Inspirace folklórem či vystoupení na Rock for People. Prague Philharmonia v příští sezoně
Orchestr Prague Philharmonia chce příští sezónu opřít o hudební zážitky vzájemně kontrastující. Slibuje návrat ke klasicistním kořenům v podobě autorů první vídeňské školy, zároveň chce nabídnout prostor také mladým umělcům jak z řad skladatelů, tak hudebníků. Program 32. koncertní sezóny představili zástupci orchestru na tiskové konferenci v pondělí 28. dubna v Café Louvre.

„Chceme být orchestrem, který inspiruje, překvapuje a přináší radost z hudby napříč generacemi,“ shrnula na tiskové konferenci poslání tělesa ředitelka Kateřina Kalistová. Program nové sezóny spojuje tradici s dramaturgickou invencí, nabídne jak chuť hudebního domova, tak i vůně dalekých krajů. Koncertní sezónu 2025/26 Prague Philharmonia „odšpuntuje“ tradičně slavnostním zahajovacím koncertem v pražském Rudolfinu 4. září, kde zazní díla jeho „kmenových“ skladatelů Wolfganga Amadea Mozarta, Josepha Haydna a Franze Schuberta pod taktovkou hudebního ředitele Emmanuela Villauma. V kontrastu s nimi provede také Koncert pro klavír a orchestr č. 5 „Egyptský“ Camilla Saint-Saense v podání charismatického makedonského klavíristy Simona Trpčeského.

Ani po třiceti letech těleso nezapomíná na zakladatelský odkaz Jiřího Bělohlávka, v repertoáru proto nesmí chybět kromě zmíněných autorů skladby Brahmse, Schumanna či Mendelsohna, kteří jsou takřka v hudební DNA tělesa. Autory mladší generace budou reprezentovat například díla Benjamina Brittona či Francise Poulenca.
Šéfdirigent Villaume se představí u dirigentského pultíku celkem pětkrát, vůbec poprvé také nastuduje celý cyklus Bedřicha Smetany Má vlast. Podle svých slov bude k tomuto českému národnímu klenotu přistupovat s maximální opatrností a jeho provedení bude předcházet pečlivá rešerše. „Chtěl bych zvolit jakýsi dialektický přístup, který spojí komunikaci orchestrem, partiturou a mým osobním přístupem,“ řekl francouzský dirigent na tiskové konferenci. „Velmi mě oslovují zejména starší nahrávky Karla Ančerla a dalších, které obsahují více volnosti a svobody,“ dodal. Jako další dirigenti se představí v čele orchestru Jiří Habart, Eugene Tzigane nebo Oscar Jockel, který se ujme nejen dirigentské role, ale také sám usedne za cembalo. Po boku tělesa vystoupí také excelentní zahraniční sólisté, například violoncellista Brannon Cho, klavírista Stephen Hough, flétnista Emmanuel Pahud, houslista Vadim Gluzman či mezzosopranistka Niamh O’Sullivan.

Čerstvě po zahájení nové sezóny se orchestr představí na Bratislavských hudebních slavnostech společně s Pražským filharmonickým sborem ve velkolepém Eposu o Gilgamešovi Bohuslava Martinů. Kromě toho zahraje rovněž v Japonsku, Thajsku, Španělsku či Německu. Těleso čeká také zásadní událost, kterou je významné americké turné v lednu 2026, během nějž bude koncertovat například na Floridě, ale také v prestižní Carnegie Hall v New Yorku. „Samozřejmě po nás všichni chtěli Novosvětskou, ale nakonec jsme vybrali Dvořákovu Osmou symfonii,“ řekl k programu amerického turné šéfdirigent.
Jakýmsi leitmotivem komorní řady koncertů by měl být folklór, a to nejen český. Přinese díla Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka, Jana Vičara, ale také Bély Bartóka nebo Zoltána Kodályho. Zároveň řada připomene významná výročí, například manžele Schumannovy nebo Dmitrije Šostakoviče. „Jako dva hudební ‚bonbonky‘ bych ráda vypíchla vystoupení vokálního okteta Gentleman Singers, který nabídne průřez českým folklórním repertoárem, či koncert Klavírního kvarteta Josefa Suka,“ uvedla dramaturgyně komorního cyklu Martina Sermain.

Soubor se bude rovněž věnovat interpretaci soudobé hudby, jíž věnuje samostatný cyklus koncertů ve formátu hudební talkshow, jejímiž hosty budou například slovenská skladatelka Tímea Urban Hvozdíková, Zdenek Merta, jenž nabídne spojení klasiky s jazzem, otec a syn Pavlové Trojanové, Ian Mikyska či skladatel a hudebník Petr Kotík, který představí a hudebně nastuduje skladby Johna Cage a Mortona Feldmana. Závěrečný koncert se odehraje poprvé ve Velkém sále Švandova divadla.

Zajímavou fúzi nastínil rovněž ředitel Komerční banky jakožto hlavního sponzora, který naznačil, že se chystá spojení Prague Philharmonia s festivalem Rock for People.
Pozornost budí i vizuální styl orchestru, jehož autorem je grafický designér Pavel Fuksa. Hravé spojení výrazných barev uspořádaných v pixelech a grafických obrazcích připomíná experimentální grafické partitury a v jistém smyslu jimi také je. „Nová sezóna je jako živý organismus. Pulsující emocemi, barvami a zvuky, které tentokrát nejsou jen slyšet, ale i vidět,“ uvedl Fuksa.

Foto: Petra Hajská, Andrea Antosikova, Marco Borggreve, archiv souboru
Příspěvky redakce
- Viktor Stocker a Otakar Antonín Štefan ve finále letošního Concertina Praga
- Tokijský NHK Symphony na Pražském jaru aneb Dlouhá chapadla Otakara Ševčíka
- Jakub Hrůša v očekávání velkého turné s Bamberskými symfoniky
- Česká filharmonie se po půl století vrátí do Finska
- Václav Luks vyváží do Osla skladatele Kalivodu. Dirigovat bude Norský rozhlasový orchestr
Více z této rubriky
- Tokijský NHK Symphony na Pražském jaru aneb Dlouhá chapadla Otakara Ševčíka
- Jakub Hrůša v očekávání velkého turné s Bamberskými symfoniky
- Václav Luks vyváží do Osla skladatele Kalivodu. Dirigovat bude Norský rozhlasový orchestr
- Hudba mezi obrazy prvně s pěvci z HAMU
- Festival Mahler Jihlava na startu spolu s Prague Philharmonia
- S příchutí francouzských šansonů. Nový projekt Olgy Jelínkové
- Klasika Viva s kombinací houslí a akordeonu
- Český varhanní festival začíná v Troubsku a ve Stříbrci
- Japonská štace či městské oslavy. Plzeňská filharmonie v příští sezóně
- Intenzivní program Dvořákova festivalu v Příbrami vyvrcholí s Orffem