Festival současné opery NODO 2022 na konci června v Ostravě
Ostravské centrum nové hudby ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským od 25. do 30. června uvede jedinečnou kontinuální přehlídku nové opery v České republice Bienále NODO / Dny nové opery Ostrava. Pořadatelé letos v obou operních domech Národního divadla moravskoslezského, na krytém náměstí Trojhalí Karolina a lyžařské sjezdovce v Palkovicích nabídnou operní díla a vokální performance osmi skladatelů, a sice Luigiho Nona, Salvatora Sciarrina, Petra Kotíka, Matouše Hejla, Miroslava Tótha, Judith Berkson, Jamese Laytona a Lucie Páchové. Účinkovat budou sóloví pěvci a dirigenti z Evropy a USA, inscenační týmy z Polska, Německa, Slovenska i od nás, dále sbor Canticum Ostrava Jurije Galatenka a orchestry Ostravská banda a ONO / Ostrava New Orchestra. Deset let od svého založení tak festival NODO demonstruje sílu uměleckého projevu soudobé opery.
Festival zahájí operou Salvatora Sciarrina z roku 2010 nazvanou Superflumina. „Samota není nic jiného než povrch opuštěnosti. Ta způsobuje ještě hlubší jizvy, neviditelné, jejichž stopy se ztratily: takový křik se může v každém okamžiku probudit v kterémkoli z nás,“ uvádějí pořadatelé. Dílo nastudoval polský tým režisérky Piy Partum a dirigentky Lilianny Krych. V hlavní roli ženy bez domova vystoupí „sciarrinovská“ múza Anna Radziejewska. Autorem libreta je sám Salvatore Sciarrino a dílo zazní v české premiéře.
Operním debutem skladatele Matouše Hejla bude celovečerní scénické dílo Přízraky. Tématem Ibsenovy stejnojmenné hry jsou lži, strach, konvence, pokrytectví a přetvářka. Skandálním bylo tehdy také nastolení tématu eutanázie, tématu třaskavého dodnes. Po sedmi dalších Ibsenových hrách se režisér Jan Nebeský nyní vrací k Přízrakům, aby je radikálně posunul v žánru. Ibsen ve formě opery přinese nové a nečekané možnosti ve výkladu a vnímání této navýsost naturalistické hry. Autorkou libreta je Lucie Trmíková.
Skladatel Petr Kotík zve na své ikonické, monumentální dílo Many Many Women z konce sedmdesátých let. Hudební kompozice, která trvá bez přerušení téměř šest hodin, vyžaduje jinou přípravu a jiné provedení než skladba běžných dimenzí. Kromě technického a hudebního zvládnutí vytváří prvek náhody v rámci provedení nikdy nekončící dobrodružství. „Kotíkova skladba Many Many Women je – stejně jako stejnojmenný text od Gertrudy Stein – mistrovské dílo, které jsem od té doby mnohokrát ocenil,“ uvedl americký kritik a publicista Richard Kostelanetz. Scénická realizace je prací Jiřího Nekvasila a Davida Baziky.
Následovat budou tři komorní opery a zároveň tři světové premiéry v jednom večeru na objednávku festivalu NODO. Newyorská skladatelka Judith Berkson napsala operu Partial Memories. „Jak se čas vzdaluje od naší minulosti a historie zatemňuje to, co jsme po sobě zanechali, zůstávají nám pouze ‚Neúplné vzpomínky‘,“ uvedla dramaturgie. Londýnský skladatel James Layton nabídne dílo Saudade. Tématy jsou nevyhnutelné přetrvávání paměti, pocit ztráty a rituální vršení osobní tragédie prostřednictvím nutkavé repetitivní akce. Brněnská umělkyně Lucie Páchová se představí skladbou Approximate, která si pohrává s návyky našeho vnímání, zpochybňuje naše zažitá očekávání na úrovni smyslového vnímání, předpokladu reality. Představení režírují Marek David a Viktorie Vášová.
Na palkovické lyžařské sjezdovce nedaleko Ostravy zazní ve světové premiéře Nulanus Miroslava Tótha v režii Pasiho Mäkelä. Tato experimentální opera rozvíjí variace na téma umělé inteligence, života ve vesmíru a budoucnosti naší civilizace.
Festival uzavře Prometeo. Tragedia dellʼascolto Luigiho Nona. Hudebně-divadelní kompozice zazní v české premiéře ve čtvrtek 30. června od 19 hodin v Trojhalí Karolina, a to ve spolupráci s Conservatorio di Musica di Vicenza „Arrigo Pedrollo“ v Itálii. Scénické dílo předpokládá účinkování čtyř instrumentálních skupin, smíšeného sboru, vokálních i instrumentálních sólistů a živé elektroniky. O instrumentální složku se postarají ONO – Ostrava New Orchestra a Ostravská banda, zpívat bude Canticum Ostrava, který připravil Jurij Galatenko. Elektroniku budou obsluhovat Luca Richelli, Lorenzo Pagliei a Nicola Di Paolo a sólových partů se ujmou Jen Wu a Elizabeth van Os (soprán), Padraic Costello (alt), Justina Vaitkutė (kontraalt) a Felix Heuser (tenor). Celý ansámbl budou řídit Jiří Rožeň a Caterina Centofante. Scénickou podobu zpracovali Jiří Nekvasil a David Bazika.
Foto: archiv festivalu, Graziano Arici, Luca Carrá
Příspěvky redakce
- Petr Popelka jako skladatel a klavírista. S Drážďanskými komorními sólisty v Rudolfinu
- Kultura v srdci Prahy podvanácté
- Italská virtuozita a francouzská noblesa dvakrát v Clam-Gallasově paláci
- Vojtěch Spurný v trojroli u Jihočeské filharmonie
- Devátý Janáček Brno ve třetím týdnu. S fokusem na mládí, Berlín a s Hrůšovým návratem