KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

VÝHERCI VSTUPENEK:
Kurt Weill a německý meziválečný kabaret

Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram v sobotu 31. května od devatenácti hodin uvede na svém programu koncert s titulem Kurt Weill a německý meziválečný kabaret. Koncert se uskuteční na nádvoří Galerie Ludvíka Kuby v Březnici, v případě nepříznivého počasí pořadatel zajistí náhradní prostor. Písně Weilla a jeho současníků zazpívá zpěvačka Teresa Trnková za klavírního doprovodu Petra…

Číst dál…

Prošli zdejší krajinou. S Ensemble Damian v Kroměříži

Arcibiskupský zámek v Kroměříži přivítá v úterý 27. května Ensemble Damian vedený Tomášem Hanzlíkem. Od půl šesté večer bude v tamním Manském sále uveden program Prošli zdejší krajinou složený ze skladeb kroměřížských piaristů. Koncertu bude předcházet přednáška s představením tematické monografie. Neznámá díla zapomenutých regionálních skladatelů, to je osa programu Prošli zdejší krajinou, který…

Číst dál…

Festival ZUŠ Open vyvrcholil operou Dido a Aeneas v podání mladé generace

„V neděli 25. května ožil prostor barokního divadla na zámku ve Valticích nadšeným mládím pod vedením svých pedagogů a mentorů.“

„Postavu kartáginské královny Dídó vytvořila sedmnáctiletá Adéla Řeháková, studentka septimy gymnázia Čajkovského a žačka ZUŠ Žerotín v Olomouci u pedagožky Hany Keferové.“

„Představení dopadlo bezchybně a mělo nadšenou atmosféru. Radost z výsledku měly nejen děti, jejich rodiče a pedagogové, ale i ostatní návštěvníci.“

Žáci základní uměleckých škol si 25. května v rámci festivalu ZUŠ Open vyzkoušeli, co to znamená barokní opera, a dokonce si mohli „ošlapat“ prkna, co znamenají svět, a to v autentickém prostředí barokního divadla na zámku ve Valticích. Opera anglického skladatele Henryho Purcella byla příležitostí pro nejlepší studenty, jak předvést svoje nadšení i umění.

Číst dál…

Sbory Vocalino Wettingen a Subito složí poctu Lence Hlávkové

V úterý 27. května se od půl osmé večer uskuteční v pražském kostele svatého Václava na Zderaze hudební setkání dvojice sborů. Na vzpomínkovém koncertu věnovaném památce české muzikoložky Lenky Hlávkové vystoupí sbory Vocalino Wettingen ze Švýcarska a pražské Subito. Pražský komorní smíšený sbor Subito vystupuje od roku 2008 pod vedením sbormistryň Michaely Králové a Moniky Václové.…

Číst dál…

Filharmonie v řevnickém lese

Tradiční akce města Řevnice, koncert Filharmonie v lese, se uskuteční 31. května v areálu Lesního divadla v Řevnicích. Při 8. ročníku zajistí hudební stránku Komorní filharmonie Pardubice pod taktovkou dirigenta Debashishe Chaudhuriho, dále vystoupí kontrabasista a skladatel Indi Stivín. Akce poslouží jako zahájení sezony divadla. Na programu bude trojice děl. Impresionistu Clauda Debussyho reprezentuje…

Číst dál…

Na soutěži pěveckých talentů v Trnavě získal tři ceny barytonista Daniel Kfelíř

V sobotu 24. května vyvrcholila v Divadle Jána Palárika v Trnavě šestadvacátá Mezinárodní pěvecká soutěž Mikuláše Schneidera-Trnavského zaměřená na klasický zpěv. Zúčastnilo se jí na sto mladých zpěváků ze dvou desítek zemí světa. V nabité konkurenci se prosadil český barytonista Daniel Kfelíř, který zvítězil ve druhé kategorii a získal i další dvě mimořádná ocenění. Uspěl…

Číst dál…

Viktorie Kozánková vítězkou slovenské soutěže Piano Talents for Europe

Ve dnech 23. až 25. května se ve slovenském Dolním Kubíně uskutečnil šestý ročník klavírní soutěže s názvem Piano Talents for Europe. Jako první český zástupce v historii soutěže v mezinárodní konkurenci zvítězila patnáctiletá Viktorie Kozánková a ze Slovenska si odváží Grand Prix. Mezinárodní klavírní soutěž Piano Talents for Europe (Klavírní talenty pro Evropu)…

Číst dál…

Cyril Matyáš vítězem soutěže Mladí pianisté hrají na klavír Steinway & Sons

Ve dnech 23. až 26. května se na půdě Gymnázia a Hudební školy hl. města Prahy uskutečnil čtrnáctý ročník soutěže Mladí pianisté hrají na klavír Steinway & Sons. Klavírní talenti mladší dvanácti let se utkali v pěti kategoriích. Absolutní vítězství získal Cyril Matyáš, Cena ředitele pořádající školy Filipa Magrama pro nejlepšího účastníka…

Číst dál…

Staré příběhy o silných ženách námětem benefice v Obecním domě

Ženy Starého zákona je název benefičního koncertu, který se v samém konci měsíce uskuteční ve Smetanově síni Obecního domu. Večer nabídne slovo, hudbu i projekce slavných malířských děl. Hraje Český symfonický orchestr, zpívá čtveřice sólistů. Výnos z koncertu bude věnován na podporu spolku Ukrývané dítě (Hidden Child). Během večera budou k slyšení skladby G.…

Číst dál…

Další povedený debut Pražského jara. Trio Incendio

„Haydnovo trio bylo provedeno s takovou promyšleností každého detailu, že škodolibého posluchače nutně muselo napadnout, zda sám skladatel spekuloval nad svým dílem tak důkladně.“

„Souhra je evidentně silnou stránkou souboru a detailní promýšlení každého taktu se v Ravelovi ukázalo jako jedině ku prospěchu.“

„Dlouhodobá poctivá práce se tu potkala s vědomím mimořádného okamžiku.“

Matiné v sobotu 24. května působilo v programu Pražského jara nejspíš nenápadně, přineslo však výtečný zážitek. Trio Incendio hrálo na festivalu poprvé a prezentuje se jako mladé. Není ovšem začátečnické: členové spolu hrají devět let a mají za sebou řadu soutěžních úspěchů.

Číst dál…

Francouzsko-vlámsko-český Concentus Moraviae zahájí soubor Graindelavoix

Na čtyři desítky koncertů rozehrají dvacet festivalových měst s podtitulem Festivalové rondo. Tak budou mezi 31. květnem a 27. červnem vypadat oslavy třicátého výročí festivalu Concentus Moraviae, který rozeznívá Jihomoravský kraj a Vysočinu. Refrénu vtiskne francouzský nádech rezidenční umělec Jean Rondeau, jednotlivé festivalové sloky budou vlámské i české a nabídnou neotřelé festivalové premiéry i návraty. Festival měla…

Číst dál…

MenART u Kinských v Kostelci nad Orlicí

V samém závěru měsíce května se uskuteční další akce stipendijní akademie MenART. Hudební odpoledne a večer se odehrají v sobotu v prostředí Zrcadlového sálu Nového zámku v Kostelci nad Orlicí ve spolupráci s Kinský Art Media. Dva propojené koncerty pod názvem Pro Gaudio představí mentory Akademie MenART společně s mladými hudebními talenty z celé České republiky. Klavírní virtuos Karel Košárek, komorní…

Číst dál…

Jarní koncert ve Zlíně ukončil sezónu

„Hudba Karola Szymanowského je plná vzrušení a barevných i harmonických a rytmických efektů, které dokáží překvapit, a Robert Kružík ji dokázal podat jako vzrušující dobrodružství“

„Kateřina Javůrková zahájila fanfárovým motivem pevným tónem a s intonační jistotou, dávající najevo, že před publikem stojí sebevědomý mistr svého nástroje.“

„Oproti svým dalším dílům, poznamenaným duševní rozpolceností člověka, sužovaného depresemi, které ho přivedly až do ústavu, je tato Jarní symfonie plna optimismu a něhy.“

Jarní koncert zahrála Filharmonie Bohuslava Martinů ve čtvrtek 22. května jako poslední v této abonentní sezóně. A program byl velmi svěží i pestrý. Zahájila jej Koncertní předehra Karola Szymanowského, poté přišla potěšit posluchače hornistka Kateřina Javůrková, aby přednesla  Straussův Koncert č.1 , a nakonec zazněla Schumannova Jarní symfonie, která dala jméno celému koncertu. Dirigoval Robert Kružík, který se opět do sálu snesl ve své Cessně, přejmenované na Thunderbolt P-47, a i tentokrát zněly před koncertem tóny Bohuslava Martinů.

Číst dál…

Beethovenovský večer okořeněný ptačím švitořením

„Už po několika úvodních taktech první věty bylo zřejmé, že před sebou máme orchestr nevšedních kvalit.“

„Klavírista Pierre-Laurent Aimard je proslulý pozoruhodnou šíří svého repertoáru, který sahá od baroka až po hudbu nejsoučasnější.“

„Manacorda propracoval orchestrální složku Beethovenova 1. klavírního koncertu s takovou invencí, jak se to v této skladbě slyší jen málokdy.“

Pod názvem „Beethovenova Osudová“ nabídlo Pražské jaro 22. května festivalovému publiku v Rudolfinu český debut světově proslulého hudebního tělesa Kammerakademie Potsdam. Do Prahy přijel tento orchestr se svým dirigentem a dlouholetým hudebním ředitelem Antonellem Manacordou. Kammerakademie Potsdam vystupovala s Manacordou na nejprestižnějších koncertních pódiích a realizovala s ním řadu nahrávek, mezi jinými také vysoce ceněný komplet Beethovenových symfonií. A hudba Beethovenova byla také těžištěm jejich festivalového vystoupení.

Číst dál…

Lucern pod Pilatusem oslavil Antonína Dvořáka

„Rezidenční orchestr multifunkčního Kulturního a kongresového centra se rozhodl uspořádat svému oblíbenému skladateli slavnost a představit jeho proslulá, ale i méně známá či méně uváděná díla.“

„Koncert pro klavír a orchestr je technicky velice náročný part, kterého se s bravurou a jistotou zhostil Lukáš Vondráček, pro kterého šlo o druhou spolupráci s místními symfoniky.“

„Každé ze třinácti částí Dvořákova Rekviem a jejich plnokrevnému provedení naslouchalo publikum se zatajeným dechem a aplaudovalo vestoje.“

Hladinu Lucernského jezera s přestávkami čeří výletní lodě, labutě či kapky deště, který se k večeru po takřka celodenním přetahování se zubatým sluníčkem už zřejmě unavil. Zpoza mračen se konečně vynořují majestátní alpské štíty, aby olemovaly krajinu jako na pohlednici. Páteční podvečer se v malebném Lucernu nese nejenom ve znamení přeháněk a citelného nárůstu turistů, ale rovněž ve znamení hudby. A to české. 

Aktualizováno Číst dál…

Concentus Musicus Wien a Tomáš Netopil znovu spolu

„Silentium! ensemble existuje sice teprve od letoška, ale osoba sbormistryně Terezy Válkové byla předem zárukou kvality. A ta se potvrdila.“

„Tomáš Netopil neváhal rozvlnit přímočarou podobu skladby. A vedl celý aparát pro potřebné vyznění energicky, bez oddechu.“

„Spojení souboru a dirigenta bylo neokoukané a neoposlouchané – ale není zas tak překvapivé. Už spolu vystoupili před dvěma roky v Kroměříži.“

Mozartovo Rekviem v sobotu ozdobilo festivalový program Pražského jara. Stalo se tak v Rudolfinu díky interpretům plujícím na jedné vlně. Vedle čtyř sólistů jimi byl legendární soubor Concentus Musicus Wien, a to po dvou letech opět pod taktovkou Tomáše Netopila. A s nimi především komorní sbor Silentium! ensemble, podle jména nový hráč na tuzemské scéně, skvěle tento večer debutující. Jde ovšem o zkušené zpěváky starší hudby, už dlouho a i teď nadále vedené Terezou Válkovou.

Číst dál…

ČRo D-dur: Sto padesát let od premiéry Carmen a smrti Georgese Bizeta

„Večerní program ve středu od 20:00 pochází z nabídky Evropské vysílací unie, uslyšíte nejprve Mozarteum Orchestra Salzburg pod taktovkou Ivora Boltona. A pak Berlínští filharmonikové s Markem Janowskim.“

„Na sobotní a nedělní dopoledne Petr Veber připravil výběr z Carmen a dalších Bizetových skladeb v kontextu dalších skladeb, které vznikly kolem roku 1875.“

„V tradičním operním čase v neděli v 16:00 dojde na operu Křižák v Egyptě Giacoma Meyerbeera, nahrávka z Teatro La Fenice vznikla před necelými dvaceti lety pod taktovkou Emanuela Viullauma.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 26. května po 1. června?

Číst dál…

Brno ožije hudbou Erica Satieho. Chystá se Expozice nové hudby

Sedmatřicátý ročník festivalu Expozice nové hudby, který pořádá Filharmonie Brno, se uskuteční od 31. května do 4. června v Brně. Jeho leitmotivem v duchu podtitulu [Satie] 100 Years After bude progresivní tvorba francouzského skladatele a klavíristy Erica Satieho, od jehož narození letos uplyne rovné století, ale i hudba jeho následovníků a obdivovatelů. Festivalové projekty filharmonie…

Číst dál…

Amedea – Tvář mladé dívky Kryštofa Mařatky novinkou ve finále kvartetní soutěže v Bordeaux

Světová premiéra kvartetu Amedea – Tvář mladé dívky od Kryštofa Mařatky byla uvedena ve finále Mezinárodní soutěže smyčcových kvartet v Bordeaux, která se konala mezi 19. a 24. květnem letošního roku. Desetiminutovou kompozici inspirovanou obrazem malíře Modiglianiho zahrály ve finále tři soubory, zvítězila interpretace norsko-švédského kvarteta Opus13. Ve smyčcovém kvartetu Amedea –…

Číst dál…

První ročník soutěže Liptálský smyčec přilákal pětačtyřicet houslistů

Hudební soutěžní mapu České republiky v sobotu 31. května poprvé obohatí houslová přehlídka Liptálský smyčec určená pro žáky tuzemských a slovenských základních uměleckých škol ve věku od šesti do třinácti let. Prvního ročníku, který se uskuteční v koncertním sále ZUŠ Morava Liptál, se zúčastní pětačtyřicet mladých talentů. Jednokolové klání rozdělené do dvou kategorií…

Číst dál…

Musica Orbis přiveze do Prahy světové mládežnické orchestry

Pražský koncertní cyklus Musica Orbis představí od května do října ve Smetanově síni Obecního domu a v kostele sv. Šimona a Judy čtveřici mládežnických orchestrů ze Spojených států, Německa a Turecka. Hosty cyklu v letošním roce budou orchestry Kalifornské univerzity v Berkeley a ze San José, Turecká národní filharmonie mládeže a na podzim do Prahy zavítá také…

Číst dál…

Opera pod májovým nebem pošestnácté v Litomyšli

Litomyšlské Klášterní zahrady se poslední květnový pátek stanou dějištěm populárního open air koncertu s názvem Opera pod májovým nebem. Kvarteto pěvců mladé generace vystoupí od půl sedmé večer za doprovodu orchestru Moravského divadla Olomouc, jehož taktovky se chopí šéfdirigent Plzeňských filharmoniků Chuhei Iwasaki. Znít budou ukázky ze známých operních kusů od…

Číst dál…

Když soudobky netřeba se bát

„Melodické primy v trombonech razantně zaklepaly na brány srdce a já jsem šel otevřít.“

„Michal Sedláček ztvárnil sólový part a do snů se mu nejspíš ještě několik dní budou drát jakési fantazijní příšery s čtvrttónovými kusadly.“

„Když se talent zkříží s pílí, odchází myšlenky marnosti o hudebním vývoji, který dokončen už jenom recykluje.“

Čtyři různí autoři, čtyři svébytné individuality. V Sále Martinů na pražské HAMU se 22. května uskutečnil koncert, který reprezentativním způsobem představil výtvory studentů Katedry skladby. Interpretovala totiž Prague Philharmonia, jediná tuzemská instituce soustavně se věnující soudobé hudbě ve svém abonentním cyklu, a když připočteme dirigentský vhled zkušeného Marka Ivanoviće, vychází, že studentské opusy šly prvně do světa povolanýma rukama popostrčené.

Číst dál…

Festival Mahler Jihlava – Hudba tisíců zahájila Andrea Kalivodová s Prague Philharmonia

„Slavnostní zahajovací koncert ve velkém sále Horáckého divadla nabídl večer plný hudební kultivovanosti, precizního orchestrálního provedení a písňové lyriky.“

„Andrea Kalivodová je známá především svojí výraznou operní kariérou, ale v Jihlavě se představila v roli ztišené vypravěčky se schopností sdílení hlubokého lidského prožitku.“

„Prague Philharmonia patří k nejlepším českým orchestrům a v Jihlavě prokázala, že i velké symfonické dílo lze zahrát s komorní jemností, aniž by ztratilo svou monumentálnost.“

Počtyřiadvacáté byl v pondělí 19. května slavnostně zahájen Mezinárodní hudební festival Mahler Jihlava – Hudba tisíců, respektive jeho hlavní jarní část. Na koncertě v jihlavském Horáckém divadle vystoupil renomovaný orchestr Prague Philharmonia pod vedením dirigenta Marka Štilce. Festivalová hudební přehlídka v letošním roce připomíná Mahlera písňovým odkazem, zaměřuje se ale i na klíčové reprezentanty hudebního klasicismu. A tak zazněla předehra k Mozartově opeře Figarova svatba a Mahlerův písňový cyklus Rückert-Lieder v podání přední české mezzosopranistky Andrey Kalivodové. Monumentální závěr patřil Beethovenově Symfonii č. 5 c moll Osudové. 

Číst dál…

Festival Meeting Brno uvede premiéru Mottlovy česko-německé mše

Ve dnech 22. května až 21. června se v Brně koná desátý ročník multižánrového festivalu Meeting Brno, který iniciuje česko-německý dialog a setkávání v reakci na historické události spjaté s moravskou metropolí. Program festivalu vedle diskusí, setkání, workshopů, výstav, filmových projekcí, divadelních inscenací, pietních akcí nebo tradiční Poutě smíření nabídne také dvojici koncertů. 30.…

Číst dál…

Debutanti z Göteborgu. Smetana by byl příjemně překvapen

„Na první pohled nejsou příliš globalizovaní, a přesto vyvolávají globální ohlas.“

„Lisieckého vystoupení, bezchybné a dokonale definitivní, ideální ve výrazu, večer i celý letošní festival prozářilo.“

„Dirigent Santtu-Matias Rouvali vybavil Bartókův Koncert pro orchestr posluchačskou přehledností a nabídl dílo k poslechu jako poutavou, barvitou skladbu, takovou, kterou si nelze nezamilovat.“

Klasicky postavený program přivezli v pátek na Pražské jaro Göteborští symfonikové se Santtu-Matiasem Rouvalim. V jeho středu figuroval nástrojový koncert, na vrcholu velké orchestrální dílo a v úvodu skladba menšího formátu. Nešlo však o nic tuctového. Chopinův 1. klavírní koncert měl jako sólistu světovou hvězdu Jana Lisieckého, večer korunoval Bartókův skvělý Koncert po orchestr a začátek patřil jedné ze tří Smetanových méně hraných švédských symfonických básní – Hakonu Jarlovi.

Číst dál…

Linek 300

Sérii slavnostních koncertů k 300. výročí Jiřího Ignáce Linka (1725-1791) uvádí v květnu Spolek pro regionální kulturu Via ad Artem. V lednu 2025 uplynulo 300 let od narození tohoto českého skladatele a kantora, rodáka ze středočeského Bakova nad Jizerou. Dva koncerty už se konaly, zbylé jsou na programu tento víkend, v sobotu v Besedním domě v Brně a další…

Číst dál…

Závěr května s Tomášem Netopilem ve Slovenské filharmonii

Českým dirigentským hostem se v závěru května v bratislavské Redutě stane Tomáš Netopil, designovaný šéf Pražských symfoniků, který v sobotu 24. května na festivalu Pražské jaro uvede Mozartovo Requiem spolu se soubory Concentus Musicus Wien a Silentium! Ensemble. Se Slovenskou filharmonií pro dvojici koncertů ve dnech 29. a 30. května nastuduje mimo jiné Janáčkova Tarase…

Číst dál…

Hudba, která klade otázky. Závěrečný koncert Janáčkovy filharmonie

„Gilbert Varga dokázal z Janáčkovy filharmonie vydobýt to, co skladba potřebovala: odstup i groove, přesnost i plasticitu.“

„Houslistka světového renomé Karen Gomyo do interpretace vnesla klid a vyrovnanost, která pramenila z hlubokého vnitřního přesvědčení.“

„V Ostravě zněly nejen tóny, ale i otázky. O tom, jak uchovat paměť, jak překonat ideologii a jak tančit dál, třeba i v rytmu, který se nám zpočátku zdál cizí.“

Závěrečný koncert sezony 2024/25 se v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava proměnil v rozjímání o identitě, paměti a pohybu v čase. Ve čtvrtek 22. a v pátek 23. května rozehráli hudebníci na pódiu sálu Vesmír příběh, který se organicky vinul od Dvořákova Houslového koncertu přes orchestrální glosu Johna Adamse The Chairman Dances až k Tancům z Galanty Zoltána Kodályho. V této promyšleně dramaturgicky zvolené trojici děl se ukrýval hlubší obsah: živý rytmus lidské zkušenosti, hudba jako smíření rozdílností a tichá otázka v podtextu. Existuje rytmus, který nás všechny spojuje? Dirigoval Gilbert Varga, Karen Gomyo hrála part sólových houslí.

Číst dál…

Osmdesáté Pražské jaro, týden třetí. Dirigentský debut i offspringová soudobka s řadou premiér

Opulentní hudební nabídka jubilejního ročníku festivalu Pražské jaro hýbe v aktuální dnech českou metropolí a pokračovat bude plně ještě v nadcházejícím týdnu. Do Prahy dorazí dvě velká evropská symfonická tělesa či respektovaný Ensemble Correspondances, dojde na tradiční Prague Offspring ve znamení soudobé hudby, očekávaný dirigentský debut i rodinné odpoledne Springteen. Osmdesáté Pražské jaro se…

Číst dál…