Další slovenský dvojboj Radka Baboráka
Následující koncertní týden v bratislavské Redutě skýtá různorodé hudební zážitky. Komorní pořad violy da gamba a cembala následuje symfonické vystoupení domovského orchestru populárnějšího ražení až programové dění dospěje k další dvojroli Radka Baboráka, tentokrát ve společnosti Slovenského komorního orchestru.

Hráčka na violu da gamba a violoncello Julia Karpeta a cembalista, multiinstrumentalista a skladatel Maurycy Raczyński patří k mladší generaci hudebníků. Jejich hudební aktivity a dispozice však už ocenila nejedna odborná porota i publikum. Nyní je okusí i bratislavské publikum: Johann Sebastian Bach je jedním ze symbolů geniality. On sám však čerpal inspiraci od jiných zkušených mistrů; jedním z nich byl Francouz Jean-Henri d’Anglebert a jeho precizní systematika klávesové ornamentiky. Velmi silné lidské i profesní pouto pojilo Bacha s Georgem Philippem Telemannem, Bachovým kolegou, ale také kmotrem. Několik Bachových synů bylo hudebně nadaných, ale pouze tři dosáhli úrovně skutečných profesionálů: Wilhelm Friedemann, Carl Philipp Emanuel a Johann Christian. Díla všech zmíněných autorů s výjimkou posledního řečeného zazní 21. ledna v Malém sále Slovenské filharmonie v rámci starohudební koncertní řady. Maurycy Raczyński zařadí také vlastní tvorbu.

George Gershwin, americký potomek židovské rodiny z Oděsy, začal ve dvacátých letech 20. století úspěšně realizovat fúzi jazzu, blues a latinskoamerických idiomů s evropským hudebním modelem. Příkladem je bujará Kubánská předehra. Na Gershwina pohotově zareagoval muzikálový velmistr (a našly by se i jiné přívlastky) Leonard Bernstein. Jeho West Side Story lze považovat za klíčové a zároveň kultovní dílo tohoto žánru. A ve Spojených státech si ve 40. letech 20. století získal srdce publika také Aram Chačaturjan svým „hypnotickým“ Šavlovým tancem. Balet Spartakus sice neobsahuje podobnou ohnivou scénu, ale je prosycen emocionalitou spojenou s kompoziční suverenitou. Trojici děl se symfonickým tělesem Slovenské filharmonie provede 23. ledna v Koncertní síni bratislavské Reduty dirigent Peter Valentovič.

Houslista a dirigent Bohdan Warchal – malý vzrůstem, ale velký duchem… Jeho činnost inspirovala, motivovala a přinášela radost z hudby. Český hornista Radek Baborák je na Slovensku známou osobností a je zárukou důstojné Hommage à Warchal: Felix Mendelssohn-Bartholdy napsal své mistrovské smyčcové symfonie jako mladík. Mozartovy koncerty pro lesní roh a orchestr jsou základním kamenem repertoáru každého zkušeného hráče na tento náročný nástroj; Romance Leona Sinigaglii vznikla v krásném horském prostředí severní Itálie, kam tento autor, nadšený horolezec, rád chodil. Dvořákovo Nokturno H dur přináší téměř hypnotickou atmosféru a Symfonie č. 42 Josepha Haydna oplývá invencí autorovi vlastní. Radek Baborák, nedávno vystoupivší také v Košicích, povede Slovenský komorní orchestr v Koncertní síni Reduty v neděli, na závěr příštího týdne. A představí se také ve své parádní disciplíně hráče na lesní roh.
Foto: archiv KlasikyPlus.cz, archiv J. Karpety
Příspěvky redakce
- Kostelní slavnosti s jazzovou příchutí
- Jan Suk (1951–2025)
- Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery
- Cena Pavla Kouteckého pro Velký finále PSO
- Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni
Více z této rubriky
- Kostelní slavnosti s jazzovou příchutí
- Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery
- Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni
- Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
- Portugalské názvuky v plzeňské Besedě
- Ilya Gringolts v sólové roli u Janáčkovy filharmonie
- Dobšíková, Plocková a Praženica. Trio studentů HAMU v Havířově
- Atrium Žižkov zahajuje novou recitálovou řadu. Otevře ji Markéta Cukrová a písně noci
- ČRo D-dur: Na návštěvě u Roberta Huga
- Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025