Pražský komorní balet s poslední premiérou sezóny
Tři zahraniční choreografové a jejich příběhy beze slov na vlně současného tance. To je inscenace s názvem On/a, poslední premiéra Pražského komorního baletu v této sezóně. Odehraje se na jevišti KD Mlejn ve čtvrtek 29. června od půl osmé. Ve světové premiéře se představí tři dvacetiminutové choreografie, díla Lidie Wos, Ji-Eun Lee a Lóránda Zachára.
Všichni tři oslovení choreografové působí na volné noze a spolupracují většinou s nezávislými tanečními soubory. Lidia Wos je švédsko-polská choreografka známá svým osobitým jazykem, který se vyznačuje kroutivými pohyby, překvapivými pozicemi těla a absurdním humorem. Dalším typickým znakem její tvorby je muzikalita. Ve svém novém díle Na hraně iluze, které na hudbu Johanna Sebastiana Bacha vytvořila přímo pro Pražský komorní balet, diváky zve do světa pokřivených obrazů a dějových zvratů. Do světa, kde hranici mezi fantazií a realitou určuje jen představivost.
Druhou částí večera je nový kus jihokorejské choreografky Ji-Eun Lee, který jeho autorka nazvala Špetka krutosti. Toto dílo ukazuje, jak se v lidské mysli rodí zloba a táhne se za svědomím dotyčného jako ocas. Ten je stále delší a těžší, ovíjí se kolem těla, až člověku sevře duši. Zloba dusí duši jako smog, a nakonec ji celou pozře. Tak negativní emoce ničí lidského ducha. S Pražským komorním baletem nepracuje Ji-Eun Lee poprvé, už v roce 2013 vytvořila pro soubor úspěšnou choreografii The Condition of Disappearance (Podmínka zániku).
Třetím choreografem nového večera je Lóránd Zachár z Maďarska. Ten vytvořil zábavné dvacetiminutové dílo Ornament, která připomíná atmosféru barokních bálů, kde se tančí na hudební etudy soudobého skladatele Marina Maraise nazvané Básně bláznovství. Na jevišti se střídají groteskní návaly energie s něžnými cituplnými výjevy tu v rychlém, tu v pomalém tempu. Nečekejte nic více, ani nic méně než něco přes čtvrthodinku bláznivé podívané slibující příjemný odpočinek.
Foto: Pražský komorní balet
Příspěvky redakce
- Zanikne Festival hudebního divadla Opera?
- Harmonie u Svatého Havla
- Pěvecká soutěž Operalia letos v bulharské Sofii
- Libuška pro Salome nebo Martina Šrejmu. Festival Opera 2025 udělil závěrečná ocenění
- Akademie MenART ocení výjimečné pedagogy základních uměleckých škol
Více z této rubriky
- Harmonie u Svatého Havla
- Pěvecká soutěž Operalia letos v bulharské Sofii
- Jihočeský komorní festival očekává prolog, zároveň odtajní program
- Trubadúr v Plzni po dvou desetiletích
- Figarova svatba přenosem z MET
- Hudba ve foyer Šaldova divadla jako pocta pozapomenutým
- Balet brněnského Národního divadla uvede po letech klasický titul Don Quijote
- Druhá polovina Olomouckého hudebního jara
- Schubert, Šostakovič a Barocco sempre giovane
- Stabat Mater v inspiraci Dvořákem. Pozdní Velikonoce v Žilině