Dirigent Marko Ivanović letošní sezónou zakončí své desetileté působení na postu šéfdirigenta Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Od té příští jej vystřídá Robert Kružík. Brněnská operní scéna na Ivanovićovu počest zařazuje dvě slavnostní představení Janáčkovy opery Její pastorkyňa, a to ve dnech 16. a 31. května. „V Markovi Ivanovićovi jsem našel šéfdirigenta…
Ve finále hobojové soutěže Pražského jara se utkají Ital, Portugalec a Rus
Ve finále 76. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro budou v oboru hry na hoboj o prvenství soupeřit Ital Leandro Lazzari, Portugalec Pedro Moreira a Rus Fedor Osver. Do posledního kola se probojovali z dvanácti soutěžících. Ve finále, které se uskuteční v úterý 13. května od 18 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina jako festivalový koncert…
Koncert, který zůstane v paměti
„Dirigent Ondřej Vrabec opět dokázal své kvality.“
„Vrchol večera přinesla sólistka Barbora Kolářová.“
„Publikum odměnilo účinkující dlouhotrvajícím potleskem.“
Ve čtvrtek 8. května ožila historická budova Císařských lázní v Karlových Varech výjimečným koncertem, připomínajícím 80. výročí konce druhé světové války. Karlovarský symfonický orchestr pod vedením Ondřeje Vrabce předvedl mimořádně vyrovnaný a přesvědčivý výkon plný emocí, dynamiky i technické preciznosti a opět dokázal, že Karlovy Vary mají své nezastupitelné místo na mapě kulturních událostí. Sólové úlohy zastaly houslistka Barbora Kolářová a marimbistka Cécile Boiffin.
Burianova Maryša poslední operní novinkou sezóny v Liberci
Na pátek 16. května připravilo liberecké Divadlo F. X. Šaldy poslední operní premiéru aktuální sezóny. Stane se jí Maryša, operní drama o zoufalém zápasu nezdolné ženy z dílny představitele české avantgardy třicátých let minulého století, Emila Františka Buriana. Dílo, které se od roku 1974 na českých jevištích neobjevilo, v Liberci nastuduje dirigentsko-režisérský tandem…
Tenoristu Matouška čeká na podzim debut v Covent Garden
Sólista opery pražského Národního divadla, tenorista Daniel Matoušek se v listopadu představí jako Janek v inscenaci Janáčkovy Věci Makropulos uvedené na scéně Královské opery a baletu v Londýně. Tu bude od příští sezóny řídit úspěšný český dirigent Jakub Hrůša, který se ujme i nastudování Janáčkovy opery. Prvním českým titulem, který na scéně Královské opery a baletu…
ČtenářiPlus: Litomyšlský symfonický orchestr excelentní i v azylu
„Plné absolutorium si zaslouží celý orchestr, který dirigent David Lukáš dovedl k pojetí v závěrečné části vygradovanému k dokonalosti téměř dechberoucí.“
„Symfonickou báseň Finlandia odehráli s monumentalitou, která by mohla konkurovat i početně výrazně větším tělesům.“
„Provedení nechyběla energie, stejně jako citlivá práce dirigenta.“
V roce, kdy si hudební svět připomíná 150. výročí narození finského skladatele období pozdního romantismu a rané moderny Jeana Sibelia, pozval Litomyšlský symfonický orchestr 6. května 2025 své příznivce v rámci 604. Litomyšlského hudebního večera na putování za romantikou severu.
Schubertiáda Gézy Andy s Markem Kozákem v Curychu
Přední český klavírista mladé generace Marek Kozák se v roce 2021 probojoval do finále Mezinárodní klavírní soutěže Concours Géza Anda pořádané ve Švýcarsku a obsadil konečné třetí místo. Ve středu 14. května se Kozák do Curychu vrací, aby vystoupil na prvním koncertu, který pořádající Nadace Gézy Andy připravila na podporu laureátů soutěže. Spolu…
Harmonia Caelestis s Ensemble Tiburtina v Opavě
Ženský vokální soubor Tiburtina Ensemble se v neděli 15. května představí v opavském kostele sv. Václava. V rámci cyklu Předplatné pro milovníky krásné hudby, který nabízí Opavanům každoměsíčně koncerty komorní, varhanní nebo orchestrální hudby, a to i ve spolupráci s dalšími pořadateli, těleso pod vedením Barbory Kabátkové uvede program věnující se hudebnímu odkazu Hildegardy z Bingenu. Hudba…
In mir klingt ein Lied… Alma Rosé a její hudba v Den vítězství
„Inscenace nabízí pohled na život Almy primárně optikou jejích dní v koncentračním táboře a prací s dalšími spoluvězenkyněmi na vybudování ženského orchestru.“
„Hudba není ve hře v druhém, ale v prvním plánu. Funguje jako glosátor děje, zasahuje do něj jako „němý“ účastník a celému příběhu dává zřetelný spád.“
„Emocionálně silný večer podpořený promyšlenou hudební dramaturgií a postavený na expresivních hudebních i hereckých výkonech ťal do živého.“
Syrový industriální prostor a syrová realita holocaustu mařícího lidské životy. Právě toto spojení nabídl ve čtvrtek 8. května v Den vítězství mladoboleslavský cyklus Rok na čtyři doby. Vybočil ze svého primárně koncertního zaměření a zařadil hudebně-divadelní inscenaci …because of Alma. Rozkryl pohnutý životní příběh houslistky a dirigentky židovského původu Almy Rosé, neteře komponisty Gustava Mahlera, v působivém koncertně-činoherním tvaru. Osmdesát let od konce druhé světové války, ve zjitřené době… jednoduše dobrý dramaturgický tah.
Abrahámoviny Pavla Černocha s ročním zpožděním, ale v bezpečí
„Protože má pěvec brněnské kořeny, nechyběli jeho přátelé z dětství a mládí.“
„Skočná se rozjela v téměř nehratelném tempu a i dirigent podlehl názvu a čile si na stupínku zaskákal, zatímco se smyčce a prsty hudebníkům málem zavařily.“
„Blok italských oper ukončila árie Cavadarossiho, kterou zpíval tenorista znělým témbrem, s vroucností a pokorou.“
Český tenorista Pavel Černoch měl padesáté narozeniny už 2. května 2024. Oslavu mu tehdy uspořádala Filharmonie Brno v rámci Festivalu Špilberk, zmařila ji ale bouře. Proto se náhradní koncert konal v Janáčkově divadle a termín byl stanoven na 8. května. Oslavenci tedy už je jednapadesát, přesto mu ale přišli popřát významní hosté: sopranistka Jana Šrejma Kačírková i orchestr Slovenské filharmonie s dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem. A do vyprodaného hlediště dorazilo i mnoho pěvcových přátel.
Prvnímu týdnu Pražského jara udají takt symfonici z Bostonu, Tokia nebo rezidenční Patricia Kopatchinskaja
Osmdesáté Pražské jaro, jehož soukolí roztočila již mezinárodní soutěž a předfestivalový doprovodný program, zahájí tradičně dvojí uvedení Smetanovy Mé vlasti ve výročním roce svěřené České filharmonii a jejímu šéfdirigentovi Semjonovi Byčkovovi. První týden prestižní přehlídky přivítá i první renomované zahraniční hosty: Bostonské symfoniky s Andrisem Nelsonsem, symfoniky tokijské vysílací společnosti NHK s Fabiem Luisim, ale…
Jarní piknik s Pražským filharmonickým sborem
Dvěma koncerty určenými pro nemladší posluchače pokračuje v květnu sezóna Pražského filharmonického sboru. Ten zve v pátek 16. května do Sukovy síně Rudolfina a o den později do Ledeburské zahrady. Páteční dopolední jarní koncert cílí na školy, sobotní odpolední piknik v zahradě je určen rodinám s dětmi. Pražský filharmonický sbor připravil pro dva květnové dny…
Po prvním kole už v soutěži Pražského jara nepokračuje žádný z tuzemských violoncellistů
Do druhého kola mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro postoupilo v oboru hry na violoncello dvanáct účastníků. Zastupují Čínu, Japonsko, Korejskou republiku, Německo a Rakousko. Soutěžící z Česka, jimiž byli student AMU a člen Orchestrální akademie České filharmonie Petr Hamerský a student AMU a komorní hráč Adam Klánský, v prvním kole neuspěli. V 76. ročníku se violoncellová soutěž Pražského…
Kocianova soutěž prověřila houslové mládí. Letošní laureátkou je Zoya Marianna Syguda
Od šestého května se v Ústí nad Orlicí, rodišti houslisty Jaroslava Kociana, konala mezinárodní hudební soutěž pro mládež do šestnácti let. Pedagogové uměleckých škol a další významné hudební osobnosti v čele s houslistou Leošem Čepickým posuzovali až do pátku 9. května výkony dvaaosmdesáti mladých houslistů. Letošní laureátkou se stala Zoya Marianna Syguda z Polska. Jednadvacet…
Nešpory Matouše Hejla. Klenot pro katedrálu zazněl v Karlíně
„Hejla považujem za autora, ktorý si vyprofiloval rozpoznateľnú, stále ale idiómami nezaťaženú hudobnú reč.“
„Efekt nádherného Magnificatu presvedčí o tom, že bola celá tektonika vystavaná veľmi dôsledne.“
„Nevyvolávajú prudké emócie, skôr vedú k zamysleniu, stíšeniu, majú svoj tajomný rozmer.“
Významným prírastkom do súčasnej českej duchovnej hudby sa 7. mája stali Nešpory na Svatováclavský chorál od Matouše Hejla. Celovečerná kompozícia vznikala pôvodne pre pražskú katedrálu: tam ale z rozhodnutia Správy Pražského hradu nezaznela a premiéra sa narýchlo presunula do kostola sv. Cyrila a Metoděje v Karlíně. Prevedenie mal na starosti Orchestr Berg (dirigent Petr Vrábel), obohatený o sedem spevákov.
Beethovenova Óda na radost jako oslava i memento
Připomínku osmdesátého výročí konce druhé světové války doprovodila na Pražském hradě klasická hudba. Devátou symfonii Ludwiga van Beethovena s Ódou na radost se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Pražským filharmonickým sborem dirigoval Tomáš Hanus. Beethovenova Devátá symfonie, která je hymnou Evropské unie, je díky textu Schillerovy Ódy na radost, zhudebněné v poslední větě,…
Klasicistní vír ve Filharmonii Hradec Králové se suverénním Triem Incendio
„Z gest i pohybů dirigenta Johannesa Schlaefliho lze vycítit jistotu, ale zároveň lidskou vstřícnost.“
„Výhodou všech členů Tria Incendio je pochopitelně živelnost a bezprostřednost daná věkem, stávající se při bezchybném provedení vysokou přidanou hodnotou.“
„Jako by se Haydnův londýnský triumf z roku 1791 přenesl přímo do východních Čech, tak mohutný byl v Hradci účinek skvostně interpretovaného díla.“
Na úplný závěr stávající abonentní sezony zvolila Filharmonie Hradec Králové hudbu z období klasicismu. Na posledním koncertě malého symfonického cyklu zněla ve středu 7. května díla Ludwiga van Beethovena, Franze Becka a Josepha Hydna. Posluchačům se představil švýcarský dirigent Johannes Schlaefli a o kvalitách svého interpretačního umění nenechali nikoho na pochybách členové Tria Incendio.
Druhá polovina května u České filharmonie včetně krátkého Německa
V duchu ozvěny Roku české hudby se Česká filharmonie v příštích dnech vydá na krátký zájezd do Německa, kde vystoupí 15. a 16. v Hannoveru a Baden-Badenu. V opuštěném Rudolfinu bude souběžně i následně k dispozici řada edukačních programů a do kalendáře prvního českého orchestru se také vrátí taneční představení Jonathan Livingston Racek, které bude k mání v závěru měsíce v Brně.…
Anna Paulová a Kateřina Javůrková sólistkami závěru zlínské sezóny
Dva orchestrální abonentní cykly této sezóny následující dva čtvrtky završí zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů. 15. května přivítá dirigenta Marka Šedivého a sólo na klarinet zahraje Anna Paulová, o týden později a znovu v Kongresovém centru diriguje Robert Kružík a hornové sólo má Kateřina Javůrková. V závěru měsíce bude možné ještě zajít do Městského divadla Zlín na…
Marek Štilec: Nejmocnější zbraní jihlavského Mahlerova festivalu je autenticita
„Jsem rád že si hudba Pavla Vranického pomalu razí cestu zpět na koncertní podia a na výsluní, kde byla i během autorova života.“
„Jednou z úloh festivalu Mahler Jihlava je přinést mimořádné projekty, které by bez existence festivalu v tomto městě zazněly jen velmi těžko.“
„Sbor Boni Pueri je pro hudbu druhé poloviny 18. století tím nejautentičtějším interpretem.“
Marek Štilec patři mezi nejvyhledávanější české dirigenty na světovém gramofonovém trhu. Zároveň je hlavním sbormistrem chlapeckého sboru Boni Pueri a uměleckým vedoucím orchestru Wranitzky Kapelle, který se specializuje na období vídeňského klasicismu. Dlouhodobě je spojován i s festivalem Mahler Jihlava, před jehož zahájením jsme umělce požádali o rozhovor.
Dvořákovu Příbram výtečně obohatil rakouský Atalante Quartett
„Atalante Quartet je ověnčen řadou cen, tvoří ho absolventi Vídeňské univerzity a Mozartea v Salcburku, spolupracují s Vídeňskými symfoniky.“
„Jemnost dynamických odstínů s měkce plastickým zvukem a skvělá volba temp byla pro ansámbl charakteristická.“
„Ocenil jsem nápaditost ve volbě přídavku z díla Antonína Dvořáka, který jsem opravdu nečekal.“
Šestapadesátý ročník Hudebního festivalu Antonína Dvořáka v Příbrami pokračoval 6. května komorním koncertem rakouského smyčcového kvarteta zvaného Atalante Quartett. Soubor z Vídně vystoupil v kostele sv. Vojtěcha. V zajímavě koncipovaném programu z komorní tvorby především Josepha Haydna a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho zazněla i skladba amerického neoromantického autora Samuela Barbera. Kvarteto bylo příjemným osvěžením, zpestřením bohaté dramaturgie festivalu.
Moravská filharmonie prostředníkem rozvoje hudebních talentů
Klasika na dosah je koncertní řadou, v jejímž rámci dává Moravská filharmonie Olomouc příležitost prezentovat se talentovaným sólistům a dirigentům studujícím na brněnské JAMU. Na mladé umělce se tak znovu dostane 15. května. 23. května následuje závěrečný koncert mezinárodních dirigentských kurzů, kdy sólistou bude violoncellista Jakub William Gráf. Obě akce se konají v olomoucké Redutě…
Košická taktovka Oliviera Ochanineho a pak už festival s Plachetkovými
Závěrečný koncert 56. sezony připravuje Státní filharmonie Košice. 14. května vystoupí pod vedením dirigenta Oliviera Ochanineho společně se sólistou-klavíristou Alexejem Volodinem v repertoáru na ose Berlioz-Brahms-Rachmaninov. 22. května pak s nápadným českým příspěvkem startuje 69. ročník Košického hudebního jara. Během svého pobytu v Římě v roce 1831 napsal Berlioz skladbu Korzár, kterou pojal jako…
Aktualizováno Číst dál…
Druhé kolo hobojové soutěže Pražského jara už bez české účasti
V oboru hry na hoboj postoupilo do druhého kola mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro dvanáct účastníků. Zastupují Brazílii, Čínu, Francii, Hongkong, Itálii, Korejskou republiku, Německo, Portugalsko, Rusko a Španělsko. Jediný český soutěžící Dominik Bunc, mladý hráč Janáčkovy filharmonie Ostrava, do dalšího kola už nepostoupil. Druhé kolo hobojové soutěže se koná 10. května…
Zemlinští v pražské Městské knihovně, pak s Olgou Kern v USA
Smyčcové Zemlinského kvarteto připravilo pro rok 2025 už osmý ročník koncertní série 4plus. Tématem letošního ročníku je Přátelství, což se odráží jak v dramaturgii jednotlivých koncertů, tak ve výběru hostujících umělců. Přední český soubor zahájil svůj cyklus s houslistou Danielem Matejčou ve středu 26. března ve Velkém sále Městské knihovny v Praze, druhý koncert se…
Besední dům hudebním centrem díky Filharmonii Brno
Edukace pro školáčky, vystoupení orchestrálních akademiků, muzejní noc či koncert mladých sboristů. Filharmonie Brno nabízí v příštím týdnu pestrý a atraktivní program, byť symfonické těleso tentokrát absentuje. Nejbližším koncertem je 14. května dopoledne interaktivní pořad s hlavním slovem bicích nástrojů. „Kdosi moudrý řekl, že hrát na bicí nástroje je jako bydlet v hračkářství. Každý…
Telemannova sborová moteta se souborem Silentium ensemble
Bacha na Mozarta! je první a jediný abonentní cyklus staré hudby na Moravě, který ve své dramaturgii přináší velké kantátové, oratorní, operní i symfonické tituly z období renesance, baroka a klasicismu ve stylové interpretaci a na dobové nástroje. Cílem projektu je přiblížit publiku vedle velkých světových děl také objevné dramaturgické tituly. Od roku 2018 je…
Síla ticha, hloubka hlasu. Písňový večer Šaturové a Kozáka jako komorní manifest lásky
„Hudba zde byla vyjádřením toho, co slovy nelze říci.“
„Šaturová ukázala, že i tiše vyslovené může znít jako hymnus naděje.“
„Kozák hraje jako někdo, kdo hudbě naslouchá ještě dřív, než ji nechá zaznít.“
V pondělí 5. května uzavřela Janáčkova filharmonie Ostrava svůj letošní Komorní cyklus. Ohlédneme-li se za čtveřicí koncertů, je třeba ocenit jak dramaturgickou rozmanitost, tak promyšlený výběr interpretů. Ačkoliv komorní koncerty nebývají vždy vyprodané, nacházejí si stabilní publikum – možná že oslovují posluchače, kterým je blízká intimita hudebního výrazu, soustředěnost na detail a autenticita sdělení. Poslední večer této řady patřil sopranistce Simoně Šaturové a pianistovi Marku Kozákovi, kteří nabídli písňový recitál v ostravském sále Kina Vesmír.
Kněžíková, Matoušek, Brych. Slovenská filharmonie opět vítá Čechy
Příští týden se ve Slovenské filharmonii „něco děje“ takřka od pondělí do neděle a na své si přijdou všechny věkové generace. Také umělecké obsazení bude značně variované co do velikosti, kdy na recitál jediného umělce naváže velký vokálně-instrumentální pořad se zahrnutím symfonického orchestru i filharmonického sboru. Svou stopu v Bratislavě v příštích dnech zanechají…
Klasika v souvislostech (89)
Tradice, moderna a mýtus. Pár slov o Brahmsově tiché revoluci
„Johannes Brahms je dobrým příkladem autora, jehož tvorba je uvězněna v žaláři mýtického vyprávění.“
„Díky Brahmsovi získávají stoupenci hudebního akademismu zdánlivě mocnou zbraň obracející se proti wagnerovským a lisztovským požadavkům na sepětí hudby s dramatem.“
„Brahms se podílí na proměně hudebního vyjadřování, jež má svůj počátek u Beethovena a konec u Schönberga, Berga a Weberna.“
V roce 2033 uplyne sedmý květnový den dvě stě let od narození Johannesa Brahmse. Jubileum určitě bude podnětem pro intenzivní poslouchání jeho hudby i pro opětovné promýšlení jeho odkazu. A tam se naskýtá zásadní otázka. Není náhodou přetrvávající obraz konzervativního tradicionalisty bezmyšlenkovitým klišé, pohodlným mýtem, zakrývajícím to podstatnější, totiž inovativní stránku Brahmsova díla, která ovšem není halasnou revolucí, ale neméně vlivnou tichou revoltou…?





























