Pár slov k houslovému finále soutěže Pražského jara
„Hulot potěšila lyrickým až vlídným výrazem v kadencích a suverénně a s klidem zvládala technické pasáže.“
„Do úvodní zdvihající se harmonické mlhoviny se nevtíravě přidružil tón houslí, který pak Sasaki strhla do pádivého tempa.“
„Jan Novák zapůsobil pěkným tónem, zručně vedenou melodickou linkou a technickou bravurou levé ruky.“
Koncertní finále Mezinárodního hudební soutěže Pražského jara v oboru housle zabralo dlouhý večer v úterý 14. května. Orchestr Prague Philharmonia s koncertní mistryní Barborou Kolářovou, který řídil Marek Šedivý, doprovázel trojici finalistů. Na pódium přišli v pořadí Marie-Astrid Hulot z Francie, Tsukushi Sasaki z Japonska a Jan Novák, reprezentant České republiky. Hrály se tři houslové koncerty od Brahmse, Sibelia a Beethovena s přestávkami. Tu nejdelší si vybrala porota, než vynesla prořídlému auditoriu svůj verdikt. Palma vítězství putuje do Japonska.
Porota soutěže byla „nadupaná“. Předsedající byla Ida Kavafian (USA, Arménie) a tým tvořili Hana Kotková (Česká republika, Švýcarsko), Sergej Krylov (Itálie), Daniel Phillips (USA), Liviu Prunaru (Rumunsko, Belgie), Josef Špaček (Česká republika) a Soyoung Yoon (Korejská republika). Dalším „porotcem“ se stalo samotné publikum, které na přidělené výherní kartičce odevzdávalo hlas svému favoritovi. Vylosovaný majitel hlasovacího lístku získal dva lístky na závěrečný koncert Pražského jara. Finále zahájila moderátorka Klára Boudalová a dění v sále bylo přenášeno v přímém přenosu na YouTube kanále Pražského jara.
První koncert programu hrála absolventka Pařížské konzervatoře (Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris) a Kronberské akademie (Kronberg Academy) Marie-Astrid Hulot a pro finále si vybrala Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 77 Johannesa Brahmse. Přesvědčivý orchestrální projev stylového hávu dynamicky výstižně uvolňoval prostor pro sóla, která byla vyvedena s jistotou a elegancí. Hulot potěšila lyrickým až vlídným výrazem v kadencích, suverénně a s klidem zvládala technické pasáže. Ve výsledku se její projev jevil jako svébytně vyzrálý. V přídavku uvedla Sarabandu z Partity č. 2 pro sólové housle, BWV 1004 od Johanna Sebastiana Bacha.
Po dvacetiminutové přestávce pokračoval finálový večer vystoupením absolventky Tokijské univerzity umění (Tokyo University od the Arts) a studentky Vysoké hudební školy v Lübecku (Musikhochschule Lübeck) Tsukushi Sasaki. Hrála Koncert pro housle a orchestr d moll, op. 47 Jean Sibelia. Zde se opět významně předvedl doprovázející komorní orchestr, který pod taktovkou Marka Šedivého barvitě zobrazoval nálady severského koloritu v mnoha proměnách. Od pianissim po hrozivě vypjaté útesy a propady dynamiky. Do úvodní zdvihající se harmonické mlhoviny se nevtíravě přidružil tón houslí, který pak Sasaki strhla do pádivého tempa. V této hráčsky zvládnuté technice opakovaně demonstrovala své soutěžní ambice. Bez nesnází zdolávala náročné tempové a výrazové proměny, v kadencích procházela úskalími proměn poloh s vervou. V Adagiu, kde se zaskvěla tónem, zaujala v komorních pasážích v partnerství s lesními rohy, fagoty, jejichž doprovod přebírají flétny a klarinety. Svůj part, který je s malou pauzou exponován po celou větu, hrála s jistotou a znělým tónem. Ve finále se opět zdárně vyrovnala s náročným partem Sibeliova expresívního koncertu. Také její přídavek náladově a technicky korespondoval s vybraným koncertem. Hrála Sonátu pro sólové housle G dur, op. 27: č. 5 Eugena Ysaÿe, náročnou technicky i délkou s ohledem k přídavku.
Po další přestávce vstoupil na podium Jan Novák, posluchač třetího ročníku Pražské konzervatoře. Pro finále nastudoval Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 61 Ludwiga van Beethovena. Komorní orchestr Prague Philharmonia zůstával ve svém maratonském konání stále na úrovni a Marek Šedivý měl už jenom tu radost vyhovět stylovému zakotvení koncertu. Uměřené dílo s předvídatelným výkony v orchestrálním tutti a ukázněných proporcích doprovodu bylo naplněno s plnou podporou sólovému hlasu. Jan Novák zapůsobil pěkným tónem, zručně vedenou melodickou linkou a technickou bravurou levé ruky. Kadence měly přirozenou míru důstojné atraktivity s niterným hnutím k radosti. Zvláště v jímavém Larghettu a gradací ve Finále. Fanoušci Jan Nováka vytvořili svému favoritovi nadšenou kulisu, do které sympaticky přispěl přídavek. Byla to úprava písně Carlose Gardela Por una cabeza v úpravě pro sólové housle od Augustina Hadelicha.
K udílení cen přišli na podium Bohuslav Svoboda, primátor hlavního města Prahy a člen správní rady Pražského jara; Pavel Trojan, ředitel Pražského jara; Michal Kaňka, člen umělecké rady a předseda stálé soutěžní komise Pražského jara; porotci a reprezentanti institucí poskytující ceny.
Rozdělení cen:
1. cena – Tsukushi Sasaki, Japonsko
2. cena – Jan Novák, Česká republika
3. cena – Marie-Astrid Hulot, Francie
Společně s tím udělila porota i čestné uznání, které již po druhém kole obdržela houslistka
Ilva Eigus, Švýcarsko.
Dále byly dnes uděleny tyto ceny:
Divácká cena věnovaná Přáteli Pražského jara – Jan Novák
Cena Nadace Český hudební fond za nejlepší provedení skladby zkomponované pro Pražské jaro 2024 – Jan Novák
Cena Českého rozhlasu –Tsukushi Sasaki
Cena hlavního města Prahy pro nejúspěšnějšího laureáta – Tsukushi Sasaki
Cena nakladatelství Bärenreiter pro nejúspěšnějšího laureáta – Tsukushi Sasaki
Cena Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové pro nejúspěšnějšího laureáta –Tsukushi Sasaki
Cena Olega Podgorného pro nejúspěšnějšího nejmladšího českého účastníka celé soutěže (podmíněno účastí alespoň ve druhém kole) – Jan Novák
Cena Českých center koncert a pobyt v jednom z Českých center v Evropě pro nejúspěšnějšího českého účastníka celé soutěže – Jan Novák
Cena Nadace Gideona Kleina pro nejúspěšnějšího českého účastníka celé soutěže – Jan Novák
Cena Společnosti Mercedes Benz pro nejúspěšnějšího českého účastníka celé soutěže (podmíněno účastí ve finále nebo čestným uznáním) – Jan Novák
Vítězka první ceny Tsukushi Sasaki z Japonska obdržela pozvánku k vystoupení na 80. mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro 2025.
Foto: Pražské jaro / Petra Hajská
Příspěvky od Rafael Brom
- Hold houslistovi Jiřímu Novákovi k jeho centenariu
- Barbare Tataradze coby inspirativní vzor pro mladé talenty
- Báječné finále festivalu Qu@rtet+
- Finále Talichova Berouna v duchu poct
- Svátky hudby v Praze. Václav Hudeček zahájil třiatřicátý ročník
Více z této rubriky
- Obtížné Smetanovo Klavírní trio g moll v podání studentů HAMU
- ‚Čtyřbarevný ohňostroj.‘ Klavírní gala českého mládí v Rudolfinu
- Filip Urban vybrán na Mezinárodní soutěž operního dirigování CIDOO
- Poklad zvaný Pražský filharmonický sbor
- Jan Cina jako Malý princ v olomoucké Redutě
- Úchvatný, pohádkově pohádkový Mahler nezapřel svou mahlerovskou identitu
- Úspěšné klavírní mládí v Ústí nad Labem a Praze. Nejvíce bodovali Adam Znamirovský a Denis Stefanov
- Dlouho doznívající Hard Blues v Alterně
- Perníkovou chaloupku obývá i Ježidědek. Hudební pohádka ve Zlíně
- Dny soudobé hudby nabídly pestrou paletu zážitků