KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Hana Blažíková a Jan Krejča o lásce ve vršovickém Vzletu english

Komorní cyklus Collegia 1704 v pražském Vzletu s podtitulem Hudební cesty Evropou pokračuje v pondělí 20. března vystoupením sopranistky Hany Blažíkové, jedné z nejvyhledávanějších interpretek staré hudby nejen po celé Evropě, ale i v zámoří, a theorbisty Jana Krejči. V programu L’amante segreto sestaveném speciálně pro Vzlet zaznějí italská raně barokní světská díla s milostnou tematikou.

Hlavní protagonistkou tohoto koncertu bude theorba a s touto myšlenkou jsme také sestavovali program. Nejdříve jsme měli jasno v tom, že chceme provést co nejvíce skladeb slavného theorbisty Giovanniho Girolama Kapspergera, a to jak pro sólovou theorbu, tak pro zpěv s jejím doprovodem. Myslím, že pro theorbistu neexistuje důležitější skladatel než právě Kapsperger. Pro mě byly velkým překvapením jeho nádherné monodie. Toto je přesně styl hudby, který mě z pěveckého hlediska velmi baví a zároveň i citově dojímá, nový recitativní styl počátku sedmnáctého století s překvapivými harmonickými postupy a neotřelými výrazovými prostředky,“ popisuje přípravy koncertu sopranistka Hana Blažíková.

Od Kapspergera podle ní nebylo daleko k dalšímu slavnému theorbistovi Benedettu Ferrarimu. Jako zpěvačka si prosadila několik kousků své oblíbené Barbary Strozzi. „Ta je mi také velmi blízká, i když její hudební řeč je jiná, místy až divoká, a pro zpěváky (zejména zpěvačky) často interpretačně nelehká,“ uvádí Blažíková s tím, že však vybírala její melancholičtější skladby, které dobře zapadají do programu. Jeho nejsilnějším momentem je pro zpěvačku spojení skladby Tu che pallido essangue od Kapspergera se zpěvem Proserpiny ze čtvrtého dějství opery Orfeo Claudia Monteverdiho. „V mé mysli jsou tyto dvě kompozice jako spojené nádoby. Ta první je lamentem v těžkém až mrtvém recitativním stylu, druhá skladba je pak reakce na něj a v závěru přináší naději. Jejich propojení mi přijde organické a harmonické,“ dodává protagonistka. 

Benátský mistr Claudio Monteverdi je posluchačům dobře známý díky svým madrigalům „válečným a milostným“, sbírce duchovních skladeb Selva morale e spirituale i operám Návrat Odyssea do vlasti a Korunovace Poppey. Jeho opera Orfeus z roku 1607 je jedna z prvních oper v dějinách hudby, která se od 20. století pravidelně uvádí.

Stejně jako Claudio Monteverdi byla i Barbara Strozzi pevně spjatá s Benátkami, kde se narodila a prožila celý život. Patřila k tamním nejplodnějším skladatelům světské vokální hudby. V souvislosti s narůstajícím zájmem o ženy skladatelky se v současnosti díla Barbary Strozzi stále častěji objevují v koncertních programech i na studiových nahrávkách.

Benedetto Ferrari působil v řadě italských měst včetně Říma, Parmy, Benátek a Boloně. Později se uplatnil u císařského dvora ve Vídni. V programu koncertu ho zastupují zmíněné monodie, kompozice pro jeden hlas a skromný doprovod. Ve své době nový kompoziční postup se vymezil vůči sborovému zpěvu. Monodie měla vyjadřovat stavy mysli hudebními prostředky a je pro ni typické těsné spojení textu a hudby, čímž úzce souvisí i se zrozením opery.

Giovanni Girolamo Kapsperger byl jak virtuózní hráč na loutnu a theorbu, tak plodný skladatel, který významně přispěl k rozvoji obou nástrojů. Napsal také značné množství vokálních skladeb, které se dnes uvádějí velice málo, ale v době vzniku se těšily značné popularitě. Snad nejoblíbenější bylo jeho Sedm knih villanel. Výběr z nich zazní také ve Vzletu. „Koncert otevře vokální kompozice cremonského skladatele, varhaníka a houslisty Tarquinia Meruly,“ zvou pořadatelé.

Foto: Vojtěch Havlík, Fb – Pardubické hudební jaro, Fb – Collegium Marianum

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky