Taneční muzikál Edith – vrabčák z předměstí se vrací do Plzně
Pohnutý osud drobné zpěvačky, která si svým hlasem podmanila nejen Paříž, zažila mnoho vrcholů i pádů a jejím životem prošla řada mužů, inspiroval před lety vynikajícího českého choreografa Libora Vaculíka k vytvoření tanečního muzikálu Edith – vrabčák z předměstí. V díle je použita původní hudba Petra Maláska, texty Václava Kopty a zaznívají v něm nejkrásnější písně šansoniérky Edith Piaf v podání Radky Fišarové, pro kterou bylo obsazení do role Edith zásadní záležitostí a v mnohém nasměrovalo i její sólovou dráhu. Dílo vstoupilo na jevištní prkna před třiadvaceti lety a přineslo novou divadelní formu, ve které se o hlavní roli dělí zpěvačka a tanečnice. A stejně jako při prvním uvedení se i teď – v obnovené premiéře, jež je naplánována na 6. května 2023 – v plzeňském Velkém divadle v titulní roli objeví Radka Fišarová a Zuzana Hradilová.
„Obnovenou premiéru Edith považuji za zázrak,“ říká Radka Fišarová s tím, že je plná vzpomínání, ohlížení se, ale také uvědomění, kde jsme teď, v jakém bodě života. „To vše se nám snad podaří dostat na jeviště a pokorně odevzdat.“ Současná baletní mistryně plzeňského baletu Zuzana Hradilová dodává: „Edith je rozhodně moje srdeční záležitost.“ Vedle Zuzany Hradilové sklízely úspěch v roli Edith také tehdejší sólistka Petra Tolašová a po kratší čas i Lenka Hrabovská, jež později přijala angažmá v Národním divadle v Praze.
Libor Vaculík v díle věnovaném pohnutému životu slavné francouzské šansoniérky přiřkl velký part také postavě Vypravěče, kterého si při světové premiéře zahrál Ondřej Izdný. V novém nastudování jej ztvární herec a zpěvák Zbyněk Fric, kterého si mohou plzeňští diváci pamatovat jako sluhu Ficka z inscenace Čachtická paní. V dalších rolích pak vystoupí sólisté a sbor baletu Divadla Josefa Kajetána Tyla a také stálý host – emeritní sólista plzeňského souboru Jiří Žalud.
Edith – vrabčák z předměstí měla světovou premiéru 27. května 2000 v tehdejším Komorním divadle. Od té doby z repertoáru nikdy nezmizela na delší dobu a s téměř dvěma sty odehraných představení se zařadila mezi nejdéle uváděné inscenace plzeňského divadla. Po čase se inscenace představila i v jiných stáncích – v Divadle v Dlouhé, Moravském divadle v Olomouci, Národním divadle v Brně a v Severočeském divadle opery a baletu v Ústí nad Labem. Ve všech nastudováních vystoupila v titulní pěvecké roli Radka Fišarová, v některých produkcích alternována Zdenou Trvalcovou, nyní se v roli Edith kromě Radky Fišarové objeví také Lucie Šustek Rybnikářová.
Foto: DJKT / Irena Štěrbová
Příspěvky redakce
- Druhá polovina března v Českých centrech
- Akordeon v barvách festivalovou novinkou v Opavě
- Hlasy tří světů aneb Jaro s Victoria Ensemble
- Janáčkova filharmonie coby spolehlivá průvodkyně hudebním labyrintem
- Filharmonie Brno zamíří do Polska, doma zahrají orchestrální akademici
Více z této rubriky
- Druhá polovina března v Českých centrech
- Akordeon v barvách festivalovou novinkou v Opavě
- Hlasy tří světů aneb Jaro s Victoria Ensemble
- Filharmonie Brno zamíří do Polska, doma zahrají orchestrální akademici
- Nitrová, Nekoranec a Kahánek. Nabitý Zápisník zmizelého na půdě ostravské univerzity
- Westendský Fantom opery míří do Prahy
- Augenblick a laug.sonoris. Soudobé kompozice na HAMU
- Mosty soudobé hudby. Nový koncertní cyklus propojí české i zahraniční skladatele
- Vokál, klavír, smyčce i žestě. Pestrý výběr komorní hudby s razítkem České filharmonie
- Kvinteto Belfiato hraje novinku Lukáše Sommera