Uznávaná sopranistka Zuzana Marková vystoupí během podzimu v sérii představení La traviaty ve Státní opeře jako Violetta Valéry a jako Donna Anna v Mozartově opeře Don Giovanni ve Stavovském divadle. Půjde o první její operní roli v rodném městě, dosud v hlavním městě vystupovala pouze koncertně. Zuzana Marková na Pražské konzervatoři vystudovala tři obory: dirigování, klavír…
Oslava jubilea Bedřicha Smetany
„Ve zpěvných číslech těchto dvou oper precizně doprovázel pěvce na klavír Zdeněk Klauda.“
„Klaudová potěšila otevřeným zvučným hlasem ve vibratu s propracovanou dynamikou a akcenty, Matoušek souzněl v sonoritě a artikulací.“
„Nepochybně by tomu bylo i v případě, kdyby byl programový leták vybaven zápisem jednotlivých vět, jednak proto, že mnozí z naplněného hlediště divadla si program od uvaděček neodebrali, a jednak proto, tuším, že operní publikum tradičně od nepaměti „ruší“ potleskem po oblíbených číslech.“
Pražské Národní divadlo uspořádalo v neděli 5. března šťastné Matiné k 199. výročí narození Bedřicha Smetany, a to ve spolupráci se Společností Bedřicha Smetany. Reprezentantka tohoto milého sdružení PhDr. Olga Mojžíšová, Ph.D., kurátorka fondu Smetana, vědecká pracovnice Muzea Bedřicha Smetany, připomněla ve svém úvodním proslovu osobnost skladatele a zejména genezi oper, jejichž árie byly na programu Matiné. Byly to Braniboři v Čechách, Dalibor, Čertova stěna a Prodaná nevěsta. Byl to i Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 Z mého života, kterým dramaturg a inspicient večera Beno Blachut ml. oddělil v programu dramatický a komický žánr. Bonus představovaly tři klavírní drobnosti. Úvodní a následující číslo programu zpívali sopranistka Tamara Morozová jako host opery a sólista opery barytonista Jiří Brückler.
Zanícení a elán. Postřehy z Forfestu Kroměříž 2022
„Rozhodně jim nelze upřít značnou míru odvahy a hledačství, když se odvážili do objemných prostor chrámové lodi přijít se subtilními sólovými zobcovými flétnami a s převážně neznámým repertoárem.“
„Laburdovo kompoziční dílo nebylo na Forfestu zastoupeno poprvé. Evidentně se mezi mladými českými, moravskými a japonskými interprety těší nemalé oblibě.“
„Doležalovo kvarteto předneslo v chrámu svatého Mořice čtyři soudobé kvartetní kompozice vzácně jednotného výrazu a jednotné volby kompozičních prostředků.“
Forfest, mezinárodní festival současného umění s duchovním zaměřením, se letos konal v Kroměříži už potřiatřicáté. Vděk za to si zaslouží pořadatelé, neúnavná kroměřížská dvojice manželů Zdeňky a Václava Vaculovičových, která už po léta tento projekt, tuto svoji originální ideu doslova hýčká a za všech příznivých i nepříznivých okolností udržuje v kondici.
Hejlovo Hledání synagogy II na pražské Palmovce zítra a pozítří
Zítra a ve čtvrtek 13. a 14. října bude synagoga na pražské Palmovce od 19 hodin patřit tvorbě skladatele Matouše Hejla. Ten své dílo s názvem Hledání synagogy II zkomponoval přímo pro jmenovaný duchovní stánek, který má svůj prostor vnitřní a vnější. Skladba je tak hudebním zkoumáním vztahů mezi těmito prostory. Co za zvuky…
Hledání synagogy na pražské Palmovce s premiérou Matouše Hejla
Hledání synagogy bude premiérou skladby, která byla složena přímo pro Synagogu na Palmovce. Duchovní stánek má svůj prostor vnitřní a vnější a hudba Matouše Hejla site-specific Sng09/20 je hudebním zkoumáním vztahů mezi nimi. Koncerty se uskuteční příští týden v úterý a ve čtvrtek, a to vždy od 19:30 hodin. „Tvorba Matouše Hejla zasahuje do oblasti…
Quasi Trio: spojení nespoutanosti, noblesy a elegance
„Hráčky upoutaly svou vysokou zvukovou kulturou a vynikající technikou s citem pro frázování a nenásilné dynamické oblouky.“ „Panovala tu jednotící souhra tří individualit – emocionální houslistky, vřelé violoncellistky a stylové klavíristky.“ „Mladé muzikantky potvrdily, že Smetana hloubkou svých děl oslovuje každou generaci interpretů bez ohledu na životní zkušenosti.“ Absolventské koncerty posluchačů HAMU mají vysokou…
Sympatičtí a mladí: Ensemble Terrible
„Hráči mali možnosť predstaviť sa v najrôznejších polohách a v naozaj rozmanitých kompozíciách.“ „Hoci ansámbel nevystupuje v stabilnej zostave, skutočne sa profiluje ako jedno zo zaujímavých telies (pražskej) hudobnej scény“ „Skvelá, podmanivá ukážka toho, ako práca s hudobných časom môže ovplyvniť vnímanie času reálneho: na chvíľu uveríte, že plynie rýchlejšie či pomalšie ako tomu v skutočnosti…