Aby mladé bavila opera i balet
Jak vzniká opera? Co je libreto? Co musí umět dirigent? Jak často cvičí houslista? Co mají opera a balet společného a v čem se naopak liší? Jak vypadá proces vzniku inscenace od prvního nápadu až po hotové představení? Jaké profese pracují v divadle a k čemu je vlastně potřebujeme? Odpovědi nejen na tyto otázky poskytnou dětským návštěvníkům operní workshopy, které mají na programu Národní divadla v Praze a Brně. V lednu startují jejich další pokračování.

Pražské Národní divadlo realizuje ve spolupráci se souborem Dětská opera Praha sérii pořadů nazvanou Opera nás baví určenou pro nejmenší návštěvníky od čtyř let věku. V půl druhé hodiny dlouhých představeních uvádí emeritní sólistka pražské operní scény Jiřina Krystlíková Marková spolu s Dětskou operou Praha, kterou založila a vede, děti do světa operního žánru. Jednotlivé pořady jsou věnovány konkrétnímu opernímu tématu či skladatelům a době, ve které žili. Děti se interaktivní formou dozvídají zajímavosti z operního světa, poslechnou si známé operní árie v podání sólistů a hostů pražského Národního divadla, seznámí se jednotlivými divadelními profesemi a objeví tak kouzlo opery. V letošním roce Národní divadlo uvede sedm představení počínaje 19. lednem a konče 14. červnem. Na scéně Stavovského divadla se Dětská opera Praha ve spolupráci se sbormistrem Ondřejem Kunovským bude po programech věnovaných Roce české hudby letos mimo jiné věnovat Wolfgangu Amadeu Mozartovi, Charlesu Gounodovi nebo Giacomu Puccinimu, vezme však děti na putování hudební Prahu i za operou po Čechách a Moravě či do Evropy. Představení se konají vždy od jedenácti hodin.

Rodiče, které své potomky chtějí od útlého věku vést k opeře a baletu, nepřijdou zkrátka ani v Brně. Národní divadlo Brno má na svém programu řadu workshopů nazvaných Jak se dělá opera x Jak se dělá balet?, které kombinuje s prohlídkou Janáčkova divadla. Programy jsou určené pro žáky druhého stupně základních škol, ale také studenty gymnázií a středních odborných škol. Žáky a studenty na nich divadelní edukátoři seznámí nejen s žánrem opery, ale i baletem a účastníky zapojí také do psychosomatických aktivit. První operně-baletní workshop letošního roku se uskuteční v pátek 17. ledna od devíti hodin dopoledne, další jsou v Janáčkově divadle v plánu 21. března, 2. května a 13. června.
Foto: z archivů ND Praha a ND Brno
Příspěvky redakce
- Jan Suk (1951–2025)
- Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery
- Cena Pavla Kouteckého pro Velký finále PSO
- Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni
- Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
Více z této rubriky
- Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery
- Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni
- Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
- Portugalské názvuky v plzeňské Besedě
- Ilya Gringolts v sólové roli u Janáčkovy filharmonie
- Dobšíková, Plocková a Praženica. Trio studentů HAMU v Havířově
- Atrium Žižkov zahajuje novou recitálovou řadu. Otevře ji Markéta Cukrová a písně noci
- ČRo D-dur: Na návštěvě u Roberta Huga
- Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025
- Chaplin v Lucerně. S živým doprovodem Symfoniků Pražské konzervatoře