Lukáš Sommer pro Pražské jaro
Online program alternativního Pražského jara pokračoval dnes koncertem streamovaným z netradičního prostředí dopravní haly Národního technického muzea. Patřil multižánrovému skladateli, kytaristovi, aranžérovi a improvizátorovi Lukáši Sommerovi. Šestatřicetiletý umělec, který má za sebou loňský debut v Kennedyho Centru ve Washingtonu a před sebou mimo jiné sólový recitál v New Yorku, připravil autorský kytarový recitál.
Podobné unikátní programy prezentuje Lukáš Sommer od roku 2012 na tuzemských i zahraničních pódiích. Rád se vydává za hranice klasické hudby, snaží se s ní propojovat etnické a jazzové vlivy. „Je to ručně vyráběný nástroj, jeho osobitý zvuk, co mě inspiruje při tvorbě,“ říká. Pro Pražské jaro napsal v roce 2011 Koncert pro flétnu a komorní orchestr „Dopis otci“; stal se tehdy nejmladším osloveným autorem festivalové historie. K dnešnímu koncertu se vyjádřil takto: „Představit svou autorskou tvorbu na Pražském jaru v ucelené podobě je jednou z největších uměleckých výzev, před kterou jsem kdy stál.“ Postupně zazněly kompozice Hommage à Jan Kaplický, Tramín – vzpomínka na Mikulov, Neopouštěj mě, Por caminos de Sagunto, Windsurfing – pocta Pavlu Steidlovi, Over the Rainbow, Indiana, Regina Coeli, Bezvětří – fantazie na báseň Víta Slívy a Druhý dopis otci. Ve zhudebnění Shakespearova 90. sonetu byl hostem jeho vystoupení kontratenorista Jan Mikušek.
Foto: Pražské jaro
Příspěvky od Petr Veber
- AudioPlus | Pavel Smutný: Vytěžme z Roku české hudby maximum
- Káťa expresionistická a expresivní. Drážďanský Janáček podle Calixta Bieita
- Ivo Kahánek: Smetana není vedle Liszta žádnou popelkou
- AudioPlus | Martin Smolka: Hudba už nejsou melodie a akordy, které se někam odvíjejí
- Jiří Bělohlávek a Česká rapsodie vlastence Bohuslava Martinů