Slovenská opera jako krimidrama. Ambiciózní košická Krútňava
Po třech letech příprav vdechne Národní divadlo Košice koncem listopadu nový život opeře Eugena Suchoně Krútňava. Ve dvou premiérách naplánovaných na pátek 29. a sobotu 30. listopadu zve ke znovuobjevení Krútňavy v netradiční podobě. Ambiciózní košickou inscenaci připravil mezinárodní tým pod taktovkou uznávané německé režisérky bulharského původu Very Nemirové.
Slovenská operní klasika se vrací na košické jeviště po osmnácti letech, aby připomněla 115. výročí Suchoňova narození a loňské 30. výročí jeho a 75. výročí světové premiéry Krútňavy v prosinci 2024. „Naše rozhodnutie vrátiť sa k Suchoňovej Krútňave v novej inscenačnej podobe prišlo už v roku 2021, no na jej finálnu podobu sme si museli počkať, najmä pre nedostatok financií. Od začiatku sme však vedeli, že réžiu chceme vložiť do rúk európskeho režiséra, ako je Vera Nemirova, preto sme boli nesmierne radi, že so spoluprácou súhlasila,“ říká ředitel opery Roland Khern Tóth. „Jej interpretácia totiž prináša potrebný súčasný pohľad na toto naozaj jedinečné Suchoňovo dielo. Našou ambíciou je dostať Suchoňovu Krútňavu na svetové scény, tam, kde sa už dávnejšie etablovali českí hudobní skladatelia ako Janáček, Smetana či Dvořák.“
Vera Nemirova je v operním světě uznávaná pro své odvážné interpretace, které vybízejí k novému pohledu na operu. Její přístup k inscenování, jak je vidět na jejích inscenacích Wagnerova cyklu Prsten Nibelungův a Čajkovského Pikové dámy, nabízí intenzivní emoce a vizuální inovace. Krútňava ve svém režijním pojetí přetváří příběh ze slovenské vesnice dvacátých let 20. století v univerzální příběh o lásce, žárlivosti, vraždě a odpuštění, který má potenciál oslovit operní publikum v zahraničí. „Práce na Krútňavě pro mě byla fascinující výzvou. Díky spolupráci s Národním divadlem Košice jsem se ponořila do příběhu, který má hluboké místní kulturní kořeny, ale zároveň vypovídá o základních lidských emocích a rozhodnutích, které jsou aktuální i dnes,“ uvedla Nemirova. „Otázky viny, odpuštění a lidské křehkosti považuji za nadčasové. Inspirovalo mě to k hledání nových způsobů, jak klasický příběh ze slovenského venkova zprostředkovat způsobem, který by rezonoval nejen s domácím publikem, ale i se zahraničním; aby nepůsobil jako folklorní legenda, ale jako univerzální lidský příběh.“
Působivou scénu inscenace vytvořil renomovaný německý architekt Stephan Braunfels za asistence slovenského architekta Andreje Serafina. Kostýmy vytvořila slovenská výtvarnice Simona Vachálková, choreografie, která podtrhuje psychologické vrstvy opery, je dílem Marka Šarišského. Dramaturgem představení je Stanislav Trnovský. Hudební nastudování připravil šéfdirigent košické opery Peter Valentovič.
Do nové inscenace Krútňavy obsadilo Národní divadlo v Košicích přední slovenské umělce a zahraniční hosty. V hlavních rolích se představí hostující sólisté Gustáv Beláček a Jozef Benci v roli Šteliny, herci činoherního souboru Martin Stolár a Matej Marušin v roli Jana Šteliny, domácí sólista Titusz Tóbisz a hostující Michal Lehotský v roli Ondreje a hostující sólistky Eva Katráková-Bodorová a Gabriela Hrženjak v roli Katreny.
Foto: Národní divadlo Košice. Lutz Edelhoff
Příspěvky redakce
- Bachovo Vánoční oratorium ve Vídni. Řídí Václav Luks
- Antiqua et nova s Musicou Poetica u Vavřince
- Tomáš Netopil diriguje Kouzelnou flétnu v Tokiu
- Akademici z Univerzity Karlovy uvádějí vánoční koncert
- S akcentem na taneční aspekt děl Bohuslava Martinů
Více z této rubriky
- Bachovo Vánoční oratorium ve Vídni. Řídí Václav Luks
- Antiqua et nova s Musicou Poetica u Vavřince
- Tomáš Netopil diriguje Kouzelnou flétnu v Tokiu
- Akademici z Univerzity Karlovy uvádějí vánoční koncert
- S akcentem na taneční aspekt děl Bohuslava Martinů
- Kontrabasové sólo pro Lukáše Holubíka
- Raiskinův oblíbenec Vasks opět k slyšení v Bratislavě
- Jihočeské divadlo uvádí oživlý příběh Vánoc
- Mozartův Mesiáš k poslechu v Brně i se slovenskými pěvci
- SOČR pod taktovkou Jana Kučery mimo jiné se skladbou Jana Kučery