Světové války tématem komorního setkání s Opera Diversa
První letošní koncert komorního provozu Ensemble Opera Diversa připomíná (půl)kulatá výročí začátků světových válek. Činí tak v mnoha rovinách: zazní skladby zkomponované „na počest odvážných vojáků“, díla od autorů, kteří narukovali a svá díla nedokončili či neprovedli do konce války, dále kompozice vzniklé jako bezprostřední poválečná reakce a také skladba memorující památku obětí druhého světového konfliktu. Koncert se uskuteční 23. dubna v Křišťálovém sále Staré radnice v Brně.
Ve výše zmíněném smyslu dramaturgie poukazuje na vrstevnatost důsledků ozbrojených konfliktů a jejich hudební reflexi. Nemá být politická ani relativizující, militantní ani pacifistická – nabízí několik perspektiv k zamyšlení, jež jsou nadčasová a aktuální. Za účasti „rezidenčního“ Diversa Quartet se sólově představí houslista Martin Pavlík, kontrastním prvkem budou klavírní vstupy Patrika Červáka.
Martin Pavlík (*2000) získal základy hry na housle v Dolním Kubíně pod vedením Márie Hrnčiarové. Ve studiu pokračoval pod vedením Milana Paľy. Absolvoval bakalářský ročník ve třídě Juraje Tomka na VŠMU v Bratislavě a momentálně studuje na Janáčkově akademii múzických umění v Brně ve třídě Pavla Wallingera. Od září 2022 zastává post zástupce koncertního mistra ve Filharmonii Brno. Jako sólista vystoupil s orchestrálními tělesy jako Slovenská filharmonie, Státní filharmonie Košice, Státní komorní orchestr Žilina, Brno Contemporary Orchestra a Symfonický orchestr VŠMU.
Patrik Červák (*1992) vystudoval společně s gymnáziem i českobudějovickou konzervatoř, obory klavír a klarinet. Je absolventem magisterského studia Hudební fakulty JAMU, obor dirigování orchestru u Jakuba Kleckera. V současnosti je posluchačem doktorského studia Masarykovy univerzity, obor Hudební věda (školitel Miloš Štědroň), pedagogicky působí na brněnské konzervatoři a Hudebním gymnáziu v Českých Budějovicích. Coby klavírista koncertoval v České republice (Smetanova Litomyšl. Festival Krumlov, Třeboňská nocturna, Moravský podzim), ale i v Rakousku, Německu či Francii. Spolupracoval také s Divadlem Husa na provázku a od roku 2016 působí jako externí pianista Filharmonie Brno. Je rovněž klavíristou a uměleckým vedoucím komorního uskupení Francisextet. Svou dirigentskou dráhu započal v roce 2015 u amatérských orchestrů, profesionálně se však dirigování věnuje až od svého nástupu na JAMU v roce 2017. V roli dirigenta i klavíristy se pravidelně objevuje na výchovných i abonentních koncertech v Jihočeské filharmonii, dále vystupuje například s orchestrem Jihočeského divadla či Moravskou filharmonií Olomouc.
Diversa Quartet je smyčcové kvarteto, které funguje pod hlavičkou brněnské umělecké společnosti Ensemble Opera Diversa. Umělecký soubor se soustředí na objevné hudební a divadelní programy. Během více než dvacetiletého působení se ze souboru vyvinula hudební společnost, jež ve vlastní produkci organizuje kolem dvou desítek vystoupení ročně, a to především v domovském Brně. Nestandardnost souboru je z části dána jeho „trojjediností“ – autorské hudební divadlo, orchestrální nebo komorní koncerty a koncerty komorního sboru Ensemble Versus. K tomu těleso iniciuje nebo se podílí na tvorbě CD či rozhlasových nahrávek. Svou činností soubor usiluje o „dialog s otevřeným posluchačem“. Kvarteto vzniklo v létě roku 2022 v reakci na nedostatek současné kvartetní tvorby v tuzemském hudebním provozu. V souladu s posláním souboru usiluje o vznik posluchačsky zajímavých programů. Členové tělesa jsou kmenovými hráči „diversního“ orchestru: Barbara Tolarová (první housle), Jan Bělohlávek (druhé housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).
Foto: archiv Ensemble Opera Diversa, Wikipedia / William E. Moore; James C. Russell / volné dílo
Příspěvky redakce
- Česká hudba v Podpalubí
- Teoreticko-praktický seminář o zarzuele
- Cesta pod zvukový povrch. Netradiční výchovný pořad v Rudolfinu
- Jiří Rožeň s díly Bedřicha Smetany v göteborské opeře
- Malí velcí filharmonici v Kongresovém centru Zlín