KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Slovo má Jan Grossmann… Večer se soudobou hudbou

„Zazněly tedy dvě vokální kompozice s duchovními náměty (Vrkoč, Grossmann) a dvě skladby instrumentální (Laburda, Teml), přičemž ta první z nich nalezla rovněž inspiraci v duchovní sféře.“

„Letošní jubilant, člen Tvůrčího centra Ostrava, pětasedmdesátník Jan Grossmann se v druhém koncertu připomenul dvěma svými rozsáhlými kompozicemi.“

„Sopránový part v kantátě Lava me přednesla Nikola Eckertová. Je pozoruhodné, že v průběhu večera se tato umělkyně publiku představila jako varhanice i jako sopranistka.“

Festival Dny soudobé hudby je tradiční akcí Společnosti českých skladatelů, pořádanou každoročně na podzim. Návštěvníci se jeho prostřednictvím mohou seznámit s aktuálními trendy neobyčejně široké palety skladatelských osobností. V programech tedy nalezneme jak zavedená známá jména, tak i ta nová, především mladých tvůrců, kteří jsou teprve na prahu svých snažení. Čtvrtý koncert letošního 35. ročníku se konal v kontextu probíhajícího Roku české hudby 19. listopadu v Praze v kostele sv. Klimenta. Byly to vlastně koncerty dva. Po tom přehlídkovém bezprostředně následoval jubilantský k 75. narozeninám skladatele Jana Grossmanna.

Číst dál…

Grébovka nešetřila. Spousta moderní hudby festivalu Věčná naděje

„Těžký, poslechově náročný byl středeční večer ve společnosti vynikajících kvartetistů.“

„Mladý komponista v současné době obdivuhodně pracuje na své už čtvrté symfonii.“

„Náhle jsme slyšeli jasný, silný interpretační názor. Taková věc se projeví snad zejména ochotou jít v dílčích aspektech interpretace do krajností.“

Hudební festival Věčná naděje zaměřený zejména na tvorbu terezínských skladatelů, ale také díla, která reagují na příkoří a nespravedlnost nebo je vytvořili umělci na útěku před bezprávím či pronásledováním, se v příštím roce uskuteční poosmé. Ve smyslu určitého prologu se však už nyní na podzim uskutečnila dvojice koncertů, druhý z nich 20. listopadu v Gröbeho vile v pražských Havlíčkových sadech. Pořad zahrnující světovou premiéru mladého komponisty Enrika Štece představil vysoké interpretační umění smyčcového kvarteta fama Q.

Číst dál…

Dny soudobé hudby nabídnou skoro čtyři desítky premiér

Pražský festival Dny soudobé hudby letos prožije jubilejní 35. ročník. V termínu od 15. listopadu do konce měsíce zazní na šedesát skladeb od dvaapadesáti autorů a k slyšení bude celkem 37 premiér, z toho jednadvacet světových. Přehlídku pořádá Společnost českých skladatelů, členská organizace Asociace hudebních umělců a vědců. Vstup na koncerty je volný. První koncert…

Číst dál…

Hlavní hvězdou festivalu Melos-Étos bude francouzský klavírista Pierre-Laurent Aimard

Sedmnáctý ročník Mezinárodního festivalu soudobé hudby Melos-Étos nabídne pestrý program nejnovějších trendů v současné hudbě. Festival se koná od 7. do 14. listopadu v Bratislavě s výjimkou zahajovacího koncertu, který se uskuteční v košické Kunsthalle. Letošní dramaturgie festivalu Melos-Étos nabízí sedm koncertů a přes 40 soudobých děl, z nichž většina zazní ve slovenských premiérách. Festival uvede…

Číst dál…

Věčná naděje podle Kristiny Vocetkové

Hudební festival Věčná naděje zaměřený na tvorbu terezínských skladatelů, ale také díla, která reagují na příkoří a nespravedlnost nebo je vytvořili umělci na útěku před bezprávím či pronásledováním, se v příštím roce uskuteční poosmé. Od 2. února do 20. března na sedmi různých místech Prahy nabídne koncerty i divadelní představení. Jeho dramaturgii nově…

Číst dál…

Dramaturgická synergie úvodem komorního cyklu Prague Philharmonia

„Když kytara, tak rovnou španělská hudba.“

„Sestavit takto rafinovaně, vnitřními souvislostmi propletený program nebylo rozhodně snadné.“

„Sympatickým rysem interpretačního výkonu byla přesnost v souhře a po výrazové stránce dobrá orientace v hudbě schumannovského ražení.“

Pojem poznání si zpravidla spojujeme s hledáním něčeho nového, co tu ještě nebylo. Nemusí tomu tak však být vždy. Smysluplně poznávat totiž můžeme i věci staré, o kterých jsme nevěděli nebo jsme si jich prostě dosud nevšimli. Dramaturgie komorního cyklu orchestru Prague Philharmonia právě toto brala v úvahu v začátku své 31. koncertní sezony. Zašla však ještě dál, když vedle poznání neznámého uplatnila ještě dva zajímavé dramaturgické tahy – svoji pozornost soustředila současně na jiné nástroje a na španělskou hudbu.

Číst dál…

Prague Philharmonia zahajuje komorní cyklus. Se španělskou kytarou

Španělský kytarista Àlex Garrobé spolu s tělesem Fama Quartet zahájí 23. září cyklus komorní hudby orchestru Prague Philharmonia. V jejich podání zazní díla především španělských skladatelů. Na klavír bude doprovázet Bethany Danel Brooks. Den poté je v produkci organizace navíc v plánu koncert donátorské řady Lobkowicz s renomovanou francouzskou fagotistkou Sophií Dervaux. Tradičně v barokním refektáři…

Číst dál…

Martina Sermain: I špičkoví hráči si s námi s radostí zahrají

„Možná se ukáže, že by komorní cyklus měl zůstat v rovině ‚Brahms–Dvořák‘ a občas Martinů. I ten je totiž na některé už příliš.“ 

„Soubory, které si do komorního cyklu zvu, jsou lidé, kteří jsou strašně fajn po lidské stránce a do rodinné atmosféry zapadnou.“

„Hráči hrají s velkým nasazením a radostí, přestože, podotkněme upřímně, finanční situace Prague Philharmonia nemůže konkurovat komorním cyklům jiných orchestrů.“

Zatímco orchestrální cykly koncipují pražské orchestry všeobecně v podobném duchu, principy fungování jejich komorních cyklů se dosti liší. V mnohých ohledech originální koncept předkládá orchestr Prague Philharmonia, o jehož komorní cyklus v Profesním domě na Malostranském náměstí se již třináct let stará muzikoložka Martina Sermain. Pro KlasikuPlus.cz okomentovala, na co se můžeme těšit v příští sezoně, ale také poodhalila zákulisí komorního cyklu a svou dramaturgickou úlohu v něm.

Číst dál…

Ullmannovské slavnosti 2024. Když nazrál čas…

„Abychom mohli plně docenit Ullmannův přínos, musel nejprve čas milosrdně zmírnit četné křivdy minulosti, utišit národnostní nesváry a hraniční spory.“

„Ruce nad celou akcí s přirozeným šarmem a nezdolným odhodláním drží od počátku zejména dvojice noblesních dam – Jana Galášová a Magdalena Živná.“

„Ve skvělém, zasvěceném a přímo strhujícím podání Fama Quartet zazněla díla židovských autorů, kteří měli k Viktoru Ullmannovi blízko.“

Aby se mohly uskutečnit některé věci, je třeba, aby pro ně nazrál čas. A je to právě tato naše doba, paradoxně plná tragických událostí a zvratů, v níž nastal ten správný okamžik pro vznik nového hudebního festivalu Ullmannovské slavnosti. Letos se v Českém Těšíně a polském Cieszyně, které na jeho pořádání od počátku partnersky spolupracují, konal již jeho čtvrtý ročník.

Číst dál…

Dvě světové premiéry s Fama Quartet v Paříži

Křižovatky současné hudby, tak zní název koncertu, který v pondělí 22. dubna v osm hodin večer pořádá u příležitosti Roku české hudby České centrum v Paříži. Skladby soudobých autorů uvede Fama Quartet. Ve světové premiéře zazní díla Jakuba Rataje a Jana Krejčíka. O den později zahraje soubor i v pařížském Goethe-Institutu. Svorníkem českého večera, který rozezní pařížské České…

Číst dál…

Věčná naděje bude pokračovat na podzim. Připomene Franze Kafku

Sedmý ročník hudebního festivalu Věčná naděje, který pečuje o odkaz hudebních tvůrců násilně umlčených událostmi druhé světové války, bude pokračovat na podzim. Uvede tvorbu terezínských autorů i pořad věnovaný stému výročí narození Franze Kafky.  Jarní část festivalu Věčná naděje, kterou portál KlasikaPlus.cz reflektoval koncerty Belly Adamové ZDE, Bennewitzova kvarteta nebo Anny Paulové…

Číst dál…

Ambiciózní Kliment, barevný Debussy a strhující Franck. I takový byl FAMA Quartet

„U některých skladeb (jako v tomto případě) posluchače upoutají spíše než celek jednotlivé zvukově zajímavé fragmenty, se zvědavostí očekáváme, kam se daný hudební motiv (pokud takový rozeznáme) vrtne, s až intelektuální rozkoší sledujeme zajímavý rytmus, dynamické a barevné vrstvení.“ 

„Není divu, že Smyčcový kvartet g moll, op. 10 Clauda Debussyho zapůsobil jak z jiného světa. Dílo premiérované v roce 1893 v Paříži je plné barev, emocí, zpěvnosti, poezie, ba i exotiky.“

„Klavírní kvintet f moll Césara Francka patří k nejvýmluvnějším, zvuku orchestru se přibližujícím dílům skladatele. Emocionální smršť, kterou autor při jeho tvorbě prožíval, se vepsala do výrazné expresivity skladby.“

Přední komorní soubor převážně specializovaný na soudobou hudbu FAMA Quartet vystoupil v komorním cyklu PKF – Prague Philharmonia. Vedle kompozice současného slovenského skladatele Henriho Klimenta uvedlo kvarteto v pondělí 9. ledna i díla Clauda Debussyho a Césara Francka.

Číst dál…

Musica viva Pragensis – FAMA Quartet a jubilanti Kopelent a Kotík

Orchestr PKF – Prague Philharmonia ve svém druhém koncertu Cyklu soudobé hudby v pražském NoDu v Dlouhé třídě v pátek 16. prosince od půl osmé uvede FAMA Quartet. Ten hraje ve složení David Danel a Roman Hranička – housle, Adam Pechočiak – viola a Balázs Adorján – violoncello a spolu se členy orchestru a sopranistkou Michaelou Palovou…

Číst dál…

Umělecká beseda k výročí Ladislava Vycpálka

„Je velkou zásluhou Umělecké besedy, že uspořádala večer, který poodkryl osobnost Ladislava Vycpálka a představil ho jako tvůrce nádherné, hluboké, mnohovýznamové hudby.“

„Dvě variační fantazie Vzhůru srdce! provedl klavírista Tomáš Víšek se vší velebností, která této skladbě náleží.“

„FAMA Quartet je třeba pochválit za vynaloženou energii, čas, a hlavně nezměrnou práci, kterou s nastudováním Vycpálkova kvartetu měli.“

Žák Vítězslava Nováka, přítel Josefa Suka, umělecký solitér, plachý, introvertní, věřící člověk, který však zastával významné funkce v uměleckých a hudebních institucích. Ladislav Vycpálek nikdy neslevil ze svých tvůrčích zásad, pro které byl po únoru kritizován, přesto mu režim jako významné a nezpochybnitelné osobnosti udělil tři významné tituly – státní cenu a tituly zasloužilého a národního umělce. Jeho skladby prodchnuté náboženským cítěním a až urputným hledáním pravdivosti se hrají na domácích pódiích (o zahraničních nemluvě) zřídka. Přestože by za to stály. Světlou výjimkou byl podnětný večer pořádaný Uměleckou besedou v úterý 1. listopadu v kostele svatého Vavřince.

Číst dál…

Marek Kopelent inspirativní a srozumitelný

„Koncert věnovaný Marku Kopelentovi posluchače seznámil s mnoha polohami skladatelovy tvorby, která oslovuje dosud, protože je nadčasová.“

„Večer otevřel hobojista Vilém Veverka, Kopelentovi blízký interpret, který skladatelovým dílům rozumí.“

„Čtvrtý kvartet předneslo Kvarteto FAMA Quartet s velkou emocionální silou a hráčskou erudicí, v posluchačích přetrval znepokojující až drtivý pocit…“

Patří k nejrespektovanějším a nejpozoruhodnějším českým skladatelům. Marek Kopelent se letos 28. dubna dožil devadesáti let. Na oslavu tohoto jubilea se v Anežském klášteře v Praze uskutečnil před prázdninami koncert, jehož dramaturgie přinesla to nejzajímavější z komorní a sólové skladatelovy tvorby. Gratulační večer, ke kterému se s odstupem vracíme, uspořádali Kopelentovi přátelé ze sdružení Ateliér 90 s vydatnou pomocí Jarmily Tauerové.

Číst dál…

Bienále Ostravské dny 2021 v srpnu pojedenácté

Mezinárodní hudební festival Ostravské dny představí ve dnech 19. až 28. srpna v plné šíři hudbu dneška a připomene si dvacet let od svého prvního bienále v roce 2001. Projekt pořadatelé postavili na osobní účasti skladatelů a interpretů z České republiky a zahraničí. Dále pak na neformální atmosféře mezi interprety, hostujícími skladateli a publikem, a to při účasti…

Číst dál…

Komorně a online: začátek festivalu soudobé hudby MusicOlomouc

„S možnosťou potreby náhradného programu evidentne počítali a výsledkom bol zmysluplný, zaujímavý online prenos.“ „Skladby Egidije Medekšaitė boli mimoriadne pútavé, a vďaka svojej krehkosti sa do súkromia domova nehodia o nič menej, než na verejný komorný koncert.“ „Irena Troupová dokázala naliehavosť skladby preniesť aj do virtuálneho sveta.“ Tak teda fungujeme opäť online. Posledné…

Číst dál…

Festival Contempuls v Anežském klášteře: Wolfgang Rihm a Kevin Volans v české premiéře

Jedenáctý ročník festivalu soudobé hudby Contempuls bude s největší pravděpodobností mezinárodní. Původní dramaturgický záměr byli pořadatelé nuceni přehodnotit a z rozsáhlého zahraničního programu vybrali díla, která představí v podobě minimaratonu, kdy zazní dva hodinové koncerty soustředěné do jediného večera. Na programu budou české premiéry skladeb žijícího klasika německé hudby Wolfganga Rihma a v Jihoafrické…

Číst dál…

PKF – Prague Philharmonia zahájí Komorní řadu a doplní ji o zrušené koncerty minulé sezóny

V pondělí 21. září otevře PKF – Prague Philharmonia novou sezónu komorních koncertů, které se konají pravidelně v barokním refektáři Profesního domu v Praze od 19:30 hodin. Úvodní koncert zahraje Zemlinského kvarteto, se kterým se představí hráčky orchestru Jaroslava Tajanovská (hoboj) a Lenka Filová (anglický roh). Společně přednesou skladby Eugèna Bozzy, Antonína Dvořáka,…

Číst dál…

V příští sezóně prolomí PKF–Prague Philharmonia ticho

„Základem programové koncepce Orchestrálního cyklu s podtitulem Hudba a společnost jsou politika a národní vlivy v hudbě.“ „Vzhledem k momentální situaci se reflexe společnosti jeví aktuálnější a relevantnější než kdykoliv předtím.“ „Pokračuje i edukativní program pro studenty 10+, který zprostředkuje osobnější kontakt s hráči orchestru.“ Význam hudby pro společnost v historickém a politickém kontextu bude hlavním tématem nadcházející 27. koncertní…

Číst dál…

Hudba z Terezína jako zneklidňující memento. Gideon Klein by měl sto let

„Gideon Klein patrí ku skupine skladateľov, pre ktorú sa vžil názov terezínski skladatelia.“ „Jedným z vrcholov večera bola premiéra diela mladého skladateľa Daniela Chudovského Třináct atributů milosti.“ „Otázkam, ako by sa Kleinova tvorba vyvinula, sa ubránime len ťažko.“ Jeden z koncertov festivalu Gido se vrací domů, venovaného skladateľovi Gideonovi Kleinovi, sa 5.…

Číst dál…