Poté, co se oba soubory Collegia 1704 vypořádají s nejbližší výzvou vystoupení na festivalu Thüringer Bachwochen v německém městě Gotha, je čeká další dvojakce v Drážďanech a v Praze. 13. a 15. dubna budou mít příznivci hudby Jana Dismase Zelenky možnost slyšet jeho oratorium Gesu al Calvario. Diriguje Václav Luks. Přestože Jan Dismas Zelenka působil na…
Diversa Quartet rozezněl brněnskou vilu Löw-Beer
„Pokud by mělo hudební interpretaci tohoto koncertu charakterizovat jedno přídavné jméno, bylo by jím podle mého soudu slovo ‚energické‘.“
„Interpretace této novinky Radima Bednaříka v podání Diversa Quartet zněla přesvědčivě a sebejistě.“
„Výbojné pasáže střídalo zklidnění, pomalejší a přidušenější plochy prorážely vzruchy s všudypřítomnou energičností.“
Že krásné letité vily nemusí být pouhým muzeem, ale mohou se čas od času stát mimo jiné koncertním sálem, se znovu potvrdilo 7. dubna v brněnské vile Löw-Beer, kde se uskutečnil koncert s názvem Tempus est iocundum. Hrálo zde smyčcové kvarteto Diversa Quartet, které je odnoží brněnské umělecké společnosti Ensemble Opera Diversa. Program byl složený z tuzemských děl 20. a 21. století – premiéru měl ten večer Smyčcový kvartet č. 4, op. 26 Radima Bednaříka. Ze starších kusů zazněl Smyčcový kvartet č. 3 Jana Kapra a Smyčcový kvartet č. 2 do C, op. 26 Osvalda Chlubny.
Alinde Quintet se připomene v Německu
Už dvacet let pořádá pobočka charitativní organizace Lions Club v německém městě Schwäbisch Gmünd ve stuttgartském obvodu benefiční koncert ProJugend. Na něj jsou každoročně zváni laureáti mnichovské Mezinárodní hudební soutěže ARD a mezi ně aktuálně patří také české dechové kvinteto Alinde Quintet. Koncert se koná 11. dubna v kulturním centru Prediger. Dechový soubor…
Nový festival v italském Terstu přiveze Vídeňské symfoniky v čele s Petrem Popelkou
Nově založeným jarním festivalem Primavera da Vienna (Jaro z Vídně) se italský Terst stává dějištěm klasickohudební akce. Vídeňští symfonikové pod vedením svého šéfdirigenta Petra Popelky odehrají od 11. do 13. dubna tři koncerty v divadle Politeama Rossetti. Festival však začíná už 10. dubna koncertem Aperitivo Musicale, při němž soubory orchestru promění historické…
Prague Philharmonia vystoupí v Carnegie Hall
Po loňské úspěšné rezidenci České filharmonie v newyorské Carnegie Hall – a po tamních vystoupeních Filharmonie Brno a Českého národního symfonického orchestru v roce 2023 – bude dalším českým tělesem, které zamíří do prestižní americké koncertní síně, orchestr Prague Philharmonia. Koncert se uskuteční v pondělí 26. ledna 2026 ve Stern Auditoriu. Prague Philharmonia v New Yorku…
Jak stylově zahrát a odřídit Haydna. Victor Julien-Laferrière v Pardubicích
„Proč se nepředstavit, má-li být naplněno pojmenování večera ‚Cello světově‘, právě způsobem nejklasičtějším?“
„S pozoruhodnou lehkostí a s neodolatelným úsměvem na rtech provedl Victor Julien-Laferrière orchestr vstupními takty a vzápětí se pustil do svého vlastního partu s razancí a suverenitou beroucí dech.“
„Rovněž dirigentské vystoupení hlavního protagonisty večera bylo sebejisté, energické a bravurní.“
Dubnový abonentní koncert Komorní filharmonie Pardubice plně ovládl Victor Julien-Laferrière. Francouzský umělec se tentokrát nepředstavil jen coby špičkový violoncellista, ale rovněž jako pozorný dirigent. Do města ve východních Čechách se dubna vrátil po sedmi letech a připravil stylově vybroušené provedení Violoncellového koncertu D dur Josepha Haydna, na programu byli dále Richard Wagner a Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Když Salome přitančí z Brna…
„Richard Strauss posunul Wildovo symbolistické drama do podoby expresionistické opery a příběhu dal daleko více syrovosti, explozí a erotického napětí.“
„Brněnská Salome se může opřít o tři základní pilíře: téměř bezchybné hudební nastudování Marko Ivanoviće, režijní vedení a skvělé herectví.“
„Salome osobně považuji za jednu z nejnáročnějších operních rolí vůbec.“
Jednou z posledních inscenací letošního ročníku festivalu Opera se stala Straussova Salome v podání Národního divadla Brno. O tom, že půjde o mimořádnou událost, svědčilo hned několik indicií – především bylo představení dlouho dopředu beznadějně vyprodané, budova Státní opery doslova praskala ve švech. A na představení se přišlo podívat spolu s ministrem kultury i mnoho osobností z kulturního života včetně sólistů Národního divadla v Praze.
Radomír Malý (1933–2025)
Ve věku nedožitých dvaadevadesáti let zemřel Radomír Malý, emeritní ředitel Filharmonie Hradec Králové, který se v devadesátých letech zasadil o rozvoj tělesa a jeho stabilizaci v polistopadovém vývoji. Jmenováním Františka Vajnara do funkce šéfdirigenta Filharmonie Hradec Králové položil Radomír Malý základ desetiletí systematického uměleckého růstu tělesa. Vybudoval bohatou síť kontaktů s agenturami a institucemi, díky nimž mohl…
Tanvaldské hudební jaro s Čechovou i Slováčkem
Tanvaldské Kino Járy Cimrmana rozezní mezi 11. dubnem a 30. květnem hudba. Ke slovu se přihlásí jeden z nejstarších hudebních festivalů v novodobé české historii, v roce 1956 založené Tanvaldské hudební jaro. Jizerskohorské město navštíví Jitka Čechová, Markéta Janoušková, Elisaveta Blumina nebo Felix Slováček mladší. Devětašedesátým rokem pořádaný festival, který je v posledních víc než…
Písňový recitál Národního divadla nabídne soudobou tvorbu
Šestice písňových recitálů v sezoně 2024/25 přispívá k pestrosti repertoáru Opery Národního divadla. Dopolední koncerty na jevišti Stavovského divadla navazují na pilotní sezonu, která ověřila nejen akustické možnosti prostoru obvykle vymezeného pouze účinkujícím. Následující, v součtu už třináctý písňový recitál 12. dubna představí čtveřici etablovaných pěvců tuzemského zpěvního umění, kdy na klavír je…
Pod křídly Anděla. Collegium Marianum zahájilo Barokní podvečery
„I tím nejhustším melodickým vyšíváním nás Jana Semerádová provází s naprostou lehkostí a samozřejmostí, očividným zápalem a láskou ke své profesi.“
„Soubor si dokáže společně užít a vyzdvihnout táhlé disonance i naprosto přesně a s jistotou společně tepat při běhavých unisonech.“
„Prožitek Hany Blažíkové všechny ostatní dojmy přebil.“
Čerstvá spoludržitelka ceny Anděl Hana Blažíková se 7. dubna stala protagonistkou prvního Barokního podvečera letošního roku, který byl příznačně (a poněkud jasnovidecky) nazván Pod křídly andělů. Koncert odehrávající se v Císařském sále Lobkowiczkého paláce byl tentokrát zasvěcen tvorbě Johanna Sebastiana Bacha. Nebyla by to však Jana Semerádová, umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum, kdyby do programu „nepropašovala“ něco navíc.
Berlínští s brněnskými filharmoniky při Butterfly v Baden-Badenu
Český filharmonický sbor Brno je už pětatřicet let čelným představitelem tuzemské hudební scény. Svůj význam pro českou kulturu na poli mezinárodní reprezentace potvrzuje i letošními zahraničními projekty. Po úspěšném provedení Brittenova Válečného rekviem v Drážďanech z února tohoto roku, které se konalo za osobní účasti prince Edwarda, vévody z Kentu, zavítal nyní Český filharmonický…
Ženy v hudbě. U Západočeských symfoniků
Koncertní řada mariánskolázeňského Západočeského symfonického orchestru bude pokračovat v pátek 11. dubna koncertem, v němž hlavní roli budou hrát ženské skladatelky. V průběhu čtvrtého měsíce roku nejstarší tuzemský symfonický orchestr zařadí i velikonoční koncert nebo provedení populárního Vivaldiho Čtvera ročních období. Tvorba komponistek od devatenáctého století po současnost udá tón druhému dubnovému koncertu, který…
Nicholas Brownlee: Operu dělá tenor, ostatní zpěváci tam jsou pro něj
„Teprve když jsem začal zpívat Wagnera, jsem pochopil, že toto je přesně hudba pro můj hlas.“
„Bohužel hudební svět se trochu polarizuje a zpěváci se profilují buď jako interpreti písní, nebo jako operní pěvci.“
„Cenzura Trumpovy administrativy nám přináší tvůrčí nejistotu.“
Americký basbarytonista Nicholas Brownlee se vzdor svému mládí etabloval jako jeden v předních představitelů wagnerovských rolí. V této sezóně vystupuje v Bavorské státní opeře jako Wotan ve Zlatu Rýna, v operním domě ve Frankfurtu jako Amfortas v Parsifalovi, ale i jako Macbeth či Amonasro v Aidě. V Palau de les Arts Reina Sofía debutuje v hlavní roli Bludného Holanďana, v Lipsku bude zpívat opět Wotana a na festival v Bayreuthu se vrátí jako Donner ve Zlatu Rýna. Mimo to se představí i na několika koncertních scénách, včetně pražského Rudolfina, kde s Prague Philharmonia a dirigentem Emmanuelem Villaumem 27. dubna přednese Mahlerův Chlapcův kouzelný roh.
Členové České filharmonie zahájí festival k poctě fenomenální pěvkyně
Festival Jarmily Novotné zahájí Galakoncert hornistů České filharmonie. Během večera 12. dubna v Čechovně na Zámku Liteň zazní skladby Telemanna, Rachmaninova či Richarda Strausse v podání mistrů svého oboru. V Litni se poté uskuteční i další akce, přičemž lesní roh je hlavním tématem příštích dní. „Srdečně zvu nejen obyvatele Berounska, ale všechny milovníky klasické…
Pražákovo kvarteto s Jiřím Vodičkou a jiné položky menu ČSKH
Český spolek pro komorní hudbu nabídne v závěru své sezóny tři koncerty v rychlém sledu, každý na jiném místě. Smyčcové Kvarteto Apollon bude hlavním strůjcem koncertu 12. dubna v Sále Martinů na pražské HAMU, Sukovu síň Rudolfina o tři dny později obsadí Percussion Ensemble z brněnské JAMU a další sólové vystoupení potká houslistu Jiřího Vodičku 16.…
John Nelson (1941–2025)
Ve věku třiaosmdesáti let se na konci března uzavřel život amerického dirigenta Johna Nelsona. Patřil k nejvšestrannějším a nejuznávanějším dirigentům mezinárodní hudební scény, celosvětově byl ceněn pro své interpretace vrcholných děl romantismu, zejména Hectora Berlioze, ale i pro svou živelnou a podmanivou práci s barokním repertoárem i s hudbou Mozarta a Haydna, stejně jako pro nadšení týkající…
Jihočeská Madama Butterfly jako scénický pelmel
„Hudební provedení premiérového večera bylo na velmi solidní úrovni, dirigent vedl orchestr pevnou rukou s jasnou představou.“
„Pokud scénografické řešení vyvolává otázky, na které lze při dobré vůli nalézt odpovědi, nelze totéž říci o kostýmech.“
„V titulní roli vystoupila sopranistka Jana Šrejma Kačírková. Její výkon byl úctyhodný.“
Operní soubor Jihočeského divadla uvedl jako nejnáročnější titul této sezóny operu Giacoma Pucciniho Madama Butterfly. Režie byla svěřena Jakubu Šmídovi, hudebního nastudování se ujal šéfdirigent David Švec. Výtvarně poněkud zmatená inscenace si jistě najde svého diváka. 5. dubna měla u premiérového publika velký úspěch.
Mladí pianisté zahrají v závěru května na klavír Steinway & Sons
Až do 5. května se mohou pianisté mladší dvanácti let přihlásit na klavírní soutěž Mladí pianisté hrají na klavír Steinway & Sons. Pořádající Gymnázium a Hudební škola hl. m. Prahy se klavírnímu mládí otevře počtrnácté mezi 24. a 25. květnem. Výkony posoudí porota v čele s prof. Františkem Malým z HAMU. Jednokolová klavírní soutěž, jejímž…
Operní debut režiséra Michala Háby s olomouckou Traviatou
Moravské divadlo Olomouc připravuje svou interpretaci Verdiho La traviaty, jednoho z nejslavnějších děl operního repertoáru. Inscenace se snaží zbavit falešných inscenačních tradic a nabídnout pohled, který reflektuje nejen dobový kontext, ale i současný svět. Pro režiséra, dramatika a herce Michala Hábu představení znamená operní debut. Premiéra se v hudebním nastudování dirigenta Tomáše Hanáka uskuteční 11.…
Jiří Vodička a Martin Kasík v harmonickém dialogu
„Dramaturgie koncertu vedla posluchače přes čtyři různé hudební světy od Janáčka přes Chopina a Paganiniho až ke Franckovi.“
„Vodička zachovával hudební myšlenku a krásný tón, nešlo o křečovité předvádění se.“
„Dynamické spektrum Kasík naplnil hrou od nejtišších frází po silná fortissima.“
Koncert konaný 3. dubna a zařazený do cyklu Hudební výlety v rámci Svatováclavského hudebního festivalu byl v Kulturním domě Poklad v Ostravě-Porubě opravdu nevšedním zážitkem. Díky hudebnímu setkání houslisty Jiřího Vodičky a klavíristy Martina Kasíka si posluchači mohli vychutnat špičkové interpretační mistrovství, jedinečnou souhru a hluboké pochopení nejen notového materiálu.
Vítěz soutěže královny Alžběty hraje v Košicích
Šostakovičův Koncert pro housle a orchestr č. 1 a moll a Weinbergova Symfonie č. 3 h moll vznikly ve stínu útlaku sovětského režimu. Díla pomyslně pojí pouto přátelství mezi skladateli, kteří chovali i vzájemný profesní respekt. Koncert Šostakovič a Weinberg: Hudba ve stínu času čítající zmíněná díla nabídne ve čtvrtek 10. dubna Státní filharmonie Košice…
Přemysl Pela: EXPO 2025 nabídne v českém pavilonu špičkovou hudbu i moderní umění se zapojením AI
„Kulturní program české účasti na EXPO se stane nejvýznamnější přehlídkou české kultury v zahraničí v letošním roce.“
„Japonci českou kulturu velmi dobře znají. V učebnicích se učí o Dvořákovi, Smetanovi nebo Janáčkovi, Mucha inspiroval anime.“
„Program zahrnuje jak vážnou hudbu, tak nejrůznější fúze žánrů, ale i využití moderních technologií v umění či interaktivní prvky.“
Šéf Českých center v Londýně a programový ředitel české účasti na světové výstavě EXPO 2025 v Ósace Přemysl Pela představuje v rozhovoru pro KlasikaPlus.cz rozsáhlý kulturní program českého pavilonu, který bude reprezentovat českou kulturu, umění, ale i vzájemné česko-japonské vazby. Výstava začíná 13. dubna.
PRAGuitarra Clásica a Pro Bohemia Ostrava mají letošní vítěze
První dubnový víkend se talentované hudební mládí mělo možnost utkat hned na několika soutěžních kláních. V Praze se v prostorách Gymnázia a Hudební školy hl. města Prahy uskutečnila kytarová soutěž PRAGuitarra Clásica 2025, na Janáčkově konzervatoři v Ostravě se soutěžilo v oborech hra na dechové nástroje dřevěné, klavír, smyčcové nástroje a zpěv v rámci třiadvacáté mezinárodní interpretační…
Mladý klavír, pětkrát jinak
„Koncert byl organizačně pečlivě připraven.“
„Jaroslav Skalka rozzářil klavír brilantním tónem, jeho hra měla překvapení i kontrasty.“
„Posledními čísly Stefanov potvrdil, že patří k nejslibnějším klavíristům své věkové kategorie.“
V sobotu 5. dubna se v koncertním sále Pražské konzervatoře uskutečnil koncert laureátů 18. ročníku mezinárodní soutěžní přehlídky Mladý klavír. Pětice mladých klavíristů, oceněných na podzimní soutěži, předvedla před publikem náročné programy profesionální úrovně. Klavíristé byli skvěle připravení a každý z nich k interpretaci přistoupil svým vlastním, výrazně specifickým způsobem.
Chameleon Vilém Veverka rozezněl svůj hoboj úvodem Olomouckého hudebního jara
„Veverkova interpretační devíza spočívá v tom, že zůstává autentický i v takzvaně autentické interpretaci.“
„Snoubí nekonvenční kompoziční estetiku s mimořádným hráčským mistrovstvím.“
„Originální provedení Vltavy s množstvím hudebních hříček v podání skvělých jazzmanů publikum velmi potěšilo.“
Festival Olomoucké hudební jaro zahájil ve slavnostním sále Klášterního Hradiska výpravou napříč hudebními dějinami v podání Vilém Veverka Trioplus. Jak známo, Vilém Veverka směle proplouvá mezi žánry i stylovými epochami a z hráčského hlediska patří k nejrespektovanějším hobojistům své generace. Do Olomouce se svou kapelou 3. dubna přivezl netradiční mix sestávající z baroka, jazzu, vlastní tvorby i šlágrů klasické hudby v aranžích Martina Hyblera.
Jiřina Marešová a Jan Adamus zahrají v Litomyšli
Pod hlavičkou litomyšlského Smetanova domu se v kostele Povýšení sv. Kříže uskuteční 603. koncert řady Litomyšlských hudebních večerů. Program složený ze skladeb světových i domácích autorů nabídne interpretka varhanní a cembalové literatury Jiřina Marešová spolu s hobojistou Janem Adamusem. Svoji virtuozitu předvedou v barokní i v romantické hudbě 10. dubna od devatenácti hodin v programu nazvaném Virtuózní…
Děti do tří let poslouchají klasiku. Díky Filharmoništi i v dubnu
Filharmoniště pořádá koncerty klasické hudby pro dospělé a děti netradiční formou: neformálně, na dece, se svačinou i hračkami. Otevírá tak i těm nejmladším přístupnou formou brány do světa klasické hudby. Dubnový program platformy je bohatý. Nejbližší pořad je připraven na 8. dubna. V podání Smyčcového kvarteta Pražských symfoniků účastníci uslyší jak díla světových klasiků…
Křičkův Tlustý pradědeček uvedený s úspěchem na festivalu Opera
„Tvůrčí přístup režisérky zjevně zúročuje její dlouholeté hudebně dramatické zkušenosti.“
„Velký důraz je kladen na vizuální složku představení, kdy scéna je v neustálém pohybu.“
„Hudba pro děti tvoří podstatnou část Křičkovy tvorby. Oblíbené jsou zejména jeho písňové cykly.“
O tlustém pradědečkovi je jedna z pohádek Josefa Čapka. Jaroslav Křička podle ní zkomponoval zpěvohru pro děti s názvem Dobře to dopadlo aneb Tlustý pradědeček, lupiči a detektivové. Toto Křičkovo činoherně-pěvecké dílo o dvou dějstvích s opusovým číslem 56 mělo premiéru v Národním divadle již v roce 1932. Provedl je činoherní soubor, role byly obsazeny dospělými herci. Pro rok 2024, Rok české hudby, je pod názvem Tlustý pradědeček a loupežníci v režii Jiřiny Markové Krystlíkové nastudovala Dětská opera Praha a nyní se toto zdařilé nastudování dostalo na program Festivalu hudebního divadla Opera 2025. Představení se uskutečnilo v sobotu 5. dubna v prostorách pražské Městské knihovny.
David Švec: S budějovickou Butterfly jsme opravdu v Japonsku. ‚Počkáto‘ k Puccinimu patří
„Madama Butterfly je výjimečná opera, má naprosto dokonalou instrumentaci.“
„Závěr druhého jednání je pro mě vlastně emočně nejvypjatější scénou právě tím, že vás nechce rozplakat.“
„Nacházíme se v poměrně paradoxní situaci, kdy máme hotové inscenace, na něž máme zpěváky, orchestr je na ně připravený, po premiéře sklidily úspěch, lidé by na ně rádi chodili, my bychom je rádi hráli více, ale nemůžeme, protože nemáme kde.“
Šéfdirigent českobudějovického Jihočeského divadla David Švec řídil v sobotu 5. dubna první premiéru opery Giacoma Pucciniho Madama Butterfly, 7. dubna následuje premiéra druhá. Pucciniho kus se tak vrátil do repertoáru divadla po více než čtyřiceti letech. O tom, jaké momenty jsou pro něj hudebně nejsilnější nebo jak hledal cestu k Pucciniho experimentům v orchestraci, umělec hovoří v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.





























