Smetanovy Dvě vdovy. Studenti JAMU v Divadle na Orlí
Studentský projekt Komorní opery Hudební fakulty JAMU uvede na jevištních prknech tradiční dílo Bedřicha Smetany – Dvě vdovy. Komická opera na námět francouzské jednoaktovky nabízí zpracování nadčasové tematiky vdovského života. Premiéry studenti odehrají již o víkendu 18. a 19. března v brněnském Divadle na Orlí od devatenácti hodin. Reprízy jsou na programu v úterý 21., ve středu 22. a ve čtvrtek 23. března.
Operu Dvě vdovy uvidí diváci v režii Jany Tajovské Krajčovičové, studentky magisterského programu Operní režie. Dílo zasazuje do počátku dvacátého století, kdy rozkvétá secesní sloh. „Chtěla bych poukázat na barevnou paletu citů, nálad, pohnutek, či příčin jednání, které nám jednotlivé postavy rozkrývají. Tak jako ani my nežijeme naše životy jenom vesele nebo smutně, ani postavy v opeře nejsou černobílé,“ uvedla režisérka s tím, že energická Karolína drží svůj život pěvně v rukou a s radostí si ho užívá, zatímco Anežka je zdrženlivější. Příběh doprovází milostné zápletky a klamavé závěry, které Anežku dovedou na rozcestí. Má znovu vsadit na lásku a překročit dogma vdovského života?
K dokreslení křehkosti a proměnlivosti citů významně přispívá návrh scény Terezy Jančové. Prvky secese se propisují i do scénických prvků užitých v inscenaci. Dominantou jeviště jsou naddimenzované květy vznášející se nad scénou, které jsou v těsné interakci s dějem i zpěváky a postupně odkrývají nitro a světlo života.
Dirigent Ľubomír Zelenák povede Janáčkův akademický orchestr, který v orchestřišti zasedne celkem pětkrát. Smetana v díle používá lidovou melodičnost, brilantní ansámbly a pestrou, byť klasickou orchestrální instrumentaci. „Pro mě osobně je však nejkouzelnějším místem pěvecky nelehká Anežčina árie. Prostřednictvím sledu jedinečných a charakterově různorodých hudebních ploch, zrcadlících různé aspekty Anežčiny osobnosti, nám v ní Smetana až téměř v závěru opery odkrývá skutečný vnitřní svět této postavy,“ dodává dirigent.
Operu Dvě vdovy nastudovali studenti JAMU již 1. března 1962, úplně poprvé však zazněla v pražském Prozatímním divadle v roce 1874, avšak nebyla obecenstvem zcela přijata. Smetana dílo ještě téhož roku přepracoval a zaměnil mimo jiné některé mluvené dialogy zhudebněnými recitativy. Komorní opera kombinuje obě tyto verze ve snaze udržet a pozdvihnout dramatický potenciál, který v sobě dílo nese.
Foto: ze zkoušky – Matouš Jan Novotný
Příspěvky redakce
- Dirigent Mario Klemens obdrží in memoriam cenu Český lev
- Nevšední Hudba ve foyer libereckého Šaldova divadla
- Dvořákovy zářezy do hudebních dějin po pardubicku
- Federico Colli a jeho pražský recitál
- Petr Dvořák novým náměstkem sloučené olomoucké organizace pro Moravskou filharmonii
Více z této rubriky
- Nevšední Hudba ve foyer libereckého Šaldova divadla
- Dvořákovy zářezy do hudebních dějin po pardubicku
- Federico Colli a jeho pražský recitál
- To nejlepší z Čajkovského při švýcarském miniturné olomouckých filharmoniků
- S orchestrem Slovenského rozhlasu vystoupí koncertní mistr Vídeňských symfoniků
- Smetanovské dny slaví půlkulatiny. Zahájí s violoncellistou Müller-Schottem
- Na janáčkovské soutěži v Brně porovnají své schopnosti houslisté a kvartetisté
- Pražští komorní sólisté se stěhují do spořilovské Svaté Anežky
- Nová Aida přímým přenosem z Met
- Začátek umělecké rezidence Jany Bouškové v Mariánských Lázních