Vánoční svátky a hudba patří nerozlučně k sobě. Svědčí o tom i nabídka prosincových koncertů ve Slovenské filharmonii, které vyvrcholí Vánočními, Silvestrovskými a Novoročním koncertem. Vánoční koncert Slovenské filharmonie se uskuteční dokonce pětkrát – každý všední den následujícího pracovního týdne. Sváteční naladění přinesou tradiční Vánočních koncerty Slovenské filharmonie, Slovenského filharmonického sboru (sbormistr Jan Rozehnal) a Bratislavského…
Nepříliš radostné vystoupení violoncellisty Coina na Svatováclavském hudebním festivalu
„Coinova ornamentika by si zasloužila samostatnou reflexi, neboť byla koncipována přirozeně, vkusně a poučeně s ohledem na stylové a muzikální provedení.“
„Osobnostní charisma tentokrát nebylo tím, čím by interpret vynikal.“
„Během hry Coin nehýřil emocemi, připomínal spíš vědce, který si ověřuje vlastní zkoumání a dochází k závěrům, které zůstávají ukryty v jeho mysli.“
Svatováclavský hudební festival pomalu spěje k závěru. Jeden z posledních koncertů dvacátého ročníku se konal v kostele sv. Jana Nepomuckého ostravského městského obvodu Stará Bělá. Ústřední postavou byl francouzský violoncellista Christophe Coin, jehož doprovodil festivalový barokní orchestr Ad Hoc. Legenda barokního violoncella se představila v programu Musica Napoletana z děl neapolských skladatelů.
Václav Luks v postní době a v neapolských vodách
„Všechny tři duchovní kompozice prokázaly, že rozhodnutí oživit je mělo a má opodstatnění.“
„I když opera tento večer nezazněla, dalo se cítit, že Neapol osmnáctého století je bez ní nemyslitelná.“
„Program nenápadně aspirující na skutečnou událost.“
Fialová barva symbolizuje v římskokatolické liturgii pokání a kajícnost, užívá se proto v postní době nebo při mších za zemřelé. A právě takovou barvu měl světelný design úterního koncertu Collegia 1704 v pražském Rudolfinu. Na programu byly duchovní skladby, které tomu odpovídaly. Miserere, Stabat Mater a Requiem ve ztvárnění skladatelů Scarlattiho, Traetty a Duranteho, barokních mistrů patřících k neapolské škole. V tuzemském koncertním životě šlo o nesporně podnětný a objevný umělecký počin.
Neapolský pláč Collegia 1704 & Collegia Vocale 1704 v Rudolfinu
Soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 s dirigentem Václavem Luksem vystoupí v úterý 7. března od půl osmé večer ve Dvořákově síni Rudolfina. Jejich koncert s titulem Pianto napoletano (Neapolský pláč) nabídne nejen díla spojená s křesťanskou postní tradicí, zazní nejen Miserere c moll Alessandra Scarlattiho, Stabat Mater Tommasa Traetty, ale třeba i dvousborové Requiem…
Tři přídavky, jedno pivo. Bezprostřední Villazón v Rudolfinu
„Predpokladmi pre to, aby sa koncert stal zážitkom vystupujúcim z priemeru, bola v prvom rade jedinečná sólistova osobnosť a svojrázne, často veľmi vtipné, bezprostredné vystupovanie.“ „Svojím hlasom je tento spevák schopný skutočne bezprostredne vtisnúť potrebnú emóciu a dať jedinečný zmysel každému slovu.“ „Program nebol jednoduchý a prebiehal bez prestávky. Napriek tomu však Villazón za nadšených…