Vítězi Soutěže Bohuslava Martinů jsou Vilém Vlček a Robin Červinek
V interpretační soutěži pořádané Nadací Bohuslava Martinů zvítězili letos Vilém Vlček a Robin Červinek. Třiadvacetiletý violoncellista Vilém Vlček je studentem basilejské Musik-Akademie a členem Kukalova kvarteta, které bylo třetí v letošní soutěži Pražského jara. Barytonista Robin Červinek, letošní absolvent brněnské JAMU, studuje na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni; v roce 2018 se umístil jako druhý v kategorii Junior na karlovarské Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka.
V soutěži Nadace Bohuslava Martinů soupeřili v Praze na konci listopadu mladí interpreti v kategorii violoncello a zpěv. Pěvců se utkalo osm. Spolu s dalšími laureáty se představili na koncertě vítězů v neděli 28. listopadu v rámci Dnů Bohuslava Martinů. Letos tento festival nabízí více orchestrálních koncertů, do Sálu Martinů Lichtenštejnského paláce přijede Moravská filharmonie Olomouc, Západočeský symfonický orchestr z Mariánských Lázní a Komorní filharmonie Pardubice. Představí se také přední komorní soubory, Klavírní kvarteto Josefa Suka, Quasi Trio nebo Apollon kvartet.
Vilém Vlček vedle první ceny převzal ocenění za nejlepší interpretaci skladby Bohuslava Martinů a Cenu Přemysla Pražáka pro nejúspěšnějšího violoncellistu. Na základě bodového průměru také získal Cenu Nadace Život umělce pro nejúspěšnějšího účastníka. Druhý byl Adam Klánský a na třetí příčce se umístila Dora Hájková. Cena Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové za nejlepší interpretaci skladby Viktora Kalabise je dělená, za violoncellisty ji dostal Jakub William Gráf.
Robin Červinek si s první cenou odnesl také ocenění za nejlepší interpretaci skladby Bohuslava Martinů, Cenu Zorky a Jaroslava Zichových a Cenu Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové. Jako druzí skončili sopranistka Kristýna Kůstková a tenorista Petr Dvořák. Třetí cena nebyla udělena.
Violoncellovou soutěž posuzovali Michal Kaňka, Michael Ericsson, Bohuslav Pavlas, Petr Nouzovský a Pavel Nikl. Porotci pěvecké soutěže byli Ivan Ruml, Marie Fajtová, Ivan Kusnjer, Zdeněk Šmukař a Stanislava Střelcová. Ti u laureátů ocenili především schopnost sdělit vnitřní obsah písní Bohuslava Martinů, z nichž každá je určitým, třeba i krátkým příběhem.
Soutěž Nadace Bohuslava Martinů již 26 let objevuje nové talenty v oborech klavír, housle, violoncello, zpěv, cembalo, dechové nástroje a komorní soubory. Jejím cílem je šíření skladatelského odkazu Bohuslava Martinů mladými umělci a podpora provozování skladeb dalších českých autorů novější doby. V soutěžních vystoupeních se proto vedle díla Bohuslava Martinů objevuje také skladba českého autora napsaná po roce 1960 a dílo světového repertoáru 18. a 19. století. Obdobné požadavky budou platit i pro soutěžní obory vypsané pro rok 2022. Jsou jimi housle a komorní soubory od tria až po sexteto s klavírem.
Foto: Vilém Žák
Příspěvky redakce
- Dirigent Mario Klemens obdrží in memoriam cenu Český lev
- Nevšední Hudba ve foyer libereckého Šaldova divadla
- Dvořákovy zářezy do hudebních dějin po pardubicku
- Federico Colli a jeho pražský recitál
- Petr Dvořák novým náměstkem sloučené olomoucké organizace pro Moravskou filharmonii
Více z této rubriky
- Na janáčkovské soutěži v Brně porovnají své schopnosti houslisté a kvartetisté
- Pavol Praženica: Baví mě pestrost
- Reprezentanti klavírního mládí vystoupí na Pražské konzervatoři
- Do prvního kola soutěže Pražského jara míří tři Češi
- Stipendisté opět hrají se svými mentory v Atriu Žižkov
- Filharmonie Brno vystoupí se čtyřmi laureáty českých soutěží
- Filharmoniště v lednu aneb Klasika pro nejmenší opět na dece, s hračkami i svačinou
- Milan Kostelenec vítězem soutěže Hudebního festivalu Mimas
- Mladí laureáti vážených soutěží stanou na rudolfinském pódiu
- Elitní fagotista předá své zkušenosti studentům HAMU