Programy koncertů Svatojánského varhanního cyklu v roce 2025 navazují na dramaturgii předchozích let, která si klade za cíl systematicky seznamovat široké publikum se stěžejními díly sólové varhanní literatury, obohacené o pestré komorní kombinace skladeb původních i pro tyto účely upravených. První koncert se koná už tradičně 18. května a jako všechny koncerty cyklu v kostele…
Hudební léto Borska zahájí symfonici z Mariánských Lázní
Festival Hudební léto Borska zaštítěný Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně zahájí 18. května právě tento orchestr. Čistě dvořákovský program v Boru u Tachova bude reprízou nedávné domažlické návštěvy orchestru. 18. ročník festivalu pak trvá přes celé léto až do 25. září s přibližnou frekvencí co čtrnáct dní, to jeden koncert. Přehlídka navštíví spíše…
Hobojová soutěž Pražského jara bez první ceny
Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro se v oboru hry na hoboj uzavřela. První cena nebyla udělena, druhým je Rus Fedor Osver, jednadvacetiletý student moskevské konzervatoře, který získal i Diváckou cenu. Jako třetí skončil ve finálovém klání Portugalec Pedro Moreira. Ital Leandro Lazzari si odváží čestné uznání. O laureátských titulech v hobojové soutěži Pražského…
Klasika v souvislostech (90)
Boston Symphony Orchestra skoro stopadesátiletý, ale poprvé na Pražském jaru
„Hudba Dmitrije Šostakoviče je Andrisi Nelsonsovi obzvlášť blízká, zaujímá v jeho spolupráci s BSO ústřední místo.“
„V Bostonu měly během třinácti let premiéru tři ze šesti symfonií Bohuslava Martinů.“
„Boston Symphony Orchestra je výrazně spojen i s letními edukačními aktivitami v Tanglewoodu v pohoří Berkshire Hills.“
Poprvé v historii zahraje na Pražském jaru ve středu 14. května Boston Symphony Orchestra, těleso patřící ve Spojených státech z hlediska interpretační úrovně do půltuctu nejuznávanějších. V jeho historii figuruje dlouhá řada světových premiér, včetně děl Bohuslava Martinů. Andris Nelsons, který s ním přijíždí, je jeho hudebním ředitelem již desátou sezónu. Na koncertě v Obecním domě zazní hudba Dmitrije Šostakoviče, od jehož úmrtí uplyne v létě padesát let.
Alena Hönigová: Osudy Voříška a Schuberta jsou vyloženě dojemné
„Ráda bych věděla, jaký byl Jan Václav Hugo Voříšek člověk, protože se zachovalo jen málo jeho osobní korespondence.“
„Spontánnost a lehkost jeho Impromptu oslovila a inspirovala například Schuberta, Chopina nebo Schumanna.“
„Lidé si kupovali básnické almanachy stejně, jako si dnes kupují časopisy, a skladatelé těmto básním propůjčovali další výrazovou rovinu.“
Alena Hönigová je naše výtečná klavíristka, cembalistka, muzikoložka a badatelka. Výsledky svých bádání a objevů v archivech často prezentuje na koncertech s netradiční dramaturgií u nás, ale i v zahraničí. Vystudovala cembalo na Akademii múzických umění v Praze a cembalo a fortepiano na Schola cantorum basiliensis v Basileji. V posledních měsících se věnuje osobnosti a hudbě českého skladatele a klavírního virtuosa Jana Václava Huga Voříška (1791–1825), jehož dvousté výročí úmrtí připomene na turné, které ji zavede do několika sálů u nás i v Německu, včetně koncertů v Divadle Kolowrat 15. a 16. května.
Castello in Aria uvede premiéru Falvettiho oratoria Il Diluvio universale
Starozákonní příběh o potopě světa zpracoval do podoby oratoria sicilský skladatel druhé poloviny sedmnáctého století Michelangelo Falvetti. V neděli 18. května se skladba dočká novodobé české premiéry v podání souboru Castello in Aria pod vedením cembalisty a varhaníka Víta Bébara. Od osmnácti hodin ji bude hostit brněnský Červený kostel. Oživit odkaz neprávem opomíjeného sicilského…
Filharmonici a Byčkov na cestě s Mou vlastí
„Dílo vyznělo důvěrně známým způsobem, bez schválností, svévole a překvapení, příjemně ukotvené do očekávatelného a očekávaného průběhu.“
„Hráli na očekávané nejvyšší vlně svého standardu, ve kterém se snoubí charakteristicky jedinečný zvuk tělesa a špičkové hráčské kvality s nenapodobitelnou znalostí díla.“
„Vzhledem ke kosmopolitnímu zázemí šéfdirigenta jsou jeho interpretační podněty co do dosaženého vhledu do tak specifického díla v podstatě hodny obdivu.“
Česká filharmonie s šéfdirigentem Semjonem Byčkovem zahájila osmdesátý ročník mezinárodního festivalu Pražské jaro. Smetanova Má vlast vyzněla při té příležitosti v Obecním domě 12. května jako důvěrně známá hudba ukotvená v tuzemských tradicích, jako poctivě uchopená klasika, jako neuspěchaná, usedlá a spolehlivá kreace.
Klasici čtyřikrát v Táboře. S lidovkami, filmovou hudbou i Janáčkem
Žánrově pestrá hudební přehlídka, která letos popatnácté pod podtitulem Neformální festival kvalitní hudby rozezní jihočeský Tábor, začne v sobotu 17. května v Gotickém sále Husitského muzea koncertem tria Nouzovský, Horák, Veverka. Do 30. srpna Klasici v Táboře uskuteční další tři komorní koncerty, na nichž vystoupí tři smyčcová kvarteta, jedno dechové kvinteto a jako sólista…
František Macek diriguje Uppsalský komorní orchestr
Závěrečný koncert sezóny švédského Komorního orchestru města Uppsala bude 15. května řídit mladý český dirigent František Macek. Jako sólistka večera vystoupí houslistka Alva Holm, která je laureátkou české Mickovy houslové soutěže z roku 2017. Na programu konaném 15. května od sedmi hodin večer v Uppsala Konsert & Kongress mimo jiné zazní Dvořákova…
Lysá nad Labem očekává léto s klasickou hudbou
Polabský festival klasické hudby Lissa Classica očekává další ročník a letos uvede i skladby, které vznikly přímo pro něj. Sedm koncertů se od 18. května do 15. června odehraje na různých místech v Lysé nad Labem i okolí. I letos poputuje výtěžek jednoho z nich na obnovu vzácných varhan v barokním kostele Narození sv. Jana Křtitele. Hned zahajovací koncert…
Irena Pohl Houkalová: ZUŠ Open propojuje bez nadsázky celou republiku
„Už pár let sice pracujeme s počtem 130 tisíc, ale myslím, že letos počet účinkujících přesáhne 150 tisíc.“
„Téměř pět set škol se dokáže i při pluralitě názorů dívat se stejným směrem a vytvořit něco takto velkého…“
„Dva dny v týdnu učím a vidím, že ty dvě odpoledne plus čas na vlastní zpívání, tedy čas na to, co jsem vystudovala a co miluju, je strašně důležitý pro psychohygienu.“
Jednou z největších kulturních akcí v republice a nejrozsáhlejším projektem Nadačního fondu Magdaleny Kožené je festival ZUŠ Open – na přehlídce žáků tuzemských základních uměleckých škol i letos účinkují doslova desetitisíce mladých umělců. Jako slavnostní zahájení 14. května poslouží koncert v karlínském kostele sv. Cyrila a Metoděje, jemuž předchází šestihodinový program na přilehlém náměstí. O festivalu a s ním souvisejících aktivitách v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz hovoří umělecká vedoucí ZUŠ Open, ředitelka Nadačního fondu a rovněž pěvkyně a pedagožka Irena Pohl Houkalová.
Salome přenosem z newyorské MET
Premiérově v sobotu 17. května uvedou vybraná česká kina další přímý přenos z newyorské Metropolitní opery v distribuci společnosti Aerofilms. Na programu je tentokrát inscenace opery Salome Richarda Strausse. Hudebního nastudování se ujal hudební ředitel operního domu Yannick Nézet-Séguin, Claus Guth je autorem režijního pojetí. Po dvaceti letech přichází na jeviště Metropolitní opery nová inscenace Straussovy…
Jenůfa v Německu i v zámoří
Dvojí nové uvedení Janáčkovy Její pastorkyně se chystá na zahraničních jevištích – jedno scénické, druhé (o poznání prestižnější) koncertní. Jenůfu, jak je Janáčkova opera označována v zahraničí, nabídne divadlo v německém Koburku a také Clevelandský orchestr pod taktovkou světově etablovaného Franze Welsera-Mösta. V obou případech se premiérové uvedení uskuteční 17. května. Leoše Janáčka hluboce oslovilo…
Do Žiliny za Mozartem, ale také na němý film s živým doprovodem
Ještě tři orchestrální pořady nabídne v měsíci květnu Státní komorní orchestr Žilina. Budou se značně lišit. První živě doprovodí přes sto let starý němý film, druhý nabídne setkání s talentovaným mládím a třetí, čistě mozartovský bude s francouzskou příchutí. Nejbližší vystoupení žilinští očekávají 15. května jako obvykle v Domě umění Fatra. Po úspěchu filmové grotesky…
První rozšířené varhany na světě budou představeny ve francouzském Auch
Ve dnech 16. a 17. května budou ve Francii představeny první augmentované varhany. Jejich zvukové možnosti rozšíří zabudovaný systém Modalio, který využívá nejnovější technologie digitální transformace zvuku bez jakéhokoli zkreslení. Jedním z autorů nového systému je původem slovenský skladatel Alexander Mihalič, někdejší Boulezův spolupracovník z institutu IRCAM. Za historicky přelomový moment pro varhanní…
Plzeňský varhanní festival poosmnácté s českými i zahraničními interprety
Plzeňské koncertní dění až do 23. června obohatí osmnáctý ročník Plzeňského varhanního festivalu. Hudební přehlídka, kterou v závěru dubna odstartoval recitál nizozemského varhaníka Erwina Wiersingy, v katedrále sv. Bartoloměje nabídne trojici sólových varhanních recitálů a vyvrcholí koncertem varhanice Jiřiny Marešové spolu s hráčem na hoboj a anglický roh Janem Adamusem. Druhým interpretem letošní plzeňské varhanní…
Poslední písňové matiné sezony Národního divadla. Tentokrát v inspiraci folklórem
Šestice písňových recitálů v sezoně 2024/25 přispívá k pestrosti repertoáru Opery Národního divadla. Dopolední koncerty na jevišti Stavovského divadla navazují na pilotní sezonu, která ověřila nejen akustické možnosti prostoru obvykle vymezeného pouze účinkujícím. Následující, v součtu už čtrnáctý písňový recitál 17. května představí trojici pěvců, vždy jiného hlasového oboru, kdy na klavír je…
Semjon Byčkov: Má vlast bude vždy aktuální. Interpretace musí vycházet z přesvědčení
„Čím viac spolu hráme, čím viac spolu a s hudbou žijeme, tým väčšia je naša jednota.“
„Neexistuje čosi ako fixná interpretácia.“
„Hudobné dielo sa rodí od prvej noty, dokonca od ticha predtým, ako zaznie prvá nota.“
Je to tak trochu ďalší koncert, ale zároveň nie je. Aj tak uvažuje Semjon Byčkov o zahájení osemdesiateho ročníku Pražského jara, kde už dnes uvedie tradičnú Mou vlast s Českou filharmonii. Zo slov šéfdirigenta prvého českého orchestru je zrejmé, že o Smetanovom cykle uvažuje ako o veľkom diele, v ktorom je napriek programu a tradícii na prvom mieste stále samotná hudba. Tá podľa Byčkova osloví každého bez ohľadu na národnosť či znalosť reálií, hoci je najprirodzenejšie zakotvená práve v génoch českých hudobníkov.
Bendovy melodramy zaujaly na festivalu Musica Bayreuth
„Jiří Antonín Benda ve svých dvaapadesáti letech zvolil formu, v níž byly hudební a mluvená složka uplatněny rovnocenně a ve vzájemní interakci.“
„Perfektní mluvní projev, dokonalé zvládnutí fonetické stránky němčiny, přesvědčivé herecké podání a vkusná náznaková gestika podpořily mimořádný výkon Kateřiny Hebelkové.“
„Komorní orchestr Opery Divadla J. K. Tyla dosáhl v akustických podmínkách dřevěného interiéru barokního divadla kompaktního měkkého zvuku.“
Celkem dvacet koncertů konaných na osmi místech ve dnech 8. května až 30. června přináší v letošním roce festival Musica Bayreuth. Zatímco v loňském roce byl program zaměřen především na tvorbu Christopha Willibalda Glucka, letos je převážná část programové nabídky ve znamení baroka. V rámci česko-německé spolupráce byly v pátek 9. května v Markraběcím divadle uvedeny melodramy Jiřího Antonína Bendy Ariadne auf Naxos a Medea. Společně s orchestrem v režii Apoleny Veldové a Věry Šustíkové vystoupila Kateřina Hebelková spolu s německými herci.
Alena Štěpánková Veselá (1923–2025)
Ve věku nedožitých sto dvou let se uzavřel život významné osobnosti brněnského kulturního života, české varhanice a pedagožky Aleny Štěpánkové Veselé, první porevoluční rektorky Janáčkovy akademie múzických umění. Stala se zakladatelkou Brněnského varhanního festivalu, byla čestnou předsedkyní brněnského Spolku přátel hudby a také jednou z hlavních postav okolo výstavby nového koncertního sálu v Brně. Alena Štěpánková…
Koncerty klasické hudby v Nelahozevsi jako pocta mladé generaci hudebníků
Program na zámku Nelahozeves a v blízkém Rodném domě Antonína Dvořáka v nejbližší době ozvláštní dva koncerty nadaných hudebníků z celé České republiky. V sobotu 17. května v Rytířském sále zámku zazní koncert Pro Gaudio s podtitulem Zámecký dialog mistrů, na kterém vystoupí stipendisté Akademie MenART. O čtyři týdny později, v sobotu 14. června, na něj naváže koncert…
Důstojné završení projektu Rybova festivalu. Končí po osmi letech
Festival Jakuba Jana Ryby skončí v Rybově roce 2025, v roce kdy slavná Rybovka před Vánoci bude znít snad ještě usilovněji, protože její autor (1765–1815) má dvojí kulatiny. U obou naznačených příležitostí se uskuteční mimořádný koncert, na kterém zazní Rybovo oratorium nazvané Soudný den, a to v obnovené, možná i světové premiéře. Stane se tak 16.…
Capella Cracoviensis v Praze a na Broumovsku
V nadcházejícím týdnu Capella Cracoviensis, komorní sbor a orchestr historických nástrojů města Krakova, v rámci akcí k příležitosti polského předsednictví v Radě EU odehraje čtyři koncerty v Čechách: dva v Praze a po jednom v Broumově a v Polici nad Metují. Čtveřice koncertů se odehraje ve dnech od 14. do 17. května. Po zářijovém úspěchu koncertního provedení Rossiniho opery…
Ve finále violoncellové soutěže Pražského jara budou o pořadí soupeřit Rakušanka, Japonec a Němec
Ve finále 76. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro budou v oboru hry na violoncello o prvenství soupeřit Alexandra Kahrer z Rakouska, Yuya Mizuno z Japonska a Till Schuler z Německa. Do posledního kola se probojovali z dvanácti soutěžících. Ve třetím kole, které se uskuteční ve středu 14. května od 18 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina jako…
ČtenářiPlus: Antifony a duchovní písně Stanislava Šurina
„Hudebními předky skladeb Stanislava Šurina jsou liturgická zpracování renomovaného českého skladatele Petra Ebena.“
„Styl Šurinových antifon a duchovních písní se skladebně pohybuje na liturgicky osvědčené půdě moderní rozšířené modality a ebenovské kořeny nezapře.“
„Textová heterogennost sbírky umožňuje její široké bohoslužebné využití.“
Ve slovenské liturgické hudbě přibyla vítaná novinka – druhé rozšířené vydání Antifon a duchovních písní z pera obdivuhodně neúnavného a činorodého trnavského skladatele, varhaníka, organologa a organizátora hudebního života Stanislava Šurina. Stalo se tak v rámci společné edice vydavatelství Katolické univerzity v Ružomberku Verbum a Ústavu sakrálního umění TI TF KU ve Spišském Podhradí a na Spišské Kapitule, kde Stanislav Šurin pedagogicky působí.
ČRo D-dur: Má vlast v přímém přenosu a německé rozhlasové orchestry
„Ve středu je na programu pravidelný koncert z nabídky Evropské vysílací unie. A uslyšíme orchestr SWR Stuttgart v současné kondici s dirigentem Jonathanem Nottem.“
„Hostem dopolední Návštěvy v sobotu i v neděli je klavírista a intendant Dvořákovy Prahy Jan Simon.“
„V neděli zazní opera Benátský trh od Antonia Salieriho. Nejvíce ho proslavila žárlivost vůči Mozartovi, tak můžete posoudit, jestli byla oprávněná.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur – vedle přenosu z Pražského jara – nabízí v týdnu od 12. do 18. května?
České filharmonické kvarteto rozeznělo kostel v Třebsku
„Odhalena byla nová informační deska o kostele Nanebevzetí Panny Marie ve Třebsku.“
„Helena Jiříkovská, v současnosti zástupce koncertního mistra Pražských symfoniků, osvědčila své kvality.“
„Nezbývá než se těšit, že třeba při příštím pozvání tělesa si organizátor vyžádá provedení celého díla Jaroslava Krčka.“
Kostel Nanebevzetí Panny Marie ve Třebsku byl 10. května zcela zaplněný. Konal se zde sedmý koncert Hudebního festivalu Antonína Dvořáka. Spojený byl se slavnostním odhalením nové pamětní desky, která poukazuje na historii stavby s důrazem na tři výjimečné osobnosti spjaté s kostelem. O hudební složku se postaralo České filharmonické kvarteto v mírně pozměněném složení.
Martinů Fest v Poličce poosmadvacáté
Druhou polovinu května vyplní koncertní dění v Poličce tradiční přehlídka Martinů Fest. Do rodiště Bohuslava Martinů se sjede sedmero českých interpretů, aby na jevišti Tylova domu uvedli mimo jiné skladby z odkazu tamního rodáka. Osmadvacátý ročník přehlídky se uskuteční mezi 16. a 31. květnem a zahájí jej Talichův komorní orchestr. Tradiční festival zasazený do…
Žižkovský prostor zasvěcený umění ožije v květnu pestrou koncertní nabídkou
Žižkovský barokní kostel, který už téměř čtyři dekády funguje jako koncertní sál, galerie i komunitní centrum, bude v druhé polovině května hostit řadu koncertních akcí. Na scéně Atria Žižkov vystoupí houslista Josef Špaček s klavíristou Miroslavem Sekerou, hobojista Vojtěch Podroužek a klavíristka Andrea Mottlová, klavírista Miroslav Beinhauer s violoncellistou Matthiasem Lorenzem nebo kytarista Milan Zelenka.…
Aktualizováno Číst dál…
Varhany a varhaníci (46)
Vzpomínka na Karla Paukerta
Ve věku devadesáti let zemřel Karel Paukert, český varhaník, hobojista, pedagog a umělecký kurátor, který od šedesátých let působil ve Spojených státech amerických. Tam mimo jiné vedl hudební sekci Clevelandského muzea a hojně koncertoval. Byl významným propagátorem české hudby a podporoval soudobé skladatele. Za nedávno završeným životem Karla Paukerta se ohlíží jeho někdejší…





























