KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Anglický festival Leamington s plejádou českých umělců

V rámci Roku české hudby 2024 věnuje společnost Leamington Music svou každoroční stěžejní akci během prvního květnového víkendu české hudbě. Přední čeští hudebníci přijedou do Británie na Leamington Music Festival 2024 a během pěti dnů koncertů a besed oslaví dvousté výročí narození skladatele Bedřicha Smetany a padesáté výročí založení The Dvořák Society for…

Číst dál…

Soudobá hudba, žijící skladatelé a pár nadšených interpretů aneb Jak jdou v Brně s dobou

„Vše se odehrává plynule a bez hierarchie. Alespoň já mám ten pocit, že se skladba stává po sedmnácti minutách součástí mého těla, proudí spolu s krví v něm. Zvláštní pocit.“

„Jaká myšlenka spojuje autora s dílem? Co dosud neznámého hudba reflektuje? S čím lze ještě experimentovat? Spíše s takovými otázkami by měl posluchač navštěvovat soudobé produkce.“

„Díky neobvyklé dramaturgii muzikologa Viktora Pantůčka, koncerty BCO často přesahují klasické hudební produkce.“

Do zábavního vědeckého parku VIDA! v Brně mohli v pondělí 24. dubna zavítat kromě příznivců vědy rovněž i nadšenci soudobé hudby. Koncert s názvem Interakce s Vidou odstartovala experimentální kompozice Steva Reicha se zavěšenými mikrofony, kmitajícími nad reproduktory. V podání Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra dále zazněla díla českých autorů Edgara Mojdla a Petra Kofroně. Světovou Contemporary Music reprezentovala skladba pro kontratenor a neslyšící vypravěčku Helmuta Oehringa. Tématem číslo 1 byl témbr a důraz na zvuk a jeho barvu. Skladbám však nechyběla ani rytmická pestrost. Celý koncert byl neobvykle tlumočen do znakového jazyka.

Číst dál…

Kinetická energie, zvuk a hudba tlumočená do znakového jazyka ve světové premiéře BCO

Ve spolupráci s vědeckým, popularizačním centrem Vida! science centrum a společností Hands Dance připravili soubor Brno Contemporary Orchestra s dirigentem Pavlem Šnajdrem program, který je věnován zvuku a hudbě v nejrůznějších interaktivních paralelách a interakcích. Koncert se bude konat v prostorách Vida! science centra Brno v pondělí 24. dubna od půl osmé večer a bude tlumočen do českého znakového…

Číst dál…

Brno Contemporary Orchestra pořádá první promenádní koncert pro děti a rodiče

Brno Contemporary Orchestra uzavře nečíslovanou „covidovou“ koncertní sezónu 2020–21. Na konec školního roku, 30. června v 17 hodin, provede rozverný koncert na novodobé promenádě na břehu řeky Svratky v altánu u pavilonu Anthropos. „Zazní tam znovu úspěšná ‚nová Vltava‘ a pro všechny Šárky, které mají ten den svátek, ‚nová Šárka‘, obě skladby z roku 2018…

Číst dál…

Acherův Sternenhoch dnes online na #kulturažije

Záznam mimořádně úspěšné a kritiky oceněné operní inscenace Sternenhoch nabídne dnes od osmi hodin večer Opera Národního divadla na Mall.tv v rámci série #kulturažije. Záznam zprostředkuje i KlasikaPlus.cz pomocí crosspostingu na svém FB. Výtěžek podpoří skrze dárcovskou platformu Donio.cz tanečníky bez stálého angažmá, kteří v inscenaci účinkují a kteří se kvůli současnému nouzovému stavu dostali do tíživé finanční situace. …

Číst dál…

Sternenhoch Národního divadla ode dneška opět na OperaVision

Opera Národního divadla dnes bude už potřetí součástí prestižního projektu OperaVision, který umožňuje divákům z celého světa sledovat operní představení on-line. Tentokrát to bude aktuální inscenace Sternenhoch na libreto a hudbu současného českého autora Ivana Achera v hudebním nastudování Petra Kofroně a režii Michala Dočekala. Záznam z představení Sternenhoch mohou diváci zhlédnout ode dneška až do 26. Března příštího roku na webových stránkách www.operavision.eu.…

Číst dál…

Radim Vizváry: Režisér si musí být vědom každé notičky

„Láska ke třem pomerančům je pro mě srdeční záležitost.“

„Jako režisér jsem od toho, abych motivoval, hlídal a dovedl je k tomu nejlepšímu výkonu.“

„Prvky commedie dell’arte jsem výrazně potlačil. Prostě ji v Prokofjevově díle tolik necítím…“

Pohádkou pro dospělé nazývá Radim Vizváry Prokofjevovu operu Láska ke třem pomerančům, za jejíž čerstvou, úspěšně přijatou inscenací v pražském Národním divadle stojí jako režisér a choreograf. Sám je činný v pantomimě, je mezinárodně uznávaným představitelem nonverbálního a fyzického divadla, mimem a performerem…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (10)
Světla a stíny repríz

„Stíny repríz jsou jasné: rutina mezi členy orchestru, zpěváci bez velké ambice, režisérův záměr pozapomenut… Světla repríz jsou radostnější.“

„V Národním divadle byl hostem zvýrazněných dvou repríz Giordanovy opery Andrea Chénier brazilský tenorista Martin Muehle. Nabídl hlas pro roli ideální.“

„Repríza projektu Sternenhoch, který se stal pro určitý segment publika zřejmě kultovním, připomněla, že současné umění je opravdu široce rozkročeno.“

Operní premiéry mají svou atmosféru, své rituály, své oslavy. Řada měsíců studia a příprav a týdnů zkoušení je u konce. Přijde premiérové publikum a netuší, kolik všechno to samozřejmé a krásné nebo třeba ujeté a zvláštní stálo úsilí. Vlastně ho to ani nezajímá. Nepatří do té party, která nemá od výsledku odstup. Party, která zaujatě pracovala, určitě se prací i bavila a teď vydává počet z toho, co umí. Publikum stojí nezaujatě vně. Vidí, slyší, vnímá, prožívá, promýšlí… – a vytvoří si během večera svou představu, pocit, úsudek.

Číst dál…

Ohlédnutí za „postoperní“ tvorbou dneška

„Tvorba postoperní – snaha přinést něco nového, a přesto nezklamat diváka.“

„Téměř všichni skladatelé se opřeli o příběh známý divákům z jiných souvislostí.“

„Spoustu invence i autorův rukopis jsem našla v opeře Jiřího Kadeřábka Žádný člověk.“

 „V opeře Jižní pól od Miroslava Srnky oceňuji snahu o nový přístup a velkou a chvílemi i krásnou invenci.“

„Tento dar dostává několik málo jedinců za století.“

Číst dál…