KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Mezinárodní skladatelská soutěž Musica Nova zná výsledky english

Třicátý ročník Mezinárodní kompoziční soutěže zvukové tvorby Musica Nova se konal tradičně v Praze. Projekt pořádá Společnost pro elektroakustickou hudbu pod záštitou České hudební rady, ve spolupráci s Institutem moderní hudby. Od roku 2014 je k soutěži přidruženo kolo s názvem České ucho pro skladatele do dvaceti let. Ve dnech 20. až 21. listopadu se konalo závěrečné ohodnocení skladeb mezinárodní porotou ve složení: Rudolf Růžička, Elizabeth Anderson, Lenka Dohnalová, Rainer Buerck, Juraj Ďuriš, Pavel Kopecký, Peter Nelson a Peter Stollery. Ti hodnotili šestasedmdesát skladeb autorů z osmadvaceti zemí Evropy, obou částí Ameriky, Asie, Austrálie. Nejvíce z nich bylo z USA, Velké Británie, Itálie, Německa, Francie, Jižní Koreje a České republiky. Soutěž je zaměřená na takzvaný Sonic Art, ve kterém se koncentrují jak skladatelské, tak technologické dovednosti. Hodnotí se především kreativita, formální smysl kompozice a schopnost vyjádřit případný deklarovaný záměr. Technické zvládnutí je samozřejmou podmínkou, styl naopak není určen. Soutěží se ve dvou kategoriích – čistě studiové zvukové tvorby (kategorie A) a tvorby s živě prováděnou složkou (kategorie B).

V kategorii A se hodnotilo jednapadesát skladeb. První místo obsadil Belgičan Todor Todoroff se skladbou Voices Part III – Resistance s tématem odporu k totalitnímu politickému stylu, zde s odkazem na známý Bulgakovův román Mistr a Markétka a písničkářku Yanku Dyagilevu. Čestná ocenění získali Francouzka Pauline Patie Pelicaut se skladbou Bulle d´air (Vzduchová bublina) s konotacemi k dýchacím potížím potápěčů a Britka Louise Rossiter s kompozicí Iris Key (Duhovka lidského oka jako klíč) z cyklu inspirovaného kresbami německého lékaře Fritze Kahna, který pojal tělo jako „stroj“. Dalšími finalisty byli Elwell Kramer z USA se skladbou What Sleeps Beneath, Felipe Otondo z Chile se skladbou SautiAdam Stanović z Velké Británie s kompozicí Goodnight, Tin Hau.

První místo v kategorii B obsadil Řek žijící v USA Konstantinos Karathanasis se skladbou pro live violoncello – dramatickou kompozicí inspirovanou řeckou mytologií Medusa in Somno (Spící Medúza). Čestná ocenění získala rovněž díla s live violoncellem, jejichž autory jsou Portugalec João Pedro Oliveira – skladba Singularity (Singularita), ve které jako by nástroj unikal elektronické složce, a Ital Simone Castellan – kompozice Mote (Setkání), kde naopak nástroj hledá co největší soulad s elektronickými prostředky. Dalším finalistou je Australan Daniel Blinkhorn s experimentální skladbou Unequal Forms, ve které pracuje s tvorbou zvuků na nástrojích i předmětech.

Ve speciálním českém kole obsadil první místo Michal Rataj s kompozicí nazvanou Sounds from Nothing (Zvuky odnikud). Čestná ocenění získali Soňa Vetchá s dílem Wavelengths (Vlnové délky) a rezident v České republice z Hongkongu Yuk Buk Barry Wan se skladbou pro saxofon, housle, violoncello a elektroniku The Místy Morning (Mlžné ráno). Dalšími finalisty jsou Michal Bartoš se skladbou Sabat, Tomáš Pernický s Deux ex machina a Michal Rataj s kompozicí z kategorie live electronics s violoncellem Cellacusmata.

České ucho dopadlo takto: V kategorii do třinácti let byli oceněni Jáchym Jírovec se skladbou Horor v životě, Beata Klímová s kompozicí Strach z temnotyElla Klímová se skladbou Duše ve vesmíru. V kategorii nad čtrnáct let byli oceněni Alexandr Paz za svou Podmořskou hlubinu, Martin Soukup za dílo Jejich světMilan Tuček za Doom Eternal. „Témata byla výrazně ovlivněna aktuální společenskou atmosférou. Lektorem Českého ucha je Jaroslav Raušer z Institutu moderní hudby, metodičkou a inspirátorkou Lenka Dohnalová, manažerka soutěže,“ uvádějí pořadatelé s tím, že koncerty budou zveřejněny od pátku 10. prosince večer na YouTube kanálu soutěže.

Foto: Pixabay, archivy soutěžících

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky