Devátý ročník celostátního Festivalu základních uměleckých škol ZUŠ Open se uskuteční v termínu od 14. května do 6. června. Každoročně propojuje tisíce žáků, pedagogů, profesionálních umělců i diváků napříč celou republikou. Program opět nabízí stovky akcí – od velkolepých regionálních slavností až po komorní koncerty, výstavy a divadelní či taneční představení. Letošní ročník…
Schola Gregoriana míří do Mladé Boleslavi
Příznivci gregoriánského chorálu se mohou těšit na další vystoupení souboru Schola Gregoriana Pragensis, které se uskuteční 6. května v mladoboleslavském Sboru českých bratří. Těleso pod vedením svého zakladatele a uměleckého vedoucího Davida Ebena uvede program Gregoriánský chorál od počátků až k ranému vícehlasu. Počátky gregoriánského chorálu se datují již do prvních století našeho letopočtu. Ve…
Lukáš Hurník: Třicetitisícové publikum stanice D-dur není malé
„Žádné zásadní změny nechystáme, bez AI se zatím obejdeme. Jen bych rád nabídl víc přímých přenosů.“
„Technologie DAB je pro nás otázka života a smrti. Ale hrajeme digitálně i v každé televizi. A také v každém autě mladším pěti let.“
„Kulturní instituce jménem Český rozhlas tu musí být i pro lidi, kteří chodili na koncerty a na operu a najednou nemohou.“
Český rozhlas D-dur vysílá od 1. května 2005. Klasickou hudbu, a to kvalitně a nepřetržitě. K dvacátému výročí stanice, ve své době jedné z prvních digitálních v tuzemsku, přibližuje její duchovní otec a šéfredaktor Lukáš Hurník v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz, čím se stala nepostradatelnou, čím je spolehlivým partnerem pro posluchače, čím důsledně naplňuje poslání veřejnoprávního média: nabízí oázu klidu a prostoru pro soustředěný poslech, ke každé skladbě uvádí něco poutavého, nepodléhá komerčním tlakům na instantní zábavu, ale systematicky buduje hudební vzdělání svých posluchačů a prohlubuje jejich vztah ke klasické hudbě. Myslí tedy i na ty, kdo cestu ke klasice teprve hledají.
Madama Butterfly poprvé koncertně. Berlínští filharmonikové dosáhli na další metu
„Eleonora Buratto oslnila publikum technickou brilancí i emotivní hloubkou.“
„Jonathan Tetelman si posluchače získal výrazovou přesvědčivostí.“
„Nesmírně poutavá interpretace…“
Když se šéfdirigent a umělecký ředitel Berlínských filharmoniků Kirill Petrenko před lety rozhodl provést s filharmoniky poprvé v historii tělesa nejslavnější veristickou operu Giacoma Pucciniho Madama Butterfly, postavil orchestrální hráče před náročnou výzvu. Dílo se totiž rozhodl provést nejdříve při operním představení v Baden-Badenu a až poté koncertně v Berlíně. Druhé zmíněné se uskutečnilo 25. a 27. dubna v domovském sále orchestru.
Janáčkova filharmonie zahájí opavský cyklus. Ještě předtím nabídne písňový recitál
Pod hlavičkou Janáčkovy filharmonie Ostrava se blízké době uskuteční písňový recitál, orchestrální koncert v Opavě a také pořad pro děti. Orchestr se také podílí na koncertní reminiscenci kapely Queen v pražské O2 areně. Ze všech nejdříve však atmosféru noci navodí ve svém písňovém recitálu slovenská sopranistka Simona Šaturová za doprovodu českého klavíristy Marka…
Podkrkonošští symfonikové připomenou válečné výročí Afro-americkou symfonií
Podkrkonošský symfonický orchestr, který zaplňuje českou orchestrální mapu v regionech Liberecka a Pojizeří, připravil na květen čtyři koncerty. Jejich tematickým svorníkem bude připomínka osmdesátého výročí druhé světové války. U této příležitosti těleso uvede díla Martinů, Brucha, ale i první symfonii černošského komponisty Williama Granta Stilla. Jarní koncerty, které Podkrkonošští symfonikové obvykle věnují populárnějšímu repertoáru,…
Jan Žemla vítězem konkurzu na ředitele MHF Leoše Janáčka
Vítězem konkurzu na obsazení místa ředitele Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, vyhlášeného pořádající obecně prospěšnou společností Janáčkův máj, se stal Jan Žemla, který stojí v čele Janáčkovy filharmonie Ostrava. Řízení festivalu by se mohl ujmout 1. srpna, po skončení letošního jubilejního pětasedmdesátého ročníku. Ve funkci by pak mohl vystřídat dosavadního šéfa Jaromíra…
Podoby hluku. Intonarumori v Atriu Žižkov
„Prevažujúcim prejavom intonarumori boli v priebehu koncertu predovšetkým dlhé, plynulo sa premieňajúce zvukové udalosti.“
„Majú svojskú energiu a provokujú naše vnímanie času a bežné očakávania priebehu.“
„Tým možno ešte viac upriamil pozornosť na zvukovosť, ktorá tu prerástla až vo fyzický zážitok.“
V klasických príručkách o hudbe sa väčšinou dočítame, že z dvojice tón–hluk nás viac bude zaujímať práve zvuk vznikajúci pravidelným kmitaním. V 20. storočí sa ale situácia premenila, hluky sa etablovali a výrazne rozšírili zvukový arzenál. Na začiatku tohto procesu stáli aj talianski futuristi a Luigi Russolo, ktorí za účelom tvorby hluku vytvorili nástroje intonarumori. Práve nové kompozície pre tieto nástroje zazneli 22. apríla v Atriu Žižkov.
Martin Hršel jako skvělý klavírista a zkušený pedagog. A v ideální souhře s Markétou Čepickou
„Úterní komorní koncert v rámci Pardubického hudebního jara mimo jiné vyzněl coby sešlost dobrých přátel.“
„Martin Hršel své vystoupení založil na lehkosti a oné těžko slovy postižitelné graciéznosti, kterou si může dovolit jen ten, kdo vládne vnitřním klidem a vyrovnaností.“
„Sledovat společnou interpretaci Markéty Čepické a Martina Hršela se podle očekávání stalo lahůdkou pro uši, ale i pro oči.“
Festival Pardubické hudební jaro v letošním 47. ročníku vyplňují především komorní koncerty. Příležitost sestavit si svůj vlastní sólový recitál dostal klavírista Martin Hršel, jenž se publiku představil v programu nazvaném Patetická v úterý 29. dubna v Gočárově galerii. Nakonec ale nevystoupil zcela sám, ve Dvořákově Sonatině jej doprovodila koncertní mistryně pardubické Komorní filharmonie Markéta Čepická.
Letní energie Dvořákova festivalu rozproudí sedm českých krajů
Devětašedesátý ročník Dvořákova festivalu zahájí prvním květnem pětiměsíční hudební maraton, který nabídne devět desítek koncertů v sedmdesáti městech a sedmi krajích. Rozsáhlá hudební přehlídka se uskuteční pod mottem Vaše letní energie a bude se věnovat nejen odkazu titulního skladatele, jehož dílo postaví do kontextu české i světové hudby, ale také žánrovým přesahům směrem k jazzu,…
Irena Chřibková rozezní varhany u Svatého Jakuba
Titulární varhanice Svatojakubské baziliky na Starém Městě připravila i pro první polovinu května dva koncerty v rámci cyklu Varhanní hudba. Ten v pražském chrámu disponujícím jedněmi z největších varhan v celorepublikovém měřítku doplňuje dění mimo letní Mezinárodní varhanní festival Audite organum. Varhanní matiné se uskuteční o prvních dvou květnových nedělích vždy od deseti hodin. První květnovou…
Olga Jelínková jako Donna Anna a Undine v Lipsku
Sopranistka Olga Jelínková, která je od sezóny 2020/21 členkou Lipské opery, se v saské metropoli v květnu představí ve dvou úlohách. V neděli 4. května zazpívá Donnu Annu v Mozartově Donu Giovannim, o dva týdny později se objeví v titulní úloze obnoveného nastudování Lortzingovy Undine. V pondělí 19. května pěvkyně zavítá do Mladé Boleslavi. Mozartovu dvouaktovou operu…
Antonín Dvořák ve fotografiích. Nová výstava v jeho muzeu
Muzeum Antonína Dvořáka, pobočka Národního muzea – Českého muzea hudby, připravilo novou výstavu zaměřenou na dochované profesionální i amatérské fotografie skladatele Antonína Dvořáka, které vedle svědectví o životě skladatele přináší i pohled na vývoj fotografie v průběhu Dvořákova života v Čechách i v zámoří. Výstava bude v prostorách muzea k vidění až do 27. dubna příštího roku. V úterý…
Druhá půlka Pardubického hudebního jara
Komorní filharmonie Pardubice organizuje sedmačtyřicátý ročník festivalu Pardubické hudební jaro. Uskutečňuje se mezi 30. březnem a 31. květnem a celkem nabídne patnáct koncertů převážně komorního rázu. Květnové dění zahájí vystoupení souboru Janoska Ensemble, poslední koncert v samém závěru měsíce je varhanní s přídavkem hobojové barvy. Za jeden z vrcholů sedmačtyřicátého ročníku festivalu pořadatelé považují vystoupení…
Barbora Tomášková: Zvuky nedělím na krásné a škaredé. Imponuje mi jejich syrovost
„Hudba si ma nachádza spontánne, je to pre mňa veľmi prirodzená forma myslenia.“
„Skladba je akýmsi prerozprávaním insomnie do hudobného obrazu.“
„Prečo by nemala byť nová hudba na dennom menu, keď je to práve to najsviežejšie a najčerstvejšie, čo sa dá ponúknuť?“
Festival Pražské jaro v roce 2022 přišel s novým formátem věnovaným soudobé hudbě a nazval jej Prague Offspring. Dvoudenní akce se letos koná počtvrté. V jejím centru stojí už vyprodaný večerní koncert 30. května, kdy Ensemble Modern, nový rezidenční soubor festivalu, ve světové premiéře interpretuje dokonce čtyři kompozice mladých autorů. Jedním z nich je tvůrkyně a performerka slovenské národnosti Barbora Tomášková.
Musica Florea přiveze barokní improvizování na Chrudimsko a do Nymburku
Soubor Musica Florea pokračuje v koncertní sérii Hudební improvizování 17. století. Umělecký šéf Marek Štryncl se tímto programem již poněkolikáté vrací k jednomu ze svých interpretačních i muzikologických zájmů – užití improvizačních technik období baroka. Na programu jsou skladby českých skladatelů, na nichž je možné ukázat širokou škálu těchto prostředků, od tempových změn…
Minifestival ke Světovému dni akordeonu
Světový den akordeonu, který se váže k datu patentování nástroje 6. května 1829 ve Vídni, oslaví čeští hudebníci festivalem, který začne v neděli 4. května od devatenácti hodin v sále Uměleckoprůmyslového musea na Praze 1. To je spolupořadatelem akce. Na prvním koncertu se přestaví renomovaní interpreti Ladislav Horák, Jiří Lukeš, Martin Šulc, klarinetistka Anna Paulová, mladí…
Zahájení lázeňské sezony i Beethovenových dní. Květen u karlovarských
Na Mlýnské kolonádě zahájí lázeňskou sezonu, na zbylé květnové koncerty se Karlovarský symfonický orchestr usadí ve svých domovských Císařských lázních. Květen karlovarským přinese sólové vystoupení koncertní mistryně, nástroj marimby v koncertantní podobě, galakoncert ke kulatému výročí tělesa či zahájení Beethovenových dní. Výrazně vytížený bude šéfdirigent Ondřej Vrabec. Květnové dění u Karlovarského symfonického…
Večer plný německé romantiky
„V době, kdy Weber definoval německou operu, mělo v Neapoli premiéru jedno z vrcholných děl opery italské, Rossiniho Jezerní paní.“
„Prague Philharmonia byla plná jiskřivého zvuku a energie sálající do všech stran, s bohatým výrazovým rejstříkem, který si skvěle poradil se všemi finesami a nástrahami skladatelovy partitury.“
„Brownleeho hlas má neuvěřitelnou sílu, energii a na basbaryton nezvykle bohatou paletu barev i jasné výšky.“
Předposlední koncert orchestrální řady Prague Philharmonia svedl 27. dubna takříkajíc pod jednu střechu tři německé romantiky a jeden kouzelný hlas ze Spojených států. Hudba z děl Carla Marii von Webera, Richarda Wagnera a Gustava Mahlera zazněla pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Emmanuela Villauma. Výběr z Mahlerova cyklu Chlapcův kouzelný roh ve druhé půli koncertu přednesl americký basbarytonista Nicholas Brownlee.
Březenské koncerty pod hlavičkou Hudebních setkání
Společnost Morpheus Art pořádající festival Hudební setkání připravila na první květnové dny dvojici koncertů. V sobotu 3. května vystoupí na zámku Velké Březno klavíristé Michal Mašek a Jan Jiraský, o týden později rozezní poutní kostel svatého Petra a Pavla v Březnu u Chomutova Koncert k výročí ukončení druhé světové války. Jeho protagonistou bude hráč na dechové nástroje…
Adam Plachetka zpátky v MET
Český basbarytonista Adam Plachetka se vrací do Metropolitní opery v New Yorku, kde ztvární roli Hraběte Almavivy v Mozartově opeře Figarova svatba. Pěvec tak mimo jiné slaví deset let od svého debutu ve známém operním domě, kde poprvé vystoupil v roce 2015 jako Masetto v Donu Giovannim. Aktuální Plachetkův newyorský příspěvek potrvá do 17.…
Plzeňský Trubadúr potěší. Vrátil se po dvaceti letech
„V roli Manrica se na plzeňskou scénu vrátil po delší odmlce Paolo Lardizzone.“
„Svatopluk Sem zaujal jak kantilénou plnou vnitřní naléhavosti, tak příkladnou artikulací a vkusnou mírou afektů.“
„Pěvecky suverénně se zhostily svých partů Lívia Obručník Vénosová jako Leonora a Kateřina Jalovcová v roli Azuceny.“
V sobotu 26. dubna se pod taktovkou Jiřího Štrunce uskutečnila v plzeňském Velkém divadle premiéra Verdiho páté nejhranější opery. Vedle členů plzeňského operního ansámblu Divadla Josefa Kajetána Tyla se na ni podíleli i hostující umělci, kteří se svými rolemi mají zkušenosti nejen z domácích, ale i zahraničních scén. Počínaje rokem 1868 byl Trubadúr v Plzni inscenován již pojedenácté, podruhé pak v italském originále.
Suk v souvislostech (5)
Jakub Hrůša: Hrát, hrát a zase hrát Suka
„Česká filharmonie je orchestr, který se do věcí, jejichž kvalitu přinejmenším podvědomě cítí, dovede pozoruhodně intuitivně vciťovat.“
„Je obtížným úkolem dostát všem detailům partitury Sukova Epilogu, a přitom posluchači poskytnout vlastně intimní sdělení.“
„Postupně se vztah ke každému dílu víc a více zvnitřňuje a prohlubuje, člověk už skladbu ‚nepřemýšlí‘ , ale ‚dýchá‘.“
Dirigent Jakub Hrůša pro abonentní koncerty České filharmonie přelomu dubna a května připravil k provedení v pražském Rudolfinu společně s Korsakovovou Šeherezádou málo známé Sukovo veledílo – Epilog op. 37. Nejen v tuzemsku, ale výrazně i v mezinárodním koncertním dění se v posledních letech profiluje vedle dalších konstant také jako pravidelný a zasvěcený interpret symfonického odkazu Josefa Suka. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se zamýšlí nad charakterem i kvalitami a dopadem Sukovy hudby a dává nahlédnout do vývoje svého vztahu k ní. Podrobně se samozřejmě věnuje právě Epilogu.
Velikonoční festival pod dojmem smíření zamířil ke světlu
„Od 13. dubna bylo realizováno devět koncertů, z nichž nejromantičtější byly nesporně tři temné hodinky ve vodojemech na Žlutém kopci.“
„Josef Špaček má zářivý, něžný, pevný a nosný tón a dokáže jím rozechvívat nejhlubší záhyby lidské duše.“
„Krásnou skladbu dovedli pod cizelérským a nekompromisním, přesto citlivým vedením dirigentky Anny-Marii Helsing k dokonalosti.“
Velikonoční festival duchovní hudby skončil v neděli 27. dubna v brněnském kostele sv. Janů u minoritů. V podání domácí Filharmonie Brno a houslisty Josefa Špačka zazněla skladba anglického skladatele Ralpha Vaughana Williamse Vzlet skřivana a v druhé části Symfonie č. 7 „Angel of Light“ finského skladatele Einojuhaniho Rautavaary, obojí pod taktovkou finsko-švédské dirigentky Anny-Marii Helsing.
Dvořákovské inspirace v Mariánských Lázních
Na začátku května si mariánskolázeňští připomenou odkaz světově proslulého Antonína Dvořáka. Koncert 3. května mu věnovaný nabídne výběr jeho Legend, kantátu Te Deum a také slavnou Novosvětskou symfonii. 9. května se pak Západočeský symfonický orchestr podílí za zahájení lázeňské sezony a i v tomto případě alespoň v částečné inspiraci Dvořákem. Oba koncerty se konají ve…
Drážďanský debut Roberta Jindry
Nová inscenace romantické opery Romeo a Julie od Charlese Gounoda v režii Barbary Wysocké bude mít premiéru v sobotu 3. května v drážďanské Semperoper. Tento klenot francouzské opery 19. století, inspirovaný slavnou hrou Williama Shakespeara, se do Drážďan po dlouhé přestávce vrací jako sedmá premiéra aktuální sezóny. Český příspěvek je zásadní a spočívá v hudebním nestudování…
Vodičkův Mozart a ostatní květnová nabídka teplických
Mnoho cest po republice čeká Severočeskou filharmonii Teplice v měsíci květnu. Hned 3. května vystoupí v Praze, v závěru měsíce se chystá do Brna, v kalendáři je také zastávka v Děčíně si koncerty Hudebního festivalu Ludwiga van Beethovena. V domácích prostorách se orchestr těší na návštěvu virtuosa Jiřího Vodičky, který nastuduje dílo z Mozartova odkazu. KlasikaPlus.cz přináší…
Hudebně-informativní představení nové sezony spolku Lieder Society
„Spolek Lieder Society si vytyčil nesnadný úkol, a to zpopularizovat u nás uměleckou píseň; bývá často neprávem opomíjena.“
„Většina místních kulturních institucí představuje svou novou sezónu na tiskových konferencích, případně vydáním katalogu a tiskové zprávy. Lieder Society se rozhodla jít jinou cestou.“
„Jejich prožitek a naprosté souznění s textem bylo něco, co mi u profesionálních zpěváků často chybí.“
Spolek Lieder Society reprezentovaný svými zakladatelkami Tamarou Morozovou a Monikou Jägerovou v podvečer 27. dubna představil svou novou sezónu. Zároveň se v Atriu na Žižkově ve třech krátkých hudebních blocích představili frekventanti Mladého salónu, koncertně-vzdělávací platformy spolku.
Festival Smetanova Litomyšl i letos rozehraje litomyšlské zahrady
Koncertní, operní a baletní program v rámci hlavní řady sedmašedesátého ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl doprovodí i v letošním roce pestrý program ve Festivalových zahradách, který bude patřit hudbě, divadlu a tanci v interpretaci mladých i etablovaných umělců. Chybět nebudou ani Smetanova výtvarná Litomyšl a Smetanova poetická Litomyšl. Bohatý program letošní Smetanovy Litomyšle, který portál KlasikaPlus.cz představil ZDE,…
Inspirace folklórem či vystoupení na Rock for People. Prague Philharmonia v příští sezoně
Orchestr Prague Philharmonia chce příští sezónu opřít o hudební zážitky vzájemně kontrastující. Slibuje návrat ke klasicistním kořenům v podobě autorů první vídeňské školy, zároveň chce nabídnout prostor také mladým umělcům jak z řad skladatelů, tak hudebníků. Program 32. koncertní sezóny představili zástupci orchestru na tiskové konferenci v pondělí 28. dubna v Café Louvre. „Chceme být…





























