„Do nedobrovolného konce Umělecké besedy na počátku komunistické totality v dubnu 1951 se koncertních Úterků konalo více než čtyři sta.“ „Violoncellista Eduard Šístek stvořil před prázdným sálem neokázalou, zato vřelou a vnitřně zaujatou interpretaci, v níž jako partnerka výborně obstála klavíristka Barbora K. Sejáková.“ „Je třeba zmínit vynikající souhru obou partnerů, jak v obsahové,…
Pohledem Petra Vebera (35)
Pomníky
„Krutostí stejného osudu nemohl Jiří Bělohlávek svou misi u České filharmonie ani podruhé přirozeně završit a naplnit.“
„Fibich by mohl mít pomník na Žofíně, ale nemá, Suk asi u Rudolfina, ale tam je obsazeno, Foerster na náměstíčku za svatým Vojtěchem, nikoho to ovšem nenapadne, a Kovařovic a Ostrčil u Národního divadla, ale tam není nikde místo.“
„Myslíte, že by někdo někdy ještě chtěl někde postavit pomník? Třeba Rafaelu Kubelíkovi…? Nebo Jiřímu Bělohlávkovi…?“
Před několika dny by bývalo bylo Jiřímu Bělohlávkovi pětasedmdesát, kdyby tady ovšem už skoro čtyři roky nechyběl. Snad jen doba starostí kolem koronaviru způsobila, že jsme vcelku zběžně tím datem prošli, protože jsme ani neměli možnost hlubšího vzpomínání, třeba při nějakém pěkném koncertě dedikovaném jeho památce. Ale není vyloučeno, že virus za to takhle jednoduše nemůže. Možná je už opravdu jiná doba…
Štěpánka Pučálková z bytu Daniela Hopea na TV ARTE i online
Mezzosopranistka Štěpánka Pučálková bude hostem houslisty Daniela Hopea, a to zítra, 27. února, v rámci projektu Europe@Home televizní stanice Arte. Držitel Evropské kulturní ceny k sobě domů pravidelně zve hosty z celé Evropy, aby reprezentovali hudební umění své země. Štěpánka Pučálková zazpívá písňový cyklus Cigánské melodie Antonína Dvořáka a výběr z Šestera písní milostných Petra Ebena.…
Jaromír Javůrek: Věřím, že v červnu už budeme moci hrát
„Představa, že by se festival letos už druhým rokem neuskutečnil, je pro mne téměř nepřijatelná.“
„Tomáš Netopil je dynamická tvůrčí osobnost a na spolupráci s ním jako s novým prezidentem festivalu se velmi těším.“
„Jedním z festivalových programových záměrů je, vrátit do hukvaldské obory Janáčkovy opery a operní díla českých autorů, ale věřte mi, vůbec to není jednoduché.“
Symfonické koncerty i Dny slezských varhan, klasika, jazz a folklor, operetní představení pod otevřeným nebem, rodinná odpoledne, tvůrčí dílny a další zajímavý doprovodný program… Takový má být letos Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Ostravu, Hukvaldy a další místa Moravskoslezského kraje rozezní od 27. května do 1. července 2021. Rezidenčním umělcem bude klavírista Ivo Kahánek…
Kdo v zlaté struny zahrát zná dvou Kateřin dnes na stanici D-dur
Stanice Českého rozhlasu D-dur bude dnes od 20 hodin vysílat koncert sopranistky Kateřiny Kněžíkové a harfistky Kateřiny Englichové. Program s názvem Kdo v zlaté struny zahrát zná, který se konal ještě v adventní době 16. prosince v kostele Církve československé husitské v rámci koncertní sezóny cyklu Břevnovská hudební setkání, přináší hudbu Petra Ebena, Leoše Janáčka, Jana…
OSA s Albatros Media vydávají knižní novinku Příběhy písní
Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním (OSA) ve spolupráci s nakladatelstvím Albatros Media vydávají knihu Příběhy písní 1919–1960. Publikace vznikla k příležitosti stého výročí založení organizace, které OSA oslavila v roce 2019. Je průřezem nejoblíbenějšími a nejvýraznějšími písněmi z let 1919 až 1960 a snaží se přiblížit tvůrce i příběhy vzniku stěžejních hudebních děl po jednotlivých…
Kněžíková a Englichová na Břevnovských hudebních setkáních online
V rámci šesté koncertní sezóny cyklu Břevnovská hudební setkání chystají pořadatelé online koncert z kostela Církve československé husitské v Praze, a to zítra, ve středu 16. prosince od 19 hodin. Představí se sopranistka Kateřina Kněžíková a harfistka Kateřina Englichová. Na programu budou Písně k loutně na středověkou milostnou poezii Petra Ebena, výběr z Moravské lidové poezie…
Varhany a varhaníci (22)
Učebnice varhanní improvizace od Bohumíra Kratochvíla
„Varhanní hra je neodlučně spjata s improvizací takřka odjakživa.“
„Kratochvílova učebnice je po dlouhé době nový studijní materiál vhodný k samostudiu či výuce improvizace.“
„Obsahuje 22 kapitol, 288 notovaných příkladů i mnoho s nimi souvisejících úkolů na celkem 144 stranách.“
V listopadu letošního roku vydalo opavské hudební vydavatelství ARTTHON Učebnici varhanní improvizace od varhaníka, skladatele a hudebního pedagoga Bohumíra Kratochvíla z Valašského Meziříčí. Po dlouhé době se jedná o novou, česky psanou učebnici tohoto uměleckého předmětu. Její autor v ní shrnuje své mnohaleté zkušenosti s touto disciplínou a náplň celkově směřuje k liturgické praxi římskokatolického chrámového varhaníka…
Komenského a Ebenův ráj srdce
„Pro Petra Ebena byl Komenský zcela jasně inspirací jako křesťan.“
„Těžko kdo jiný dokáže dát květnatému textu tak komplexní výraz jako Marek Eben.“
„Nejde zdaleka jen o krásu, potěšení nebo pobavení. Vnímavý posluchač je pohnut, proměněn.“
V málokterém hudebním díle dostává tolik prostoru tak závažné mluvené slovo jako v Labyrintu světa a ráji srdce Petra Ebena. Hodinová varhanní skladba s významným podílem přednášeného textu vznikla před dvěma desetiletími fixací improvizací. Živý snímek z jednoho z mnoha koncertů, při nichž autor vystupoval se synem Markem, zachycuje ještě původní improvizovanou podobu projektu. Snímek z roku 1996 připomínáme v den 350. výročí úmrtí Jana Amose Komenského, jehož život se uzavřel v exilu v Amsterdamu 15. listopadu 1670 a jehož myšlenky toto dílo neobyčejným způsobem prezentuje.
Klasika v souvislostech (4)
Dědicové Bílé hory
„S premiérou Hymnu Dědicové Bílé hory, který je dnes možné slyšet koncertně jen vzácně, se Dvořákovi na jaře roku 1873 dostalo prvního obecného uznání.“
„V dané politické situaci námět u tuzemské veřejnosti silně rezonoval, aniž by tehdy byla důležitá náboženská stránka historické události.“
„V české hudbě po Dvořákovi bělohorské téma už příliš nefiguruje. Snad pouze zprostředkovaně v případě inspirace dílem a odkazem Komenského… A pak u Karla Kryla.“
Premiéra kantáty Hymnus Dědicové Bílé hory se stala pro začínajícího skladatele Antonína Dvořáka významným okamžikem. Vlastenecké dílo zaznělo poprvé v Praze v březnu 1873 a bylo dobovým triumfem. V den čtyřstého výročí bitvy na Bílé hoře nedlouhou skladbu pro sbor a orchestr připomínáme nejen jako počátek vnímání violisty a varhaníka Dvořáka coby autora, ale i jako jeden z překvapivě vzácných příkladů hudebního díla bezprostředně inspirovaného dalekosáhlými následky události z 8. listopadu 1620.
Třiaosmdesátý varhanní podvečer U Salvátora
„Klidný meditativní charakter postního chorálu sólista velmi působivě dodržel a převedl k dramatickému začátku další skladby.“ „Vigilii Luboše Sluky zahrál s velkou chutí a s pochopením pro střídání nálad skladby.“ „Chorální fantasie Petra Ebena pro sólistu znamenala příležitost k uplatnění virtuózní techniky, která ale naprosto sloužila skladatelskému záměru.“ Po koronavirové přestávce se od září obnovily…
Břevnovská hudební setkání zahájí šestou sezónu a doplní ji o koncerty z té minulé
Pátá sezóna pražských Břevnovských hudebních setkání byla letos na jaře v souvislosti s opatřeními vlády přerušena. Nyní na ni však pořadatelé navazují a tento podzim uskuteční zbývající čtyři koncerty z jara a dva, které už budou tvořit začátek sezóny šesté. Slavnostní zahajovací koncert v úterý 29. září od 19 hodin v Tereziánském sále bude recitálem dvou mladých…
Pardubické hudební jaro zahájil Ebenův Labyrint
„K provedení nemohli pořadatelé pravděpodobně vybrat lepší prostor – kostel Nanebevzetí Panny Marie v Chrudimi se vyznačuje vynikající akustikou a neopakovatelnou atmosférou.“ „Varhanice Michaela Káčerková interpretuje Labyrint pravidelně a takřka vždy s Markem Ebenem, který je v současnosti pravděpodobně nejlepším recitátorem Komenského filozofického textu.“ „Ebenova hudba je od Prologu drsná, disonantní, příkrý kontrast přijde až…
Zítra začíná druhá část festivalu Stamicovy slavnosti na Havlíčkobrodsku
Sál Staré radnice v Havlíčkově Brodu bude ve čtvrtek od 19 hodin místem koncertu s názvem „Pocta Paganinimu“, ve kterém houslový virtuóz Pavel Šporcl představí zástupce nastupujících talentů: Kristiana Mráčka. Kromě Paganiniho zazní i hudba Johanna Sebastiana Bacha, Maurice Ravela, Eugèna Ysaÿe a Pavla Šporcla. Koncert je součástí festivalu Stamicovy slavnosti, který byl založen roku…
Odložené Pardubické hudební jaro zahájí Marek Eben
V nových podzimních termínech od 5. září do 7. prosince se bude konat letošní 42. ročník festivalu Pardubické hudební jaro. V rámci patnácti koncertů na něm vystoupí komorní soubory Barocco sempre giovane, Originální Pražský synkopický orchestr, Dětský pěvecký sbor Iuventus Cantans, Martinů Voices, Smetanovo Trio, Wihanovo kvarteto, bratři Ebenové a sólisté Ivan Klánský, Václav Hudeček, Jiří Bárta a…
Magdalena Kožená se Simonem Rattlem přinesli do Brna písňový ráj
„Sir Simon Rattle se ve svém brněnském debutu představil jako klavírista.“ „Pokud nějakou interpretaci považuji za vzorovou, pak tu Magdaleny Kožené.“ „Pasala volky nejenže opět zvedala posluchače ze židlí, ale vnesla do dění i trochu jazzového ducha.“ V posledních dnech velmi skloňované spojení „Magdalena Kožená se Simonem Rattlem poprvé při společném…
Happening ZUŠ Open bude na podzim
Pod heslem ZUŠ Open pomáhá se na podzim v celé republice uskuteční happening dětí a učitelů základních uměleckých škol. Čtvrtý ročník nabídne řadu akcí v Praze i regionech, vyvrcholením bude společné listopadové vystoupení v katedrále sv. Víta – s Karlovarským symfonickým orchestrem, pod vedením dirigenta Jana Kučery a ve prospěch Arcidiecézní charity. Happening ZUŠ Open, který pořádá…
Kožená a Rattle poprvé spolu v Brně, ve vile Tugendhat
Poprvé spolu v Brně vystoupí Magdalena Kožená a její manžel dirigent Sir Simon Rattle, který bude hrát na klavír. V písňovém recitálu, sestaveném výhradně pro tento večer, přednesou skladby českých autorů. Koncert se koná ve čtvrtek 13. srpna ve vile Tugendhat od 21 hodin v rámci festivalu Maraton hudby Brno a bude ho možné sledovat ve spolupráci…
Pardubické hudební jaro se přesouvá na podzim
42. ročník festivalu Pardubické hudební jaro byl jedním z prvních, který musel kvůli pandemii a následnému nařízení vlády zrušit všechny své akce v původním termínu. Za účasti domácích umělců proběhne festival v novém termínu od 5. září do 7. prosince a zavítá do Chrudimi, Pardubic, Vysokého Mýta, Heřmanova Městce, Přelouče, Sezemic. Pomyslnou ouverturou festivalu bude…
Svatováclavský festival – hudba v kostelech
Devětadvacet koncertů především s tuzemskými účinkujícími. Takový bude od 3. do 28. září letošní Svatováclavský hudební festival tradičně počítající s kostely Moravskoslezského kraje. Je největší mezinárodní přehlídkou duchovní a staré hudby v České republice. Ředitel Svatováclavského hudebního festivalu Igor Františák musel na jaře kvůli krizovým opatřením v souvislosti s pandemií zcela přehodnotit původně plánovaný mezinárodní rozměr…
Irena Chřibková: Každý interpret slyší svatojakubské varhany jinak
„Každý varhaník touží zahrát si na velké varhany, které mu umožní prezentovat větší a závažnější díla světové varhanní tvorby.“
„Většinou to byly mé osobní kontakty, ale jak se festival stával známější, stále častěji varhaníci sami psali a přáli si na festivalu hrát.“
„Skoro v každém ročníku se dařilo, abychom vedle interpretace slyšeli i improvizaci v podání opravdových mistrů.“
V bazilice sv. Jakuba v klášteře minoritů v Praze na Starém Městě se od 6. srpna do 24. září uskuteční pětadvacátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu pořádaného Svatojakubským Audite Organum. Využívá varhany, které jsou se svými 8277 znějícími píšťalami největšími v České republice. Řadu osmi recitálů otevře francouzský umělec David Cassan a uzavře ji titulární varhanice baziliky a hlavní organizátorka a ředitelka festivalu Irena Chřibková…
Ladislav Moravetz: Dotýkáme se věčnosti
„Schütz je vykladačem Písma pomocí hudebních prostředků. A jeho sbírky duchovních koncertů dokládají, jak text může ovlivňovat tvar hudby.“
„Petr Eben dokázal duchovní obsah promítnout i do instrumentální hudby; obsah je promeditovaný.“
„Improvizace má přinášet radost.“
Na Velkopáteční bohoslužbě přenášené dopoledne Českou televizí z prázdné modlitebny v Praze-Strašnicích se společně podíleli tři muži v černém a s bílými rouškami: slovem, modlitbami a kázáním nejvyšší představitel Českobratrské církve evangelické Daniel Ženatý a místní farář Martin Sabo a s nimi jako jediný zpívající – a zároveň u varhan – kantor této církve Ladislav Moravetz…
Matěj Bartoň: Můj Vodník je pokus zhudebnit Kytici jako operu
„Prostředky, které nám poskytuje moderní hudba, by se mělo šetřit; respektive by měl autor dobře vědět, proč je používá.“
„Umělci i posluchači by si mohli uvědomit, že pravidelné pořádání koncertů nemusí být samozřejmostí. Máme možnost poznat jejich skutečnou hodnotu.“
„Díky karanténě máme možnost objevovat nové technologie. Do budoucna se nám otvírá nový způsob, jak šířit hudbu.“
Oblíbený námět, Erbenovu baladu Vodník, zhudebnil student Pražské konzervatoře Matěj Bartoň. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus se dotýká nejen nové skladby, ale i svých hudebních začátků, chrámové praxe, studia a dalších témat… a také aktuální situace. Nahrávku z premiéry pořízenou v sále školy si můžete poslechnout pod článkem.
Jaromír Javůrek: Bez hudby by život byl daleko prázdnější a smutnější
„Osobně jsem optimista a věřím, že se festival uskuteční.“
„Jsem rád, že se nám podařilo jako rezidenční festivalový orchestr angažovat právě SOČR“
„Hudba má úžasnou moc“
Zatímco Evropou obchází koronavirus, naděje neuhasíná a na plné obrátky se připravují jarní hudební festivaly. Jedním z nich je Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, který v Moravskoslezském kraji patří od konce května po začátek prázdnin k neodmyslitelným a tradičním akcím. O festivalu, jeho účinkujících, hudbě, obavách a nadějích jsme si povídali s panem ředitelem Jaromírem Javůrkem.
Lukáš Vasilek: Devátá. Jedna z nejtěžších položek sborového repertoáru.
„Akustika v Zarjaďje interprety neodhaluje, ale jemným dozvukem jim pomáhá.“
„Beethovenova Devátá je pro zpěváky dřina.“
„Chystáme se na Velikonoční festival do Salcburku a dvakrát do hamburské Elbphilharmonie.“
Pražský filharmonický sbor má po koncertě v Moskvě. Jeho sbormistr Lukáš Vasilek se v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz vrací k dojmu z tamního nového sálu v parku Zarjaďje, popisuje náročnost sborového partu Ódy na radost v Beethovenově Deváté symfonii a přibližuje nejbližší zahraniční cesty tělesa. A protože sbor kvůli koronaviru musel zrušit účinkování v Hongkongu, kam měl odletět přímo z Moskvy, vzpomíná také na to, jak před lety zamezily jedné prestižní cestě do ciziny povodně.
Posvátné symfonie od Gabrieliho i Ebena
„Technicky brilantní a přitom jemné uchopení sólového partu umocňovaly barevně pestré a promyšlené rejstříkové kombinace hradeckých varhan.“ „Fresky Piera della Francesca pro velký orchestr patří mezi vrcholná díla Bohuslava Martinů.“ „Varhany byly již tehdy Ebenovým životním hudebním nástrojem, ke kterému se celý život vracel, zejména v improvizaci a kompozici.“ Filharmonie Hradec Králové připravila zajímavý…
Varhany U Salvátora opět promlouvaly: jazykem německým i českým
„Vysoká muzikálnost a sympatické pohroužení do hudby oslovily obecenstvo především ve skladbách Petra Ebena a Lukáše Hurníka.“ „Nápaditý program měl vhodně zvolené dominanty i jejich odlehčení.“ „Půvabným zpestřením byly Haydnovy miniatury pro mechanický píšťalový hrací stroj.“ Již 80. varhanní podvečer v evangelickém kostele U Salvátora potvrzuje, že nenápadné koncerty první středu v měsíci na nové varhany…
Robert Kolínský: Martinů mě fascinuje každý den víc a víc
„Ještě jsme ani nezačali s reklamou a už byl koncert v synagoze vyprodaný.“
„Ohrnovali nad ním nos a trvalo to dlouho.“
„Bylo mi osmnáct. Byl to koncert, který se mnou zacloumal.“
Martinů Festtage se v Basileji letos v listopadu konaly pětadvacátým rokem. Vystoupil při nich Gidon Kremer, zněl jazz i hudba Viktora Ullmanna a Petra Ebena a od Bohuslava Martinů mimo jiné mechanický balet Podivuhodný let a kantáta Izajášovo proroctví. Za pořádáním přehlídky stojí pianista Robert Kolínský. Narodil se ve Švýcarsku a žije tam, ale jeho rodiče přišli v roce 1968 z Československa…
Sawallischův respekt k Dvořákovi a k věčnosti
„Sawallisch na snímku, který je k dispozici na LP deskách i na CD, neomylně vystihuje mužný smutek.“
„Spolu s nahrávkou Stabat mater jde v diskografii ČF o jedinečnou, trvalou, jen těžko překonatelnou klasickou hodnotu.“
„Dílo nikoli pro liturgii, ale pro soustředěný poslech.“
Dušičky, Památka všech věrných zemřelých… Druhý listopad je v liturgickém kalendáři římskokatolické církve dnem modliteb za zesnulé. Mše za zemřelé, která k této tradici patří, začíná slovy Odpočinutí věčné dejž jim, Pane… Requiem aeternam dona eis, Domine. Díky mimořádně dramatickému zhudebnění části pojednávající o posledním soudu vstoupilo do dějin Requiem od Giuseppe Verdiho, přirovnávané často k jeho operám. Dvořákovo Dies irae si s tím Verdiho nezadá. Ale Requiem českého mistra jako celek přece jen k opeře nikdo nepřirovnává. Je niternější. I v referenční pražské nahrávce Wolfganga Sawallische.
Duchovní díla připomenou v Plzni 30 let od Sametové revoluce
„Jak lépe připomenout výročí svobody než právě českou duchovní hudbou, která musela v době totalitního režimu mlčet.“ „Přímo pro tento koncert napsal své Te Deum pro mezzosoprán, trumpetu, varhany a ženský sbor skladatel, varhaník a pedagog Jan Bernátek.“ „Písně Petra Fialy v Plzni zazní poprvé ve verzi pro mezzosoprán.“ Slavnostní koncert k 30. výročí „Sametové…