MET: Live In HD. Sezónu kinopřenosů z Metropolitní opery v sobotu zakončí Hamlet Bretta Deana
Dlouhou řadu adaptátorů shakespearovského díla v roce 2017 rozšířil skladatel Brett Dean se svým Hamletem. Jedna z nejvíce vyhlížených premiér aktuální sezóny v Metropolitní opeře v New Yorku se v rámci pravidelných kinopřenosů dostane i na plátna českých kin. Slavný příběh bude na pořadu v sobotu 4. června. Moderní uchopení slavného díla je závěrem letošní sezóny MET: Live In HD.
„Australský skladatel Brett Dean je jedním z nejvýraznějších jmen současné opery. Pro zkušeného skladatele byl Hamlet teprve druhým vstupem na operní jeviště, jeho dílo si ale okamžitě po své premiéře na Glyndebourne Festival v roce 2017 získalo nadšené reakce,“ uvádějí organizátoři s tím, že premiéru režíroval Neil Armfield, který nyní vzal část tehdejšího ansámblu a připravil i premiérovou inscenaci na prknech slavného newyorského operního svatostánku. Společně s režisérem přešel do New Yorku představitel titulní role, tenorista Allan Clayton, sestavu posílila Brenda Rae v roli Ofélie, Sarah Connolly coby Gertrude, Rod Gilfry v roli Claudia a jako duch Hamletova otce září basbarytonista John Relyea. Oceňované dílo bude dirigovat v Metropolitní opeře debutující Nicholas Carter, prominentní australský dirigent.
Libreto napsal Matthew Jocelyn: „Velmi brzy jsme si uvědomili, že jsme v operní podobě schopní zachovat 15 až 20 procent původního textu.“ Původní drama tak nakonec autoři redukovali na dvanáct klíčových momentů. Výsledné dílo je tak v zásadě věrné předloze, zároveň si pohrává s očekáváním publika a mnoho až příliš často citových replik zasazuje do nového kontextu. K jistým změnám došlo i v časovém zařazení děje. Středověké Dánsko nahradila divadelní scéna z osmnáctého století, postavy ale jako by přicházely z jiných dob – kostýmy je řadí spíše do bezčasých padesátých let.
Už Shakespearem vystavěný koncept „divadla na divadle“ dostává v Deanově operním uchopení další rozměr „zvukového divadla“. Hudba se tu proměňuje od kakofonických pasáží ke vzdušným, poklidným momentům. Součástí jsou i muzikanti rozsazení v publiku, elektronické nástroje či akordeon, zvukově modifikované tam-tamy, ale také mimohudební předměty jako smirkový papír.
Program na příští sezónu už byl zveřejněn. V plánu jsou klasiky jako Verdiho La traviata, Wagnerův Lohengrin či „mozartovské finále“ v podobě Kouzelné flétny a Dona Giovanniho, ale i moderna, například Hodiny Kevina Putse. Fanoušci opery se mohou těšit celkem na deset přenosů. Sezónu zahájí Médea 22. října.
Foto: MET, Richard Hubert Smith
Příspěvky redakce
- Druhá polovina března v Českých centrech
- Akordeon v barvách festivalovou novinkou v Opavě
- Hlasy tří světů aneb Jaro s Victoria Ensemble
- Filharmonie Brno zamíří do Polska, doma zahrají orchestrální akademici
- Nitrová, Nekoranec a Kahánek. Nabitý Zápisník zmizelého na půdě ostravské univerzity
Více z této rubriky
- Druhá polovina března v Českých centrech
- Akordeon v barvách festivalovou novinkou v Opavě
- Hlasy tří světů aneb Jaro s Victoria Ensemble
- Filharmonie Brno zamíří do Polska, doma zahrají orchestrální akademici
- Nitrová, Nekoranec a Kahánek. Nabitý Zápisník zmizelého na půdě ostravské univerzity
- Westendský Fantom opery míří do Prahy
- Augenblick a laug.sonoris. Soudobé kompozice na HAMU
- Mosty soudobé hudby. Nový koncertní cyklus propojí české i zahraniční skladatele
- Vokál, klavír, smyčce i žestě. Pestrý výběr komorní hudby s razítkem České filharmonie
- Kvinteto Belfiato hraje novinku Lukáše Sommera