Celosvětově pětatřicátá nejhranější opera, tedy Dvořákova Rusalka, bude nově nastudována v Chorvatském národním divadle v Záhřebu. Nového uvedení se dočká přesně 99 let od poslední tamní premiéry. Scénické dění je aranžované italskou režisérkou Caterinou Panti Liberovici a dirigentem je Srba Dinić. První představení se v HNK Zagreb uskuteční 9. května, v rychlém sledu následuje pětice…
Motýli z Terezína na barikádě u Národního divadla
Osmdesáté výročí Pražského povstání připomene v pondělí 5. května od sedmnácti hodin vystoupení Kühnova dětského sboru s ukázkou z opery Motýli z Terezína. Stane se tak v rámci připomínkové akce pořádané pražským Národním divadlem ve spolupráci s Národním technickým muzeem a Muzeem hlavního města Prahy. V rámci ní u historické budovy divadla mimo jiné vyroste symbolická barikáda a uskuteční se…
Karel Paukert (1935–2025)
Ve věku devadesáti let zemřel Karel Paukert, český varhaník, hobojista, pedagog a umělecký kurátor, který od šedesátých let působil ve Spojených státech amerických. Tam mimo jiné vedl hudební sekci Clevelandského muzea a hojně koncertoval. Byl významným propagátorem české hudby a podporoval soudobé skladatele. V USA se Karel Paukert zasazoval o uvádění české barokní a klasické…
Juraj Valčuha a Juraj Čižmarovič na koncertě snů ve Slovenské filharmonii
„Žalm 47 Florenta Schmitta zaznel v Bratislave po viac ako storočí v slovenskej premiére.“
„Medzinárodne ostrieľaný koncertný majster Juraj Čižmarovič sa výraznou mierou zaslúžil o brilantný výkon orchestra.“
„Juraj Valčuha potvrdil svoju povesť dirigenta s premysleným interpretačným konceptom.“
Májový abonentný cyklus Slovenskej filharmónie otvorila v Redute v dňoch 1. a 2. mája dramaturgicky a personálne exkluzívna koncertná dvojica. Za dirigentský pult telesa sa po viac ako roku znova postavil Juraj Valčuha, post koncertného majstra tentoraz pohostinsky obsadil náš hviezdny huslista Juraj Čižmarovič. Program koncertu tvorila zaujímavá a zriedkavo koncipovaná dramaturgia: Žalm 47 Florenta Schmitta, divertimento z baletu Bozk víly Igora Stravinského a prvá suita z baletu Popoluška Sergeja Prokofieva.
Kateřina Horká, Marián Lejava a juxtapozice jejich skladatelských světů
„V hravej, rytmickej skladbe sme mohli predovšetkým oceniť vynikajúcu Annu Paulovú.“
„Skladateľka si opäť požičiava aj postupy iných žánrov, napríklad glissandá pripomínajúce rockové gitarové sóla.“
„Lejava skladbou zdieľa veľmi koncentrované podnety, ktoré nevyvolávajú len príjemné pocity a nútia k aktívnemu počúvaniu.“
Cyklu soudobé hudby S orchestru Prague Philharmonia sa v poslednej dobe podarilo prilákať pomerne stále publikum. Je v ňom pritom aj mnoho poslucháčov, ktorí so súčasnou hudbou zas tak blízky vzťah nemajú. Tvoria si ho teda skrze cyklus S, ktorého podoba a vlastne aj dramaturgia je tomu prispôsobená. 29. apríla tak v Studiu Švandova divadla zaznela kombinácia diel autora a autorky, ktorých kompozičné jazyky vykazujú rôznu mieru komplexnosti a posluchovej „ústretovosti“: Mariána Lejavu a Kateřiny Horkej.
ČRo D-dur: Výročí konce války a víkend s umělci letošního Pražského jara
„Večerní program ve středu nabídne koncert z nabídky Eurorádia, kterým Estonský rozhlas otevřel rok devadesátin Arvo Pärta.“
„Ve čtvrtek večer zazní Beethovenova Devátá s Tomášem Hanusem v den 80. výročí konce války. “
„Víkendové dopolední Návštěvy nás zavedou na blížící se Pražské jaro. Hovořit budou dramaturg Josef Třeštík a ředitel Pavel Trojan.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 5. do 11. května?
Frankenschwein. Premiérové uvedení nové opery v Teplicích
Trautzlova umělecká společnost připravila premiérové uvedení nového hudebně-dramatického díla Frankenschwein, opery skladatele a dirigenta Jana Zástěry. Tato kompozice má silné tematické ukotvení v historii města Teplice a navazuje na slavnou operní tradici, kterou zde před dvěma sty lety založil proslulý skladatel a tehdejší starosta města Josef Wolfram. Premiéry se uskuteční 8. a 9. května od devatenácti hodin v Zahradním domě v Teplicích.…
Daniel Matejča spojí síly se souborem Barocco sempre giovane
Novým ambasadorem Kocianovy houslové soutěže, která se v Ústí nad Orlicí letos koná už po sedmašedesáté, je mladý virtuos Daniel Matejča. Ten se představí v průběhu soutěže i jako interpret. Hudebníka, který se pyšní vítězstvím v Eurovizní soutěži mladých hudebníků v Montpellier, doprovodí soubor Barocco sempre giovane. Akce se koná 8. května v kostele Nanebevzetí Panny…
Den vítězství s ČNSO a další položky menu letošních Prague Proms
Mezinárodní hudební festival Prague Proms se uskuteční i letos a slibuje rozmanitý program. Do České republiky zavítají světoví interpreti a opět vystoupí i osobnosti české hudební scény. Těšit se lze zejména na filmovou hudbu, jazz a crossover. Akce se koná ve dvou intervalech – jarní/letní turnus poběží od 8. května do 26. června, podzimní dění…
Hobojisté a violoncellisté ladí formu. Pražskojarní soutěž tradičně předjímá festival
Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro byla založena v roce 1947 z iniciativy Rafaela Kubelíka. Letos se koná 76. ročník, a to v oborech hoboj a violoncello, přičemž soutěžení se rozběhne 7. května, respektive 8. května v případě violoncellistů. Česká republika bude mít tři želízka v ohni: hobojistu Dominika Bunce a violoncellisty Adama Klánského a Petra Hamerského. Festival Česká filharmonie…
Rok na 4 doby uvádí hudebně dramatické představení …because of Alma
Představení pro troje housle, violu, violoncello a herce Annu Brouskovou, Antonii Formanovou a Vojtěcha Bartoše. To je …because of Alma, hra o výjimečné ženě v tragické době, kterou 8. května v Pluhárně v Mladé Boleslavi uvede nezisková organizace 4Art v rámci koncertního cyklu Rok na 4 doby. Houslistka Alma Rosé (1906–1944), dcera vídeňského houslisty Arnolda Rosé a neteř…
Pohledem Petra Vebera (64)
Pražské jaro jubilující, propojující a symbolické
„Asi se nelze divit, že němečtí hudebníci do poválečných ročníků festivalu zváni nebyli. Zato sovětských umělců naopak přibývalo.“
„Rafael Kubelík v roce 1990 festival symbolicky otevřel Mou vlastí, naplněnou od té doby nepřekonanou a těžko překonatelnou plností vlasteneckého štěstí.“
„Hudba spojuje národy. Kdyby to nebyl slogan zprofanovaný komunistickými ideology, zněl by vlastně jako moudrý patos sudiček stojících u zrodu festivalu.“
Osmdesátý ročník hudebního festivalu Pražské jaro otvírá letos Česká filharmonie s šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Úvodní Má vlast je 12. května v programu snad ještě větším symbolem než jindy. Nejen v připomínce tuzemských tradic nově pojmenovaných při dvoustém výročí Bedřicha Smetany, ale také v mementu světové války. A v něm v tom největším možném paradoxu. Vždyť zahajovací koncert řídí umělec ruského původu a amerického občanství, jakoby tedy zastupující dvě mocností, které v roce 1945 osvobodily Československo, ale které brzy poté začaly ztělesňovat dva protichůdné světy – totalitní a svobodný.
Laureátem Heranovy violoncellové soutěže je žák řevnické ZUŠ
Ústí nad Orlicí, rodiště violoncellisty Bohuše Herana, přivítalo v letošním roce pětadvacet soutěžících z České republiky a bezmála stejný počet z dalších devíti evropských zemí, ale také Mongolska nebo Kolumbie. Konala se totiž jubilejní třicátá Heranova violoncellová soutěž. Mladí umělci do šestnácti let soutěžili na ústeckoorlické ZUŠ Jaroslava Kociana s ohledem na vysoký počet přihlášek…
Světová premiéra Jana Dismase Zelenky a pětadvacetiny Ensemble Inégal
Dvě současným českým posluchačům dosud neznámé skladby Jana Dismase Zelenky, z nichž jedna bude uvedena ve světové premiéře, rozezní 7. května pražský kostel sv. Šimona a Judy. V české premiéře bude uvedena Missa Circumcisionis, ZWV 11 z roku 1728, v premiéře světové pak Litaniae de Venerabili Sacramento, ZWV 148 z roku 1729. Obě díla zazní pod taktovkou Adama Viktory v podání…
Marie Pochopová s vlastní dramaturgií u Salvátora
V pořadí 122. koncert cyklu Varhanní podvečery u Salvátora, který se standardně koná první středu měsíci ve farním sboru ČCE U Salvátora (ul. Salvátorská), se uskuteční ve středu 7. května od půl sedmé. V sólovém recitálu zvaném Katalog ptáků se silnými mimohudebními inspiracemi se představí varhanice Marie Pochopová. Umělkyně nabídne pořad nazvaný Katalog ptáků.…
Academia Allegro Vivo zabouřila na prologu festivalu Mahler Jihlava
„Ve druhé větě kouzlili hudebníci pod čitelným vedením Vahida Khadem-Missagha zvukově barevnou hudební pohádku.“
„Chce se jen napsat, že takového Vivaldiho by měl slyšet každý! Nově, neotřele a s evidentním přesvědčením, že právě takové pojetí má své opodstatnění a smysl.“
„Soubor Academia Allegro Vivo přivezl do Jihlavy opravdu strhující zážitek a večer byl krásným dokladem česko-rakouské hudební spolupráce.“
Na nadcházející 24. ročník festivalu Mahler Jihlava – Hudba tisíců nalákal 26. dubna jarní prolog. V gotické síni jihlavské radnice vystoupili hosté z Rakouska, špičkový komorní orchestr Academia Allegro Vivo, který je rezidenčním tělesem stejnojmenného dolnorakouského hudebního festivalu. Uměleckým vedoucím souboru je houslista a dirigent Vahid Khadem-Missagh a uskupení je složené z vynikajících studentů a absolventů rakouských hudebních škol. Do Jihlavy byl připraven efektní program – Mozartova Milánská symfonie a Vivaldiho Čtvero ročních dob k připomínce letošního 300. výročí vzniku slavných houslových koncertů.
Výlety páně Broučkovy koncertně v Londýně
Koncertní provedení dvoudílné Janáčkovy veselé satiry Výlety páně Broučkovy má ve dnech 4. a 6. května na programu Londýnský symfonický orchestr. V Barbican Centre české dílo zazní v nastudování Simona Rattla. Jedná se o koncertní verzi inscenace vzniklé ve spolupráci Národního divadla Brno, Teatro Real v Madridu a Státní opery Unter den Linden v Berlíně. Po návštěvnících…
Hudba Johna Williamse ve vzpomínce na konec války
Český akademický orchestr uvede na koncertu k 80. výročí konce druhé světové války hudbu hollywoodské legendy Johna Williamse. Už 6. května rozezní Sukovu síň v Pardubicích soundtracky z filmů Harry Potter, Jurský park, Star Wars či Schindlerův seznam. Orchestr doprovodí spojené sbory Orfeus a Vox Aura z Pardubic a Vlastislav z Heřmanova Městce. „Diváci se mohou těšit…
Výstava Martinů kráčí Prahou se přesouvá do Klementina
Putovní výstava Martinů kráčí Prahou, kterou u příležitosti svého třicátého výročí připravil Institut Bohuslava Martinů, bude od 6. května do 29. května ke zhlédnutí ve Výstavní chodbě v prvním patře pražského Klementina, v sídle Národní knihovny České republiky. Vernisáž výstavy v pondělí 5. května od sedmnácti hodin nabídne i malý koncert z děl skladatele. Život a dílo Bohuslava Martinů se zaměřením na čas…
Opera Diversa provedla další hudební inventuru se dvěma světovými premiérami
„Dirigentka Gabriela Tardonová je duší souboru a pravidelně uvádí do života novou, především českou hudební tvorbu.“
„Koncert pro akordeon a smyčce Jan Kapr napsal v roce 1982 a je nejspíš náhoda, že Opera Diversa jej uvedla v předvečer data patentování sólového nástroje.“
„Emmertův student Vojtěch Dlask, jeden z ‚diversních‘ autorů, přišel se skladbou s názvem Leguánka, obětinka podle veršů ze stejnojmenného románu A. M. Ortese.“
Ensemble Opera Diversa spolu se svojí dirigentkou Gabrielou Tardonovou realizovali další z objevitelských koncertů. V úterý 29. dubna v sále Konzervatoře Brno zněly dvě světové premiéry brněnské skladatelské školy. Představeni byli František Emmert a jeho Hudba pro komorní smyčcový orchestr, Vojtěch Dlask se svou Leguánkou, obětinkou podle veršů ze stejnojmenného románu A. M. Ortese a zatřetí zazněl Koncert pro akordeon a smyčce Jana Kapra.
V Hradci Králové se nejen nad Tatrou blýskalo po celé dvě hodiny
„Přesnými gesty provedl Petr Vronský bezchybně intonující orchestr všemi dynamickými a melodickými vzepětími Novákovy skladby a vytvořil skutečně živý a plastický obraz bouře ve velehorách.“
„Hanušův opus je další výsostnou ukázkou z pokladnice nezatížené dobovými mravy a požadavky, hudbou čistou, svobodnou a nespoutanou, vycházející z poctivého základu tehdejší české moderny.“
„Dirigent nevyvolával jednotlivé hráče a skupiny prostřednictvím pokynů ze svého místa, jak bývá v závěru koncertů zvykem. Pěkně si je všechny obešel.“
Filharmonie Hradec Králové potvrdila na svém koncertě konaném v poslední dubnový den obdivuhodnou interpretační úroveň, k níž postupně se omlazující orchestr dospěl díky neutuchající energii a činorodosti svých členů a spoluprací tělesa s předními domácími i zahraničními dirigenty. Středeční večer v Sále filharmonie se pod taktovkou Petra Vronského zaměřil na českou hudbu a doslova hýřil barvami a náladami.
Berounská připomínka konce druhé světové války
Festival Talichův Beroun, vzpomínající zejména na legendární dirigentskou osobnost Václava Talicha, se koná tradičně na podzim. Už nyní však přináší doprovodný program a jeho nejbližší součástí je komponovaný večer s názvem Děkujeme, který se uskuteční 7. května v berounském Kulturním domě Plzeňka. Hudební vstupy budou v podání akordeonisty Ladislava Horáka a pěvkyně Sylvy Čmugrové, průvodní…
Duo sester Fialových jedním z lákadel českobudějovického května
Osmdesát let od konce druhé světové války a nejspíše i aktuální geopolitická situace inspirují mnohé české hudební soubory k akcentaci motivu míru. Jedním z těchto těles je i Jihočeská filharmonie, která ke spolupráci na prvním květnovém koncertu přizvala houslistu Jiřího Vodičku. Květen u Jihočechů však přinese mnohem více. Pod taktovkou šéfdirigentky Aleny Hron se na úvod…
Alžběta Poláčková: V Janáčkovi vnímám upřímnost sdělení bez obalu
„Ani ti, kdo vám radí, neví, jak se cítíte. Každý prožívá danou emoci jinak.“
„Snažím se v tradici pokračovat, ne však ve vyjetých kolejích, ale v její podstatě, v základní myšlence.“
„Potřebuju přesně pochopit, co režisér zamýšlí, a musím s tím souhlasit.“
Alžběta Poláčková je v tomto týdnu součástí uvedení Sukova Epilogu v České filharmonii – především je však stálou a nepostradatelnou součástí ansámblu sólistů Opery Národního divadla. Na prknech první scény vytvořila celou řadu výrazných a velmi rozmanitých postav. Zanedlouho tam také opět ztvární Jenůfu v inscenaci Calixta Bieita. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz mluví o tom, v čem byla její letošní příprava na Její pastorkyni jiná, jak roli Jenůfy vnímala ze začátku kariéry, ale i to, kdy typicky pořizuje „zlomvazky“.
Orchestr Berg v Karlíně s novým vokálně-instrumentálním počinem
S pořadem Hudba pro katedrálu přichází Orchestr Berg. Ve středu 7. května bude jeho náplní světová premiéra Nešpor skladatele Matouše Hejla. Dílo se prvně rozezní nikoli v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě, jak bylo původně avizováno, ale v druhém největším sakrálním prostoru v Praze, totiž v katolickém kostele sv. Cyrila a Metoděje…
Aktualizováno Číst dál…
Dva orchestry v České filharmonii a hlavní rozdíl jinde, než by člověk čekal
„Koncert měl nevšední podobu, vystřídala se na něm dvě symfonická tělesa.“
„Ten nejmarkantnější rozdíl se překvapivě nachází v kompaktnosti zvukového obrazu, v jeho dokonalé jednotě, což mladým hudebníkům pochopitelně ještě chybí.“
„Sukův Epilog je dílem hluboké myšlenkové závažnosti a tvůrčího mistrovství, tlumočí naléhavá poselství světla, lásky a smrti.“
Šestý orchestrální koncert abonentní řady „B“ Česká filharmonie naplánovala do tří po sobě jdoucích večerů 30. dubna a 1. a 2. května. Dramaturgicky měl program nevšední podobu, na pódiu Rudolfina se vystřídala dvě symfonická tělesa. Česká studentská filharmonie nejprve přednesla symfonickou suitu Šeherezáda Nikolaje Rimského-Korsakova, ve druhé části večera pak orchestr České filharmonie spolu s Pražským filharmonickým sborem (sbormistr Lukáš Vasilek) a sólisty přednesl symfonický Epilog Josefa Suka. Obě díla zazněla v nastudování a pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie Jakuba Hrůši. Sólové vokální party v Sukově skladbě přednesli Alžběta Poláčková (soprán), Jiří Brückler (baryton) a Jan Šťáva (bas).
K dvacetinám stanice D-dur koncert, nahrávky, noty a výstava
Koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu ohlášený na 16. června do pražského Rudolfina bude věnován dvacátému výročí stanice D-dur, která posluchačům nabízí čtyřiadvacet hodin denně klasickou hudbu. Vysílá od 1. května 2005, tedy nepřetržitě už dvě desetiletí. Šéfdirigent Petr Popelka s rozhlasovými symfoniky v pondělí 16. června provede Bartókův Koncert pro orchestr, neoklasický…
Na Procházky uměním z Trojského zámku i s Jitkou Hosprovou
Zahajovací koncert třináctého ročníku festivalu Procházky uměním se uskuteční 6. května tradičně v pražském Trojském zámku. Program večera předznamená letošní koncepci projektu Svatý rok, který bude reflektovat celoroční událost vyhlášenou Vatikánem. Zakladatelka a ředitelka koncertního cyklu, violistka Jitka Hosprová zastane úlohu jedné z účinkujících. KlasikaPlus.cz nabízí přehled Procházek do konce června. Většina Procházek…
Dvořák v souvislostech (10)
Pražák
„Do Konviktu chodil nejen na koncerty, ale také do hostince, který provozovali rodiče jeho přítele, skladatele Karla Bendla. Přivedl tam i Brahmse.“
„Místo violisty v divadelním orchestru opustil v roce 1871. Spoluúčinkoval tam mimo jiné při premiérách Smetanových oper Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta a Dalibor.“
„Byt v Žitné ulici si skladatel držel, i když byl v Americe.“
Antonín Dvořák se narodil a dětství trávil v Nelahozevsi u Vltavy. Nějakou dobu jako dospívající prožil ve Zlonicích, jeden školní rok v České Kamenici a mnohem později tři školní roky v Americe. Od roku 1877 pravidelně jezdil na Vysokou u Příbrami, od roku 1884 do vlastní vilky, kde každoročně trávil letní měsíce a měl tam druhý domov. Nejvíc je však přece jen spojen s hlavním městem. V Praze bydlel od šestnácti let a v Praze také 1. května 1904 v nedožitých třiašedesáti zemřel.
Carmina Burana dvakrát ve zlínském Kongresovém centru
Mimořádný květnový koncert Filharmonie Bohuslava Martinů přinese uvedení jedné z nejúspěšnějších skladeb hudby 20. století, kantáty Carmina Burana skladatele Carla Orffa. Málokteré dílo se těší takové oblibě napříč generacemi i příznivci různých hudebních žánrů. Monumentální opus ve zlínském Kongresovém centru zazní dvakrát ve dnech 6. a 7. května pod taktovkou Marka Štilce. Zpívá Český…





























