KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Nikoli objevná Bachova Mše h moll

„Dirigent zvolil velmi energické pojetí a živá tempa, většině částí zrychlení překvapivě svědčilo, jiné ale zcela nevyzněly.“

„Kraemer byl důstojnou náhradou Byčkova, ale nepřinesl s orchestrem nic objevného.“

„Přesto je dobře, že se Bachova díla v prvním českém koncertním sále hrají a čeští posluchači si mohou rozšiřovat hudební obzory.“

Česká filharmonie uvedla ve dnech 22., 23. a 24. ledna v Rudolfinu pod taktovkou Nicholase Kraemera Bachovu Mši h moll také zvanou „Katolická“. Společně s Collegiem Vocale 1704 nabídla historicky poučenou interpretaci v komornějším obsazení a výsledek byl působivý, přesto zřejmě nelze mluvit o hudební události, která by se zapsala do dějin.

Číst dál…

Brahmsovské večery v České filharmonii 

Česká filharmonie po zahajovacím týdnu s klavíristou Daniilem Trifonovem a dirigentem Charlesem Dutoitem vstoupí do října s programem plně zasvěceným Johannesu Brahmsovi. I v tomto případě musel orchestr sáhnout k náhradě – indisponovaného šéfdirigenta Semjona Byčkova nahradí dirigent Marek Janowski. Sólistou bude ve dnech 2. až 4. října basbarytonista Christian Immler.  Dvě skladby Johanessa Brahmse, německého…

Číst dál…

Libozvukem k expresi. Antonín Dvořák a umírněná moderna v lipském Gewandhausu

„O tom, že Lipsko je jednou z hlavních kulturních metropolí Evropy, nebude nikdo soudný pochybovat.“

„Kdo však od největšího českého melodika čekal straussovské bzučení včeliček, lisztovský popis heroických činů nebo wagnerovské vyjádření milostného aktu, mohl být zklamán.“

„Brilantní místa prosycená napětím a konfliktními hudebními myšlenkami se střídala s olejnatými a témbrově unylými plochami, v nichž zavládalo posluchačsky nevstřícné tektonické bezčasí.“

Centrum lipského koncertního života Gewandhaus opanovala ve čtvrtek 22. června syntéza českého romantismu a německé soudobé hudby. Na pódiu se v podání Gewandhausorchester a jejího hostujícího dirigenta Semjona Byčkova prolínaly špičkové výkony s chytrou dramaturgií zahrnující cyklus tří orchestrálních předeher Antonína Dvořáka a německou premiéru Symfonie č. 4 Detleva Glanerta. Skloubení vrcholného českého romantismu s umírněnou modernou se díky brilantní souhře orchestru přetavilo ve strhující zážitek.

Číst dál…

Česká filharmonie a její test publika – na programu Sibelius a Glanert

„Mladíkův debut se vyznačoval velkou muzikalitou, neokázalostí a nezkaženou upřímností a také znělostí, jejímž protipólem byla stejně nádherná pianissima.“

„Texty podivuhodného pražského básníka a spisovatele sestavil skladatel do libreta, které kopíruje, evokuje a vrší jejich existenciální posmutnělost i neuchopitelnou záhadnost.“

„Pražská symfonie stála za poslech i kvůli výjimečným hlasům Catrion Morisonové a Christiana Immlera.“

Koncert České filharmonie a Semjona Byčkova se světovou premiérou nové skladby a s debutem mladičkého houslisty nepřilákal dostatek publika. Ve čtvrtek byla Dvořákova síň Rudolfina viditelně jen poloplná. Škoda, protože Johan Dalene hrál Sibelia velmi pěkně a Detlev Glanert složil působivou kompozici.

Číst dál…

Česká filharmonie se světovou premiérou Pražské symfonie Detleva Glanerta

Šéfdirigent a hudební ředitel prvního českého orchestru Semjon Byčkov uvede od čtvrtka 8. do soboty 10. prosince Čtvrtou symfonii „Pražskou“ současného německého skladatele Detleva Glanerta, napsanou speciálně pro Českou filharmonii na motivy lyrických fragmentů Franze Kafky. Pěveckých partů se ujmou mezzosopranistka Catriona Morison a basbarytonista Christian Immler, kteří s orchestrem vystoupí poprvé. Hudební…

Číst dál…

Můj drahý Vykupiteli.
Bach, Luks a Janovy pašije

„Václav Luks samozřejmě neprovozuje hudbu k bohoslužbě. Předkládá současnému publiku umělecké dílo vyvázané z původních funkcí, ale přesto nadále životné.“ „Janovy pašije jako příběh a drama s operními prvky i jako sakrální reflexe, jako kázání v tónech, jsou plné emotivních okamžiků.“ „Bach nechává v předzvěsti velikonoční neděle zaznít naději.“ Janovy pašije Johanna Sebastiana Bacha budou mít za…

Číst dál…

Janovy pašije Collegia 1704 zítra v Rudolfinu, poté v Drážďanech a Dortmundu

Barokní orchestr Collegium 1704 pod taktovkou Václava Lukse předminulou neděli zahájil turné s Janovými pašijemi Johanna Sebastiana Bacha. Koncert v Maison de la Radio et de la Musique byl pro soubor historicky prvním vystoupením v Paříži a jeho záznam odvysílá stanice France Musique 26. dubna. Zítra v 19:30 hodin stejným dílem vyvrcholí sezóna 2021/22 v pražském…

Číst dál…

Bella Adamova: Nerada sedím doma

„Byla to velká výzva, ale já jsem si řekla, že do finále soutěže se musí něco risknout!“

„Neexistují žádná pravidla, jen že jste v kontaktu s ostatními hráči, s místem, kde hrajete, a že nasloucháte a respektujete to, co slyšíte. Improvizovat tak, aby to mělo smysl, vůbec není lehké.“

„Za Kateřinou Kněžíkovou jsem poprvé jela do Kroměříže před dvěma lety a to mě skvěle nakoplo. Tak velkorysou podporu jsem ještě od jiného pedagoga nezažila.“

Mladá mezzosopranistka Bella Adamova nedávno ve svém oboru vyhrála Mezinárodní pěveckou soutěž Roberta Schumanna. Narodila se v Rusku, vyrostla v Praze a zpěv studovala na londýnské Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance a pak v Kolíně nad Rýnem, ale také u naší Kateřiny Kněžíkové. Na svém kontě už má ceny v soutěži Emy Destinnové v Londýně, ve Dvořákově pěvecké soutěži v Karlových Varech a minulý rok byla mezi finalisty spolkové soutěže Bundeswettbewerb Gesang v Berlíně…

Číst dál…