KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Libuška pro Salome nebo Martina Šrejmu. Festival Opera 2025 udělil závěrečná ocenění

Výjimečné výkony uskutečněné na Festivalu hudebního divadla Opera 2025 se dočkaly ocenění tradičními čestnými cenami Libuška. Kritici vyzdvihli brněnskou inscenaci Salome a výkon tenoristy Martina Šrejmy v ostravském nastudování Rotova Florentského slaměného klobouku. Diváky oslovil titul Hurvínek prodává nevěstu nebo Tereza Kavecká jako opavská Káťa Kabanová. Organizátoři ocenili soubory Ensemble Opera…

Aktualizováno Číst dál…

Akademie MenART ocení výjimečné pedagogy základních uměleckých škol

Do konce dubna přijímá Stipendijní akademie MenART, zaměřená na umělecké vzdělávání, nominace na Cenu MenART pro výjimečné pedagogy základních uměleckých škol v oblastech hudby, výtvarného umění, tance či divadla. Cena bude udělena na zahájení nového ročníku Akademie MenART v srpnu v olomoucké Redutě.  V duchu motta: „Za každým úspěšným umělcem stojí minimálně jeden osvícený…

Číst dál…

Malá večerní hudba Pražského komorního orchestru

„Nesmrtelná Eine kleine Nachtmusik okamžitě upoutala očekávaným nasazením a neselhávajícím radostným podtextem.“

„Úvod Meditace v unisonu viol měl nevšední působivost.“

„V závěru vedla Pavlová orchestr v účinném snižování zvuku do neslyšnosti.“

Druhý abonentní koncert sezóny 2025 Pražského komorního orchestru se konal v úterý 15. dubna v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Program tvořila osvědčená, známá a populární díla z repertoáru komorních orchestrů: Nechyběla Mozartova Malá noční hudba, Brittenova Prostá symfonie nebo Sukova Meditace na staročeský chorál. Koncert zahájilo aranžmá pro komorní orchestr Smyčcového kvartetu F dur Jana Zacha. Prostě pohoda – malá večerní hudba.

Číst dál…

Cyril Höschl (1949–2025)

Ve věku pětasedmdesáti let se uzavřel život Cyrila Höschla, psychiatra, vědce, vysokoškolského pedagoga, popularizátora vědy a také příznivce a podporovatele umění a zejména klasické hudby. Sám byl činný jako organizátor koncertů a klasickou hudbu považoval za důležitou součást péče o duševní zdraví a psychický vývoj člověka.  Prof. Cyril Höschl byl renesančním člověkem, který zanechal ceněný odkaz…

Číst dál…

Lívia Obručník Vénosová: Maryša je příběh o tom, čeho se muži dopustili na ženách

„Věnuju se mladodramatickému oboru. Problém je, že v tomto oboru vám nejprve říkají, že jste na všechny role moc mladá, a pak jste najednou moc stará.“

„Leonora a Maryša mají paradoxně podobný osud v momentě, kdy se obě oddají muži, jehož nemilují.“

„Zpěvačky samozřejmě radši hrají mrchy, je to větší zábava.“

Do povědomí českému publiku se zapsala mimo jiné spoluprací s Národním divadlem v Praze, kde debutovala v roce 2005, účinkováním s našimi předními orchestry, ale i svým dlouhodobým vystupováním na znojemském hudebním festivalu. Dnes je sopranistka Lívia Obručník Vénosová sólistkou opery libereckého Divadla F. X. Šaldy, kde 16. května ztvární hlavní roli v opeře Emila Františka Buriana Maryša. Často pěvkyně objevuje také v plzeňském Divadle J. K. Tyla, kde už 26. dubna zpívá Leonoru v novém nastudování Verdiho Trubadúra. U příležitosti těchto dvou premiér ji portál KlasikaPlus.cz požádal o rozhovor.

Číst dál…

Jihočeský komorní festival očekává prolog, zároveň odtajní program

Jubilejní 20. ročník Jihočeského komorního festivalu předznamená prolog na Základní umělecké škole Bechyně. V jejích prostorách v bechyňském klášteře vystoupí ředitelka festivalu Kristina Fialová spolu s předním českým klavíristou Martinem Kasíkem. Akce se koná 26. dubna a kromě koncertního zážitku skýtá také zveřejnění programu letošního festivalu, který tradičně běží během letních prázdnin. Violistka Kristina…

Číst dál…

Trubadúr v Plzni po dvou desetiletích

Na jeviště plzeňského Divadla J. K. Tyla se po dvaceti letech vrátí jedna z operních klasik. Verdiho Trubadúr (Il trovatore) je příběhem dvou bratrů, které rozdělil osud, aby se pak znovu setkali tváří v tvář tragédii. Režisérem nejbližšího plzeňského uvedení díla o čtyřech dějstvích je Michal Lieberzeit, autorem hudebního nastudování je Jiří Štrunc. Premiéra se…

Aktualizováno Číst dál…

Figarova svatba přenosem z MET

Premiérově v sobotu 26. dubna uvedou vybraná česká kina další přímý přenos z newyorské Metropolitní opery v distribuci společnosti Aerofilms. Na programu je tentokrát inscenace Mozartovy Figarovy svatby v hudebním nastudování Joany Mallwitz. Režie obnovené inscenace je z dílny Richarda Eyra. 26. dubna se na plátna kin po celém světě vrací Mozartova nestárnoucí operní komedie Figarova svatba. Za dirigentským pultem bude v Metropolitní…

Číst dál…

Olomoucký závěr festivalu Opera způsobil rozruch

„Touha některých režisérů k aktualizacím a novým výkladům klasických operních děl je dána především akutním nedostatkem soudobých oper, která by reflektovala témata naší doby.“

„Režisérka Loulová obecenstvu servíruje jiný příběh, něž na jaký je zvyklý, který nicméně i přes nelogičnosti v libretu funguje.“

„Divadlo na divadle je možná klišé, nicméně kde jinde ho použít nežli v právě v Komediantech, kde si o to děj vyloženě říká.“

Šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera, který byl zahájen 29. ledna tohoto roku ve Stavovském divadle Janáčkovou Káťou Kabanovou v produkci Slezského divadla z Opavy, byl zakončen na stejném místě 18. dubna, a to populárním dvojtitulem Sedlák kavalír / Komedianti Moravského divadla Olomouc. Jde o inscenaci režisérky Veroniky Kos Loulové v hudebním nastudování Petra Šumníka. 

Číst dál…

Hudba ve foyer Šaldova divadla jako pocta pozapomenutým

Další z řady komorních koncertu ve foyer Šaldova divadla se uskuteční 25. dubna od sedmnácti hodin. V programu Pocta pozapomenutým skladatelům účinkují hudebníci libereckého Divadla F. X. Šaldy Zuzana Tipková (hoboj), Tereza Útratová (fagot), Miroslav Tipek (zobcová flétna), Jan B. Novotný (zobcová flétna) a Vilém Valkoun (klavír) a hosty večery budou Zuzana Maxová-Pecová (alt), Pavel Hampel (altový pozoun), Pavel Řezáč (violoncello)…

Číst dál…

Až na konec světa (38)
Neškodně zlobivý vůdce.
Skladatel a varhaník Robert Führer

„Byl zřejmě nejroztoulanější postavou tohoto cyklu, neboť žil kromě Prahy v mnoha dalších městech.“

„Také v počtu skladeb by se mezi dalšími z podobného těsta neztratil, neboť jich zkomponoval na čtyři stovky.“

„Kvůli problémům s alkoholem, paděláním a podvodům byl opakovaně vězněn.“

Stává se to už takřka frází – o každém, kdo prožil trochu dobrodružnější život, by prý šlo napsat román. Vždyť ale ve skutečném životě se přece lidem stávají věci, o kterých kdyby napsali do scénáře, každý dramaturg nebo editor by je vyškrtl s tím, že tohle už je pro čtenáře, posluchače či diváky příliš nepravděpodobné, prostě přitažené za vlasy! Přesto (anebo právě proto?) není třeba přetavovat kdejaký životopis v literární dílo. Jestli by některý mohl mít u publika úspěch, neboť je nadmíru barvitý, týkal by se muže, který stihl být varhaníkem i skladatelem, manželem i tulákem, virtuosem i podvodníkem. Řeč je o Robertu Führerovi.

Číst dál…

Balet brněnského Národního divadla uvede po letech klasický titul Don Quijote 

Téměř po třiceti letech se na jeviště Janáčkova divadla vrací Don Quijote, jeden z nejslavnějších baletních titulů pozdně romantické éry. Na scénu Janáčkova divadla jej uvede jedna z nejvýznamnějších osobností současného baletního světa, umělecký šéf baletu Pařížské opery José Martínez. Premiéra se uskuteční 25. dubna a slavnostní uvedení ozdobí dvě mezinárodní hvězdy –…

Číst dál…

Druhá polovina Olomouckého hudebního jara

V loňském roce z původních festivalů Dvořákova Olomouc a Olomoucké barokní slavnosti vzešlé Olomoucké hudební jaro oslavuje s odkazem na své předchůdce od 3. dubna do 8. května osmašedesáté výročí. Tématem poukazujícím na křehké poměry financování klasicko-hudebního sektoru je Svět mocných a pořadatelé komorními i symfonickými projekty upozorňují na nezastupitelnou úlohu mecenášů. Vrcholem zbylých dní festivalu bude koncert…

Číst dál…

Schubert, Šostakovič a Barocco sempre giovane

Na programu abonentního koncertu pardubického souboru Barocco sempre giovane budou 24. dubna dva stěžejní opusy komorní hudby 19. a 20. století – klavírní kvintety Franze Schuberta a Dmitrije Šostakoviče. Účinkovat budou členové souboru, houslisté Markéta Čepická a Vít Chudý, violista Jakub Čepický, violoncellista Jan Zemen, kontrabasista Jan Prokop a jako host klavíristka Kateřina Ochmanová.…

Číst dál…

Stabat Mater v inspiraci Dvořákem. Pozdní Velikonoce v Žilině 

Světová premiéra velikonoční sekvence Stabat Mater ve ztvárnění slovenského skladatele a aranžéra Mariána Kittnera, který si získal renomé zejména svými aranžmá pro deset ročníků projektu Vánoce v Bratislavě, se uskuteční v žilinském Domě umění Fatra. Na koncertech 24. a 25. dubna navíc zazní Vivaldiho Koncert G dur pro violoncello a orchestr, RV 413 a Haydnův Klavírní…

Číst dál…

David Butt Philip: Můj hlas mi řekl: „Buď tenorem!“

„Tenorový part v Mahlerově Osmé je nesmírně náročný, má vysokou tessituru v hutné orchestraci, ale ve skutečnosti je pro můj hlas ideální.“

„Semjon Byčkov skvěle doprovází zpěváky, máte opravdu pocit, že dýchá s vámi.“

„Ve Velké Británii je téměř nemožné rozvíjet kariéru operního pěvce.“

Britský tenorista David Butt Philip se bude na Pražském jaru spolu s Českou filharmonií a dalšími účinkujícími podílet na provedení Osmé symfonie Gustava Mahlera. Ta pod taktovkou dirigenta Semjona Byčkova letošní přehlídku uzavře.

Číst dál…

Triumfální Pražákovo kvarteto s Jiřím Vodičkou a Françoisem Dumontem

„Už první věta, nadepsaná prostě Rytmicky, uchvátila pozoruhodným espritem Milhaudovy invence, vzrušenou interpretací a podivuhodnou proměnou dynamiky.“

„Pražákovo kvarteto stvořilo barevně a výrazově vycizelovanou harmonii v souborovém zvuku.“

„Navzdory délce první věty Chaussonova koncertu udržela hudba pozornost nádhernou pulzací, proměnami tempa a účasti jednotlivých nástrojů.“

Na dalším koncertu 130. sezóny Českého spolku pro komorní hudbu vystoupili Pražákovo kvarteto, houslový virtuos Jiří Vodička a pianista François Dumont. Koncert se konal 16. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina. Francouzský program večera tvořila díla Daria Milhauda, Clauda Debussyho a Ernesta Chausona.

Číst dál…

Tenebrae ve vodojemech III. Tentokrát jen v mužském podání

„Tři obrovské vodojemy vznikly v Brně na Žlutém kopci v létech 1874, 1894 a 1917. Dva jsou cihlové a třetí betonový a všechny mají atmosféru obrovských chrámů.“

„Osm mužů v bílých pláštích přicházelo se světly za zpěvu žalmu od vstupního pavilonu už za tmy.“

„Před očima návštěvníků se rozevřel sugestivní prostor, rozlohou odpovídající několika obrovským chrámům za sebou, s mohutnými pilíři. Prostor byl osvětlován jen malými světýlky v podlaze.“

Brněnský prostor vodojemů hostil na Velký pátek 18. dubna třetí díl scénických Tenebrae. Dva programy Temných hodinek provedl v tajuplném prostoru Vladimír Maňas spolu s Ensemble Versus, tentokrát jen v mužském podání. V režii Kateřiny Křivánkové, s projekcí Anny Laborové, ve scénografii a kostýmech Terezy Jančové vznikl sugestivní program, který připomínal utrpení Krista na Golgotě.

Číst dál…

Slovenská filharmonie uvede díla s jižanskou příchutí

Po Velikonocích bude program v bratislavské Redutě pokračovat dvojicí symfonických koncertů ve čtvrtek a v pátek 24. a 25. dubna. Po boku Slovenské filharmonie vystoupí dva španělští umělci, kteří u orchestru debutují – dirigent Josep Vicent a klavírista Martín García García, kteří zajistí autenticitu provedení. Na programu budou díla Nikolaje Rimského-Korsakova (Španělské capriccio), Manuela de…

Číst dál…

Alžběta Poláčková jednou z mnoha tváří příštích dní u Pražských symfoniků

V Anežském klášteře vystoupí 24. dubna klavírní Orbis trio se sopranistkou Alžbětou Poláčkovou. V rámci cyklu Obrazy a hudba FOK provedou společně Sedm romancí na básně Alexandra Bloka od Dmitrije Šostakoviče a Orbis trio zahraje ještě vybrané Dumky Antonína Dvořáka. Cyklus rodinných koncertů Orchestr na dotek v rámci programu Symfonického orchestru hl. m. Prahy…

Číst dál…

Dvořákova Stabat mater z roku 1983. Těžko překonatelná

„Sawallischův vztah k české hudbě vystihuje citát z dobové recenze: Hudbu českých skladatelů vnímá a interpretuje, jako by byl sám vychován v jejich jazyce.“

„Můžeme obdivovat nádherný lyrický projev Gabriely Beňačkové, naléhavě jímavý, emotivní, vznosně i ztišeně stoupající do vysokých poloh.“

„Antonín Dvořák zvolil koncept, který je od jiných zhudebnění tohoto textu značně odlišný: směřuje od tmy ke světlu.“

Kantáta Stabat mater s velikonočním středověkým básnickým textem o Marii stojící pod křížem, na kterém umírá Ježíš Kristus, její syn, existuje v případě Dvořákova zhudebnění v desítkách nahrávek. Jedna z nich je však výjimečná. Zpívají v ní Gabriela Beňačková a Peter Dvorský a pořídil ji v Praze dirigent Wolfgang Sawallisch. Když na LP deskách v roce 1983 vyšla, dílo bylo čerstvě stoleté.

Číst dál…

SOČR hostí mladé z ‚Ježkárny‘

Konzervatoř a Vyšší odborná škola Jaroslava Ježka má mezi pražskými hudebními školami pevné místo, příznačná je pro ni otevřenost k novým uměleckým směrům. Pod pedagogickým vedením uměleckých osobností se posluchačům otevírá obzor světa jazzu, popu, rocku, muzikálu a dalších žánrů. Je přirozené, že SOČR, flexibilní těleso otevřené žánrovým výletům, nabízí nejlepším ze studentů…

Číst dál…

Wolf Matthias Friedrich zazpívá ve Dvoře Králové

Královédvorský chrámový sbor chystá koncert v domovském městě. Už několik let si zve hosty ze zahraničí, vloni jím byl rakouský tenorista a člen Vídeňské státní opery Jörg Schneider, o rok dříve sólista Slovenského národního divadla v Bratislavě Gustáv Beláček. Tentokrát zavítá Wolf Matthias Friedrich, německý basista, který působil jako sólista v Semperově opeře v Drážďanech nebo…

Číst dál…

Jan Čmejla: Před soutěží jsem u klavíru seděl i deset hodin denně

„K paní profesorce Boguniové jsem šel studovat mimo jiné i proto, že má čas se studentům opravdu věnovat.“

„Hudba baroka mi je duševně i tělesně nejbližší.“

„Rád bych si teď od soutěží dal trochu pauzu a zapracoval na svém repertoáru.

Jednadvacetiletý klavírista Jan Čmejla se v březnu stal laureátem prestižní lipské soutěže věnované tvorbě Johanna Sebastiana Bacha – kromě první ceny získal i cenu publika a několik dalších ocenění. Krátce po návratu mluví o tom, co soutěžní období obnášelo, jak se připravoval a kam by se teď chtěl vydat dál. 24. dubna umělec vystoupí v rámci příbramského Hudebního festivalu Antonína Dvořáka.

Číst dál…

Smrt přemožena způsobem Les Traversées Baroques

„Francouzský vokálně-instrumentální soubor Les Traversées Baroques se věnuje systematicky hudbě 17. a 18. století.“

„Judith Paquier, hráčka na historické dechové nástroje, v tomto souboru hraje na cink někdy nazývaný cornetto.“

„Víra v podání české mezzosopranistky Dagmar Šaškové je energická a nekompromisní postava, která přímočaře vyhrožuje Ďáblu i Smrti.“

Velikonoční festival duchovní hudby patří již dvaatřicet let neodmyslitelně ke koloritu Velikonoc v Brně. Koncerty v brněnských kostelích mají svoje posluchače a bývají s předstihem zcela vyprodané. Zastavení, zklidnění, smíření… Barokní i soudobá hudba nachází své uplatnění letos od 13. do 27. dubna a v úterý 15. dubna se v kostele sv. Janů u minoritů představil francouzský soubor Les Traversées Baroques ve spolupráci s mezzosopranistkou Dagmar Šaškovou.

Číst dál…

Sarkasmy. Nový počin baletu Národního divadla

Baletní večer s názvem Sarkasmy propojí tři výrazně kontrastní choreografické přístupy a nabídne divákům zážitek z tance, hudby a vizuálního umění. Triptych tvoří světové premiéry …And How Is Your Life? od Andreje Kajdanovského a Katastrof od Eyala Dadona doplněné českou premiérou díla Sarcasmen Hanse van Manena. Spojuje je jemná ironie, hluboká lidskost a otevřenost vůči různým…

Číst dál…

Česká filharmonie přivítá hvězdného Andsnese

Hlavní hostující dirigent České filharmonie Jakub Hrůša připraví v příštím týdnu s prvním českým orchestrem neotřelý program. Ve světové premiéře zazní skladba CANTO Pavla Zemka Nováka, následovaná Griegovým Koncertem pro klavír a orchestr a moll s norským klavíristou Leifem Ovem Andsnesem, který v Praze s Českou filharmonií vystoupí poprvé. Závěr programu bude patřit Vokální symfonii Vladimíra Sommera,…

Číst dál…

Hudební výstavy v Ostravě i Brně

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, dříve Janáčkův máj, slaví letos pětasedmdesátiny. U této příležitosti připravil putovní výstavu, která bude mít vernisáž 23. dubna na mošnovském letišti a představí bohatou festivalovou historii. V sérii e-výstav pokračuje Národní divadlo Brno, aktuálně připomíná osobnost mezinárodně etablovaného tenoristy Viléma Přibyla.  Ostravský janáčkovský festival, jehož letošní výroční programové…

Číst dál…

Jan Kučera v Košicích k provedení filmové hudby

Čtveřici veřejných vystoupení včetně generálky věnované dětem školou povinným očekává Státní filharmonie Košice společně s dirigentem Janem Kučerou. 23. a 24. nabídnou koncerty slavných filmových melodií v domovském městě, 25. dubna vyjedou do Ružomberoku nabídnout stejný koncertní program. Pasáže svěřené sólovým houslím zastane pokaždé Maroš Potokár. Film a hudba si k sobě našly cestu již…

Číst dál…

Neotřelé scénické tenebrae v brněnských vodojemech s Ensemble Versus 

„Niterná a precizní práce Vladimíra Maňase na hudební složce přinesla kýžené výsledky.“

„Nabízí se chorál, jejž akustické podmínky dovedou pozdvihnout k mysterióznímu zvukovému dojmu.“

„V antifoně ‚Dum fabricator mundi‘ si slovo předávají ženský sbor se sólistou, interpretace tak nabývá na intenzitě a získává spád.“

Tři scénická provedení Temných hodinek ve třech dnech od 16. do 18. dubna a ve třech brněnských vodojemech si pro své příznivce přichystal brněnský sbor Ensemble Versus v nastudování Vladimíra Maňase; funkční režií dílo doplnila režisérka Kateřina Křivánková. Společně vtáhli diváky během prvního dne na cestu utrpení Ježíše Krista. Hudební průvod koncertu Chorál ve vodojemech I: Via zajistily pašijové zpěvy z Jistebnického kancionálu.

Číst dál…