Pražská konzervatoř pořádá již 17. ročník Mezinárodních letních klavírních kurzů, které se uskuteční od 2. do 12. července v hlavní budově školy Na Rejdišti. Tyto prestižní kurzy každoročně přitahují mladé talenty i zkušené klavíristy z celého světa a jsou významnou součástí projektu „Mladý klavír Pražské konzervatoře“. Kurzy jsou otevřeny všem zájemcům od 11 do…
AudioPlus | Irvin Venyš: Z nových klarinetových koncertů mám radost
Tři úplně nové a jeden starší pozapomenutý. Přesně tolik koncertů pro klarinet a orchestr natočil s různými orchestry a dirigenty sólista Irvin Venyš pro svůj projekt Hledání českého klarinetového koncertu. Nově zkomponovaná díla žijících tvůrců Jiřího Temla, Jiřího Gemrota a Michala Rataje doplňuje dosud veřejně neuvedená a nenatočená skladba Ladislava Simona, jehož život se uzavřel…
Štěpánka Andělová: Není to jen hraní, hoboj je i řemeslo
„Díky práci s francouzským a německým profesorem jsem měla možnost poznat dvě nejdůležitější hobojové školy a vzít si z každé něco.“
„Brzy ráno mi zazvonil telefon od mého profesora Dominika, jestli bych mohla být odpoledne na generální zkoušce a odehrát koncerty s Berlínskými filharmoniky.“
„Výrobou strojků strávím možná i víc času než samotným hraním. Je to velmi precizní řemeslná práce a celý proces dotažení strojku až do konce je dost dlouhý.“
Z dětského sboru až k Berlínským filharmonikům. Mladá hobojistka Štěpánka Andělová začínala na Pražské konzervatoři, pokračovala ve studiu ve švýcarském Lausanne a dostala se až na prestižní Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně. Právě zde si už stihla zahrát s Berlínskými filharmoniky. V rodné Praze působí také v Orchestrální akademii České filharmonie a druhým rokem je členkou prestižního světového Orchestru mladých Evropské unie (EUYO). V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz otevřeně mluví o rozdílech mezi evropskými přístupy ke klasické hudbě, o náročnosti studia i o tom, proč hoboj není jen hudební nástroj, ale také každodenní řemeslná výzva.
Soběslavské setkání s hudbou nabídne klasiku i swingové „pecky“
Festival Setkání s hudbou v Soběslavi se stal již tradiční součástí kulturního života města a v roce 2025 vstupuje do svého XVII. ročníku. Multižánrová hudební přehlídka nabízí pestrý program, který každoročně přitahuje nejen milovníky klasické hudby, ale i příznivce jazzu, folku a dalších hudebních směrů. Program je rozložen do několika dní od 1. do 11.…
Artový čtvrtek v Litomyšli
„Střízlivě posmutnělá Šostakovičova 14. symfonie se sólovým sopránem a basem se zabývá tématem smrti, a to v hudebním vyznění záměrně způsobem odlišným od klasiků.“
„Zařadit do první poloviny večera hudbu Mieczysława Weinberga bylo riskantní, ale logické.“
„Britský vokální soubor The King´s Singers zaplnil piaristický kostel publikem těšícím se na hudební zážitek neméně ´artový´, ale mnohem laskavější.“
Šostakovič, Weinberg, Pärt, Poole… Jména autorů, jejichž hudba zněla ve dvou koncertech festivalu Smetanova Litomyšl, napovídají, že čtvrteční program byl náročnější. Večer s objevně vybranou hudbou dvacátého století patřil komornímu orchestru Kremerata Baltica, podvečerní čas předtím vokálnímu umění sexteta The King´s Singers, které střídalo současné skladatele s historickými. Oba koncerty si našly početné a vděčné publikum.
Bachovo a Händelovo jubileum na svatovítském varhanním festivalu
Svatovítské varhanní večery jsou každoročním svátkem varhanní hudby, který se v roce 2025 uskuteční již po čtrnácté v majestátním prostředí katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě. Festival, pořádaný Metropolitní kapitulou u sv. Víta ve spolupráci se Správou Pražského hradu, nabídne během červencových úterků sérii recitálů předních domácích i zahraničních interpretů Letošní ročník…
Uzbecká klasika poprvé v Praze
„Urinbajev, dirigent mladistvých sil a zjevný zastánce prezentace mocného potenciálu žesťových a bicích nástrojů, využil každé příležitosti k akcentům.“
„Jeho symfonické úsilí ovšem úspěšně mírnila vkusná, lyricky nesená klavírní arpeggia, figurace a kadence věhlasné klavírní virtuosky Madiny Fayziyevové.“
„Během první části večera jako by dirigent a orchestr nalezli ideální zvukové proporce své interpretace s ohledem na akustiku Smetanovy síně.“
Státní symfonický orchestr Uzbekistánu koncertoval pod vedením svého uměleckého ředitele a hlavního dirigenta Kamoliddina Urinbajeva ve Smetanově síni Obecního domu. Koncert se konal v úterý 24. června a na programu byla díla Dvořáka, Rachmaninova a Čajkovského. Sólo v Rachmaninovově 2. klavírním koncertu měla Madina Fayziyeva. Sál nebyl zcela zaplněn, ale večer byl poutavý dramaturgií i provedením.
Lalo Schifrin (1932–2025)
Ve věku třiadevadesáti let zemřel 26. června Lalo Schifrin, výrazná a originální hudební osobnost, jejíž tvorba překlenula hranice žánrů i kontinentů. Byl skladatelem, aranžérem, dirigentem a klavíristou, který ve svých dílech syntetizoval vlivy evropské hudební tradice s americkým jazzem, latinskoamerickými rytmy a specifickou dramatikou filmového média. Napsal hudbu k desítkám hollywoodských filmů a televizních seriálů, získal čtyři…
Výlety páně Broučkovy z loňského festivalu Janáček Brno premiérově na Vltavě
Nastudování Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy, které v loňském roce uvedl Mezinárodní hudební festival Janáček Brno, nabídne v sobotu 28. června od dvaceti hodin Český rozhlas Vltava premiérově v rámci programové řady Operní večer. Janáčkova opera Národního divadla Brno připravila u příležitosti loňského Roku české hudby a Janáčkova stého sedmdesátého výročí narození novou inscenaci jeho…
Cena České hudební rady pro Jaromíra Javůrka
Dlouholetému řediteli MHF Leoše Janáčka Jaromíru Javůrkovi bude na letošním závěrečném koncertu festivalu udělena Cena České hudební rady. Stane se tak 29. června v Hukvaldech, kdy ocenění převezme od zástupců České hudební rady a Správní rady festivalu, a to nejen za dlouhodobé úspěšné vedení festivalu, ale rovněž za přesah a setrvalost Javůrkových aktivit v oblasti…
Krumlovský festival nabídne barokní hudbu i nečekaná spojení
Letošní 34. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov, který se bude konat od 11. července do 2. srpna, přivítá mnohé známé, renomované i slavné umělce. Vystoupí legendární houslový virtuos Maxim Vengerov, mistr kytary Pablo Sáinz-Villegas, gospelový sextet Take 6 s deseti cenami Grammy, violoncellista Tomáš Jamník, houslový virtuos Jan Mráček a mnozí další…
Wayne Marshall: Dirigovat a současně hrát na klavír je u Gershwinovy hudby přirozené
„Těším se, až bude dokončena oprava varhan v katedrále sv. Víta; toužím si na ně zahrát.“
„Martinů je ve světě stále poněkud opomíjený. A je to škoda, protože v sobě jeho díla mají zvláštní magnetismus.“
„Od tří let jsem věděl, že budu hudebníkem, a od té doby jsem z této cesty neuhnul.“
Britský dirigent, varhaník a klavírista Wayne Marshall je proslulý hudební všestranností, a to jak za dirigentským pultem, tak u klávesových nástrojů. V letech 2014–2020 působil jako šéfdirigent orchestru WDR Funkhausorchester v Kolíně nad Rýnem a v letech 2007–2013 jako hlavní hostující dirigent milánského Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi. Je uznávaným interpretem děl George Gershwina, Leonarda Bernsteina a dalších amerických skladatelů 20. století. V neděli 6. července vystoupí s rozhlasovými symfoniky na závěrečném koncertu festivalu Smetanova Litomyšl s názvem Americká story. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz hovoří i o svých zkušenostech s českým publikem a hudebníky.
Kóda pro jeden festival. Šakuhači znělo v Rajské zahradě
„Hudba Kobayashi ale podľa mňa kvalitu krehkosti až tak neskúmala – možno skôr rozmanitosť.“
„Nie je to tak, že by mu ansámbel tvoril pozadie – obe zložky spolu komunikujú, hoci sa Ken-ichi Tajima stával akýmsi lídrom.“
„Pomedzi tieto bloky zaznieva šakuhači, nie virtuózne, ale signálne.“
V pondelok 23. júna skončil 15. ročník podujatia International Shakuhachi Festival Prague. V priestoroch Gabriel Loci ho uzavrel ho koncert s názvom Wakamono (mladosť) v spolupráci s Orchestrom BERG. Dve diela japonských a dve českých skladateľov a skladateliek sa zároveň stali kódou nielen tohto ročníku festivalu, ale aj jeho fungovania. Organizátori totiž tento ročník vyhlásili za posledný.
Muzicírování na JAMU. Studenti, pedagogové i hosté v neotřelém programu
„Bylo obdivuhodné, jak k sobě všechny hlasy barevně ladily a byly přesně sezpívané, neboť zpívat janáčkovské úpravy lidových písní není zrovna snadné.“
„Moje žena malučičká byla příležitostí pro tenoristu ke vtipnému přednesu.“
„Devatenáct říkadel, písniček, které Leoš Janáček složil v roce 1925 podle karikatur, které vycházely v dětském koutku Lidových novin, psal jistě nejen pro děti, ale i pro své potěšení.“
Janáček Ensemble a Hlasy regionu, tak se jmenoval pořad, jenž připravila Hudební fakulta JAMU na pondělí 23. června. Na závěr školního roku se tak sešli ve fakultní aule k muzicírování studenti, pedagogové i jejich hosté, aby společně zahráli skladby brněnských autorů, v nichž se odráží melodičnost jižní Moravy. Vedle členů Janáček Ensemble se představili jako hosté již profesionální umělci, s nimi vystoupili i studenti JAMU pod vedením dirigenta Víta Spilky. Generační pestrost i svěží muzikantství se proměnilo v příjemný večer.
Hradecká filharmonie chystá v nové sezóně velké symfonické projekty i crossover
Filharmonie Hradec Králové vstupuje do své 48. koncertní sezóny s programem, který je žánrově i dramaturgicky mimořádně pestrý a reflektuje jak významná výročí, tak i otevřenost novým hudebním trendům. Bílá řada koncertů nabídne osm koncertů, které provedou posluchače bohatými hudebními dějinami 19. a 20. století. Dramaturgie této řady se zaměřuje na velká symfonická díla. Hned v září zazní…
Festival ztišení a pozorného poslouchání pátým rokem
Prague Quiet Music Festival 2025 je pátým ročníkem festivalu ztišení, zpomalení a zpřítomnění, který se koná v překrásných prostorách kláštera bosých karmelitánů Fortna na pražských Hradčanech. Tento festival nabízí jedinečnou příležitost ponořit se do světa tiché, experimentální hudby a nových zvukových krajin v podání špičkových interpretů Prague Quiet Music Festival představuje jedinečnou platformu pro experimentální a tichou hudbu, kde se…
Anna Paulová: Mým oblíbeným nástrojem je teď basklarinet, hru na něj si užívám
„Prague Quiet Music Festival, který se souborem každoročně pořádáme, nabízí kromě hudby i prostor k meditaci nebo workshop hlubokého naslouchání.“
„Dříve bylo nepřístupné, aby v orchestrech hrály ženy. … Chci věřit, že jsme dnes o kus dál, ale pořád je na čem pracovat.“
„Mozartův koncert zní na basetový klarinet úplně jinak – subtilněji, jemněji. Je to jako otevřít známou skladbu v novém světle.“
Klarinetistka Anna Paulová patří k nejvýraznějším osobnostem mladé generace českých interpretek. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje nejen své letní koncertní plány, ale i hlubší pohled na roli žen v klasické hudbě, vztah k soudobé tvorbě a basklarinetu a fascinaci historickým basetovým klarinetem. Otevřeně mluví o inspirativních setkáních, studiu u legendární Sabine Meyer i o tom, jak její kočky reagují na každodenní cvičení.
Varhany a varhaníci (47)
Kytice vděku a uznání pro Emílii Dzemjanovou
„Hneď pri nástupe na dráhu pedagóga si Dzemjanová jasne uvedomila nedostatok základnej pedagogickej literatúry.“
„Umelkyňa si uvedomovala absenciu generácie cirkevných organistov. Na košickom konzervatóriu v spolupráci s Biskupským úradom v Košiciach iniciovala otvorenie oddelenia cirkevnej hudby.“
„Uzavretie aktívnej pedagogickej činnosti Emílie Dzemjanovej na košickom konzervatóriu vnukla myšlienku usporiadať Interpretačný seminár, tento raz v opačnom garde: nie pedagóg ako organizátor a študenti ako prijímatelia, ale bývalí študenti ako poriadatelia a pedagogička ako percipientka.“
Školský rok už nemilosrdne putuje do svojho finále. Pre niektorých pedagógov je to aj finále ich pedagogického aktívneho pôsobenia. Ak sa s pedagogickým pôsobením spája aj osobný interpretačný prejav, stopa v edukačnom vývoji študentov je silnejšia . Ak ale sa k tomu pridá aj vedecko-pedagogická činnosť vo forme tvorby edukačnej literatúry, potom je to piedestál vrchovatý. V tomto školskom roku uzatvára svoje štyridsať tri ročné pôsobenie na Konzervatóriu Petra Dvorského v Košiciach (predtým s názvom Štátne konzervatórium Košice) dlhoročne pôsobiaca koncertná organistka a pedagogička Mgr. art. Emília Dzemjanová, ArtD.
Opus Klassik pro Emily D’Angelo, Benjamina Bernheima nebo Antje Weithaas
Ve středu 25. června byly uděleny prestižní německé ceny Opus Klassik. Jediným českým zástupcem, který se probojoval mezi oceněné byl Český filharmonický sbor Brno, a to díky operní nahrávce Verdiho opery Johanka z Arku. Mezi zpěváky zvítězili Emily D’Angelo a Benjamin Bernheim, z instrumentalistů byli ocenění houslistka Antje Weithaas, klavírista Seong-Jin Cho a trumpetistka Lucienne…
Jihočeské klavírní kurzy a festival 2025. Hudební setkání v Písku
Jihočeské klavírní kurzy jsou určeny všem milovníkům klavíru – od začátečníků po pokročilé, od dětí až po dospělé. V roce 2025 se kurzy po jedenácti letech vracejí zpět do Písku, kde navazují na dlouholetou tradici a inspirující historii tohoto jihočeského města. Konat se budou od 29. června do 9. července. Právě široké…
Klavír a struny. Festival Prague Piano and String opět přiláká mladé talenty
Prague Piano and String Festival přivede již podeváté do Prahy talentované studenty a renomované pedagogy z celého světa. Budou společně dva týdny intenzivně studovat vrcholná díla klavírního a houslového repertoáru. Letošní ročník se uskuteční od 29. června do 11. července. Festival je otevřen studentům klavíru a smyčcových nástrojů všech úrovní, od mladých talentů až…
Academy Kroměříž se zaměří i na manažery kulturních projektů
Vedle hudebně-interpretačních oborů nabídne osmý ročník Academy Kroměříž příležitost rozšířit si obzory také kulturním manažerům a pořadatelům akcí. Mezi 18. a 21. srpnem se zájemcům budou věnovat hned čtyři osobnosti se zkušenostmi z hudebního managementu a marketingu. Academy Kroměříž 2025, jejíž letošní plány portál KlasikaPlus.cz představil ZDE, rozšíří svůj edukativní záběr i směrem k managementu kulturních…
Corinne Winters a Pavel Černoch jako hvězdy české opery
„Corinne Winters vládne jasným, věcnějším, jistým, v barvě lehce potemnělým hlasem.“
„Pavel Černoch sbírá body lahodnými kantilénami, otevřenými výškami a lyrizujícím vroucným výrazem.“
„Orchestr Janáčkovy opery hrál po celý večer Tomáši Hanusovi opravdu skvěle, plasticky ve výrazu a vzorově v dynamice.“
Operní gala letošního festivalu Smetanova Litomyšl bylo krásné a mimořádně hodnotné. Corinne Winters a Pavel Černoch, jeho protagonisté, naplnili program áriemi a operními scénami tří českých a dvou dalších slovanských autorů, Orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno hrál dirigentovi Tomáši Hanusovi vzorově… a navíc byl příjemný teplý večer.
Třikrát Příhody lišky Bystroušky. Premiéru uvede Cottbus, Mainz i festival v Iowě
V německém Staatstheater Cottbus se 28. června uskuteční premiéra Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky. Režie se ujme spolušéf činohry divadla Armin Petras, který debutoval v roce 2012 uvedením Janáčkovy Káti Kabanové a má za sebou rovněž úspěšnou inscenaci jeho opery Z mrtvého domu. Stejný titul a na stejné datum chystá také Staatstheater Mainz a na léto…
Pieter De Praetere: Fascinuje mě dokonalá konstrukce Purcellovy hudby
„Andreas Scholl dokázal naprosto přesvědčivě vykreslit každý tón i frázi a také pomohl dostat náš obor tam, kde teď je.“
„Pokud zpěvák ví, co chce písní sdělit, přirozenost si ho najde sama.“
„Několik pozoruhodných děl mi přímo na tělo složil můj otec.“
Belgický kontratenorista Pieter De Praetere se specializuje na barokní hudbu, ale je také vyhledávanou osobností současného hudebního ale i činoherního divadla. Na univerzitě vystudoval literární vědu a následně zpěv na konzervatoři v Bruselu. Specializuje se na hudbu Händela, Pergolesiho, Bacha, Purcella či Vivaldiho a spolupracuje s řadou renomovaných souborů včetně souboru Musica Gloria, s nímž absolvoval řadu úspěšných evropských turné a se kterým na konci července vystoupí na Letních slavnostech staré hudby v Lobkovickém paláci v Praze. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz mimo jiné prozrazuje, jak se speciálním typem hlasu zacházet, aby s věkem „zrál jako dobré víno“.
Česká dvouplátková akademie podesáté
Česká dvouplátková akademie slaví letos již desáté výročí své existence a za tu dobu se stala důležitým místem setkávání, vzdělávání a inspirace pro mladé hobojisty a fagotisty z celé republiky i ze zahraničí. V roce 2025 se uskuteční v termínu od 29. června do 6. července v inspirativním prostředí zámku v Ratajích nad Sázavou. Kurzy jsou určeny pro hobojisty…
Zvuk víry a struktury: Velehradský recitál Lukáše Hurtíka
„Velehrad je místem, kde se historie nevypráví, ale přirozeně žije.“
„Svým recitálem na Velehradě se Lukáš Hurtík představil jako interpret s citem pro vnitřní architekturu skladeb, emocionální hloubku a přirozenou pokoru vůči hudebnímu textu i prostoru.“
„Jeho recitál nebyl jen poctou Bachovi – stal se důvěrným rozhovorem s místem, které samo nese paměť víry, času a hudby.“
Bazilika Nanebevzetí Panny Marie a sv. Cyrila a Metoděje na Velehradě se 22. června rozezněla zvukem varhan – nástroje, který v sobě nese duchovní paměť místa. V rámci XII. ročníku Cyklu varhanních koncertů k významným výročím církevních osobností zazněl recitál varhaníka Lukáše Hurtíka, dramaturgicky věnovaný výročí 340 let od narození Johanna Sebastiana Bacha. Zazněla hudba, která byla mostem mezi historií, duchovnem a současným posluchačem.
Dirigent Philippe Jordan excelentní při Valkýře ve Vídeňské státní opeře
„Philippe Jordan přistoupil k dílu s velkým citem pro hudební drama, které gradoval analyticky, detailně a vrstevnatě.“
„Andreas Schager právem patří k mimořádným interpretům velkých rolí oper Richarda Wagnera.“
„V roli Brünnhildy zazářila německo-italská dramatická sopranistka Anja Kampe.“
Hudební ředitel Vídeňské státní opery Philippe Jordan se rozhodl završit svou pátou sezónu v čele světoznámého rakouského divadla velkolepou tetralogií Richarda Wagnera Prsten Nibelungův. Excelentní výkon podal dirigent 22. června, když řídil v rakouské metropoli operu Valkýra.
Madridský festival ChamberArt uvede Dvořákovu Stabat Mater
Ve spolupráci s Českým centrem v Madridu bude v sobotu 28. června od půl deváté večer uvedeno na Mezinárodním festivalu komorní hudby ChamberArt Dvořákovo duchovní dílo Stabat Mater v česko-španělském nastudování. Festivalový orchestr a sbor bude řídit Jiří Havlík, sopránový part interpretuje Eva Novotná. Madridským kostelem Panny Marie růžencové z Filipín zazní poslední červnovou sobotu vokálně-instrumentální opus…
Zátkova vila v Českých Budějovicích přivítala Clarinet Factory
„Hra Clarinet Factory se i na tomto venkovním koncertě vyznačovala neomylným rytmickým cítěním, skvělým frázováním a kompaktním barevným souzvukem…“
„Hosté přednesli ukázky ze svého nového vinylového dvoualba Towers (Věže), jehož název symbolizuje stabilitu skupiny.“
„Podmanivou barvu zajišťoval stabilně angažovaný basklarinet v podání Petra Valáška, ve skladbách blížících se worldmusic jsme však mohli slyšet v podání Jindřicha Pavliše i altovou zobcovou flétnu, anebo kuriózní kontrabasklarinet.“
Koncert renomované skupiny Clarinet Factory v sobotu 21. června večer nejenže napověděl, že jihočeský festival Hvězdy nad Vltavou chce posluchačům nabídnout multižánrový program, ale posloužil zároveň i jako pozvánka do prostředí, kde se koncerty dosud neprovozovaly. Lze tedy jen doufat, že na zahradě nově rekonstruované budějovické Zátkovy vily v Husově ulici, která je chloubou funkcionalistické architektury, tak klarinetové kvarteto odstartovalo sérii akcí, které budou pro obyvatele jihočeské metropole znamenat jednu z dalších možností kulturního vyžití.





























