Hudba záměrně bezprostřední. Třicátý pátý ročník Expozice nové hudby
Dramaturgickým záměrem jubilejního 35. ročníku festivalu Expozice nové hudby, jejímž pořadatelem je Filharmonie Brno, je obrátit pozornost k prostoru mezi kompozicí a improvizací s cílem obhájit pravost každé dobré a přesvědčivé hudby, ať už vznikala jakýmkoli způsobem. Všechny projekty, které v tomto ročníku tvoří program festivalu, se pohybují v oblasti „ještě improvizované, ale už komponované“, nebo opačně. Letošní ročník s podtitulem ‚musica falsa i musica vera‘ se uskuteční v termínu 13.–18. června 2023 a nabídne šest koncertů v Besedním domě a netradiční projekt v brněnské Kamenné kolonii.
Od roku 2012, kdy se pořadatelem festivalu stala Filharmonie Brno, sledovala dramaturgie různá témata, vycházející z prostorových dispozic města Brna, ale také z požadavku reflexe pestré škály tendencí soudobé hudební produkce. Věnovala se zvukové instalaci, hlukové kompozici, intervencím do veřejného prostoru i veskrze tradičnímu koncertnímu provozu. Letos je připraven opět nový pohled na vnímání současné tvorby.
Festival v úterý otevře experimentální klarinetové „psycho-akustické“ duo The International Nothing berlínských klarinetistů Kaie Fagaschinského a Michaela Thiekeho. Posluchačům představí svůj nejnovější projekt Just None of Those Things. „Toto proslulé duo vydalo pět alb a jeho koncerty mají oprávněnou pověst neuvěřitelných uměleckých zážitků. My uslyšíme jejich další unikátní koncert, ve kterém hudba vzniká improvizační cestou, ale postupným cizelováním nabírá víceméně ustálený tvar,“ upozornil dramaturg festivalu Daniel Matej.
Středeční koncert se zaměří na grafické i jinak „otevřené“ partitury. Mezinárodní uskupení Prague Improvisation Orchestra provede díla z prostředí newyorské školy (Brown, Wolff) stejně jako z prostředí česko-slovenského undergroundu (Adamčiak, Grygar, Steklík), které v programu doplní skladby hráčů ansámblu Burkharda Stangla a Petra Vrby.
Annabelle Plum a Žaneta Vítová se společně věnují experimentální hudbě pro hlas a akordeon. Jejich projekt Interference, svědky kterého budou diváci ve čtvrtek, vychází ze společného debutového alba, kde hudebnice vyjadřují křehkost i drsnost zároveň, přenášejí posluchače do světa vzdálené Afriky a zase zpět „do českých luhů a hájů“, to vše s výrazným tématem ekologického apelu. „Můžeme se těšit na nevšední zvukově poetickou malbu meandrující mezi každodenností a intenzivní emocionalitou,“ podotkl Matej.
Projekt Here and Now zazní v pátek večer v premiéře, vznikl na objednávku festivalu a uvede ji Pavel Zlámal Contemporary Ensemble. Sedmičlenný soubor hráčů klasické, soudobé i jazzové interpretace provede pásmo otevřených autorských kompozic, kolektivních a řízených improvizací. „Stavebním kamenem díla je každý z přítomných hráčů, jeho hudební a improvizační schopnosti a kompozičním postupem je hudební organizace v přítomném čase,“ přibližuje kompoziční záměr dirigent, saxofonista a klarinetista Pavel Zlámal.
Při sobotním koncertě s názvem In situ se setkají tři výrazné osobnosti současné improvizační hudby. Každý z nich nejprve sólově a poté ve společné kompozici/improvizaci na objednávku festivalu. Rakouský trumpetista Franz Hautzinger patří ke stylotvorným tvůrcům, který zasahuje do vývoje improvizované hudby již tři desítky let, podobně jako v Berlíně žijící britský trombonista, skladatel a improvizátor Hilary Jeffery. Portugalská, ve Švédsku usazená trumpetistka Susana Santos Silva zastupuje naopak nejmladší generaci improvizujících umělců. Sál Besedního domu bude ten večer patřit čtvrttónové trubce, alpskému rohu, trombonu a trubce.
Nedělní projekt symbolicky propojí místa Besedního domu a Kamenné kolonie a „dva české národy“ žijící v Brně v polovině 19. století. „Na jedné straně ten, který si mohl dovolit objednat služby Theophila von Hansena, a ten druhý, který do úmoru dřel v brněnských továrnách. Moc se nepotkávali, i když obyčejným lidem se už tenkrát oháněli všichni,“ vysvětlil dramaturg Brno Contemporary Orchestra, Viktor Pantůček. Na spoluobjednávku orchestru a festivalu vznikla kompozice The Stone Colony Michala Nejtka, která zazní i na večerním koncertě v Besedním domě, kde ji doplní ještě další skladby. Nejprve Hyperprism Edgara Varèse, jejíž premiéra před sto lety skončila prý ostudou. Následující skladbu JMF for DM zkomponoval Daniel Matej v obsazení pro různé nástroje, v Brně zazní ve verzi pro instrumentální soubor bez zjevného sólisty. „Jedná se o slovní partituru, v níž zcela chybí tradiční notový zápis a veškeré pokyny k akci jsou vyjádřeny slovními instrukcemi,“ uvedl Matej. Závěrečná skladba večera i festivalu Workers Union holandského skladatele Louise Andriessena vyžaduje od interpetů hru až do úplného vyčerpání, jako při práci na nekonečném pásu továren. „Je napsaná pro volné obsazení hlasitých nástrojů a jejím základem je striktní rytmus rozvrstvený do uzavřených celků,“ vysvětlil Pantůček.
Všechny koncerty se konají od devatenácti hodin v Besedním domě, akce v Kamenné kolonii, kde je vstup volný, v neděli v patnáct hodin.
Foto: archiv festivalu, Lukáš Veselý, Tomáš Vodňanský / Český rozhlas
Příspěvky redakce
- Leif Segerstam (1944–2024)
- Mladistvé Duo Absoluto v Šumperku
- Tomáš Pindór a Roman Patočka spolu na Dobříši
- Filmharmonie uvádí Star Wars
- Dechový orchestr Májovák ve skladbách současných ostravských tvůrců