KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Vilém Vlček a Marek Kozák vystoupí jako duo na Strahově

Nová koncertní řada ve Strahovském klášteře 21. května očekává celkově druhý koncert. Jeho protagonisty budou zavedení umělci, violoncellista Vilém Vlček a klavírista Marek Kozák, nikoli poprvé společně vystupující. Akce se koná v Opatském refektáři kláštera. Vilém Vlček od šesti let hrál pod vedením Martina a následně Mirka Škampy. Hrával v Kukalově kvartetu a byl stipendistou…

Číst dál…

Závěr května v Plzni

Zbylé květnové koncerty Plzeňské filharmonie v jejím domovském městě jsou tři. První z nich v rámci řady Kruh přátel hudby obstarají 21. května klavíristka Anna Gaálová a trombonista Lukáš Moťka, k druhému o den později orchestr přizval děkanku Hudební fakulty JAMU, cembalistku Barbaru Mariu Willi. Třetí koncert 29. května nabídne v dalším orchestrálním programu vokální umění barytonisty…

Číst dál…

Slovenský studentský festival soudobé hudby Orfeus vzdává poctu Bokesovi

Hudební přehlídka soudobé klasické hudby Orfeus, kterou počtyřiadvacáté pořádá Katedra skladby a dirigování Hudební a taneční fakulty bratislavské VŠMU pokračuje mezi 19. a 23. květnem čtyřmi koncerty, jejichž tematickým středobodem je pocta slovenskému komponistovi a pedagogovi Vladimíru Bokesovi.  „Festival Orfeus je jedinečný tím, že nabízí pohled do tvůrčího světa nastupující skladatelské generace a interpretuje jej…

Číst dál…

Karen Gomyo: Klasická hudba je protijedem na úzkost z dění ve světě

„Se Semjonem Byčkovem a Jakubem Hrůšou je to jako hrát komorní hudbu.“

„Emocionalita neznamená pracovat pouze na základě intuice.“ 

„Znakem skvělé hudby je, že při každém jejím provedení najdete něco nového, co lze jejím prostřednictvím sdělit.“

Jednasedmdesátá sezóna Janáčkovy filharmonie Ostrava se chýlí k závěru. Finální tečku za ní napíše koncert 23. května, kdy v roli sólistky do moravskoslezské metropole zavítá japonsko-kanadská houslistka Karen Gomyo. Světově vyhledávaná interpretka v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz odhaluje, čeho si nejvíce cení na práci s dirigenty, jak jsou po ni důležité emoce nebo kde nachází inspiraci mimo hudební svět. V závěru se Karen Gomyo zamýšlí i nad rolí, kterou by klasická hudba měla v dnešním světě hrát.

Číst dál…

Pěvecké kurzy s Adrianou Kučerovou a Janou Kurucovou na festivalu Viva Musica

Mezinárodní festival Viva Musica! se v letošním roce uskuteční už pojednadvacáté a v termínu od 19. června do 8. srpna nabídne v domovské Bratislavě řadu koncertů s domácími i zahraničními interprety včetně těch z České republiky. Nově přehlídka na svůj program zařazuje týdenní mezinárodní letní mistrovské kurzy zaměřené na zpěv nazvané po slovenskému skladateli a pedagogovi Eugenu…

Aktualizováno Číst dál…

Až na konec světa (39)
Slavný pradědeček slavného kanoisty.
Operní pěvec a režisér Emil Pollert

„Karel Kovařovic nadějného basistu okamžitě přijal do svého operního souboru.“

„Za pětatřicet let v Národním divadle vystoupil celkem ve 212 úlohách během více než pěti tisíc představení.“

„Pravnuk Lukáš na letní olympiádě v Barceloně bral roku 1992 zlato, o čtyři roky později v Atlantě stříbro.“

Trojnásobně se liší od většiny z těch, kterými se tento cyklus dlouhodobě zabývá. Ano, podobně jako třeba spisovatel Ota Pavel se basista, režisér a příležitostný herec Emil Pollert původně jmenoval Popper; nicméně o jeho židovském původu není v žádném z jeho životopisů zmínka. Nebyl také většinovou českou společností nikterak šikanován ani on, ani později jeho rozvětvené potomstvo. A s tím může rovněž souviset skutečnost, že Emil Pollert neměl nikdy potřebu se vydat daleko do světa, protože náramně uspěl doma. 

Číst dál…

AudioPlus | Michal Kaňka: Skvělých hráčů je rok od roku víc a víc

Violoncellista Michal Kaňka, pedagog AMU, sólista a kvartetní hráč, má za sebou už čtrnáctou mezinárodní hudební soutěž ve funkci předsedy stálé soutěžní komise Pražského jara. Ta letošní se počátkem května konala za opětovně většího zájmu mladých interpretů z celého světa, hojně z asijských zemí, a to v oborech hry na hoboj a na violoncello. Příští ročník,…

Číst dál…

Triové sonáty Couperina a Rebela ve Vzletu

Tajuplný název Les Goûts réunis s osvětlujícím podtitulem Všechny barvy barokní hudby nese následující komorní pořad připravovaný pražským barokním orchestrem Collegiem 1704 ve vršovickém Vzletu. Na programu budou 21. května autoři Jean-Féry Rebel a François Couperin, oba dvojmo. Interpretuje soubor For Several Friends. Mezi francouzskými skladateli Jean-Fery Rebelem a Françoisem Couperinem lze spatřit…

Číst dál…

Lada Bočková v Bratislavě opráší sólový part v Mahlerově Čtvrté

Slovenská filharmonie v příštím týdnu nabídne vystoupení komorního souboru Magistri Posoniensi, který se věnuje staré hudbě. V bratislavské Redutě však bude nadvakrát k mání také velký symfonický pořad plující do mladších vod hudební historie. Při koncertech 22. a 23. května z děl Mendelssohna a Mahlera své slovo řekne také česká sopranistka Lada Bočková. Johann Joseph Fux…

Číst dál…

Bach a Dvořák zazářili ve violoncellovém klání Pražského jara

„Till Schuler vstoupil do Bachovy suity vkusně, výrazově odměřeně a s přímým vhledem do jejího architektonického řešení.“

„Pro drsnější a emočně prohnutější vyznění Bachovy kompozice Yuya Mizuna zdůraznil roli disonancí, s nimiž zacházel jako se specifickými funkcemi hudebního výrazu.“

„Předností výkonu Alexandry Kahrer bylo geometricky přesné vykrajování frázových linií a precizní vrstvení souzvuků, jimž propůjčila podobu transparentních akustických vertikál.“

V pondělí 14. května se ve Dvořákově síni uskutečnilo dechberoucí klání mezi finalisty soutěže Pražského jara. Špičky světové scény violoncellové hry se s podporou FOKu utkaly v pomyslném ringu pražského Rudolfina a s mladistvou dravostí a elánem vykřesaly ze svých muzikantských dovedností to nejlepší, co se za roky pilného studia naučily a co si pracně ozkoušely na pódiích evropských koncertních domů. Do programové linie byly zasazeny hvězdy hudebních nebes Johann Sebastian Bach a Antonín Dvořák, které důstojným světlem ozářily pestrou scenérii bravurních výkonů, a symbolicky tak zakončily violoncellovou kapitolu jedné z nejprestižnějších soutěží na tuzemské koncertní scéně.

Číst dál…

Viktor Stocker a Otakar Antonín Štefan ve finále letošního Concertina Praga

Osm interpretů ze šesti zemí světa hrajících na osm různých nástrojů. Takové bude obsazení finále letošní mezinárodní soutěže Concertino Praga, které se uskuteční ve dnech 12. a 13. září v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. České barvy bude hájit dvojice mladých interpretů: akordeonista Viktor Stocker a klarinetista Otakar Antonín Štefan.  Výkony šedesáti…

Číst dál…

Tokijský NHK Symphony na Pražském jaru aneb Dlouhá chapadla Otakara Ševčíka

Na Pražské jaro se dnes po 42 letech vrací NHK Symphony Orchestra, rozhlasové těleso z Tokia, a to se svým šéfdirigentem Fabiem Luisim a s houslistkou Akiko Suwanai. Ta byla žačkou Louise Krasnera, prvního interpreta Houslového koncertu Albana Berga, který večer uslyší návštěvníci pražského Rudolfina. Program dále přinese hudbu Johannesa Brahmse a japonského klasika…

Číst dál…

Jakub Hrůša v očekávání velkého turné s Bamberskými symfoniky

Významný český dirigent Jakub Hrůša, jehož jméno je v současné době často skloňováno v souvislosti s blížícím se usednutím do křesla hudebního ředitele londýnské Královské opery a baletu, stráví druhou polovinu května s Bamberským symfonickým orchestrem, v jehož čele stojí od září roku 2016. Po trojici koncertů odehraných v Německu se Hrůša s tělesem vydá do Asie, kde…

Číst dál…

Česká filharmonie se po půl století vrátí do Finska

V létě příštího roku se první český orchestr po jednapadesáti letech vrátí do finské metropole. Na základě aktuálně podepsaného memoranda o spolupráci se Česká filharmonie pod taktovkou šéfdirigenta Semjona Byčkova dvakrát představí na multižánrovém Helsinském festivalu.  Česká filharmonie ve své dosavadní historii ve finském hlavním městě vystoupila jen dvakrát, a to v roce 1962…

Číst dál…

Rytíři talentů a krásných umění zahájili své tažení v Karlíně

„Systém základních uměleckých škol v České republice je skutečně unikátní; nejen v evropském, ale i v celosvětovém měřítku.“

„Obě mladé sólistky svých šancí využily na výbornou.“

„Celý večer zakončila Sinfonia z Händelovy Atalanty, což byl dle mého soudu orchestrální vrchol večera.“

V tomto roce se uskutečňuje už devátý ročník celostátního festivalu základních uměleckých škol ZUŠ Open. Festival byl slavnostně zahájen 14. května benefičním koncertem v karlínském kostele sv. Cyrila a Metoděje v Praze a potrvá až do 6. června 2025. Během této doby se uskuteční stovky kulturních akcí po celé České republice, do kterých se zapojí tisíce žáků, pedagogů i renomovaných umělců. Při zahajovacím koncertu se krom jiných sólově představila patronka pořádajícího nadačního fondu Magdalena Kožená, orchestrální těleso řídil Jan Kučera.

Číst dál…

Bez první ceny, přesto obdivuhodné. Hobojové finále soutěže Pražského jara

„V centru pozornosti byli samozřejmě skvělí hobojisté.“

„Mimořádný výkon podala Prague Philharmonia pod vedením Roberta Kružíka.“

„V případě Koncertu pro hoboj a orchestr Jiřího Gemrota, který byl povinnou skladbou, je určující premiérové provedení z roku 2017.“

Prodloužený večer finále 76. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro v oboru hoboj se konal v úterní večer 13. května ve Dvořákově síni Rudolfina. Soutěž uváděla slovem v angličtině Klára Boudalová a tři finalisté – Leandro Lazzari z Itálie, Pedro Moreira z Portugalska a Fedor Osver z Ruska – předstoupili na podium před slušně zaplněné auditorium s jednou povinnou a jednou volitelnou skladbou. A vyšlo to tak, že všichni hráli stejnou nejen povinnou skladbu, kterou byl hobojový koncert Jiřího Gemrota, ale i volitelný kus, jímž se stal hobojový koncert, H 353 Bohuslava Martinů. Finalisty doprovázel orchestr Prague Philharmonia pod vedením Roberta Kružíka.

Číst dál…

Václav Luks vyváží do Osla skladatele Kalivodu. Dirigovat bude Norský rozhlasový orchestr

Po Petru Popelkovi, který tři roky stál v čele Norského rozhlasového orchestru, se ve středu 15. května s tímto severským tělesem představí další český dirigent. Václav Luks bude v Oslu řídit beethovenovský program, který nabídne nejen skladatelovu Sedmou symfonii, ale také inspiraci jeho dílem z pera Švédky Britty Byström a představí unikátně Beethovenova téměř současníka…

Číst dál…

Hudba mezi obrazy prvně s pěvci z HAMU

Studentský spolek Hudba mezi obrazy zve na další koncert v podání mladých umělců. Galerii Lapidárium poprvé rozezpívají pěvci z Akademie múzických umění v Praze, a to sopranistka Eliška Minářová a barytonista Dominik Klapka. Koncertně se 20. května představí ve spolupráci s klavíristou Pavolem Praženicou. První půle koncertu bude patřit Mahlerovi. Nejdříve zazní Rückertovy písně, na texty…

Číst dál…

Festival Mahler Jihlava na startu spolu s Prague Philharmonia

Jarní a podzimní řadu oddělenou červencovým intermezzem nabídne počtyřiadvacáté Hudební festival Mahler Jihlava, který letos rozeznívá Vysočinu v termínu mezi 26. dubnem, kdy se uskutečnil prolog, a 2. říjnem. Zahájení hlavního programu je v plánu 19. května a na programu s přispěním orchestru Prague Philharmonia budou kromě Mahlerových děl také ta Mozartova a Beethovenova. Tomuto i následujícímu květnovému…

Číst dál…

Bostonští symfonici a jejich D-S-C-H

„Třičtvrtěhodinový houslový koncert přináší nekonečně posmutnělé, intenzivně působící plochy, které hraničí s tichem.“

„Sólistka Baiba Skride obdařila provedení v první a třetí větě neuvěřitelně krásnými pianissimy, ale i obdivuhodně dravými pasážemi, kterým padlo za oběť mnoho žíní ze smyčce.“

„Andris Nelsons dirigoval věcně, přesně, zřetelně a názorně, aniž by to ovšem znamenalo, že výsledkem byla pouze přesně odehraná hudba.“

Bostonský symfonický orchestr zvolil pro debut na festivalu Pražské jaro náročný, ale nádherný program. Tvořila ho výhradně hudba Dmitrije Šostakoviče. Šéfdirigent Andris Nelsons s houslistkou Baibou Skride ji spolu s tělesem zpřítomnili ve středu ve Smetanově síni jako mimořádně působivé svědectví o době před sedmdesáti lety i jako skvěle zvládnutou, ani trochu banální novou alternativu k zavedenému efektnímu symfonickému repertoáru.

Číst dál…

Akordeon měl svůj den

„Jako připomínku této pro akordeon významné události uspořádala Společnost českých akordeonistů Praze malý festival.“

„Kvalitativní laťku tito dva umělci nasadili velmi vysoko.“

„Nejprve se na program dostaly akordeonové adaptace skladeb barokních mistrů.“

Akordeon byl vynalezen v roce 1822 C. F. L. Buschmannem a 6. května 1829, tedy před 196 lety, byl ve Vídni patentován, čímž došlo k jeho „povýšení“ na úroveň koncertního hudebního nástroje. Tento den nyní slavíme jako Světový den akordeonu. V připomínce této pro akordeon významné události uspořádala Společnost českých akordeonistů Praze malý festival ze dvou koncertů. Ten první se konal 4. května v sále Uměleckoprůmyslového musea, druhý o den později 5. května v kostele Českobratrské církve evangelické v Korunní ulici. Přinášíme ohlédnutí za řečeným.

Číst dál…

S příchutí francouzských šansonů. Nový projekt Olgy Jelínkové 

Členka ansámblu Lipské opery Olga Jelínková se ukáže v Mladé Boleslavi. Pořad Opera se špetkou šansonu se uskuteční poprvé v objektu Pluhárna v pondělí 19. května. Uměleckými partnery koloraturní sopranistce budou kontrabasistka Gabriela Fritschová, která se ujme interpretace oné „šansonové špetky“, a doprovázející klavírista a akordeonista Marcel Javorček. Premiéra společného projektu tří umělců má přiblížit…

Číst dál…

Klasika Viva s kombinací houslí a akordeonu

V rámci šumpersko-jesenického cyklu Klasika Viva, který se o slovo hlásí s přibližně měsíční frekvencí, se uskuteční koncert houslisty a dlouholetého člena České filharmonie Miroslava Vilímce a akordeonistky Jarmily Vlachové. Akce se koná 19. května v šumperském klášterním kostele a repertoárově nabídne průřez hudební historií. Na programu tak je Georg Friedrich Händel a jeho Sonáta E dur pro…

Číst dál…

Violoncellovou soutěž Pražského jara vyhrál Japonec

Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro se uzavřela i ve hře na violoncello, ve druhém z letošních oborů. Vyhrál ji Yuya Mizuno, sedmadvacetiletý člen Japonského národního orchestru, absolvent Hudební akademie Ference Liszta v Budapešti rozšiřující si umělecké vzdělání ještě na salcburském Mozarteu. Druhé místo ve violoncellové soutěži Pražského jara obsadil Till Schuler, pětadvacetiletý Němec,…

Číst dál…

Jaroslav Vodňanský (1936–2025)

Ve věku devětaosmdesáti let zesnul dirigent a pedagog Jaroslav Vodňanský, který založil a vedl Jihočeský státní komorní orchestr v Českých Budějovicích, dnešní Jihočeskou filharmonii. Jako dirigent spolupracoval s řadou orchestrů v tuzemsku i v zahraničí, vyučoval na tuzemských konzervatořích.  Jaroslav Vodňanský vystudoval Pražskou konzervatoř v oborech hra na violoncello a dirigování, a poté pokračoval ve studiích na pražské HAMU,…

Číst dál…

Český varhanní festival začíná v Troubsku a ve Stříbrci

Devatenáctý ročník Českého varhanního festivalu, který operuje v celorepublikovém měřítku a svým příznivcům představuje proslavené i méně známé varhanního nástroje, bude zahájen v neděli 18. května v Troubsku koncertem představitelů pořádajícího spolku, varhaníkem Adamem Viktorou a sopranistkou Gabrielou Eibenovou.  Prvním nástrojem, který se v letošním roce rozezní v rámci Českého varhanního festivalu, budou varhany v kostele Nanebevzetí Panny Marie…

Číst dál…

Japonská štace či městské oslavy. Plzeňská filharmonie v příští sezóně

Dalším českým tělesem, které odhalilo své plány pro příští sezónu, je Plzeňská filharmonie. Kostru jejího programu utvoří dvě tradiční abonentní řady doplněné o chrámové a tři multižánrové koncerty, desítku komorních koncertů pod hlavičkou Kruhu přátel hudby a programy pro děti i seniory. Novinkou budou Besedy v Besedě, kdy filharmonické hosty před vybranými koncerty vyzpovídá redaktor…

Číst dál…

Intenzivní program Dvořákova festivalu v Příbrami vyvrcholí s Orffem

Druhá polovina května bude v Příbrami a okolí patřit nevšedním hudebním setkáním. Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram pokračuje v plné síle a nabídne nejen koncerty českých i zahraničních umělců, ale také oblíbený doprovodný program Den s Antonínem Dvořákem, letos poprvé propojený s celostátním projektem ZUŠ Open. Na závěrečném koncertě 3. června s Orffovou slavnou kantátou Carmina Burana bude…

Číst dál…

Bach mezi světlem a tmou na festivalu v Bayreuthu

„První polovina se odehrála při standardním elektrickém osvětlení, jež v Markraběcím divadle vkusně supluje záři svíček.“

„Úplnou tmu si měli podle návodu interpretek posluchači navodit použitím černých masek.“ 

„Hráčky se v druhé části koncertu rozešly do prostoru divadla, a předvedly tak jeho jedinečné akustické možnosti.“

V sobotu 10. května pokračoval festival Musica Bayreuth dalším, tentokrát komorním koncertem. V provedení čtyřčlenného ženského souboru Marsyas Baroque Ensemble zazněly v Markraběcím divadle ukázky z komorní tvorby Johanna Sebastiana Bacha. Název koncertu Between Light & Dark vyjádřil nápad mladých interpretek Marsyas Baroque Ensemble, které posluchačům nabídly možnost vnímat Bachovy skladby jednak při osvětlení, jednak ve tmě. Aby se mohli plně soustředit pouze na sluchové vjemy, byly divákům před koncertem uvaděči rozdány černé „Schlafmasken“.

Číst dál…

Mozart a Wagner společně z pardubického pódia s přispěním Markéty Cukrové

Velká skladatelská jména Mozart & Wagner dala název květnovým abonentním koncertům v pardubické Sukově síni Domu hudby. Ve dnech 19., 20. a 21. května zazní od devatenácti hodin předehra k opeře Lucio Silla od W. A. Mozarta, a také jeho Symfonie č. 29 A dur. Po přestávce se pak k orchestru přidá mezzosopranistka Markéta Cukrová, která zazpívá…

Číst dál…