Bennewitzovci záměrně disonantně. Další týden festivalu Lípa Musica
Mezinárodní hudební festival Lípa Musica v aktuálním týdnu přinese dva další koncertní programy a ještě jeden pro nemoc odložený začátkem následného týdne. Postupně se představí smyčcové Bennewitzovo kvarteto, vokální soubor Calmus a ve světové premiéře zazní dílo Beaty Hlavenkové.
Spojitost Mozartova Disonantního kvartetu s Haydnovým op. 33: č. 5 je v historických souvislostech přímá. Mozart byl po prostudování Haydnova opusu 33 velice nadšen. Viděl v něm samu podstatu kvartetního slohu. Haydnovi poté věnoval svůj cyklus šesti smyčcových kvartetů z let 1782 až 1785. Smyčcový kvartet C Dur, jenž zazní 27. září v Zahrádkách v kostele sv. Barbory, je posledním z nich a ve své době průkopnickým. V rukopisech kvartetů věnovaných Haydnovi si nelze nevšimnout, s jakou pečlivostí Mozart ke komponování přistupoval. Spousta škrtů a oprav není v jeho autografech typická. Oba kvartety s přídavkem Beethovenova č. 15 a moll, op. 132 vprostřed pořadu interpretuje Bennewitzovo kvarteto ve složení Jakub Fišer, Štěpán Ježek (housle), Jiří Pinkas (viola) a Štěpán Doležal (violoncello). Koncert při svíčkách nese podtitul Musica alla viennese.
Seznam skladatelů, kteří dokázali do své hudby vetknout zvláštní intimitu a duchovní prožitek, je rozsáhlý. Robert Fayrfax, Anton Bruckner a Ola Gjeilo jsou jen někteří z těch, kteří uměli skrze svou hudbu vyjádřit hluboké emocionální pocity, od smutku po radost, od žalu k útěše, od lásky k naději a štěstí. Vokální soubor Calmus zpívá v sestavě Elisabeth Mücksch (soprán), Maria Kalmbach (alt), Friedrich Bracks (tenor), Jonathan Saretz (baryton) a Michael B. Gernert (bas) a ve svém programu Hingabe & Oddanost využívá právě takových děl. Překračuje při tom stylová období a prezentuje vokální duchovní hudbu od 15. století po současnost. Koncert se koná 28. září v Prysku v kostele sv. Petra a Pavla.
Druhý pořad festivalu Lípa Musica dočasně zhatila nemoc v souboru – ze 7. září byl přeložen na úplný konec měsíce. Vznik cyklu Monodie 2.0, který je bezprostředně spojen s festivalem Lípa Musica, a proto si právě tam odbude svou světovou premiéru. Kromě jeho autorky Beaty Hlavenkové při jeho provedení spojují síly další zajímaví zpěváci a interpreti. Pěvecky ho podpoří tenorista Martin Prokeš a klarinetista Vojtěch Nýdl, v cyklu mají své slovo také drnkací nástroje Kirilla Yakovleva, trubka Oskara Töröka nebo smyčcové kvarteto, v daném případě se jedná o těleso Pavel Bořkovec Quartet. Dramaturgie básnického bloku se ujal básník JQR (Janek Růžička). V Monodii 2.0 zazní jeho verše stejně jako verše jiných básníků, které pro tento koncept vybral. „Monodie 2.0 – má nová hudba na krásné texty a básně – a pro lidi, kteří můj hudební svět mají rádi. Se kterými souzní. Moc děkuji za možnost jít další nepoznanou a vzrušující cestou…“ říká autorka. Premiérové uvedení projektu se uskuteční v Semilech v objektu Fabrika 1861. „Monodie 2.0 zachycuje putování naším prožíváním v jednotkách dne a noci, v kulisách vztahových, ať už k člověku, nebo přírodě.“ – tak zní oficiální anotace pořadatele.
Foto: archivy souborů
Příspěvky redakce
- Listopadové Hudební výlety SHF a náhradní termín vystoupení Jana Mráčka
- Všechny cesty vedou do Říma. Soudobá česká a italská hudba v Praze a Hradci Králové
- Národní divadlo připomíná sto let od smrti Pucciniho
- Národní muzeum otevírá výstavu Má vlast k poctě Bedřicha Smetany
- Směr Hongkong. Pražský filharmonický sbor vyveze Dvořáka
Více z této rubriky
- Listopadové Hudební výlety SHF a náhradní termín vystoupení Jana Mráčka
- Všechny cesty vedou do Říma. Soudobá česká a italská hudba v Praze a Hradci Králové
- Národní divadlo připomíná sto let od smrti Pucciniho
- Směr Hongkong. Pražský filharmonický sbor vyveze Dvořáka
- Od prvního koncertu žilinského komorního orchestru uplynulo padesát let