Koncert a knižní monografie na počest varhaníka Wiedermanna
V pražském římskokatolickém kostele sv. Ignáce z Loyoly se 7. listopadu večer uskuteční neobvyklý obřad. Po krátkém varhanním koncertě požehná kněz nové knižní publikaci „Bedřich Antonín Wiedermann: Česká varhanní legenda“. Autorem knihy, vydané nakladatelstvím VR Atelier, je sólista koncertu Martin Maxmilian Kaiser. Jde o první knižní monografii o životě a díle největšího českého varhanního virtuosa první poloviny 20. století, jehož život ohraničují letopočty 1883 a 1951.
Kniha zachycuje nejen jeho životní osudy, ale také pedagogické, koncertní, skladatelské a organologické působení a jeho zasazení do dobového kontextu ceciliánské reformy a varhanního romantismu. Publikace nabízí přehled Wiedermannova díla a dvanácti dochovaných nahrávek, z nichž dvě jsou vzácným důkazem Wiedermannovy interpretace barokní varhanní hudby. Kniha dále obsahuje i několik ukázek varhanních dispozic, které v průběhu svého života Wiedermann navrhl. Pokouší se rovněž změnit řadu tradovaných mýtů a stereotypních pohledů na romantické varhany. Snaží se vyzdvihnout přednosti a klady těchto nástrojů a kriticky hodnotí jejich nesmyslné úpravy a přestavby v duchu „pseudobaroka“, které se odehrávaly zejména v druhé polovině 20. století. Kniha dále rozebírá méně známý Wiedermannův návrh varhan pro katedrálu sv. Víta v Praze a také asi nejvíce diskutovanou přestavbu Starckových varhan v chrámu sv. Jakuba na Starém Městě pražském z roku 1941, která mu byla později mnohými vyčítána. Ať už se na ni hledí jakkoliv, faktem podle knihy je, že kdyby k ní nedošlo, zachoval by se sice jeden z řady cenných nástrojů Abrahama Starcka, ale těžko si lze představit, že by na barokním nástroji s krátkou oktávou mohl probíhat současný mezinárodní varhanní festival… I z tohoto důvodu vděčí svatojakubská bazilika za svou současnou hudební prestiž právě profesoru Wiedermannovi.
Autor knihy Martin Maxmilian Kaiser (1983) je sice povoláním vědecký pracovník v oboru medicinální chemie, ale hře na varhany se věnuje už od sedmnácti let. Soukromě studoval u profesorů Petra Rajnohy a Jaroslava Tůmy a momentálně je jako varhaník činný právě v kostele sv. Ignáce na Karlově náměstí v Praze.
Publikaci o Bedřichu Antonínu Wiedermannovi vytvořil v rámci své hudebně-badatelské činnosti. „Tato kniha je velice cenným a potřebným příspěvkem k moderním dějinám české varhanní interpretace a skladatelské tvorby,“ píše muzikolog Jaromír Havlík a doplňuje: „Zaplňuje totiž další z řady bílých míst naší moderní hudební historie.“
Na koncertě bude možné vyslechnout v interpretaci varhaníka Martina Maxmiliana Kaisera a sopranistky Karolíny Janů několik ukázek z Wiedermannovy autorské tvorby: skladby Svatební pochod alla Handel (1935), Notturno (1942), Ave Maria (1905), Oslavuj Pána (1929) a Impetuoso (1933).
Foto: archiv projektu
Příspěvky redakce
- Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka klepe na dveře. Letos se hraje na flétnu a klarinet
- Opavští skladatelé představí své dílo v Knihovně Petra Bezruče
- Dobříšský večer s hudbou v podání Praga Camerata Quintet
- Perník. V Parbubicích novou sezonu načnou příznačně
- Alinde Quintet vítězem Mezinárodní soutěže ARD
Více z této rubriky
- Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka klepe na dveře. Letos se hraje na flétnu a klarinet
- Opavští skladatelé představí své dílo v Knihovně Petra Bezruče
- Dobříšský večer s hudbou v podání Praga Camerata Quintet
- Perník. V Parbubicích novou sezonu načnou příznačně
- Národní divadlo Brno v úvodu nové sezóny. V ní zamíří i do Dubajské opery