K pondělí 23. června letošního roku se novým ředitelem Pražské konzervatoře z rozhodnutí Rady hlavního města Prahy stane přední český klavírista Ivo Kahánek. Pražský magistrát tak nepotvrdil výsledek výběrového řízení, který Pražská konzervatoř ohlásila na začátku dubna a který favorizoval statutární zástupkyni Veroniku Höslovou. „Je pro mě velkou ctí převzít vedení instituce,…
Voříšek v centru pozornosti. V Praze se vzpomínalo na českého Beethovena
„Úžasný večer po dramaturgické stránce.“
„Spoluprací se spisovatelem a básníkem Petrem Koudelkou byly představeny čtyři Voříškovy písně.“
„Magdalena Rovenská ukázala návod, jak se to také dá dělat. Svěží vystoupení…“
Závěrečný pořad druhého ročníku cyklu Příběh kláves, umění a krásných nauk byl věnován osobnosti předčasně zesnulého českého hudebníka Jana Václava Huga Voříška. Od úmrtí skladatele, který spolupokládal základy romantické epochy, v listopadu uplyne rovných dvě stě let. Není autorem pouze hojně provozované, beethovenovsky pojaté Symfonie D dur, ale také dalších hodnotných děl. Lídryně cyklu některé z nich spolu s mladou sopranistkou Magdalenou Rovenskou představila 15. května v Divadle Kolowrat.
Multižánrové Smetanovské sny potřetí. Své slovo řekne Novoměstská filharmonie
V Novém Městě nad Metují se uskuteční třetí ročník „festivalu hudby, vína a dalších zážitků“ zvaného Smetanovské sny. S městem je spojena hudební kariéra letošního oslavence Bedřicha Smetany – během jedné z prázdninových návštěv rodiny tam složil Louisinu polku pro svou neteř. V termínu od 23. května do 1. června festival nabídne zážitky s přesahy mimo svět…
Calixto Bieito: Nepovažuju se za provokatéra
„Pokud někdo jde do divadla s tím, že má vcelku jasnou představu, co chce vidět, potom je zhola nemožné s ním navázat opravdovou komunikaci.“
„Věřím v disciplínu, která vede ke svobodě.“
„Tato inscenace Její pastorkyně je pro mě jedním z nejosobnějších, nejhlubších a nejemotivnějších projektů mé dosavadní kariéry.“
Calixto Bieito se narodil ve Španělsku, vystudoval španělskou literaturu a dějiny umění na Barcelonské univerzitě, divadelní režii na Institutu del Teatre de Barcelona a herectví na Escuela de Arte Dramático v Tarragoně. Nyní žije v Basileji. Za svou práci obdržel mnoho prestižních cen a je řazen k předním evropským divadelním režisérům. V Praze se představil v roce 2022 inscenacemi Janáčkovy Káti Kabanové a Plamenů Erwina Schulhoffa a nyní se do Zlaté kapličky vrací s Její pastorkyní, kterou hudebně nastuduje Stefan Veselka. Janáčkovu operu v novém pojetí má tuzemské publikum možnost zhlédnout prvně 22. května, a to v rámci festivalu Pražské jaro. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz Bieito hovoří o Janáčkovi a konkrétně i obecně o práci režiséra, včetně nutnosti nesoutěžit s dirigenty.
Stará hudba s příběhem na Hudebních výletech
Koncertní řada Hudební výlety rozeznívá nejzajímavější kulturní i technické památky ostravského regionu. V měsíci květnu se v rámci řady představí ještě dva soubory, Viaggio musicale a Collegium Marianum, druhý zmíněný nadvakrát. Koncert Slovenského komorního orchestru 23. května byl zrušen, nejbližší akcí tedy bude vystoupení s názvem Hudební lahůdky. Tři renomovaní umělci nejen z oblasti staré hudby provedou…
Schönberg stále budí rozpaky
„Těžko si představit nespokojeného fajnšmekra.“
„Provedení Pierota dali všechno. Všichni, ale zejména Patricie, jejímuž naturelu zvolené dílo jistě konvenuje.“
„Kdybychom se bavili čistě o hudební složce, nebudeme se bavit. Ta bavila…“
Rezidenční umělkyně letošního Pražského jara, houslistka a performerka Patricia Kopatchinskaja 17. května nabídla své druhé festivalové vystoupení. Posluchače nešetřilo. Celkovým vyzněním až klubový program z děl tvůrců začátku minulého století stál na výkonech šesti interpretů. Ty byly v pražském Rudolfinu inspirované a zdařilé.
Dvořák v Lucernu s Pražským filharmonickým sborem
Pražský filharmonický sbor se dvakrát představí v rámci dvořákovské pocty 23. a 24. května ve švýcarském Lucernu. Nejprve se svým vlastním a cappella programem, následně provede spolu s Lucernským symfonickým orchestrem pod vedením Michaela Sanderlinga Dvořákovo Requiem. Oba programy s pražským tělesem připravil sbormistr Lukáš Vasilek. Předposlední zahraniční cesta Pražského filharmonického sboru v 90. sezoně povede do švýcarského…
Středověká italská dieta na Pražském jaru
„Umístění koncertu středověké italské hudby do prostor Anežského kláštera považuji za velmi dobrý dramaturgický počin festivalu.“
„Navzdory Landiniho někdejší slávě zůstává jeho hudba vkusu dnešního posluchače poměrně vzdálená.“
„Ani jeden z hlasů však nedovedl naplnit prostor nebo rozehrát emoční škálu, která dovede pohnout srdcem.“
V sobotu 17. května připravil festival Pražské jaro vzácné setkání s hudbou středověkého Florenťana Francesca Landiniho, patrně největšího hudebníka italského trecenta. Výlet do pozdně středověkého Toskánska s názvem La dolce vista zprostředkovali členové souboru Sollazzo Ensemble ve složení soprán, tenor, loutna a organetto a fidula, které se ujala umělecká vedoucí Anna Danilevskaia. Patnácti světskými písněmi umělci bohužel spíše potvrdili obvyklý názor hudební veřejnosti: středověká hudba je příliš vzdálená naší zkušenosti a pro naše ucho natolik jednotvárná, že nestojí za další studium.
Festivalový ročník číslo 60. Teplice a okolí znovu vzdají poctu Beethovenovi
Hudební festival Ludwiga van Beethovena Teplice byl založen v roce 1964 na počest pobytu tohoto skladatele v teplických lázních v letech 1811 a 1812. Pořadatelem festivalu je nyní Severočeská filharmonie Teplice, která zabezpečuje dramaturgii a organizaci celé akce, jejíž 60. ročník se uskuteční v rozmezí 22. května a 19. června. Připraveno je dvaadvacet koncertů v deseti městech Ústeckého…
ČRo D-dur: Víkend se skladatelským dílem Josefa Suka
„V úterý věnujte pozornost Šostakovičově Leningradské symfonii s Bostonským symfonickým orchestrem a Andrisem Nelsonsem.“
„Ve středu si poslechněte nejdelší symfonii Antona Brucknera na novém snímku Paava Järviho s orchestrem curyšské Tonhalle.“
„Operní podvečer v neděli v 16:00 nabídne slavnou operu Trubadúr Giuseppa Verdiho z této sezóny Metropolitní opery.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 19. do 25. května?
ČtenářiPlus: Osobnost slovenské i české hudební kultury. Jubilantka Eliška Pappová
„Riaditeľ školy Josef Žídek, otec tenoristu Iva Žídka, ju povzbudil slovami: Holka, pěkně zpíváš, zkus jít na konzervatoř.“
„Doskám divadla v Košiciach ostala verná plných dvadsať rokov. Do repertoáru jej pribudlo 44 postáv.“
„Medzi výnimočných študentov vokálnej triedy Elišky Pappovej patrí basista Ján Martiník.“
Mnohí návštevníci Štátneho divadla v Košiciach si aj po mnohých rokoch s vďačnosťou a uznaním spomenú na operné postavy Abigail, Čo-Čo-San, Rusalku, Toscu či Aidu v podaní opernej a operetnej sólistky, sopranistky, koncertnej umelkyne a vokálnej pedagogičky Elišky Pappovej, rodenej Novákovej, ktorá sa 4. mája 2025 dožila významného životného jubilea – 85 rokov. V úctou a vďakou si na ňu spomínajú aj sólisti, ktorí sa s touto skromnou, príjemnou, na seba mimoriadne náročnou umelkyňou stretali na opernom javisku. Tenorista Štefan Margita s veľkou úctou a rešpektom hovorí aj v súčasnosti o interpretačnom majstrovstve a nevídanej kolegialite Elišky Pappovej pri tvorbe výsledného operného tvaru naštudovaného hudobno-dramatického opusu.
Olomoučtí si vychutnali jazzový um Emila Viklického
„Viklického hudba dokazuje, že jazz může být zakořeněný v národní identitě, a přesto překračovat státní hranice.“
„Jazz symbolizuje svobodu lidského ducha, který navzdory všem těžkostem přetrvává.“
„Dva póly Viklického tvorby jsou jazz a moravský folklór.“
U příležitosti oslav osmdesáti let ode dne, kdy nacistické Německo podepsalo kapitulaci a svět si mohl konečně oddechnout od zvěrstev druhé světové války, se na olomouckém Horním náměstí odehrál mimořádný koncert prostoupený pocitem svobody a vděčnosti. Olomoucký rodák a dnes již legendární jazzový pianista Emil Viklický spolu se svým triem završili letošní 68. ročník festivalu Olomoucké hudební jaro tak, že přivezli své obdivuhodné umění jazzu.
Její pastorkyňa nově. Režie Calixto Bieito
Strhující drama o nedůvěřivosti, žárlivosti, různých podobách lásky a schopnosti odpouštět i těžko odpustitelné… tak charakterizuje Janáčkovu operu festival Pražské jaro, který ji spolupřipravuje s pražským Národním divadlem. Dirigentem inscenace je Stefan Veselka a režijní pojetí bude z dílny Calixta Bieita. V nealternované hlavní roli Jenůfy vystoupí premiérově 22. května sopranistka Alžběta Poláčková. Režisér Calixto Bieito se…
Klasika v souvislostech (91)
Čtveráci aneb Čtvero ročních dob aneb Le Quattro Stagioni
„Vivaldi měl prokazatelné obchodní a umělecké kontakty s českými zeměmi.“
„Jeho hudební jazyk je přijatelný širokými posluchačskými vrstvami. A atraktivitu jeho nedlouhých instrumentálních koncertů často zvyšují programní názvy.“
„Na danou dobu je navíc neobvyklé, že skladatel vydal koncerty s doprovodnými sonety.“
V muzikantské hantýrce Čtveráci. Jinak Čtvero ročních dob. Vivaldiho čtyři programní houslové koncerty zaznívají v české metropoli už po léta málem denně na komerčních koncertech pro turisty. Ať už je důvod jakýkoli, pravdou však je, že do Prahy patří. Tištěnou sbírku vlastních skladeb obsahující mimo jiné i Le quattro stagioni věnoval totiž autor v roce 1725 hraběti Václavu z Morzinu, jehož palác v nynější Nerudově ulici, známý také jako Dům U mouřenínů, je dodnes významnou barokní památkou Malé Strany.
Barocco sempre giovane a jeho ‚sňůra‘
Pardubický komorní soubor Barocco sempre giovane v závěru května a začátkem června čeká hutná série vystoupení s předními českými interprety včetně jednoho vystoupení v rámci festivalu Pardubické hudební jaro. Nejbližší koncert se koná ve čtvrtek 22. května v Hudebním sále pardubické radnice. Prvním hostem tam bude člen kvinteta Belfiato, fagotista Jan Hudeček. O tři dny později…
Až na dřeň. Autentická Kopatchinskaja na Pražském jaru
„Z hudby šesti století je vytvořeno pásmo poukazující na lidské utrpení; zlo je však vyváženo nadějí na náboženském podtextu.“
„Na české publikum ale měla nejspíše největší účin citace husitského chorálu Ktož jsú boží bojovníci. Kopatchinskaja jej interpretovala čistě, věcně, ale přesto s velkým přesahem.“
„Fišerovi stačily pouze dva, resp. tři nástroje, aby zpodobnil ikonický obraz lidského utrpení.“
„Nezajímá mě, co říkají ostatní. Snažím se najít si svou vlastní cestu.“ Ve dvou krátkých větách houslistka Patricia Kopatchinskaja shrnula základ svého uměleckého snažení. V jejích často experimentálních projektech však nejde o pouhou bezcílnou extravaganci, ale o promyšlený koncept užívající hudbu jako prostředek k vyjádření hlubokých, mnohdy až existenciálních myšlenek. Nejinak tomu bylo 16. května v pražském Rudolfinu na prvním koncertě umělkyniny letošní pražskojarní rezidence.
Balet Peer Gynt Jeroena Verbruggena ve světové premiéře v Ostravě
Belgický choreograf Jeroen Verbruggen nastudoval se souborem baletu Národního divadla moravskoslezského novou taneční verzi příběhu snílka Peera Gynta na motivy básnického dramatu norského spisovatele Henrika Ibsena s hudbou Edvarda Griega. Světovou premiéru bude mít balet s podtitulem Jsme odrazem lidí, které v životě potkáváme 22. května v Divadle Antonína Dvořáka. Inscenace propojuje moderní tanec…
Druhý týden Pražského jara zahájí světoví sboristé z Estonska
Osmdesátý ročník festivalu Pražské jaro spěje ke svému druhému týdnu hlavního programu. Téměř marnotratná přehlídka světového talentu nabídne mnohé vzácné návštěvy ze zahraniční i nevšední hudební lahůdky včetně operní premiéry. KlasikaPlus.cz přináší stručný přehled následujícího dění. Estonský filharmonický komorní sbor, jeden z nejlepších pěveckých sborů světa, představí program z děl Arvo Pärta u příležitosti…
Plzeňská filharmonie ve Kdyni musela přidávat
„Václav Kapusta hebkým tónem podpořil elegický charakter hlavního tématu, zatímco ve třetí a páté variaci uplatnil spolehlivou techniku.“
„Rychlý pohyb spolu s gradační dynamikou obsahuje v Rejchově skladbě kóda, která v Kapustově podání vyzněla jako efektní závěr kompozice.“
„Coby přídavek znovu zazněla Mozartova předehra, která pod Iwasakiho vedením sršela pozitivní energií.“
Součástí programové nabídky Plzeňské filharmonie jsou tzv. mimořádné koncerty, s nimiž tento orchestr zajíždí do menších měst a lokalit Plzeňského kraje. Jednou z tradičních zastávek je i Kdyně v okrese Domažlice, kdysi významné středisko textilního průmyslu. V pátek 16. května zde ve Společenském sále místní Sokolovny pod taktovkou šéfdirigenta tělesa Chuheie Iwasakiho zazněly skladby W. A. Mozarta, Antonína Rejchy a Antonína Dvořáka. Jako sólista vystoupil první fagotista orchestru Václav Kapusta.
ČtenářiPlus: Od klasiky k jazzu s Karlem Košárkem
„Sólista dokázal tento jev předat naprosto znamenitě.“
„Interpret navzdory složitosti díla dokázal formou provést srozumitelně, což je z hlediska interpretačního uchopení a vyznění často nesnadné.“
„Šavlový tanec je známý zejména v orchestrální verzi. Na koncertě zazněla transkripce klavíristy a dirigenta Alana Bushe, ale neméně znamenitá.“
Klavírní recitál Karla Košárka zanechal v Redutě Moravské filharmonie Olomouc atmosféru virtuozity i prosté obyčejnosti, kterou dodaly fragmenty lidových nápěvků. Publiku se dostalo možnosti nahlédnout do období romantismu zastoupeného Bedřichem Smetanou a Franzem Listzem, také však poznalo hudbu dvacátého století, která nabyla značné variability. Sólista završil koncert brilantním provedením světoznámého Šavlového tance a po velmi dlouhém potlesku se rozloučil přídavkem s prvky jazzu a posluchače nechal odejít s pocitem lehkosti.
Dvořákův koncert v ostravském podání japonsko-kanadské houslistky
Světově etablovaná houslistka Karen Gomyo vystoupí společně s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Na závěrečném koncertě sezony ostravského orchestru 23. května provede Koncert pro housle a orchestr Antonína Dvořáka, perlu české houslové literatury. Diriguje Gilbert Varga. V závěru května pak rovněž v Kině Vesmír a za doprovodu orchestru hraje klavírista Tomáš Kačo. Koncert pro housle a orchestr a moll,…
Oba Beethovenové najednou. Alena Hron s Triem Bohémo v Brně
Vyprodanou dvojici koncertů 22. a 23. května pod kuratelou perspektivních českých umělců chystá Filharmonie Brno. Šéfdirigentka Jihočeské filharmonie se zhostí řízení pořadu s názvem Beethoven, „Český Beethoven“ a Martinů a svou významnou „trošku do mlýna“ přinese mezinárodně etablované Trio Bohémo. Na orchestrální dění v Besedním domě tamtéž naváže filmem Amadeus zřetelně inspirovaná akce pro rodiny…
Bacha na Mozarta! Skryl se v lešení!
„Ještě předcházejícího večera by náhodný chodec netušil…“
„Odměnou jim byl jeden z nejautentičtějších a nejčistších hudebních zážitků sezóny.“
„Paní sbormistryně Tereza Válková oznámila posluchačům zprávu o nově vytvořeném CD flétnistky a fagotistky Michaely Koudelkové.“
Osmý, závěrečný koncert 13. sezóny cyklu Bacha na Mozarta! se uskutečnil v brněnském kostele sv. Janů ve čtvrtek 15. května. Na programu Czech Ensemble Baroque Choir, především jeho loni vzniklé odnože Silentium! ensemble pod vedením sbormistryně Terezy Válkové, prozářila chrámové ticho pečlivě vybraná moteta Georga Philippa Telemanna, skladby jeho předchůdce Heinricha Schütze a jedna od Philippa Friedricha Böddeckera. Pravou barokní atmosféru vykreslil pečlivě stavěný sbor a dobové nástroje. Pětistrunný kontrabas Jána Prievozníka, theorba Kateřiny Maňákové, flétna i fagot Michaely Koudelkové a varhanní pozitiv Marka Čermáka dotvářely vznešený hlahol pod barokní klenbou chrámu.
Nejen HAMUfest v závěru května na AMU
Hudební a taneční fakulta AMU v Praze pořádá v sobotu 24. května v čase od čtrnácti hodin do půlnoci v prostorách kampusu třetí ročník festivalu HAMUfest. V průběhu jednoho sobotního odpoledne a večera fakulta představí to nejlepší ze svých prací a projektů napříč obory. Těšit se lze na současnou i klasickou hudbu, jazz, bicí, zpěv, nonverbální divadlo, tanec,…
Enigma. Dárek posluchačům Filharmonie Bohuslava Martinů
„Marek Šedivý se představil jako dirigent se smyslem pro precizaci a detail.“
„Na otázku, co je to basetový roh, odpovídal Matej Veselka se smíchem po koncertě: ‚Je to semínko od basklarinetu, něco mezi klarinetem a basklarinetem, nemá to nic společného s pejskem basetem.‘“
„Nápad, se kterým autor ke kompozici přistoupil, je podobný šifrovacímu stroji se stejným názvem, který používali špioni ve válkách.“
Závěr abonentního cyklu „B“ Filharmonie Bohuslava Martinů se konal 15. května v Kongresovém centru ve Zlíně a přinesl příjemný program. Orchestr pod taktovkou Marka Šedivého hrál nejprve Fantazii a fugu c moll, BWV 537 Johanna Sebastiana Bacha a následně dva Koncertní kusy pro klarinet, basetový roh a orchestr Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Sólové party přednesli na klarinet Anna Paulová a na basetový roh Matej Veselka. Na závěr zazněla skladba Edwarda Elgara Enigma, variace na originální téma pro orchestr, op. 36, která dala jméno celému večeru. Krásný večer s krásnou hudbou…
Pódium mladých jako upoutávka Třeboňských nocturen
Festival Třeboňská nocturna tradičně otevírá své brány koncertem Pódium mladých – uskuteční se 22. května v Divadle J. K. Tyla. Koncert, jakýsi prolog, každoročně vzdává hold talentovaným žákům a absolventům Základní umělecké školy Třeboň i jejich pedagogům. Samotný šestidenní festival se při svém 22. ročníku koná 8. až 12. července. Jedním z vrcholů večera…
Silný program náležitě interpretovaný. Sympatičtí tokijští hosté na Pražském jaru
„Smyčce spolu s Fabiem Luisim provedli skladbu s příkladným porozuměním.“
„Podtitul Houslového koncertu ‚Památce anděla‘ odkazuje k úmrtí mladičké Manon Gropius, dcery Almy Mahler a Waltera Gropiuse, kterou měli manželé Bergovi velmi rádi a jejíž skon je zasáhl.“
„Interpretace Brahmsovy symfonie nabídla další výrazový odstín, jehož je tento skvělý soubor schopen.“
V rámci Pražského jara se ve čtvrtek 15. května v Česku objevil jeden z nejlepších japonských orchestrů, tokijský NHK Symphony Orchestra. Soubor s takřka stoletou tradicí se na festival vrátil po dlouhých dvaačtyřiceti letech, přičemž pod taktovkou proslulého italského dirigenta Fabia Luisiho představil ve Dvořákově síni Rudolfina silný program v podobě Hudby ke třem filmům Tõru Takemitsu, Houslového koncertu „Památce anděla“ Albana Berga a Čtvrté symfonie Johannesa Brahmse. Sólistkou večera byla oceňovaná japonská houslistka Akiko Suwanai.
Ani po třech přídavcích diváci nechtěli domů. Ivan Ženatý a Martin Kasík v Pardubicích
„Vyprodané sály na letošním ročníku festivalu jasně dokazují, že dozrála nová generace posluchačů, jež si ke komorní hudbě našla svoji cestu.“
„U Rachmaninova se nedá nic předstírat ani ošidit, těch pětatřicet minut se musí hrát naplno. Ivan Ženatý se svého úkolu zhostil s jistotou beroucí dech.“
„Při jemnosti Martina Kasíka zaslechneme i obracení listů s notami. Hned nato interpret strhne bouři.“
Také další koncert 47. ročníku Pardubického hudebního jara, pořádaný ve čtvrtek 15. května v Gočárově galerii v Automatických mlýnech, se stal oslavou komorní muziky v její nejkřišťálovější podobě. Dvě sonáty pro housle a klavír z počátku 20. století od Sergeje Rachmaninova a Bohuslava Martinů přednesli špičkoví čeští interpreti Ivan Ženatý a Martin Kasík k nápadné spokojenosti publika.
Půvabný večer se Zelenkou v Plzni
„Filippo Mineccia zaujal hned svým vstupem v árii Barbara dira effera dokonalými virtuózními běhy, jejich rytmickým tepem i moc dobrou výrazovou útočností v duchu textu.“
„Projev Gabriely Eibenové lze označit za stylově svrchovaný, vyzrálý v dokonalém frázování, muzikální.“
„Hráči Plzeňské filharmonie umí reagovat na požadavky kvalifikovaných dirigentů…“
Gotická katedrála sv. Bartoloměje v Plzni dne 14. května zažila zajímavý stylový koncert z díla mistra českého baroka Jana Dismase Zelenky pod poetickým názvem Noc se Zelenkou. Plzeňskou filharmonii vedl Adam Viktora, varhaník a zakladatel souboru Ensemble Inégal, uznávaný odborník v daném slohu. Pro sólové vstupy si zvolil sopranistku Gabrielu Eibenovou a kontratenoristu Filippa Minecciu. Koncertním mistrem orchestru byla Magdaléna Malá.
VÝHERCI SOUTĚŽE:
Pozounová a tubová sekce České filharmonie zahraje v Huti Barbora
Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram pozval na své podium Sdružení hlubokých žesťů České filharmonie. Soubor složený ze členů pozounové a tubové sekce prvního českého orchestru vystoupí v sobotu 24. května v industriálním prostoru Huti Barbora v Jincích s pestrým programem zahrnujícím průřez českou i světovou hudební literaturou. Vyhlašujeme výherce dvou dvojic vstupenek na tento koncert. Soutěžní…





























