově síni. S pěvci z Brna a hráči z Prahy
Roku 1883 obdržel Antonín Dvořák nabídku na zkomponování velkého vokálně instrumentálního díla k uvedení na hudebním festivalu v Birminghamu. Dvořák se obrátil k literárnímu dílu Karla Jaromíra Erbena, z jehož Kytice si vybral dramatickou baladu Svatební košile. Zhudebnění, které patří k vrcholným kreacím skladatelovy tvůrčí geniality, se vyznačuje dokonalým pochopením textu a splynutím s verši v jedinečný celek. Od zkomponování unikátního opusu letos uplývá…
Lednicko-valtický hudební festival završila Beethovenova Devátá
„Janáčkova filharmonie prokázala svůj vysoký standard a nezpochybnitelnou uměleckou úroveň.“
„Nadhudební a nadčasová závěrečná věta Beethovenovy Deváté symfonie naplnila celý sál slavnostním zvukem a majestátní atmosférou.“
„Dirigent Valentin Uryupin vedl hudebníky citlivě, dával bezprostředně najevo jasné záměry a orchestr jej naprosto spolehlivě následoval.“
Slavnostní závěr Lednicko-valtického hudebního festivalu patřil poslednímu a vrcholnému symfonickému dílu Ludwiga van Beethovena. Janáčkova filharmonie Ostrava dechberoucím způsobem přednesla jeho nadčasovou Devátou symfonii a za zpěvu Ódy na radost uzavřela festivalový „zednářský ročník“. Posluchači v zámecké jízdárně byli během večera 12. října svědky výjimečného souznění všech protagonistů na pódiu pod taktovkou soustředěného a charismatického dirigenta Valentina Uryupina.
Lednicko-valtický hudební festival se rozloučí Ódou na radost
Následující týden přinese završení Lednicko-valtického hudebního festivalu. V plánu jsou v novém týdnu ještě tři vystoupení – to poslední za účasti Janáčkovy filharmonie Ostrava, sboru a čtveřice sólistů. Zednářskou tematikou prodchnutý devátý ročník festivalu uzavře Beethovenova letos jubilující Symfonie č. 9 „S Ódou na radost“. Sweet and Dance Music – tak je nazývána…
Dvořákovy Svatební košile oslaví 140. výročí vzniku
Smetanova síň Obecního domu se stane dějištěm mimořádného koncertu. U příležitosti 140. výročí napsání kantáty Svatební košile z pera Antonína Dvořáka se v centru Prahy 30. října uskuteční slavnostní koncert, na který naváže také nový zvukový záznam díla. Na projektu se bude podílet orchestr Prague Philharmonia pod vedením dirigenta Petra Altrichtera. Sborový part…
Povodním navzdory. Te Deum v Ostravě jako vzpruha a přímluva
„Program byl prodchnut silným duchovním poselstvím.“
„Dirigent Lawrence Foster překvapil svižným tempem.“
„Koncert nebyl útěkem od reality, ale naopak podporou všem, které současná situace tíží.“
Svatováclavský hudební festival je v plném proudu a jeho desátý koncert se v kostele Panny Marie Královny v Ostravě-Mariánských Horách konal i navzdory povodňové hrozbě. Přes pesimistické prognózy byl kostel 14. září téměř plný a Janáčkova filharmonie Ostrava i Český filharmonický sbor Brno připraveni. Sólisty byli Veronika Rovná a Roman Hoza, dirigentem Lawrence Foster.
Veronika Rovná: Běhání po jevišti mi dává svobodu, duchovní koncert je pro mě zastavením
„V Te Deum se člověk nesmí ani náznakem trápit.“
„Obecně si myslím, že role vyšší tessitury s koloraturou jsou můj ‚fach‘ a že bych je nyní měla co nejvíce dělat.“
„Divadlo mi funguje trochu jako terapie – když si plně prožiju příběh své postavy.“
Sopranistka Veronika Rovná je oporou a stálicí operního souboru Národního divadla moravskoslezského. Klíčovou roli zastala v minulé sezóně, kdy během Smetanovského operního cyklu například ztvárnila čtyři různé role v šesti dnech. Nyní se mimo jiné připravuje na vystoupení v rámci Svatováclavského hudebního festivalu, kde zastane sólový part v Dvořákově Te Deum. KlasikaPlus.cz v této souvislosti přináší aktuální portrét umělkyně formou rozhovoru.
Hudební promenáda zahradním labyrintem s Ensemblem Castelkorn v druhém týdnu SHF
Mezinárodní hudební přehlídka zaměřená na duchovní a starou hudbu ukotvená v Moravskoslezském kraji se začátkem září vkročila do třetí dekády své existence. Jednadvacátý ročník Svatováclavského hudebního festivalu po víkendovém dění pokračuje ve středu 11. září. Co přinese? Po dvoudenní pauze 9. a 10. září se festivalu znovu přihlásí 11. září, kdy do Koncertního…
Janáčkova opera chystá tři letní produkce na hradním nádvoří
Národní divadlo Brno připravuje program i na léto. Diváci se mohou těšit na operu na Špilberku nebo později na baletní představení na Biskupském dvoře. Letní hraní zahájí už 1. července opera Carmen Georgese Bizeta. Další operní produkce až koncem prázdnin. „Teplé letní večery je nejlepší strávit pod hvězdami s hudbou, a proto soubor…
Dvě vdovy. Dvě veselé vdovy
„Dvě vdovy, dílo z roku 1874, jsou krásné, hudebně skvostné. Suverénně napsaná konverzační komedie.“
„Libreto obsahuje řadu dodnes svižných replik a slovních hříček.“
„Lada Bočková byla ve čtvrtek večer v Litomyšli jako Karolina pěvecky suverénní a herecky naprosto uvolněná.“
Kompletní uvedení oper Bedřicha Smetany na letošním festivalu Smetanova Litomyšl otevřela dva roky stará ostravská inscenace Dvou vdov. Rozmarná, vtipná. Režisér a scénograf Rocc si v ní s diváky v závěru však záludně pohrává. Po šťastném rozuzlení zápletky se Ladislav, právě označený jako budoucí ženich, Anežce kamsi ztratí – a slaví se svatba Toníka a Lidky. Z libreta nicméně zůstává základní fakt: na začátku opery byla jedna mladičká vdova bezstarostně veselá a druhá truchlící a smutná. Na konci už jsou veselé a zřejmě i šťastné obě.
Ostrava se o Smetanu postarala královsky
„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“
„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“
„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“
Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.
Mistrovství Lukáše Vasilka při galavečeru slavných operních sborů
„Skvěle hrající Prague Philharmonia souzněla s dirigentovým pojetím.“
„Následující árii Vodníka ztvárnil Pavel Švingr příjemně znělým a barevným basem a pěknou výslovností.“
„Moderátor Marek Eben byl excelentní v hlasovém projevu i obsahové stránce elegantně vtipného a odlehčeného textu.“
Pražský filharmonický sbor s podporou orchestru Prague Philharmonia uzavřel svou 89. sezónu velkolepým koncertem ve Španělském sále Pražského hradu. Dirigentem a sbormistrem v jedné osobě byl Lukáš Vasilek, který se zároveň zhostil i dramaturgie večera. Koncert se konal v neděli 21. dubna a byl přenášen přímým přenosem na stanci ČT art. Večerem prováděl Marek Eben. Exkluzívní galavečer, který byl v Roce české hudby 2024 sestaven z oper Martinů, Janáčka a Dvořáka a Smetany, ozdobili sólovými kreacemi sopranistka Veronika Rovná a basista Pavel Švingr.
Slavné operní sbory v podání filharmonického sboru a Prague Philharmonia
Pražský filharmonický sbor uvede pod taktovkou svého hlavního sbormistra Lukáše Vasilka nejznámější operní sbory z děl českých hudebních velikánů Smetany, Dvořáka, Janáčka a Martinů. Orchestrální doprovod nastudoval umělecký partner sboru, Prague Philharmonia. Sólisty jsou sopranistka Veronika Rovná a basista Pavel Švingr. Jarní koncert Pražského filharmonického sboru pod názvem Slavné operní sbory se uskuteční…
Lednicko-valtický hudební festival letos odhalí zednářskou hudební alchymii
Od 14. září do 12. října se Lednicko-valtický areál a města Mikulov, Břeclav a Moravský Krumlov rozezní koncerty devátého ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu. Ten se letos zaměří na zednářskou tematiku a připomene dvacáté výročí vstupu České republiky do Evropské unie. Koncertní program doplní edukační koncerty pro děti, výstava, hudebně výtvarné dílny i odborné přednášky.…
Nechť hovoří hudba. Smetanovi Braniboři zpátky v Ostravě
„Obrázek z dávných dějin ukazuje nesmrtelné negativní vlastnosti českého človíčka, kličkujícího mezi nástrahami vášní, moci a vlastního prospěchu.“
„Černobílý obrázek inscenace věru není.“
„Jakub Klecker využil nejen své spolehlivé dirigentské umění, ale i svůj sbormistrovský cit.“
Rok české hudby a dvě let od narození Bedřicha Smetany berou v Ostravě vážně. Ve čtvrtek 22. února byla znovu uvedena skladatelova první opera Braniboři v Čechách, přičemž inscenace z roku 2016 dostala novou vizáž a jiné obsazení některých postav. Monumentalita a údernost inscenace byla zachována, stejně jako precizní hudební nastudování a provedení.
Fortuna imperatrix mundi! Český filharmonický sbor s Carlem Orffem na prahu nového roku
„Balady díky recitativní volnosti působily velmi niterně a přesto dramaticky, aniž by se Martin Kasík uchýlil k samoúčelné exhibici pianistické techniky.“
„Český filharmonický sbor zvolil méně známou úpravu Orffovy kantáty s redukcí orchestru pro dva klavíry se zachovanou bicí sekcí.“
„Veronika Rovná předvedla úchvatný rozsah hlasu jak barevně, tak i ve výrazu od něžných písňových ploch až po náročné koloraturní pasáže.“
V neděli 7. ledna přivítal Český filharmonický sbor Brno oficiálně příchod nového roku čtvrtým abonentním koncertem. Na pódiu brněnského Besedního domu se kromě členů sboru představili také manželé, klavíristé Kasíkovi, členové bicí sekce Moravské filharmonie Olomouc s posilami a tři pěvečtí sólisté.
Na novoročním koncertě Českého filharmonického sboru zazní Carmina Burana
O provedení kantáty Carmina Burana v rámci šumperského cyklu Klasika Viva už portál KlasikaPlus.cz informoval. Kromě tohoto koncertu Český filharmonický sbor Brno čekají v lednu ještě tři další, z nichž jeden opět nabídne slavnou Orffovu kantátu. Ten poslední jede sbor uskutečnit až do srbského Bělehradu. Časově nejbližší je vystoupení ve Sloupu v Moravském krasu. Pořad…
Tradice zlínské filharmonie s Rybou ve společnosti Bacha a Mozarta
Vánoční koncert Fiharmonie Bohuslava Martinů Zlín se uskuteční 21. prosince ve Velkém sále Kongresového centra Zlín. Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby, hudební dílo, které před více než dvěma sty lety poprvé zaznělo na kůru rožmitálského kostela, je po více než půlstoletí každoroční součástí Vánočního koncertu zlínské filharmonie. Pod vedením…
Čertova stěna v Ostravě je inscenována s laskavým nadhledem
„Provedení premiéry se ujal druhý dirigent Josef Kurfiřt. Příležitost, kterou dostal, nepromarnil a představení vedl s energií a soustředěně.“
„Ke cti režiséra Jiřího Nekvasila je nutno konstatovat, že se oprostil od romanticko-dramatického vizuálu, vsadil na herecké a pěvecké schopnosti protagonistů a nechal působit sílu a opravdovost hudby.“
„Je to inscenace, co dokladuje vyzrálost a hudební mistrovství autora i celého operního souboru.“
Dramaturgie opery Moravskoslezského divadla přivedla ve čtvrtek 14. prosince na jeviště Divadla Antonína Dvořáka obnovenou inscenaci Čertovy stěny. Poslední dokončená opera Bedřicha Smetany byla uvedena na tamní jeviště naposledy roku 2014. V režii Jiřího Nekvasila a na scéně Davida Baziky připravil současné hudební nastudování Marek Šedivý, pro jeho onemocnění se provedení premiéry ujal druhý dirigent Josef Kurfiřt. Nové bylo i obsazení rolí a inscenace se dočkala vřelého přijetí.
Adventní čas ve zlínské filhamonii i s Nedočkavým Mikulášem
Filharmonie Bohuslava Martinů se chystá na nabitý závěr roku. Její 78. koncertní sezona v měsíci prosinci pokračuje pěticí různých pořadů, přičemž myslí i na nejmenší diváky a dojde i na tradiční Rybovku. Zajímavostí je dvojité promítání pohádky Šíleně smutná princezna s živým hudebním doprovodem. 3. prosince je zejména nejmladším věnovaný koncert s názvem Nedočkavý Mikuláš a zatoulaný…
Jan Žemla: Předsudek, že dirigování je mužskou záležitostí, je na čase prolomit
„Již rok působíme v provizorním koncertním sále; většinu symfonického repertoáru s určitými limity zahrát lze, avšak velkých symfonií Gustava Mahlera nebo Dmitrije Šostakoviče se na nějakou dobu vzdát musíme.“
„České hudbě vzdáme v roce 2024 hold několikrát; především koncertním provedením Smetanovy Libuše v Národním divadla moravskoslezském, ale také Novoroční koncert bude patřit Smetanovi, Martinů, Dvořákovi.“
„V pařížské Invalidovně se v říjmu představíme s dirigentkou Alenou Hron, v listopadu budeme na Festivalu Eufonie ve Varšavě koncertovat pod vedením Tomáše Netopila a příští rok v červnu to bude Vídeň a legendární Musikverein.“
Ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Žemla pro portál KlasikaPlus.cz zevrubně nastiňuje nastávající jubilejní sedmdesátou sezonu, která se nese ve znamení mimořádně silného uměleckého zastoupení, jakož i přetrvávajících provizorních podmínek činnosti orchestru. Výrazné slovo si vezmou ženy-dirigentky a těleso se rovněž věnuje oslavám Roku české hudby a smetanovskému výročí.
Zvučme buď dobře, nebo vůbec. Festival Špilberk s výhradou
„Letní náladu rušila jen amplifikace, která byla použita při všech večerech, což vyvolávalo otázky. Proč vlastně je tento styl hudby zvučen?“
„Dirigentka Alena Hron překvapila energickým a entuziastickým přístupem a přesnými, jasnými gesty, kterými držela orchestr v kompaktním tvaru v obtížných podmínkách.“
„Melody Makers a spolu s Adamem Plachetkou přivezli repertoár, který byl pro mladší ročníky objevem a ti starší jen vrněli blahem.“
Festival Špilberk, přinášející letnímu publiku hudební klasiku, se koná letos již čtyřiadvacátým rokem. Pořádající Filharmonie Brno přináší ve dnech 23. až 27. srpna především odlehčenější repertoár. První večer to byly melodie z filmů Jeana-Paula Belmonda v podání Českého národního symfonického orchestru s dirigentem Marcellem Rotou, druhý večer hlásal heslo Carpe noctem a přivezla ho Janáčkova filharmonie Ostrava spolu s dirigentkou Alenou Hron a zpěvačkou Veronikou Rovnou. Třetí večer patřil Adamu Plachetkovi, který společně s Ondřejem Havelkou bavil interpretací skladeb Jaroslava Ježka. A poslední večer, 27. srpna, zazní hudba k počítačové hře Kingdom come: Deliverance v podání Filharmonie Brno, kapely Bakchus a Pěveckého sboru Masarykovy univerzity.
‚Odlehčené žánry‘ včetně filmové a počítačové hudby na brněnském Festivalu Špilberk
Čtyři koncerty, každý jiný. Osvědčená „letní“ dramaturgie charakterizuje i letošní ročník Festivalu Špilberk, který Filharmonie Brno pořádá čtyřiadvacátým rokem, letos v termínu 20. až 27. srpna. Představí orchestr mající podíl na Tarantinově oscarovém snímku The Hateful Eight, totiž Český národní symfonický orchestr. Povede jej Marcello Rota. Dále, Janáčkovu filharmonii Ostrava v pořadu známých…
Smetanův Dalibor v Ostravě v očekávání Roku české hudby 2024
„Dalibor není nic jiného, než plakátová hra. Velký marketingový baner, který prezentuje chrabrost české povahy, smysl pro hrdinskou čest a nezdolnou sílu přátelství až za hrob.“
„Z provaziště spouštěné silné stříbrné trubky jsou elegantní a evokují mříže vězení, které se ´Kým to kouzlem´ rozsvítí spolu s tyčkou, kterou má Dalibor v rukou jako pilku. Asi laser…“
„Orchestr hrál pod vedením dirigenta Roberta Jindry po celou dobu velmi silně a bez velkých dynamických změn. Ve výrazu se bohužel v návalu hrdinské euforie vytratila smetanovská vroucnost a melodičnost, kterou zcela přemohl silový a heroický charakter.“
Dalibor je snad nejdiskutovanější operou Bedřicha Smetany. V Ostravě měla premiéru již čtrnáctá podoba díla. Těšila se velkému zájmu i ohlasu publika. Je to poslední střípek do mozaiky cyklu Smetanových oper, které jsou připraveny v repertoáru divadla k Roku české hudby 2024. Režisérem byl Martin Otava, který přenesl již realizovanou podobu inscenace z Plzně, dirigentem představení byl Robert Jindra. V titulní roli vystoupil Luciano Mastro a Miladou mu byla Jolana Fogašová.
Koncert k otevření budovy Fakulty umění v Ostravě zazní na ČRo Vltava
Ostravská univerzita otvírá v unikátním kampusu na Černé louce novou budovu Fakulty umění. Její součástí je i komorní koncertní sál. První slavnostní koncert odtamtud ve středu živě přenáší od sedmé hodiny večerní Český rozhlas Vltava. Účinkují absolventi a pedagogové školy. Na pódiu se objeví například klarinetista Karel Dohnal, klavíristé Ivo Kahánek, Alexandr Starý a Eliška Novotná, houslista Jiří Vodička či pěvci Martin Gurbaľ, Jana…
Veselá vdova je úsměvným vhledem do zlaté éry operety na přelomu 19. a 20. století
„Veselá vdova se směje na účet jakéhosi malinkého balkánského státečku v kulisách rozmařilé Paříže. Ale podstatná je jiskřivá i melodická hudba a zápletka, která je docela vtipná.“
„Státní finance malé země jsou utraceny a hrozí bankrot a pomoci má mladá krajanka, Hana Glawari, která se po krátké době po svatbě s bohatým bankéřem, který byl štědrým sponzorem státní kasy, stala vdovou s dvaceti miliony.“
„Orchestr pod taktovkou Jakuba Kleckera neztrácel napětí a vídeňskou příchuť a v jeho podání se hudba třpytila jako šampaňské. Sólisté podávali skvělé pěvecké výkony a dokonce se povedla i próza.“
Operní soubor Janáčkova divadla přinesl s poslední premiérou klasický operetní titul, což činí asi tak jedenkrát za deset let. V pátek 3. února si na první premiéře členové opery s chutí zahráli a zazpívali sladkobolné melodie i svižné kuplety operety Veselá vdova, jedné z nejúspěšnějších operet Franze Lehára. U dirigentského pultu stál dirigent Jakub Klecker, na scéně Davida Janoška připravila režijně inscenaci Magdalena Švecová, spolu s choreografem Martinem Packem. V kostýmech Zuzany Přidalové zpívali Hanu Glawari Veronika Rovná, hraběte Danila Roman Hoza, hraběte Camilla de Rosillon si zazpíval Martin Šrejma, barona Mirko Zetu představoval Jan Šťáva a jeho ženu Valencienne Andrea Široká. Sbor Janáčkovy opery připravil Martin Buchta a byl doplněn o komparzisty, kteří obstarali i taneční složku.
Lehárova Veselá vdova v Brně po třiceti letech
Národní divadlo Brno v režii Magdaleny Švecové a Martina Packa, v hudebním nastudování Jakuba Kleckera uvede novou operetní inscenaci, a to Veselou vdovu Franze Lehára na libreto Leo Steina a Victora Leóna. Pěveckými a hereckými sólisty budou Veronika Rovná, Jana Šrejma Kačírková, Jiří Hájek, Roman Hoza, Daniel Kfelíř, Ondřej Koplík, Martin Šrejma, Jan Šťáva, Jiří Sulženko,…
Předpremiérové kukátko k operetě Veselá vdova Národního divadla Brno. Bude i online
Národní divadlo Brno chystá premiéru Lehárovy operety Veselá vdova. „Předpremiérové kukátko“ se odehraje ve středu 25. ledna v 16 hodin v Janáčkově divadle za přítomnosti inscenačního týmu a sólistů. Vše můžete sledovat i online přes YouTube stream. Dílo NdB uvede v režii Magdaleny Švecové a Martina Packa, v hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Pěveckými a hereckými sólisty budou Veronika…
Novoroční koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava – Carmina Burana
Janáčkova filharmonie, kterou povede šéfdirigent Vassily Sinaisky, vystoupí ve čtvrtek 5. ledna od 19 hodin v multifunkční aule Gong v Dolních Vítkovicích. První letošní koncert Janáčkovy filharmonie tak bude patřit nejhranější kantátě Carla Orffa Carmina Burana. V té se představí sopranistka Veronika Rovná, tenorista Daniel Matoušek, barytonista Roman Hoza a Český filharmonický sbor Brno,…