KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pár slov k houslovému finále soutěže Pražského jara english

„Hulot potěšila lyrickým až vlídným výrazem v kadencích a suverénně a s klidem zvládala technické pasáže.“

„Do úvodní zdvihající se harmonické mlhoviny se nevtíravě přidružil tón houslí, který pak Sasaki strhla do pádivého tempa.“

„Jan Novák zapůsobil pěkným tónem, zručně vedenou melodickou linkou a technickou bravurou levé ruky.“

Koncertní finále Mezinárodního hudební soutěže Pražského jara v oboru housle zabralo dlouhý večer v úterý 14. května. Orchestr Prague Philharmonia s koncertní mistryní Barborou Kolářovou, který řídil Marek Šedivý, doprovázel trojici finalistů. Na pódium přišli v pořadí Marie-Astrid Hulot z Francie, Tsukushi Sasaki z Japonska a Jan Novák, reprezentant České republiky. Hrály se tři houslové koncerty od Brahmse, Sibelia a Beethovena s přestávkami. Tu nejdelší si vybrala porota, než vynesla prořídlému auditoriu svůj verdikt. Palma vítězství putuje do Japonska.

Porota soutěže byla „nadupaná“. Předsedající byla Ida Kavafian (USA, Arménie) a tým tvořili Hana Kotková (Česká republika, Švýcarsko), Sergej Krylov (Itálie), Daniel Phillips (USA), Liviu Prunaru (Rumunsko, Belgie), Josef Špaček (Česká republika) a Soyoung Yoon (Korejská republika). Dalším „porotcem“ se stalo samotné publikum, které na přidělené výherní kartičce odevzdávalo hlas svému favoritovi. Vylosovaný majitel hlasovacího lístku získal dva lístky na závěrečný koncert Pražského jara. Finále zahájila moderátorka Klára Boudalová a dění v sále bylo přenášeno v přímém přenosu na YouTube kanále Pražského jara.

První koncert programu hrála absolventka Pařížské konzervatoře (Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris) a Kronberské akademie (Kronberg Academy) Marie-Astrid Hulot a pro finále si vybrala Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 77 Johannesa Brahmse. Přesvědčivý orchestrální projev stylového hávu dynamicky výstižně uvolňoval prostor pro sóla, která byla vyvedena s jistotou a elegancí. Hulot potěšila lyrickým až vlídným výrazem v kadencích, suverénně a s klidem zvládala technické pasáže. Ve výsledku se její projev jevil jako svébytně vyzrálý. V přídavku uvedla Sarabandu z Partity č. 2 pro sólové housle, BWV 1004 od Johanna Sebastiana Bacha.

Po dvacetiminutové přestávce pokračoval finálový večer vystoupením absolventky Tokijské univerzity umění (Tokyo University od the Arts) a studentky Vysoké hudební školy v Lübecku (Musikhochschule Lübeck) Tsukushi Sasaki. Hrála Koncert pro housle a orchestr d moll, op. 47 Jean Sibelia. Zde se opět významně předvedl doprovázející komorní orchestr, který pod taktovkou Marka Šedivého barvitě zobrazoval nálady severského koloritu v mnoha proměnách. Od pianissim po hrozivě vypjaté útesy a propady dynamiky. Do úvodní zdvihající se harmonické mlhoviny se nevtíravě přidružil tón houslí, který pak Sasaki strhla do pádivého tempa. V této hráčsky zvládnuté technice opakovaně demonstrovala své soutěžní ambice. Bez nesnází zdolávala náročné tempové a výrazové proměny, v kadencích procházela úskalími proměn poloh s vervou. V Adagiu, kde se zaskvěla tónem, zaujala v komorních pasážích v partnerství s lesními rohy, fagoty, jejichž doprovod přebírají flétny a klarinety. Svůj part, který je s malou pauzou exponován po celou větu, hrála s jistotou a znělým tónem. Ve finále se opět zdárně vyrovnala s náročným partem Sibeliova expresívního koncertu. Také její přídavek náladově a technicky korespondoval s vybraným koncertem. Hrála Sonátu pro sólové housle G dur, op. 27: č. 5 Eugena Ysaÿe, náročnou technicky i délkou s ohledem k přídavku.

Po další přestávce vstoupil na podium Jan Novák, posluchač třetího ročníku Pražské konzervatoře. Pro finále nastudoval Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 61 Ludwiga van Beethovena. Komorní orchestr Prague Philharmonia zůstával ve svém maratonském konání stále na úrovni a Marek Šedivý měl už jenom tu radost vyhovět stylovému zakotvení koncertu. Uměřené dílo s předvídatelným výkony v orchestrálním tutti a ukázněných proporcích doprovodu bylo naplněno s plnou podporou sólovému hlasu. Jan Novák zapůsobil pěkným tónem, zručně vedenou melodickou linkou a technickou bravurou levé ruky. Kadence měly přirozenou míru důstojné atraktivity s niterným hnutím k radosti. Zvláště v jímavém Larghettu a gradací ve Finále. Fanoušci Jan Nováka vytvořili svému favoritovi nadšenou kulisu, do které sympaticky přispěl přídavek. Byla to úprava písně Carlose Gardela Por una cabeza v úpravě pro sólové housle od Augustina Hadelicha

K udílení cen přišli na podium Bohuslav Svoboda, primátor hlavního města Prahy a člen správní rady Pražského jara; Pavel Trojan, ředitel Pražského jara; Michal Kaňka, člen umělecké rady a předseda stálé soutěžní komise Pražského jara; porotci a reprezentanti institucí poskytující ceny.

Rozdělení cen:

1. cena – Tsukushi Sasaki, Japonsko

2. cena – Jan Novák, Česká republika

3. cena – Marie-Astrid Hulot, Francie

Společně s tím udělila porota i čestné uznání, které již po druhém kole obdržela houslistka

Ilva Eigus, Švýcarsko.

Dále byly dnes uděleny tyto ceny:

Divácká cena věnovaná Přáteli Pražského jara – Jan Novák

Cena Nadace Český hudební fond za nejlepší provedení skladby zkomponované pro Pražské jaro 2024 – Jan Novák

Cena Českého rozhlasu –Tsukushi Sasaki

Cena hlavního města Prahy pro nejúspěšnějšího laureáta – Tsukushi Sasaki

Cena nakladatelství Bärenreiter pro nejúspěšnějšího laureáta – Tsukushi Sasaki

Cena Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové pro nejúspěšnějšího laureáta –Tsukushi Sasaki

Cena Olega Podgorného pro nejúspěšnějšího nejmladšího českého účastníka celé soutěže (podmíněno účastí alespoň ve druhém kole) – Jan Novák

Cena Českých center koncert a pobyt v jednom z Českých center v Evropě pro nejúspěšnějšího českého účastníka celé soutěže – Jan Novák

Cena Nadace Gideona Kleina pro nejúspěšnějšího českého účastníka celé soutěže – Jan Novák

Cena Společnosti Mercedes Benz pro nejúspěšnějšího českého účastníka celé soutěže (podmíněno účastí ve finále nebo čestným uznáním) – Jan Novák

Vítězka první ceny Tsukushi Sasaki z Japonska obdržela pozvánku k vystoupení na 80. mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro 2025.

Foto: Pražské jaro / Petra Hajská

Rafael Brom

Rafael Brom

Hudební publicista

Dlouholetý hudební redaktor stanice Český rozhlas Vltava, kde působil od počátku osmdesátých let přes třicet let. Byl od začátku i u vysílání stanice Český rozhlas D dur, kde dodnes přispívá k tvorbě programu. Dále publikoval v Týdeníku Rozhlas a v hudebních časopisech. Absolvoval hudební vědu na Karlově univerzitě v Praze s vidinou práce v oblasti organologie, rozhlasová praxe ale převážila nad badatelskými úmysly. Je mu blízká historie a stavba smyčcových hudebních nástrojů, vedle obligátního seznámení s hrou na klavír v rámci studií získal základy hry na violoncello a trubku. Otec hrával na pozoun a obeznámení s žesťovými nástroji mu vyneslo možnost strávit vojenskou službu jako hráč na lesní roh ve vojenském dechovém orchestru. Od poloviny devadesátých let se díky nabídkám mezinárodní rozhlasové výměny častěji setkával s hudbou vídeňské valčíkové rodiny Straussů, což vedlo roku 1999, jubilejním roce stého výročí úmrtí Johanna Strausse syna, k přímému kontaktu s vídeňskou straussovskou společností, archivem knihovny města Vídně a potomky rodiny. Léta připravoval rozhlasové pořady i články s touto tématikou. Deset let moderoval přímé přenosy Novoročních koncertů Vídeňských filharmoniků a moderoval i přenosy koncertů Rozhlasových symfoniků. Ze sportovních aktivit mu zůstala obliba sledování přenosů kolektivních sportů, tenisu a lehké atletiky. Příležitostně se vrací do přírody, má rád psy a obdivuje koně. Spolupráci s hudebním portálem KlasikaPlus.cz považuje za přirozené a přátelské pokračování své profese.



Příspěvky od Rafael Brom



Více z této rubriky