KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Nové melodramy předních tvůrců na závěr Melodramfestu

Světové premiéry k Roku české hudby je název závěrečného koncertu festivalu Melodramfest. Koncert se koná 30. listopadu v evangelické modlitebně v pražské Korunní ulici a svá díla prezentují skladatelé Ivan Kurz, Pavel Trojan, Jiří Bezděk, Jiří Teml a Jan Klusák. Účinkují mimo jiné klavírista Miroslav Sekera či smyčcové Zemlinského kvarteto. Recitace se ujme také Taťjana…

Číst dál…

Plzeňská filharmonie hostem v Klatovech

„Ke kompozici čtvrté symfonie inspiroval Jiřího Bezděka Nezvalův Edison oslavující počiny velkého vynálezce i sílu nikdy nekončícího tvůrčího procesu.“

„Skladatel Nezvalův text ústrojně začlenil do standardní formy symfonie.“

„Chuhei Iwasaki měl v Čajkovského Páté dobře promyšlený tempový půdorys, dynamiku a agogické změny, výtečně pracoval s orchestrálními pauzami, vytvářejícími potřebné napětí.“

Západočeská města Klatovy a Kdyně patří k pravidelným štacím Plzeňské filharmonie. V budově klatovské Stálé divadelní scény jí v rámci koncertního abonmá řady „K“ patří tři symfonické večery, šestici abonentních koncertů pak doplňují večery, v nichž se tamějším posluchačům představují další pozvaní umělci, tentokrát z oblasti komorní hudby. Páteční koncert filharmoniků byl vlastně reprízou programu, který den předtím odezněl v plzeňské Měšťanské besedě. Programovou skladbu představoval Dvořákův Karneval, Čajkovského Pátá a Symfonie č. 4 Jiřího Bezděka „Edison“ předešlého dne premiérovaná.

Číst dál…

České melodramy současnosti na Smetanovských dnech zaujaly

„Melodram je podle Jiřího Bezděka hudební forma, která spojuje mnohovýznamovost textu s mnohovýznamovostí hudby.“

„V kočičích úvahách z půvabné knihy Měl jsem psa a kočku se autorka nebála použít kombinaci se zpěvem.“

„Havlíčkovy epigramy herec přednesl naopak zcela civilně, čímž zdůraznil jejich aktuálnost.“

Letošní 45. ročník Smetanovských dnů vnesl do své programové skladby dva zcela nové aspekty. Vedle Smetanománie, provedení téměř celého Smetanova klavírního díla – odehraje se ve dnech 5. – 7. dubna v Domě hudby v Husově ulici –, nabídli organizátoři také dva večery melodramů. První z nich se odehrál 27. března v Domě hudby a přinesl ukázky z nejnovější tvorby hudební formy, kterou mnozí skeptici ještě nedávno pokládali za zcela neproduktivní. Režisérka Věra Šustíková a skladatel Jiří Bezděk se svými svěřenci předvedli, že je tomu právě naopak.

Číst dál…

Kultura v srdci Prahy pojedenácté

Ve středu 11. října začíná už 11. ročník festivalu Kultura v srdci Prahy. Až do 6. prosince se na něm postupně představí mladé hudební naděje společně s významnými umělci a soubory. Koncerty se tradičně konají v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Zahajovací bude jako obvykle patřit Symfonickému orchestru Pražské konzervatoře pod vedením Miriam Němcové. Vstup…

Číst dál…

Šťastné spojení muzikologa a poučené interpretace. Consortium Musicum a jeho přimdské vystoupení

„Výčet činností Víta Aschenbrennera, varhaníka, cembalisty, dirigenta, sbormistra, muzikologa, pedagoga a organizátora hudebního života je v jeho věku vskutku enormní.“

„Z programové skladby přinášející kompozice raného a vrcholného baroka, vybočilo vprostřed koncertu salutatio ‚Ó bolestná matko‘ přeštického rodáka Jakuba Jana Nepomuka Ryby.“

„Vystoupení interpretů pocházejících z různých koutů jihozápadních Čech působilo sympatickým dojmem. Lze jen doufat, že s tímto souborem se budou moci seznámit posluchači i v jiných částech naší republiky.“

Hudební léto Borska pokračovalo v podvečer 10. srpna v pořadí již šestým koncertem, tentokrát v kostele sv. Jiří na Přimdě. Vystoupil v něm soubor Consortium Musicum vedený výraznou osobností hudebního života Plzeňska a Klatovska Vítem Achenbrennerem. Výčet jeho činností varhaníka, cembalisty, dirigenta, sbormistra, muzikologa, pedagoga a organizátora hudebního života je v jeho věku (*1977) vskutku enormní. Neomezují se jen na Plzeňsko a Klatovsko, ale v rámci čilé přeshraniční spolupráce sahají i k našim německým sousedům.

Číst dál…

Konference o výuce rozboru skladeb na středních a vysokých hudebních školách

Oddělení hudebně teoretických disciplín ve spolupráci s Ústavem teorie hudby HAMU v Praze pořádá konferenci na téma Výuka rozboru skladeb na středních a vysokých hudebních školách. Akce se bude konat ve středu 12. dubna od deseti hodin dopoledne v budově Lichtenštejnského paláce na HAMU, Praha 1, Malostranské náměstí 13, v místnosti 2017 ve druhém poschodí. Vstup…

Číst dál…

Zanícení a elán. Postřehy z Forfestu Kroměříž 2022

„Rozhodně jim nelze upřít značnou míru odvahy a hledačství, když se odvážili do objemných prostor chrámové lodi přijít se subtilními sólovými zobcovými flétnami a s převážně neznámým repertoárem.“

„Laburdovo kompoziční dílo nebylo na Forfestu zastoupeno poprvé. Evidentně se mezi mladými českými, moravskými a japonskými interprety těší nemalé oblibě.“

„Doležalovo kvarteto předneslo v chrámu svatého Mořice čtyři soudobé kvartetní kompozice vzácně jednotného výrazu a jednotné volby kompozičních prostředků.“

Forfest, mezinárodní festival současného umění s duchovním zaměřením, se letos konal v Kroměříži už potřiatřicáté. Vděk za to si zaslouží pořadatelé, neúnavná kroměřížská dvojice manželů Zdeňky a Václava Vaculovičových, která už po léta tento projekt, tuto svoji originální ideu doslova hýčká a za všech příznivých i nepříznivých okolností udržuje v kondici.

Číst dál…

Mezinárodní festival současného umění s duchovním zaměřením Forfest Czech Republic zve na letní projekty

Letošní mezinárodní festival současného umění s duchovním zaměřením Forfest Czech Republic začal v únoru a zve na další koncerty v průběhu léta. Pořádá ho Umělecká iniciativa a koná se už potřiadvacáté. Nejbližším koncertem je čtvrteční program v chrámu svatého Mořice v Kroměříži s tématem „Soudobá česká duchovní hudba“. Od 20 hodin tam vystoupí brněnský komorní sbor Ensemble Versus…

Číst dál…

Asociace hudebních umělců a vědců oslavila třicet let. Jak jinak než galakoncertem

„Lejskovva Invence pro flétnu a klavír je velmi náročné dílo, které Inna Adamas a Kateřina Čechová provedly výtečně.“ „To, co předvedly Two Voices třeba v Chačaturjanově Šavlovém tanci, byl zcela mimořádný pěvecký zážitek.“ „Hudba Hradní stráže prokázala, že patří k nejlepším dechovým orchestrům nejen u nás, ale zcela jistě v celé Evropě.“ Asociace hudebních umělců a vědců…

Číst dál…

Procházky uměním dnes v Plzni i na internetu

Druhým koncertem dnes pokračuje Festival Procházky uměním. V Plzni vystoupí iniciátorka přehlídky, violistka Jitka Hosprová. Doprovodí ji Ensemble Martinů ve složení Miroslav Matějka na flétnu, Radka Preislerová na housle, Bledar Zajmi na violoncello a Štěpán Kos na klavír. Na programu jsou skladby Bohuslava Martinů, Jiřího Bezděka, Karla Pexidra a Zdeňka Fibicha. Koncert se…

Číst dál…

Ivan Kusnjer na festivalu Tribuna komorní písně

„Motto skladatele Luboše Sluky je vytvářet hudbu lidskou, srozumitelnou. Bylo tomu tak i v Kladských písních a baladách na texty Josefa Štefana Kubína.“

„Ivan Kusnjer naplnil svým barevným hlasem doslova celý sál.“

„Absolutní podporu mu poskytovala jeho korepetitorka Iryna Roměnska.“

Každé dva roky pořádá Západočeské hudební centrum festival s názvem „Tribuna komorní písně“. Účelem je představit veřejnosti díla především soudobých českých skladatelů. Zaznívá však i hudba světových autorů i skladby z jiných epoch. K produkci pořadatelé často zvou renomované umělce – v minulosti to byli například Roman Janál nebo Edita Adlerová. Magnetem letošního ročníku bylo účinkování trojnásobného držitele Ceny Thálie a sólisty Opery Národního divadla Ivana Kusnjera. Za klavírní spolupráce korepetitorky Opery ND Iryny Roměnské zazněla na koncertě v pondělí 21. října v Sále Antonína Dvořáka Domu hudby v Plzni díla současných žijících skladatelů. České trio Luboš Sluka, Miroslav Kubička a Jiří Bezděk doplnil slovenský skladatel Juraj Filas, dlouhodobě žijící v Praze.

Číst dál…

Nová hudba, cyklus povedený na druhou

„Trio Polák-Horák-Novák se zhostilo děl s chutí a citlivostí a upřelo svou maximální pozornost na detaily s dynamikou. Umělci jejich kalibru šíří povědomí o kvalitní soudobé hudbě tím nejpozitivnějším způsobem.“ „Při díle Clarinet Zombie se z Milana Poláka stalo vše, jen ne zombie. S vysokým nasazením a energií předvedl spoustu možných i zdánlivě nemožných technik hry na klarinet.“ „Na…

Číst dál…

Ladislav Horák: Na korejský poloostrov zavítám poprvé

„Akordeon jako „lidový“ nástroj je nesmírně oblíbený v Severní Koreji, v Jižní je méně známý.“

„V  Koreji je argentinské tango vnímáno jako svébytný a úspěšný styl.“

„S hrdostí shledávám, že o akordeon je stran amatérů i profesionálů stále větší zájem.“

Akordeonista LADISLAV HORÁK je hlavním hostem letošního festivalu Seongnam v Jižní Koreji. Za doprovodu Seongnam Philharmonic Orchestra pod vedením legendárního dirigenta Gum Nanse, někdejšího laureáta Karajanovy soutěže, přednese nejslavnější tanga Astora Piazzolly. A jak řekl portálu KlasikaPlus.cz, je vůbec prvním akordeonistou pozvaným na tento festival a velmi se na to těší.

Číst dál…