KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Břevnovský barokní podvečer aneb Kéž kvalita Collegia Marianum nezačne nudit

„Bojím se, jestli už pražské publikum nezačíná být trochu rozmazlené.“

„K samotnému vystoupení v podstatě nelze říct křivého slova.“

„Večer zapůsobil jako povzbudivé setkání s ušlechtilou formou lidství.“

Letošní řada Barokních podvečerů je u konce. Zakončilo ji pořadatelské Collegium Marianum, a to exkurzí na versailleský dvůr za vlády francouzských králů Ludvíka XIV. a XV. v komorním obsazení pěti umělců. Tereziánský sál Břevnovského kláštera 10. června zažil další dramaturgicky i interpretačně skvělý koncert plný noblesy a grácie.

Číst dál…

Jednadevadesátá sezona Pražského filharmonického sboru s náročnými díly a věhlasnými dirigenty

Ještě pořád jubilující Pražský filharmonický sbor, letos devadesátiletý, představil následující sezonu. Jejími pilíři budou jak programy vlastní koncertní řady, tak spolupráce s orchestry, která ke sboru přivede řadu velmi zvučných dirigentských jmen. Koncertní příležitosti bude mít těleso i v rámci festivalů v Česku a v zahraničí. Sbor přitom nadále povedou hlavní sbormistr Lukáš Vasilek a sbormistr…

Číst dál…

Bravi! Halevy, Marshall a SOČR v Obecním domě

„Marshall opustil klaviaturu po krátké sólové introdukci, aby dal pokyn k nátlakovému nástupu orchestru, v němž se poprvé ozvaly vkusné trumpetové nýtovačky.“

„Byla to výstavní pasáž smyčcové sekce Symfonického orchestru Českého orchestru, který emotivně osciloval mezi lyrikou a sentimentem, což je u Gershwina žádoucí.“

„Její biblicky vznosný hlas bohaté barvy a sonority měl výpovědní kvalitu jak v recitativních pasážích, tak v melodickém pohybu.“

Koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu v koncertní řadě Obecní dům nabídl program americké hudby. Ve Smetanově síni v úterý 10. června měl hlavní slovo britský klavírista a dirigent Wayne Marshall. Na programu byly dva opusy Georga Gershwina a Symfonie č. 1 „Jeremiáš“ od Leonarda Bernsteina, kdy sólo ve třetí větě měla mezzosopranistka Hadar Halevy. Koncert živě vysílal Český rozhlas Vltava.

Číst dál…

Kráska a zvíře jako hlavní lákadlo českokrumlovského festivalu komorní hudby

Festival komorní hudby Český Krumlov se letos uskuteční po devětatřicáté. Intenzivní dění desetidenního festivalu zahájí dvojice Barokních nocí na Zámku Český Krumlov, avšak ostatní program přehlídky zdaleka není výhradně starohudební. Na své si přijdou příznivci hudby dvacátého století včetně jazzu, ale z druhého konce i milovníci hudby středověké. Akce se koná v termínu…

Číst dál…

Bystřické zámecké slavnosti slaví třicetiny

Na červnový program se přidává další akce z festivalové rodiny Českých kulturních slavností. Bystřické zámecké slavnosti se v letošním roce konají potřicáté. Po hudebně-divadelním představní a vernisáži festival pořádaný na zámku v Bystřici pod Hostýnem nabídne od 12. do 19. června čtveřici komorních programů s tuzemskými i zahraničními hudebníky. Vedle českobudějovického Art salonu piano a Tanvaldského hudebního…

Číst dál…

Barbara Maria Willi zvolena rektorkou JAMU

Akademický senát JAMU zvolil na svém zasedání v pondělí 9. června rektorkou univerzity pro období mezi lety 2026 a 2030 prof. Barbaru Marii Willi. Začátkem února současná děkanka a pedagožka Hudební fakulty téže školy ve funkci vystřídá Petra Michálka. Nového rektora/rektorku vybíral Akademický senát JAMU z kvarteta kandidátů, kteří představili své koncepce vedení akademie.…

Číst dál…

Talentované mládí pod hlavičkou MenARTu v Litomyšli

Stipendijní akademie MenART podporující mladé talentované děti napříč uměleckými žánry se i v letošním roce představí v rámci festivalu Smetanova Litomyšl. Výsledky svého celoročního úsilí přijedou do Litomyšle prezentovat mladí výtvarníci, hudebníci i tanečníci. Festivaloví hosté budou moci od 15. června do 6. července navštívit výstavu Na cestě a 21. června pak trojici koncertů a performancí…

Číst dál…

Krásné hlasy v Kutné Hoře. Festival operních melodií kulminuje Pucciniho Bohèmou

Operní týden Kutná Hora, festival založený z podnětu již zesnulého dirigenta Františka Drse, očekává 28. ročník, který se uskuteční v termínu 15. až 22. června. Zahajovací večer je v plánu v konventu bývalého cisterciáckého kláštera v Sedlci od dvaceti hodin a diváky festivalu čeká celkem čtyři akce, pokaždé s přispěním lidského hlasu. Vyvrcholení spočívá ve scénickém podání…

Číst dál…

Liberecký rok děkana Kopsche a hudební imaginace podle Fragia16

Statutární město Liberec si v letošním roce připomíná dvousté padesáté výročí úmrtí jedné z nejvýznamnějších osobností tamní barokní epochy, děkana Antona Ignaze Kopsche, římskokatolického duchovního, který je spjat s existencí unikátní sbírky knih. Projekt doprovází řada přednášek a koncertů. V pátek 13. června vystoupí v libereckém kostele Nalezení svatého Kříže od šesti hodin večer soubor Fragium16…

Číst dál…

Pražští komorní sólisté na zámku v Kostelci nad Orlicí

Třetí a v aktuální sezóně poslední koncert abonentní řady v Novém zámku v Kostelci nad Orlicí obstarají Pražští komorní sólisté Radka Baboráka. Koncert 15. června uvede majitel zámku František Kinský, průvodce seriálem Modrá krev. Chystají se také reprízy projektu s klavíristou Matyášem Novákem. Pražští komorní sólisté v neděli vystoupí ve složení Martina Bačová, Adam Novák, Marie Baboráková (housle),…

Číst dál…

Bratři Jussenovi: Hrajeme zpaměti. Umění totiž bereme vážně

„Sólově občas vystupujeme také, to pořád platí.“

„Obleky na míru nám šije módní návrhář Peter George d’Angelino Tap.“

„Klasickou hudbu ve volném čase moc neposloucháme.“

Před koncertem 16. června, kdy v pražském Rudolfinu zazní Poulencův Koncert pro dva klavíry a orchestr v podání bratrů Lucase a Arthura Jussenových a Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod vedením Petra Popelky, portál KlasikaPlus.cz oběma předním světovým klavíristům položil několik otázek. Miláčci laického publika i velkých znalců v odpovědích popisují svoji interpretační filozofii, ve které je prostor pro hloubku i nadhled, disciplínu i radost ze hry.

Číst dál…

Slávka Zámečníková na téma antických mýtů

Hudební festival Znojmo sice začíná až 10. července, ale už 15. června se pod jeho hlavičkou uskuteční slavnostní koncert „se symfoniemi a áriemi“ v barokním obřadním sálu dolnorakouského zámku Petronell. Koncert Klang des Mythos pod vedením Tomáše Netopila je věnován vokálnímu umění sopranistky Slávky Zámečníkové. Slávka Zámečníková patří k nejpozoruhodnějším pěvkyním současnosti, přinejmenším od dob svých…

Číst dál…

Ondřej Šindelář v hlavní roli. Prague Philharmonia završila komorní cyklus

„Jan Souček se za necelé dva roky naučil hrát na barokní hoboj.“

„Nebývá zvykem, že dramaturg na úvod koncertu vystoupí a sdělí posluchačům zajímavosti o dílech, která ten večer uslyší.“

„Fagot proplouval mezi tóny elegantně a hravě, nenuceně a současně výmluvně.“

Poslední koncert komorního cyklu K orchestru Prague Philharmonia sezóny 2024/25 zazněl v pondělí 9. června a byl věnován především baroknímu fagotu v rukou Ondřeje Šindeláře, který je mimo jiné členem České filharmonie. Vystoupili také Jiří Sycha, František Kuncl, Petr Mašlaň, Jan Souček a Jiřina Marešová a v různém obsazení jsme si vyslechli tři skladby z barokního a dvě skladby z klasicistního období. Koncert přinesl několik překvapení, atmosféra se nesla ve velmi přátelském duchu a měli jsme možnost slyšet inspirativní výkony interpretů.

Číst dál…

Kühnův dětský sbor zakončí sezónu

Závěrečné koncerty koncerty sezóny 2024/25 Kühnova dětského sboru se uskuteční 14. června ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Sboristé a jejich sbormistři budovu obsadí na celý den, protože koncerty se chystají celkem tři, první z nich už dopoledne. Konkrétně v jedenáct hodin vystoupí přípravná oddělení KHZ, MV, DSD sbormistryň Veroniky Holcové a Světlany Tvrzické. Sbormistryně a sbormistři…

Číst dál…

Co umí, ukázal v první polovině. Jonathan Tetelman opět v Praze

„Tetelman je lyrický tenor se štíhlým, příjemným zvukem, který by mohl (a měl) zpívat Mozarta a k tomu vybrané role z italského belcantového repertoáru, pro který má předpoklady.“

„V árií Oronta z Lombarďanů předvedl pěkné legato, elegantní frázování, nenásilný přechod do jasných výšek a schopnost vložit do melodie emoci.“

„Druhá polovina koncertu na mne zapůsobila rozpačitěji.“

Jonathana Tetelmana provází pověst jednoho z největších tenorových objevů posledních let. Po prvním pražském koncertu, který se konal roku 2024, se nyní vrátil a vystoupil v Obecním domě. Jaké dojmy zanechal? Doprovázel jej orchestr Prague Philharmonia pod vedením Frédérica Chaslina.

Číst dál…

Třináctiletá klavíristka Magdalena Kovářová zahraje v Nelahozevsi

Rodný dům Antonína Dvořáka v Nelahozevsi prozní v sobotu 14. června od šesti hodin večer klavírní tóny v podání mladé talentované pianistky Magdaleny Kovářové. Žačka prof. Libuše Vondráčkové na ZUŠ Frýdek-Místek posbírala už řadu vítězství v interpretačních soutěžích na mezinárodním poli. V koncertní řadě House of Lobkowicz zaměřené na podporu mladých talentů zahraje průřez klavírními…

Číst dál…

Zelenkovy modlitby jako sólový debut basisty Tomáše Šelce

„Jeho měkký, kultivovaný a příjemný hlas nahrávce bez výhrad dominuje.“

„Zelenka pro mě představuje výzvu k nalezení hranic mého hlasu – jeho díla využívají každý kousek mé vokální tessitury, a to mě vždy posouvá na krok od mých vlastních limitů. Nutí mě to být stále o krok před nimi.“

„I Jana Semerádová hraje na dřevěnou barokní příčnou flétnu nádherně měkce.“

Pod názvem Lacrimae vyšlo debutové album slovenského basisty Tomáše Šelce, který na sebe v českých zemích upozorňuje v posledních letech v operách, ale čím dál víc také v koncertním repertoáru staré hudby. Zní na něm duchovní tvorba Jana Dismase Zelenky. Výjimečný projekt je výsledkem spolupráce s pražským barokním souborem Collegium Marianum a s flétnistkou Janou Semerádovou.

Číst dál…

Magdalena Kožená a Simon Rattle letošními laureáty Ceny Antonína Dvořáka

Akademie klasické hudby oceňuje každoročně mimořádné umělecké počiny a významné zásluhy na propagaci a popularizaci české klasické hudby v České republice i v zahraničí, a to prostřednictvím Ceny Antonína Dvořáka. Tu v letošním roce převezmou manželé, mezzosopranistka Magdalena Kožená a dirigent Sir Simon Rattle. Stane se tak na slavnostním ceremoniálu dne 14. prosince ve Španělském sále Pražského hradu. Oba…

Číst dál…

Česká hudba zazní v Záhřebu a Mariboru. V podání barytonisty Jiřího Rajniše

Český pěvec Jiří Rajniš se chystá na dvojí vystoupení v zemích omývaných Jadranem. V sobotu 14. června zamíří do chorvatského Záhřebu, kde jej čeká vystoupení se souborem Záhřebští sólisté v českém operním programu. O dva dny později bude koncertovat ve slovinském Mariboru, kde představí svůj nový písňový program, v němž mimo jiné zazní i písně českých…

Číst dál…

Smetanova Litomyšl zahájí s shakespearovským námětem. Sólo Vilde Frang

Národní festival Smetanova Litomyšl, jehož 67. ročník se uskuteční mezi 14. červnem a 6. červencem, se po dvouleté pauze vrací operními představeními a hlavními koncertními programy na zámecké nádvoří. Vzniklo tam letní auditorium, nazývané SmetaNOVÝ sál, nově koncipované architektem Josefem Pleskotem a scénografem Davidem Bazikou. Zahajovací koncert festivalu, využívající tento prostor, má…

Číst dál…

VideoPlus | Marek Šulc: Smetanova Litomyšl? Mít otevřené dveře pro každého

Marek Šulc, umělecký ředitel Národního festivalu Smetanova Litomyšl, který je hostem Pikniku s KlasikouPlus.cz, nemá rád stavění světa klasické hudby příliš vysoko nad vše ostatní. S Veronikou Veber Paroulkovou si proto 8. června 2025, několik dní před zahájením 67. ročníku, povídají nejen o nadcházejícím programu, ale i o širších souvislostech, v nichž je hudební přehlídku…

Číst dál…

Bacha na Mozarta! Počtrnácté a s několika premiérami

Soubor Silentium! ensemble uspořádá v příští sezóně v Brně čtrnáctý ročník cyklu Bacha na Mozarta!. Díla Salieriho, Rossiho, Buxtehudeho, Bacha, ale i Brittena či premiéry skladeb z kroměřížského archivu a pro pořádající těleso zkomponované novinky Lukáše Hurníka uvede následník Czech Ensemble Baroque na osmi koncertech v Besedním domě a v kostele sv. Janů mezi 19. zářím a 8.…

Číst dál…

Vilde Frang: Posluchači nepotřebují důkaz, že jste technicky dokonalí

„I já jsem kdysi žila v pohlcení perfekcionismem. Jednu dobu pro mě hraní bylo otázkou života a smrti; když to přeženu, měla jsem představu, že pokud zahraju jednu notu falešně, umřu.“

„Bach, Beethoven nebo Mozart jsou téměř naši prarodiče. Jsou to naše základní životní hodnoty; pravda, ke které se vždy můžeme vrátit.“

„Když orchestr zahraje úvodní tutti, připadáte si jako na vrcholku stromu ve svém malém hnízdě a říkáte si, že už brzo budete muset skočit a letět.“

„K Čechám cítím silnou vazbu. Když jsem byla malá, rodiče mě dvakrát vzali na vánoční prázdniny do Prahy – její atmosféra mi tehdy učarovala,“ popisuje svůj vztah k České republice norská houslistka Vilde Frang, která si vybudovala významné postavení na mezinárodní scéně nejen pro neobyčejnou technickou vybavenost, ale především pro hloubku a autenticitu interpretace. Ještě než se na podzim do Prahy vrátí hrát na Dvořákově Praze, zahájí 14. června Smetanovu Litomyšl…

Číst dál…

Chvalitebné plzeňské uvedení Lehárovy Giuditty

„Poslední Lehárovo dílo premiérované v roce 1934 výrazně směřuje k opeře.“

„Soňa Godarská vybavila pěvecký part protagonistky neomylnou intonační jistotou, mnoha dynamickými odstíny a pravou lehárovskou lehkostí.“

„Není to poprvé, kdy byl do role operetního milovníka obsazen úspěšný interpret muzikálů Michal Bragagnolo.“

V sobotu 7. června se na Nové scéně plzeňského Divadla J. K. Tyla uskutečnila premiéra Lehárovy poslední operety Giuditta. Po Nedbalově Polské krvi, Kálmánově Čardášové princezně, Offenbachově Pařížském životě, Lehárově Veselé vdově a Straussově Netopýru je to další titul klasické operety, kdy se jejího nastudování ujímá operní soubor vedený dirigentem Jiřím Petrdlíkem. Režie Martin Otava.

Číst dál…

Miroslav Srnka a jeho další operní počin

Jedním ze světově nejznámějších žijících českých komponistů je Miroslav Srnka. Na svém kontě má nejedno operní dílo uvedené v Bavorské státní opeře, tentokrát na něj upřelo pozornost Divadlo Na Vídeňce v rakouské metropoli, MusikTheater an der Wien. Zbrusu nová opera Voice Killer tam bude mít premiéru 13. června. „Jak blízko se můžeme…

Číst dál…

Tíha světa, lehkost bytí. Šostakovič vs. Schubert jako zahájení festivalu v Kutné Hoře

„Hráči si v diele rozumeli, každý ale zostával aj trochu individualitou.“

„Interpreti akoby prišli so ‚Pstruhom‘ publikum trochu utešiť.

„Vlastne tak ide nielen o kontrastnú hudbu, ale tak trochu aj prístup k nej.“

Medzinárodný hudobný festival Kutná Hora si za ťažisko dramaturgie svojho 18. ročníku vybral hudbu Dmitrija Šostakoviča. V rámci vyše týždňovej série koncertov s mimoriadnym geniom loci tak zaznejú rôzne komorné kusy tohoto autora, od ktorého smrti tento rok plynie päťdesiat rokov. S jeho skladbami sú pritom kombinované žánrovo príbuzné skladby iných skladateľov. To, ako to môže fungovať, naznačil hneď zahajovací koncert 8. júna, na ktorom sa kontrastom k Šostakovičovej tvorbe stala tvorba Franza Schuberta.

Číst dál…

Sukovo kvarteto a Pavol Praženica v Galerii Lapidárium

Studentský spolek Hudba mezi obrazy zve na další koncert v podání mladých umělců. Galerii Lapidárium rozezní v závěru sezony pětice umělců, zejména Sukovo kvarteto, ke kterému se v druhé části večera přidá Pavol Praženica. Akce se koná v pátek 13. června a přítomní vyslechnou díla klasiků. Na poslední koncert sezony 2024/25 cyklu komorních koncertů do…

Číst dál…

Lear konečně v Praze. Budí rozpaky

„První půlhodinu je divák doslova drcen brutálním zvukem, zejména exponovanými žesťovými nástroji.“

„Představitelé hlavních rolí jsou devízou inscenace.“

„Režijní pojetí Barbory Horákové Holy kladlo v souladu s hudebním jazykem skladatele důraz na vyhroceně expresivní jednání postav.“

Oficiální materiál k inscenaci opery Ariberta Riemanna Lear, uvedené 7. června na scéně Státní opery, charakterizuje tuto operu jako neoexpresionistickou. Expresivity bylo v premiérový večer opravdu mnoho jak v orchestřišti, tak na scéně. Otázkou je, kolik bylo skutečně nového. Režie se ujala Barbora Horáková Joly, hudebního nastudování Hermann Bäumer.

Číst dál…

Rusalka světoběžnice. Bude v Hannoveru, Düsseldorfu i Barceloně

Nejslavnější opera Antonína Dvořáka bude nově k mání na třech evropských scénách, z nichž největší barcelonská angažovala dokonce světově etablovaného Piotra Beczału. V inscenaci Rusalky ztvární přirozeně postavu Prince. Vedle Barcelony je opus českého mistra brzy k mání také v Hannoveru (13. června) a Düsseldorfu (15. června), ovšem bez českého interpretačního přispění. Dvořákova Rusalka je na repertoáru divadel…

Číst dál…

Když Anna Paulová s Jiřím Lukešem tančí

„Akordeon s klarinetem jsou dva hlasy hovořící o tomtéž, každý jen maličko jiným způsobem. V barvě zvuku jde o sourozence.“

„Interpreti k natáčení přistoupili po několika letech koncertní spolupráce.“

„Lukešovy Bagately zasahují odvážně nejdál. Právě ony definitivně posunují nahrávku z populárního titulu k projektu, sympaticky ukotvenému v soudobé hudbě.“

Klarinetistka Anna Paulová si připomíná deset let od vítězství v soutěži Pražského jara. Zraje, skvěle hraje a přichází s čím dál osobitějšími projekty. Pro CD Musica Danzante se spojila s akordeonistou Jiřím Lukešem. Nahrávka však zdaleka není jen sestavou líbivých aranžmá tanečních skladbiček. Když spolu ti dva tančí, snadno se pro potřebný kontrast dostanou i do docela soudobého zvuku a dokonce do zádumčivějších poloh.

Číst dál…