Balet Carmen v Národním divadle moravskoslezském od čtvrtka
Národní divadlo moravskoslezské zve na premiéru baletu Carmen s hudbou Rodiona Ščedrina a Georgese Bizeta. Choreografie se ujal Jiří Pokorný, který inscenaci vytvořil originálně přímo pro NDM, a ve čtvrtek 12. května se bude v Divadle Jiřího Myrona od 18:30 hodin konat česká premiéra. Jiří Pokorný se ve svém baletním vyprávění soustředí na vztahy v milostném trojúhelníku Carmen – Don José – Lady M a příběh posunul do současnosti. Nový balet má ambice oslovit co nejširší věkovou skupinu včetně mladých návštěvníků od dvanácti let. Premiérové obsazení bude tančit i 14. května. Další reprízy do konce sezóny jsou v plánu 19. května, 8. a 10. června.
Jiří Pokorný už na prvních loňských zkouškách vybral hlavní představitele ústřední trojice – v prvním obsazení vystoupí Natalia Adamska coby Carmen, Francesco Fasano jako Don José a Shino Sakurado ztvární Lady M. Scénu a světelný design tvořila Loes Schakenbos – letitá spolupracovnice Jiřího Pokorného. Atmosféru dokreslují kostýmy Marka Cpina.
„Naše Carmen je sebevědomá dívka, miluje život, noční kluby (kde také pracuje a kde náš příběh začíná), má ráda svobodu a volnost a má velmi nekonvenční názory… Všechno, co dělá, dělá v přesvědčení, že tak je to správně. Miluje naplno! Don José je její absolutní protipól – nevěří si, nemá se rád, je nejistý, a tím pádem vlastně neumí milovat ani jiné lidi,“ přibližuje svůj přístup k vyprávění příběhu Jiří Pokorný. Lady M je kamarádka Carmen – do Josého je zamilovaná, chce ho získat pro sebe a má pocit, že se k němu Carmen nehodí. „Ale neuvědomuje si až tak jasně, že vlastně intrikaří a vede vztah Josého a Carmen k tragickému konci! Takže v našem baletu se nakonec musíme ptát, kdo, koho a čím zabíjí?“ doplňuje Pokorný.
Šéfka baletu Lenka Dřímalová uvedla, že Jiří Pokorný byl jasná volba. Je jedním z nejžádanějších českých mladých choreografů. Dlouho tančil v Nederlands Dans Theater a v souboru Kidd Pivot, poté začal tvořit vlastní choreografie. „Dáli-se to tak říct, je Jiří Pokorný z ‚líhně Jiřího Kyliána‘ a víme, že vždycky přinese svůj originální pohled na věc a přístup k dílu. A to se nám splnilo i u Carmen. Věřím, že to stejně přijmou naši diváci a že se jim balet bude líbit,“ dodala.
Povídka Prospera Mériméea Carmen z roku 1845 svého (do té doby neúspěšného) autora proslavila a stala se inspirací nejen pro věhlasnou operu Georgese Bizeta, ale také pro další umělecká ztvárnění. V roce 1949 vytvořil na Bizetovu hudbu první balet francouzský tanečník a choreograf Roland Petit. Španělský filmař Carlos Saura a choreograf a tanečník Antonio Gades pojali taneční Carmen jako zkouškový proces. Oceňované jsou balety Matse Eka nebo Jiřího Bubeníčka.
Za dosud zřejmě nejslavnější taneční verzi s využitím Bizetovy hudby je ale stále považován balet Carmen Suite z roku 1967. Ruská primabalerína Maja Plisecká požádala svého manžela Rodiona Ščedrina o hudbu – údajně jí Bizet dvakrát nesedl, ale Ščedrin jeho hudbu stejně v míře vrchovaté použil. Plisecká tančila choreografii Kubánce Alberta Alonsa. V Ostravě byl tento balet uveden ve dvou premiérách v letech 1983 a 2004. Pro choreografii Jiřího Pokorného doplnil a propojil hudbu Ščedrina a Bizeta v duchu dnešní doby skladatel Davidson Jaconello. „Ščedrinova hudba je krásná, bohatá, je radost s ní pracovat. Jeho hudební dramaturgie už je jaksi daná, jde vám na ruku a vlastně vás k vyprávění příběhu navádí sama,“ netají obdiv Jiří Pokorný a pokračuje: „Zároveň je to u mě vždycky o hledání a o něčem novém, o novém pohledu! Moje choreografie Carmen je živá, pořád se na ní dá pracovat, posouvá se. Moje Carmen je dívka moderní, současná, odvážná, vášnivá, zapadá do dnešní doby.“
Foto: Serghei Gherciu
Příspěvky redakce
- Tancem pro život. Národní divadlo Brno podpoří Masarykův onkologický ústav
- Jihočeská matiné novinkou v Českých Budějovicích
- Gabriela Beňačková si v Jihlavě poslechne nadějné pěvce
- Smetanovo trio na koncertní šňůře s českou hudbou
- Dorothy Khadem-Missagh s Doležalovci na HAMU