V červnu se do Prahy vrací hvězdný tenorista současné operní scény – Jonathan Tetelman. Na koncertu, který se uskuteční 9. června ve Smetanově síni Obecního domu, zazní v jeho podání výběr z operní tvorby dvou velikánů italského romantismu. První polovina večera bude věnována áriím Giuseppa Verdiho, druhá pak dílu Giacoma Pucciniho.Tetelmana doprovodí…
Baroko 2025. Olomoucký festival s tradicí zahájil s nadšením
„Tomáš Hanzlík je v podstatě renesanční člověk, jehož energie je nevyčerpatelná.“
„Slavnostní liturgie se neobešly bez fanfár a blýskavé hudby. Nemohly chybět klariny.“
„Missa in D Antona Laubeho překvapila svojí životnou sdělností. Ale vlastně to není překvapivé, jestliže zjistíme, že mostecký rodák zakotvil jako regenschori v katedrále u sv.Víta v Praze a má na svém kontě i některé světské kompozice.“
Festival barokní hudby, to je aktivita dnes již oblíbená a osvědčená, přesto k realizaci je vždy cesta dlouhá a nesnadná. Když se však spojí nadšení a erudovaní lidé, téměř vždy se najde cesta, jak výsledek dostat mezi lidi. V Olomouci se jedná o festival s prostým názvem Baroko. Jeho zahajovací koncert se konal v neděli 1. června ve Vlastivědném muzeu při erudovaném účinkování souborů Czech Ensemble Baroque Orquestra a Silentium! Ensemble.
Západočeský symfonický orchestr hledá nové vedení
Správní rada Západočeského symfonického orchestru Mariánské Lázně vyhlásila výběrové řízení na obsazení pozice ředitele orchestru. Výkonem této funkce dočasně pověřený Martin Peschík, který se začátkem května letošního roku stal současně šéfem opery Severočeského divadla v Ústí nad Labem, by měl být novým ředitelem vystřídán k 1. říjnu. Profil hledaného ředitele, jehož funkční…
Horn Fest Praha ve jménu Johanna Sebastiana Bacha
Šestý ročník hornového festivalu pod patronací Radka Baboráka Horn Fest Praha otevře své brány první červnovou neděli. Stane se tak v prostoru Písecké brány na Hradčanech, kde od půl šesté večer vystoupí v multižánrovém programu Radek Baborák se svými hosty, Nikol Bókovou, Bellou Adamovou a Václavem Krahulíkem za doprovodu souboru Orquestrina Baborák. Přehlídka,…
Symfonie tisíců stylově a triumf všech zúčastněných
„Mahler Semjona Byčkova byl romanticky rozevlátý, dramatický úderný, citově roztoužený a lyricky mihotavý.“
„Orchestr podezdil hřímající sbor pečlivě vyhraným ústředním tématem, čímž hudebně zkonkrétnil verbální sdělení díla a podpořil jeho rytmickou složku.“
„Na Plachetkův přesvědčivý výkon plynule navázal americký basista David Leigh, který si svým temným hlasem vystřihl pěvecky skvělá a výrazově jímavě zalomená sóla.“
Ohlušující masa vokálních sól, burácejících žesťů, romanticky exponovaných smyčců a téměř kultických sborů za doprovodu filozofického mysticismu a nábožné exaltovanosti. Tyto a další vjemy pohltily posluchače během pondělního mahlerovského galavečera, v němž dospěl osmdesátý ročník Pražského jara ke svému uměleckému a dramaturgickému vrcholu. Osmá symfonie Gustava Mahlera zazněla 2. června ve Smetanově síni pod taktovkou Semjona Byčkova v plné síle, bez výrazového kompromisu či zapření mahlerovského maximalismu.
Soubor Graindelavoix šokoval hlasovou kulturou
„Zahajovací koncert proběhl v duchovním prostoru nejstaršího kostela cisterciáckého opatství Porta Coeli čili Brána nebes.“
„Soubor s názvem Graindelavoix, což bychom mohli přeložit asi jako ‚zrno hlasu‘ přenesl posluchače do 13. a 14. století.“
„Tóny, které zpěváci vyluzovali, byly vše, jen ne krásné. Vskutku zrnité, syrové zvuky, poněkud ploché a už vůbec ne barevné.“
Concentus Moraviae je unikátní hudební festival, který do České republiky přiváží zajímavé umělecké soubory, které bychom běžně neměli možnost slyšet. A koncerty v nápadité dramaturgii již třicet let pořádá na exkluzivních místech převážně Moravy; tato se mnohdy jen právě kvůli festivalu otevírají návštěvníkům. A k Moravě už se přidala i místa v kraji Vysočina či Moravskoslezském. Zahajovací koncert festivalu se konal 31. května, kdy ve svém osobitém stylu vystoupil soubor Graindelavoix.
Cappella Mariana putuje do Švédska. Kryštof Harant spolu s ní
V rámci největšího severského festivalu středověké, renesanční a barokní hudby zvaného Stockholm Early Music Festival vystoupí 8. června soubory Cappella Mariana a Constantinople se svou „hudební cestou po stopách českého renesančního humanisty“ An Oriental Odyssey. Akce inspirovaná životem a dílem Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic se v luteránském kostele Tyska kyrkan koná 8. června. Cappella…
První Liptálský smyčec má svého majitele
V obci Liptál se poslední květnový den uskutečnil první ročník hudební soutěže Liptálský smyčec určené talentovaným houslistům ve věku od šesti do třinácti let. Přilákal více než čtyři desítky mladých houslistů z Česka i ze Slovenska. V první kategorii se absolutním vítězem stal Rudolf Hrachovský ze ZUŠ Strážnice, v druhé Eliška Vopálková z pražské ZUŠ…
Hudební výlety v červnu mimo zajeté koleje klasické hudby
Koncertní řada Hudební výlety rozeznívá nejzajímavější kulturní i technické památky ostravského regionu. V měsíci květnu se v rámci řady uskuteční čtveřice koncertů, nejbližší z nich 7. června v kopřivnickém muzeu, ostatní v Ostravě. Postupně vystoupí Ostrava Klezmer Band, Lotz Trio a dechový orchestr Májovák Karviná. Ostrava Klezmer Band je originálním uskupením hudebníků z oblasti klasické hudby, jazzu a folklóru, které…
‚Velká zkouška‘ litomyšlského SmetaNOVÉHO sálu
Národní festival Smetanova Litomyšl, jehož 67. ročník se uskuteční mezi 14. červnem a 6. červencem, se po dvouleté pauze vrátí operními představeními a hlavními koncertními programy na zámecké nádvoří. Vznikne tam letní auditorium, nazývané SmetaNOVÝ sál, nově koncipované architektem Josefem Pleskotem. Za určitou zatěžkávací zkoušku či svého druhu prolog lze považovat vystoupení…
Maxime Zecchini v Plzni. Den poté premiéra Lehárovy Giuditty
V rámci festivalu Bonjour Plzeň 2025 zavítá klavírista Maxime Zecchini 6. června do Plzně na Novou scénu. Plzeňské divadlo se také angažuje v přípravách premiéry Lehárovy operety Giuditta. Tato se uskuteční na témže místě o den později 7. června v hudebním nastudování Jiřího Petrdlíka a režii Martina Otavy. V roce 2025, oslavujícím sté výročí úmrtí velkého francouzského skladatele Erika…
Klasika v souvislostech (93)
Bizetova Carmen stopadesátiletá
„Svou vášnivou, hudebně chytlavou operou Carmen se zařadil mezi nejúspěšnější skladatele.“
„Symfonie C dur je mladistvé mistrovské dílo sedmnáctiletého studenta ukazující už na jeho mimořádný talent, nicméně dílo za skladatelova života nikdy neprovedené…“
„Pařížská společnost nedocenila skladatelovo hudební i dramatické novátorství a nebyla připravena na realismus díla – na to, že hrdinka není ctnostnou ženou.“
Georges Bizet se dožil pouhých sedmatřiceti. Proslavil se především operou Carmen, odehrávající se v Seville kolem roku 1830 a hudebně těžící z tamního koloritu. Měla v Paříži premiéru v březnu 1875, přesně tři měsíce před skladatelovou smrtí, která se připomíná 3. června.
Dny staré hudby v Bratislavě zahájí Sollazzo Ensemble
Od 6. do 15. června se v Bratislavě a ve Svätom Jure uskuteční mezinárodní festival Dny staré hudby organizovaný místním Hudebním centrem a Centrem staré hudby jako jediný svého druhu na Slovensku. Přehlídka nabídne hudební díla od renesance po devatenácté století, chybět nebudou ani novodobé premiéry nebo skladby svázané s kulturními dějinami území dnešního…
Luksovy soubory dvakrát v rakouském Melku
Collegium Vocale 1704 vedené Václavem Luksem spojí své síly s Concentus Musicus Wien řízeným Pablem Heras-Casadem a současně i se sesterským Collegiem 1704 na dvojici koncertů konaných ve dnech 6. a 8. června v kolegiátním kostele v Melku. Na programu bude nejprve dvojí Magnificat, první zkomponované Johannem Sebastianem Bachem, druhé z dílny jeho syna Carla Philippa Emanuela.…
Svoboda dosažena kvalitou. Ensemble Modern poprvé na Prague Offspring
„Haštal Hapka výborne odhadol päťminútový priestor, nesnažil sa toho doňho vtesnať príliš veľa, dobre si rozmyslel, čo naozaj potrebuje zdieľať.“
„Awakening totiž pri všetkej svojej rozmanitosti pôsobí celistvo, ukotvene, až rozvážne. Autor akoby už mal nad zdieľaným obsahom, hoci dosť osobným, istý nadhľad.“
„Pre tunajších skladateľov a skladateľky predstavuje spolupráca s ansámblom týchto kvalít nenahraditeľnú príležitosť.“
Ensemble Modern zahájil v piatok 30. mája svoju trojročnú rezidenciu na pražskojarnom víkende Prague Offspring. Špičkový ansámbel so sídlom vo Frankfurte priniesol na festival virtuozitu, neopočúvanú zvukovosť, úprimný záujem a mnoho invencie: a to v dielach svetových skladateľských ikon, ale aj mladých českých (a slovenských) autorov a autorky.
Moravská filharmonie Olomouc v červnu. Festival Filharmonie i filmová hudba
Závěr sezóny v Moravské filharmonii Olomouc bude v červnu patřit populárním žánrům. V pátek 6. června se na Andrově stadionu uskuteční jednodenní Festival Filharmonie, který přivítá osobnosti populární scény, kteří vystoupí za doprovodu olomouckých filharmoniků řízených Janem Kučerou. Mezi 17. a 22. červnem se orchestru bude věnovat filmové hudbě. První červnový pátek se Olomouc…
Amfiteátr ve Dvoře Králové ožije vivaldiovskou poctou
Ve čtvrtek 5. června se uskuteční závěrečný koncert sedmapadesáté sezóny královédvorského Kruhu přátel hudby. Od sedmi hodin večer zazní v amfiteátru ve Dvoře Králové Vivaldiho Čtvero ročních dob v podání pardubického souboru Barocco sempre giovane. Pořadatelé si volbou prostor kladou za cíl oživit místo s bohatou kulturní a hudební tradicí, které v posledních letech spíše…
Mladí hrají v Dolních Břežanech
Tradicí cyklu Setkávání s klasickou hudbou v Dolních Břežanech je, že poslední koncert před létem věnuje mladým, mimořádně talentovaným hudebníkům, kteří získali v letošním roce významná ocenění na tuzemských či zahraničních interpretačních soutěžích. Nejinak tomu bude letos při odpoledním koncertu v objektu RIC Dolní Břežany 8. června. „Věřte, že program tohoto koncertu je vskutku…
Jan Martiník: Písně zpívám, pokud možno, zpaměti
„Píseň jako forma hudebního vyjádření je mi mimořádně blízká.“
„Specifikem české písně je rytmizace.“
„Když je člověk na začátku, musí být mimořádně opatrný, protože zničit si hlas je neuvěřitelně snadné.“
Našeho předního pěvce, basistu Jana Martiníka není třeba dlouho představovat. Od roku 2009, kdy vyhrál pěveckou soutěž BBC Cardiff Singer of the World, jeho kariéra roste a profiluje se zejména v operních domech v Berlíně a ve Vídni; tuzemské publikum jej může slyšet např. jako Bonifáce ve Smetanově Tajemství v Národním divadle. Začátkem června vystoupí spolu s ředitelem České filharmonie a klavíristou Davidem Marečkem v písňovém recitálu na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka v Ostravě.
Až na konec světa (40)
Rozbuška, vlčák a bič v jednom. Multižánrový dirigent Franz Allers
„Dirigování si vyzkoušel už ve škole, když předstoupil před studenty při provedení Beethovenovy Sedmé symfonie.“
„Seznámení s A. J. Lernerem a F. Loewym se pro něj stalo požehnáním; dokázal jejich nápady uvádět do praxe a dohlížet na kvalitu jejich provedení.“
„Metropolitní opera si jej najímala vždy, když se věnovala operetě.“
Coby houslista v mládí zaskakoval v Berlínské státní opeře či v orchestru Berlínských filharmoniků. Jelikož ho však přitahovala také taktovka, učil se dirigentské řemeslo u Wilhelma Furtwänglera, Ericha Kleibera, Bruno Waltera a Richarda Strausse. V Americe se uplatnil jako specialista na muzikály; oddirigoval na Broadwayi například dvě třetiny z bezmála tří tisíc představení My Fair Lady. V operetním repertoáru spolupracoval s newyorskou Metropolitní operou. Při návratech do Evropy mu tleskal Berlín v divadle Theater des Westens. Dvakrát získal Tony Award a těsně mu unikla jedna Grammy. To vše a mnohem víc byl karlovarský rodák Franz Allers.
S nadějnými adepty i světovým hráčem. Červen v Mariánských Lázních
Mladí sólisté Akademie MenART se představí po boku Západočeského symfonického orchestru pod taktovkou šéfdirigenta Radka Baboráka. Program nabídne díla spojující dramatickou energii i virtuózní brilanci a umožní mladým interpretům předvést svůj um. Další červnový koncert v Mariánských Lázních pak nabídne umění houslisty Josefa Špačka a poslední koncert sezony bude ve znamení vokálního mistrovství. Stipendijní…
Mahlerova Osmá je cesta mimo čas a prostor, říká Byčkov
Pražské jaro a jeho jubilejní 80. ročník míří do svého velkolepého finále. Dne 2. a 3. června vyvrcholí provedením Osmé symfonie Gustava Mahlera pod taktovkou Semjona Byčkova. Monumentální dílo zazní ve Smetanově síni Obecního domu v podání České filharmonie, Českého filharmonického sboru Brno, Pražského filharmonického sboru, Kühnova dětského sboru a osmi hvězdných sólistů. Pro…
Aktualizováno Číst dál…
Eliška Weissová: Straussova Elektra v St. Gallenu jde za hranice fyzických možností
„Inscenační tým v St. Gallenu se totiž rozhodl otevřít některé škrty, které se většinou nehrají.“
„Elektra se zde stává pavoukem, který si balí sestru do prostěradla. Tento duet je jeden z nejnáročnějších partů Elektry.“
„Lisaboa Houbrechts je belgickou režisérkou, mladou a odvážnou.“
Eliška Weissová je operní pěvkyně, která zaujme barvou i objemem svého hlasu. Její doménou jsou dramatické heroiny, vzbuzující ty nejtemnější lidské vášně. Poslední z těchto rolí je nyní Elektra, titulní postava dramatické a ponuré opery Richarda Strausse, kterou uvedli v operním domě ve švýcarském městě St. Gallenu. Eliška Weissová v této roli přesvědčila pěveckým i hereckým mistrovstvím.
V mnohém netradiční závěr sezony Prague Philharmonia
Červen je posledním měsícem sezony, filharmonická tělesa tak ukončují své koncertní řady. Jedním z nich je i orchestr Prague Philharmonia, který v brzké době završí cyklus komorní i soudobé hudby, navíc přidá koncert donátorské řady. Všechna tři koncertní setkání mají do určité míry atribut vychýlení od zvyklostí. Poslední zmíněný koncert se uskuteční jako první…
Přímý zásah do lidského srdce. Prague Offspring s mrazivým přesahem
„Skladby byly nabité originálními konceptuálními i zvukovými nápady, predispozicí pro jejich interpretaci byla schopnost velice intenzivního prožitku, a to na výrazně intelektuálním, až filozofickém podtextu.“
„Slavomír Hořínka posluchače nešetřil. Přesto se mu podařilo vytvořit dílo velice niterného prožitku.“
„Jennifer France se nemusela převlékat, měnit způsob chůze či gesta, jako by tomu bylo u scénického provedení, odstínění všech rolí zvládala pouze s použitím svého hlasu.“
Dvoudenní koncertní, pedagogický a diskuzní maraton soudobé hudby Prague Offspring zakončil 31. května v pražském DOXu rezidenční soubor letošního ročníku Ensemble Modern. Vysoká intenzita kompozičního vyjádření při světové premiéře skladby Slavomíra Hořínky plně vyhřezla koncertním provedením opery George Benjamina. Dramaturgie do diváků bušila tématy z nejniternějších, a to v mistrovském skladatelském i interpretačním podání.
Tématem je Šostakovič. Kutnohorský festival jej srovnává s dalšími klasiky
Jako Pocta Dmitriji Šostakovičovi se profiluje 18. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Kutná Hora, který se uskuteční v termínu od 6. do 15. června, avšak zahajovací koncert se uskuteční až 8. června v chrámu sv. Barbory. V podtitulu Šostakovič vs. Schubert se v tento den představí pětice umělců Konstantin Lifschitz (klavír), Pavel Šporcl (housle), Karel…
Petra Popelku čeká v roce 2026 debut s Berlínskými filharmoniky
Významným milníkem bude pro dirigenta Petra Popelku v jeho dosavadním rychlém vzestupu na mezinárodní scéně debut s Berlínskými filharmoniky. Má se uskutečnit počátkem ledna 2026 v berlínském sále Filharmonie. Na programu jsou Dvořák, Berg a Schumann a jako sólista je ohlášen houslista Gil Shaham. Petr Popelka, od loňska šéfdirigent Vídeňských symfoniků a do příštího roku současně…
Začíná Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Slaví 75 let
„Za trumf považují pořadatelé audiovizuální projekt Inferno situovaný do ikonického ostravského Trojhalí.“
„Jubileu festivalu je připsán koncert Kouzlo operetní klasiky, jehož protagonisty budou Kateřina Kněžíková a Adam Plachetka.“
„V sobotu 28. června se v hukvaldské oboře jako open air rozezní v podání operního souboru Slezského divadla Opava Janáčkova Její pastorkyňa.“
Druhý červnový den začíná v Ostravě Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Jeho první ročník se uskutečnil v roce 1950, a tak jde nejen o reprezentativní uměleckou a společenskou událost města a Moravskoslezského kraje, ale o jeden z nejstarších a nejvýznamnějších festivalů klasické hudby v českých zemích. Do středy 2. července se konají dvě desítky koncertů, které vedle Ostravy, kde Leoš Janáček v roce 1928 zemřel, zasáhnou i do dalších měst a mimo jiné i do jeho rodiště Hukvald.
Tomáš Netopil si se Slovenskou filharmonií nadstandardně rozuměl
„Jubilujúci dirigent patrí medzi hviezdnu trojicu českých žiakov Jiřího Bělohlávka.“
„Košatý hlasový fond a cielený prienik do nuansov Musorgského piesňového cyklu predurčujú Jozefa Benciho na adekvátne podanie diela.“
„Tomáš Netopil si za spoluprácu s naším prvým orchestrom zaslúži slová najvyššieho uznania.“
Májová séria abonentných koncertov Slovenskej filharmónie vyvrcholila v Redute v posledný týždeň mesiaca (29. a 30. mája) dvojicou koncertných vystúpení nášho prvého orchestra pod taktovkou budúceho šéfa Pražských symfonikov Tomáša Netopila, ktorému sólistického partnera tvoril domáci vokálny umelec Jozef Benci. Na programe koncertov boli diela Leoša Janáčka, M. P. Musorgského, Charlesa Ivesa a Ludwiga van Beethovena.
Romeo a Julie v Drážďanech. Gounodova opera uvedena pod Jindrovou taktovkou
„Kang Wang se zhostil náročné role Romea s naprostým přehledem.“
„Celou operu situovala režisérka do naší současnosti – vždyť lásku až za hrob prožívá i dnes mnoho mladých lidí.“
„Vyvarovala se staromódních hereckých manýr; zároveň ale nepostavila Gounodovu operu a celý příběh na hlavu.“
Drážďanská Semperoper hraje novou inscenaci Gounodovy opery Romeo a Julie, premiéru měla 3. května tohoto roku. O hudební nastudování se postaral Robert Jindra, režie je vkladem polské umělkyně Barbary Wysocké. Výsledkem je moderní, svěží inscenace.





























