Mezinárodní skladatelská soutěž Musica Nova zná výsledky
Třicátý ročník Mezinárodní kompoziční soutěže zvukové tvorby Musica Nova se konal tradičně v Praze. Projekt pořádá Společnost pro elektroakustickou hudbu pod záštitou České hudební rady, ve spolupráci s Institutem moderní hudby. Od roku 2014 je k soutěži přidruženo kolo s názvem České ucho pro skladatele do dvaceti let. Ve dnech 20. až 21. listopadu se konalo závěrečné ohodnocení skladeb mezinárodní porotou ve složení: Rudolf Růžička, Elizabeth Anderson, Lenka Dohnalová, Rainer Buerck, Juraj Ďuriš, Pavel Kopecký, Peter Nelson a Peter Stollery. Ti hodnotili šestasedmdesát skladeb autorů z osmadvaceti zemí Evropy, obou částí Ameriky, Asie, Austrálie. Nejvíce z nich bylo z USA, Velké Británie, Itálie, Německa, Francie, Jižní Koreje a České republiky. Soutěž je zaměřená na takzvaný Sonic Art, ve kterém se koncentrují jak skladatelské, tak technologické dovednosti. Hodnotí se především kreativita, formální smysl kompozice a schopnost vyjádřit případný deklarovaný záměr. Technické zvládnutí je samozřejmou podmínkou, styl naopak není určen. Soutěží se ve dvou kategoriích – čistě studiové zvukové tvorby (kategorie A) a tvorby s živě prováděnou složkou (kategorie B).
V kategorii A se hodnotilo jednapadesát skladeb. První místo obsadil Belgičan Todor Todoroff se skladbou Voices Part III – Resistance s tématem odporu k totalitnímu politickému stylu, zde s odkazem na známý Bulgakovův román Mistr a Markétka a písničkářku Yanku Dyagilevu. Čestná ocenění získali Francouzka Pauline Patie Pelicaut se skladbou Bulle d´air (Vzduchová bublina) s konotacemi k dýchacím potížím potápěčů a Britka Louise Rossiter s kompozicí Iris Key (Duhovka lidského oka jako klíč) z cyklu inspirovaného kresbami německého lékaře Fritze Kahna, který pojal tělo jako „stroj“. Dalšími finalisty byli Elwell Kramer z USA se skladbou What Sleeps Beneath, Felipe Otondo z Chile se skladbou Sauti a Adam Stanović z Velké Británie s kompozicí Goodnight, Tin Hau.
První místo v kategorii B obsadil Řek žijící v USA Konstantinos Karathanasis se skladbou pro live violoncello – dramatickou kompozicí inspirovanou řeckou mytologií Medusa in Somno (Spící Medúza). Čestná ocenění získala rovněž díla s live violoncellem, jejichž autory jsou Portugalec João Pedro Oliveira – skladba Singularity (Singularita), ve které jako by nástroj unikal elektronické složce, a Ital Simone Castellan – kompozice Mote (Setkání), kde naopak nástroj hledá co největší soulad s elektronickými prostředky. Dalším finalistou je Australan Daniel Blinkhorn s experimentální skladbou Unequal Forms, ve které pracuje s tvorbou zvuků na nástrojích i předmětech.
Ve speciálním českém kole obsadil první místo Michal Rataj s kompozicí nazvanou Sounds from Nothing (Zvuky odnikud). Čestná ocenění získali Soňa Vetchá s dílem Wavelengths (Vlnové délky) a rezident v České republice z Hongkongu Yuk Buk Barry Wan se skladbou pro saxofon, housle, violoncello a elektroniku The Místy Morning (Mlžné ráno). Dalšími finalisty jsou Michal Bartoš se skladbou Sabat, Tomáš Pernický s Deux ex machina a Michal Rataj s kompozicí z kategorie live electronics s violoncellem Cellacusmata.
České ucho dopadlo takto: V kategorii do třinácti let byli oceněni Jáchym Jírovec se skladbou Horor v životě, Beata Klímová s kompozicí Strach z temnoty a Ella Klímová se skladbou Duše ve vesmíru. V kategorii nad čtrnáct let byli oceněni Alexandr Paz za svou Podmořskou hlubinu, Martin Soukup za dílo Jejich svět a Milan Tuček za Doom Eternal. „Témata byla výrazně ovlivněna aktuální společenskou atmosférou. Lektorem Českého ucha je Jaroslav Raušer z Institutu moderní hudby, metodičkou a inspirátorkou Lenka Dohnalová, manažerka soutěže,“ uvádějí pořadatelé s tím, že koncerty budou zveřejněny od pátku 10. prosince večer na YouTube kanálu soutěže.
Foto: Pixabay, archivy soutěžících
Příspěvky redakce
- Filharmonie Brno vystoupí se čtyřmi laureáty českých soutěží
- Filharmoniště v lednu aneb Klasika pro nejmenší opět na dece, s hračkami i svačinou
- Dirigentský masterclass s luganskou konzervatoří vyvrcholí v Karlových Varech
- Milan Kostelenec vítězem soutěže Hudebního festivalu Mimas
- Ravelovské oslavy v Košicích
Více z této rubriky
- Rok české hudby pohledem Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů
- Festivalový Rok české hudby s letošním výhledem
- Rybův rok 2025
- Nová česká komorní hudba. Výzva SoundCzechu umožnila vznik dvacítky nahrávek
- Opery Bedřicha Smetany v roce 2024 na českých jevištích i jinde. Promarněná příležitost?
- Sto čtyřicet let první stálé české divadelní scény v Brně na online výstavě
- Strahovské varhany v rekonstrukci. Premonstráti vypsali sbírku
- Evropské kulturní organizace upozorňují na situaci na Slovensku a v Maďarsku
- Pucciniovské hity i rarity na nahrávkách roku 2024
- Pleskot navrhl pro festival v Litomyšli SmetaNOVÝ sál