Poprvé se v operní nabídce Národního divadla moravskoslezského objeví inscenace barokní opery v autentické hudební intepretaci na historické nástroje. Diváci přišedší do Divadla Antonína Dvořáka zhlédnou barokní operu o třech dějstvích z roku 1724 a pera Georga Friedricha Händela Julius Caesar v Egyptě (Giulio Cesare in Egitto). Premiéra se koná 19. června, inscenace bude posléze také…
Studenti v pohotovosti v předjímce Třeboňských nocturen
Mezinárodní hudební festival Třeboňská nocturna se v termínu od 8. do 12. července uskuteční v jihočeském lázeňském městě po dvaadvacáté, kdy pořadatelé tradičně dají významný prostor mladým talentům. Zahajovací koncert se koná v Konírně třeboňského zámku a sólo má vítězka soutěže Pražského jara, houslistka Tsukushi Sasaki. Než k němu však dojde, uskuteční se 24. června…
S přispěním Jana Čmejly. Bachovy slavnosti v Lipsku pojí tradice s inovacemi
„Bach, dlouholetý kantor při kostele svatého Tomáše a městský hudební ředitel Lipska, vystoupí ze svého legendárního Haussmannova portrétu z roku 1748.“
„Ačkoli Bach nikdy nevytáhl paty z Německa, systematicky studoval díla svých současníků.“
„Jan Čmejla, který předvedl nejenom brilantní techniku, ale i jistý, hluboce procítěný upřímný projev, totiž oplatil publiku jeho vřelý potlesk ve stoje až pěti přídavky.“
Rozmanitý a nápaditý program, tradiční i experimentální formáty, rekordních 203 akcí během jedenácti dní, od koncertů či seminářů přes přednášky, čtení, výstavy až po cyklotúry po stopách geniálního skladatele. Možnost pořídit si vstupenky na tzv. klimatický pas a podpořit tím vysázení dalších stromů v Bachově lese a udržitelnost akce. V Lipsku za uměleckého přispění Jana Čmejly začaly Bachovy slavnosti, které do 22. června uvedou mimojiné i Bachova Fausta, tedy fúzi Goetheho dramatu s hudbou Johanna Sebastiana v kultovním Auerbachově sklepu.
Plzeňská filharmonie zakončila sezónu. Výhradně hudbou Sergeje Prokofjeva
„Po právě skončené sezóně má Plzeňská filharmonie na svém kontě 84 koncertů.“
„V náročném sólovém partu Symfonie-koncertu se v Plzni poprvé představil mladý polský violoncellista Michał Balas.“
„Šéfdirigent Chuhei Iwasaki vybral na závěr sezóny program, v němž mohl plně obsazeným orchestrem dokázat výtečné kvality tohoto tělesa.“
Ve čtvrtek 12. června se v plzeňské Měšťanské besedě uskutečnil závěrečný koncert sezóny Plzeňské filharmonie. Pod vedením šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho zazněla výlučně Prokofjevova hudba. Mladý polský violoncellista Michał Balas přednesl sólový part ve skladatelově Symfonii-koncertu pro violoncello a orchestr, v druhé půli večera orchestr uvedl výběr ze tří suit baletu Popelka.
Hudba skrze příběhy, příběhy skrze hudbu. Druhý ročník Troja festivalu
Druhý ročník festivalu komorní hudby Troja Festival přináší do míst pražské Troje hudební večery inspirované světem mytologie, příběhů a fantazie. Od 19. do 23. června ožijí zahrady, industriální prostory i historické interiéry hudbou v podání špičkových českých i zahraničních interpretů. Zahajovací koncert se uskuteční v prostoru Staré čistírny odpadních vod v Bubenči. „Chceme, aby se hudba…
Prague Philharmonia uzavírá sezonu. Sólo má houslistka Romana Špačková
Závěr 31. koncertní sezony Prague Philharmonia nabídne 18. června ve Dvořákově síni Rudolfina program dramaturgicky propojující expresivní pozdní romantismus s modernistickou hloubkou a energií. Večer pod vedením šéfdirigenta Emmanuela Villauma bude patřit třem velikánům evropské hudby: Antonu Webernovi, Dmitriji Šostakovičovi a Ludwigu van Beethovenovi. Sólistkou večera bude koncertní mistryně orchestru Romana Špačková, která…
Brno Brass Fest. Velký svátek žesťů v Brně zahájen
„Čtvrtý ročník festivalu zahájil ve čtvrtek 12. června na Biskupském dvoře už dopoledne Edukačním koncertem pro mladou generaci.“
„Dirigent Robert Kružík dával důraz na rozlišení barevnosti nástrojů, na dynamické odstínění a především na energický rytmus, který žesťům velmi slušel.“
„Závěrem zazněla světová premiéra Koncertu pro Brass Band Ondřeje Moťky, který se stává dvorním skladatelem souboru.“
Žesťový soubor Moravia Brass Band přichystal opět velký festival, kdy žesťové nástroje hrají v různých prostředích a pro nejrůznější publikum. Svátek žesťů zahájil koncert 12. června večer na Biskupském dvoře, letní scéně na nádvoří Moravského zemského muzea. Orchestr složený ze třiceti špičkových hráčů na žesťové nástroje hrál skladby pro tento útvar přímo složené a dirigoval je Robert Kružík. Večerem provázel moderátor Jiří Koktomos.
Sezónu Kruhu přátel hudby v Plzni uzavřel koncert Doležalova kvarteta
„Narychlo připravené dílo zaznělo se ctí.“.
„Mysliveček mi byl největším dramaturgickým i interpretačním přínosem večera.“
„Přes některé pozitivní momenty interpretace Dvořákova Amerického kvartetu bohužel překvapovaly momenty odlišující se od autorova textu.“
S mírnou změnou programu se uzavřela v Plzni letošní sezóna Kruhu přátel hudby. Doležalovo kvarteto mělo účinkovat spolu s dvěma vynikajícími hornisty, ale z vážných zdravotních důvodů po havárii Zuzany Rzounkové bohužel nezazněl avizovaný Beethovenův Sextet pro dva lesní rohy ani jeho Smyčcové kvarteto Es dur, op. 81b. Další skladby, které měly s hornisty na koncertě 11. června v Domě hudby zaznít, nebyly dramaturgicky až tak významné a Doležalovo kvarteto je operativně nahradilo.
English Chamber Orchestra ozdobou festivalu Hvězdy nad Vltavou
Mezinárodní hudební festival Hvězdy nad Vltavou se letos uskuteční od 20. června do 6. července a počtvrté v řadě rozezní Českobudějovicko. Pod poetickým podtitulem Sny noci svatojánské pořadatelé na ploše šestnácti koncertů vzpomenou osobnosti Johanna Sebastiana Bacha a jeho popularizátora Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, dojde však i na lehčí žánry. Do pozice hlavního hosta přehlídky je…
Stamicovo kvarteto a jeho hosté zakončí festival EuroArt
Festival EuroArt Praha završí jarní část sezóny 2024/25 v pořadí desátým koncertem. V úterý 12. června se v prostorách Lichtenštejnského paláce představí rezidenční Stamicovo smyčcové kvarteto a znít budou méně známé skladby španělské provenience, protože sólistou bude klavírista Enrique Bagaría. Rovněž se představí sopranistka Eliška Gattingerová. Stamicovo kvarteto hrající ve složení Jindřich Pazdera, Josef Kekula (housle), Jan Pěruška (viola) a Petr Hejný (violoncello) zahraje díla…
Wrocław a Ostrava, Brahms a Dvořák. Srovnávání sálů a skladatelů na Janáčkově festivalu
„Akustické podmínky Národního hudebního fóra ve Vratislavi nemá smysl se sálem v Porubě srovnávat. I když na dané možnosti není špatný, pro dojem ze hry orchestru příliš příznivý není.“
„Narek Hakhnazaryan poskytl Dvořákovi ztišenou kantilénu, v pasážích na opačném výrazovém pólu však uplatňoval až příliš náruživosti.“
„Brahmsova Druhá symfonie, dílo šťastné letní pohody dnů trávených u jezera Wörthersee v Korutanech, je kompletně pozitivní.“
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka pokračoval ve čtvrtek koncertem orchestru NFM Filharmonia Wrocławska. Dirigoval Tomáš Netopil, prezident festivalu, sólistou byl mezinárodně proslulý arménský violoncellista Narek Hakhnazaryan. Program dvěma základními díly světového repertoáru připomněl umělecké i osobní přátelství Antonína Dvořáka a Johannesa Brahmse.
Skutečná krása v maličkostech. Kutnohorský večer s Konstantinem Lifschitzem
„Konstantin Lifschitz predviedol v prelúdiách podľa mňa presne ten typ práce, ktorý poslucháčov k aktívnemu počúvaniu bezprostredne vedie.“
„V Šostakovičovi si dovolil ostrejšie dynamiky, viac úsečnosti. V Chopinovi bol poetickejší, trochu fantazijný.“
„Zásadnou a obdivuhodnou kvalitou stredajšieho koncertu bola klaviristova precíznosť v úhoze a artikulácii.“
Koncentrovaným klavírnym večerom pokračoval v stredu 11. júna Mezinárodní hudební festival Kutná Hora. Programom zloženým výlučne s prelúdií nadviazala dramaturgia festivalu na hlavnú linku festivalu: pripomienku Dmitrija Šostakoviča. Dvojičkou k Šostakovičovým drobným klavírnym skladbám sa stali prelúdia Fréderica Chopina. V chráme svaté Barbory hral Konstantin Lifschitz.
Patrik Buchta poprvé řídí Ensemble Opera Diversa
Do rukou ansámblu Opera Diversa se odevzdají zájemci, kteří přijdou na koncert do brněnské kaple Káznice na Cejlu. Společně s instrumentálním tělesem vystoupí zpěváci ansámblu Versus a celé těleso řídí Patrik Buchta. Akce se koná 17. června večer. Ad manus je dramaturgicky originálním konceptem v rámci celoročního koncertního provozu souboru Ensemble Opera Diversa. Název je…
Adélaïde Ferrière v intenzivní rezidenci u brněnské filharmonie
Hlubokou stopu v paměti Filharmonie Brno zanechá francouzská bicistka Adélaïde Ferrière. 17. června nabídne sólový recitál na marimbu a další bicí nástroje, poté bude 19. a 20. června sólistkou u orchestru řízeného Tomášem Hanusem. 20. června ještě navíc předá své zkušenosti mladým adeptům brněnské JAMU. Brněnská produkce následně chystá i také pořad pro děti na…
Že je soudobá hudba přístupná, může překvapit
„Prague Philharmonia se dostavila v nápadně širším složení, než bývá obvyklé.“
„Tam, kde počítače suplují základní vklad invence, prý dochází ke vzniku děl, která nemají potenciál přetrvat.“
„Dnešní hudba nemusí být intelektuálským fetišem povýšené mysli.“
Sezóna se chýlí ke konci a s ní přirozeně i jednotlivé koncertní řady českých orchestrů. Platí to i o tělese Prague Philharmonia a jeho unikátním cyklu soudobé hudby, který je soustavně už přes dvacet let součástí činnosti organizace a který je v minimálně v českém kontextu ojedinělý. Žádné jiné tuzemské filharmonické těleso současné hudbě nevěnuje abonentní řadu. Speciální koncert ve Studiu 1 Českého rozhlasu přivítal velké množství umělců a také dramaturgyni Hanu Dohnálkovou. Kdo se chtěl setkat s přístupnou formou soudobé hudby, měl na „hudební talkshow“ s pány skladateli Karlem Havlíčkem a Vadimem Petrovem dorazit.
Miroslav Srnka: Umění má sílu zostřit naše vnímání
„Už v rané fázi tvorby jsem navrhnul, abychom hlasy představitelek obětí neukončily v okamžiku, kdy skončí jejich život.“
„Předloha opery obsahuje množství momentů, v nichž lidé jednat mohli, ale neudělali to.“
„To, co bych chtěl, abychom slyšeli, je temporalita vedená v obrovských vlnách pulsující energie.“
Miroslav Srnka uspěl v německy mluvících zemích jako operní skladatel již dávno. V pátek 13. června se v Divadle na Vídeňce dočká premiéry další z jeho oper s názvem Voice Killer. Skladatel, opět v tandemu s libretistou Tomem Hollowayam, si za námět tentokrát zvolil skutečný příběh – příběh masového vraha, který si oběti vybíral na základě jejich hlasu, na základě podobnosti s hlasem jeho matky. Místo kriminální zápletky však Srnka sleduje spíše sociologické a psychologické aspekty příběhu. Zamýšlí se přitom nad závažnými otázkami kolektivní paměti, prevence nebo ochoty zakročit v rizikových situacích. Tato témata, ale také psychologii pachatele, v opeře bezejmenného Srnka promítá i do hudby a jejího zacházení s časem. Více prozrazuje v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.
Janáček by měl radost. Festivalové pódium patřilo mladým
„Janáčkova konzervatoř Ostrava v čele s její ředitelkou Soňou Javůrkovou sehrála v této konstelaci klíčovou roli hostitelské scény a stala se prostorem, kde se zkušenost setkává s ambicí.“
„Večerem slovem provázel ředitel festivalu Jaromír Javůrek, svými bonmoty, hořkosladkými glosami i osobními vzpomínkami vdechl večeru osobitou rovinu.“
„Každý z účinkujících nám nabídl kousek svého hledání, své poctivosti, své odvahy.“
„Mládí je sen, moudrost je jeho probuzení,“ napsal Victor Hugo. Když se však tento sen zhmotní jako hudební výpověď v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, nabývá ještě hlubšího významu. Festivalový koncert s příznačným názvem Janáčkovo mládí II, konaný v úterý 10. června v Janáčkově sále Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, byl dialogem generací, demonstrací pedagogického odkazu a důkazem, že kultura je především vztah…
Spojení harfy a brass bandu na konec cyklu Břevnovská hudební setkání
Jubilejní desátou sezónu Břevnovských hudebních setkání uzavře koncert 17. června. V husitském sboru ve Wuchterlově ulici vystoupí Brass Band Armády České republiky spolu s harfistkami Janou Bouškovou a Minjou Stojanović. Diriguje Jaroslav Šíp. Z repertoáru ansámblu žesťových nástrojů Brass Band Armády České republiky byly pro účely koncertu vybrány skladby H. Purcella, W. A. Mozarta, P. I. Čajkovského, G. Bizeta…
Sukova Pohádka se Sukovými symfoniky na Žofíně
S programem nazvaným Pohádka & nejslavnější filmové melodie vystoupí Sukův symfonický orchestr pod vedením Jaromíra M. Krygela v pondělí 16. června od půl osmé večer ve Velkém sále paláce Žofín. V roce, kdy si připomínáme devadesáté výročí úmrtí skladatele Josefa Suka, zařadil Sukův symfonický orchestr na program svého letního koncertu komponistovu Pohádku, suitu z hudby…
Výroční ceny OSA za rok 2024 získali Procházka, Savková nebo Pavlica
Jubilejní dvacátý ročník předávání Výročních cen OSA se uskutečnil ve čtvrtek 12. června na scéně pražské Archy+. V patnácti kategoriích byli oceněni přední domácí hudební skladatelé a textaři v rámci populární a klasické hudby. Sošku pro nejúspěšnějšího skladatele v oblasti vážné hudby si odnesli Jiří Miroslav Procházka a mladá autorka Noemi Savková, cenu za propagaci a šíření…
Pardubické rozloučení se Stanislavem Vavřínkem korunoval famózní výkon Josefa Špačka
„Stanislav Vavřínek si s hráči rozumí a sází především na přátelský a kolegiální přístup. Což ovšem neznamená, že by nevyžadoval poctivost a preciznost.“
„Všechny kontrasty, předěly, skoky či dělení témat činí z Voříškovy symfonie skutečnou lahůdku. Ale zároveň skladbu, kterou je nutno nastudovat s náležitou péčí.“
„Finesy, jakých je Josef Špaček schopen dosáhnout zdánlivě jednoduchým způsobem, někdy, i v technicky nejobtížnějších pasážích, téměř až jaksi mimochodem, nepřestávají brát dech.“
Na trojici závěrečných koncertů 56. sezony Komorní filharmonie Pardubice konaných tento týden v Domě hudby se naposledy v roli šéfdirigenta orchestru představil Stanislav Vavřínek. Od vedení tělesa, jeho členů i publika se mu dostalo milých poct. Obrovský aplaus následoval rovněž po druhé polovině večera, kterou ovládl strhujícím provedením Brahmsova Koncertu D dur houslista Josef Špaček.
Tři koncerty, tři klarinety. Nové CD Anny Paulové
„K basetovému klarinetu obrátila její pozornost Sabine Meyer, celosvětově bezpochyby první dáma klarinetu.“
„S Tomášem Braunerem se shodli v názorech na interpretaci a sedli si i lidsky.“
„Koncert A dur patří k mým nejoblíbenějším skladbám. Poutá svou krásnou stavbou kantilén, zpěvností, něžností, ale místy také dramatičností.“
Metamorfózy klarinetu – Clarinet Metamorphoses. Debutové album Anny Paulové se jmenuje velmi případně. Obsahuje tři kompozice ze tří různých období, hrané na tři různé nástroje. Jde o nahrávky tuzemského veřejnoprávního rozhlasu pořízené s jeho orchestrem a dirigentem Tomášem Braunerem, vydané nejprve digitálně a nyní i na CD.
Přednáška o vztahu Janáčka s Dvořákem. Dvořákovo muzeum hostí také Hartig trio
Muzeum Antonína Dvořáka zve na dvě akce rozdílného charakteru. Vztah Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka v nových souvislostech přiblíží přednáška Veroniky Vejvodové 16. června, o tři dny později se interpretačně prezentuje mladistvé Hartig trio v dílech Dvořáka, Schuberta a Martinů. „Znáte to, když někdo Vám z úst slovo bere dřív, než jste je vyslovil? Tak mi…
Paganini violoncella? Johannes Moser v Opavě dravě, brilantně a duchaplně
„Haydnův koncert v znamenitém provedení Johannesa Mosera ukázal, že klasika není nic suchopárného.“
„Po náročných pasážích, kdy převzal otěže orchestr, si violoncellista vždy překřížil nohy a užíval si nápaditou a prokreslenou hru orchestrálních kolegů.“
„Dirigent Aurel Dawidiuk zapůsobil na publikum svým milým, decentním a neokázalým vystupováním a přirozenou hudebností.“
Janáčkova filharmonie v Opavě odehrála druhý abonentní koncert a tentokrát přední tuzemský orchestr spojil síly s respektovaným německo-kanadským violoncellistou Johannesem Moserem. Klasika v jeho podání má ohnivou a kořeněnou příchuť. Také dalším skladbám nechybělo šarmantní a temperamentní ztvárnění. Provedení řídil dirigent Aurel Dawidiuk.
Druhá půle festivalu Concentus Moraviae
Festival Concentus Moraviae ve svém třicátém ročníku rozeznívá různá místa Jihomoravského kraje a Vysočiny. Letošní verze přehlídky přináší intenzivní spolupráci s vlámskou protistranou, a ke slovu se tak konečně dostane rezidenční umělec festivalu Jean Rondeau. Koncertů se však uskuteční se celá řada, proto KlasikaPlus.cz přináší aktualizovaný přehled dění od půlky měsíce června do…
Jussenovi se SOČRem
Lucas a Arthur Jussenovi patří mezi nejvyhledávanější klavírní dua současnosti a s rozhlasovými symfoniky a jejich šéfdirigentem zahrají v závěru abonentní řady 2024/25 v Rudolfinu Poulencův Koncert pro dva klavíry. Mimořádnost večera zde však nekončí. Ve světové premiéře zazní skladba, kterou si orchestr objednal u letos 47letého Jiřího Kadeřábka. Finále koncertu je pak vyhrazeno vrcholně virtuóznímu Koncertu pro…
Červnová varhanní hudba u sv. Jakuba
Čekání na letošní třicátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum, který se uskuteční v termínu od 7. srpna do 25. září, zpestřuje hudební organizátorka a titulární varhanice pražské svatojakubské baziliky Irena Chřibková téměř každou neděli varhanním matiné. To nejbližší se koná 15. června v podání Nely Pálkové. Varhanice Nela Pálková se zaměří na…
Martin Prokeš: Jak mluvit s publikem napříč generacemi? Cestou je pestrost
„Když cítím, že má něco opravdovou výpovědní hodnotu a dotýká se člověka, nehledím na to, jestli se to vejde do škatulky klasická hudba. Právě taková dramaturgická pestrost je dnes přirozenou cestou, jak mluvit s publikem napříč generacemi.“
„Humanita pro nás není abstraktní pojem, ale velmi konkrétní postoj. Znamená ochotu dívat se na svět s empatií, vnímat křehkost člověka i jeho vnitřní sílu.“
„Vždy mě fascinovalo, když někdo dokázal propojit duchovní text s hudbou, která v kostelích běžně nezaznívá. Palmeriho Misa a Buenos Aires je právě taková.“
Hudební svět se mění, publikum taky, konstatuje v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz ředitel festivalu Lípa Musica Martin Prokeš, když uvažuje o dramaturgii jako o schopnosti reflektovat různorodost světa a hledat nové kontexty a způsoby, jak se ´tady a teď´ hudbou dotknout člověka. Letošní ročník se uskuteční mezi 5. zářím a 1. listopadem. V myšlenkovém přesahu je inspirován osmdesátým výročím konce druhé světové války a současnými konflikty, ale po hudební stránce hledáním symbiózy dramaturgicky vytříbených programů se zajímavými místy.
Smetanovo trio završuje svou rezidenci ve Wigmore Hall
Hned čtveřicí klavírních trií zakončí Smetanovo trio své angažmá v úloze rezidenčního souboru proslulé londýnské Wigmore Hall. Stane se tak v pondělí 16. června, kdy soubor s devadesátiletou tradicí nabídne tamnímu publiku od půl osmé večer nápaditou dramaturgii, v níž nebude chybět ani tradiční česká položka. Trojdílnou rezidenci přední český soubor v Londýně zahájil v loňském říjnu…
Hudba a poezie barokních žen s Musicou Poeticou
Zřídka uváděné skladby ženských barokních autorek budou v centru pozornosti souboru Musica Poetica na koncertu s názvem Barokní ženy, který se uskuteční v pondělí 16. června od osmnácti hodin v Respiriu na pražské HAMU. Musica Poetica se zaměří na dílo řeholnice Chiary Margarity Cozzolani,Isabelly Leonardy či Marie Xaverie Peruchony, Francescy Caccini, která byla dvorní…





























