Světová premiéra opery české skladatelky Sylvie Bodorové Quo vadis, kterou napsala přímo pro plzeňský soubor DJKT, se konala v červnu minulého roku. Plzeňský divadelní stánek zve na další představení, která se budou konat v sobotu 21. ledna, ve čtvrtek 23. února a v neděli 5. března na Nové scéně. Dirigenty projektu jsou Jiří…
Podzim s Musica non grata zahájí Ples v hotelu Savoy ve Státní opeře
Ve dvou premiérách v pátek 16. a v neděli 18. září bude po osmdesáti devíti letech ve Státní opeře uvedena revuální opereta Ples v hotelu Savoy maďarského skladatele Paula Abrahama. Představení režijně zpracoval Martin Čičvák, hudebního nastudování se ujal Jan Kučera. Abraham byl nazýván „králem jazzové operety“ a jeho závratnou kariéru v roce 1933 ukončil…
Šílený císař a první křesťané. V Plzni hrají Quo vadis, novou operu Sylvie Bodorové
„Někde se hudba jakoby dotýká hranic muzikálového žánru. Nicméně instrumentací a celkovým velmi dramatickým výrazem jednoznačně zůstává na straně nejnáročnějšího operního umění.“
„V roli císaře, krutého tyrana, prototypu všech dalších diktátorů v lidských dějinách, exceloval pěvecky i herecky Philippe Castagner.“
„Režie Martina Otavy nesklouzla do příliš snadných paralel se současností.“
Operní událost, která se neděje každý den. Přesněji řečeno neudála se v tuzemsku už dlouhá léta. Totiž premiéra celovečerní současné závažné opery – přesně tím byl sobotní večer na Nové scéně plzeňského Divadla J. K. Tyla, kde poprvé zazněla jako novinka opera Quo vadis Sylvie Bodorové, dílo s historickým námětem, dramatické a koncipované jako velká podívaná, přes veškerou modernost vstřícně přístupné a navíc s velkým nadčasovým poselstvím.
Plzeňská opera uvede novinku Sylvie Bodorové Quo vadis
„Je autorkou opery Legenda o Kateřině z Redernu, která měla premiéru v libereckém Divadle F. X. Šaldy v roce 2014.“ „Jde o rané křesťanství. A to jsme my. Evropa.“ „Přála by si, aby opera Quo vadis vyzněla jako apel – a zároveň aby přinesla naději, že nejsme ztraceni.“ Soubor plzeňského Divadla J. K. Tyla uvede v sobotu ve…
Letošní program Musica non grata s poselstvím práva svobodně tvořit a žít ve svobodném světě
Cyklus Musica non grata vstupuje letos do své třetí sezóny. Tento mezinárodní hudební a kulturní projekt České republiky a Německa je iniciovaný a organizovaný Národním divadlem s finanční podporou Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v České republice. Jeho poselstvím je oživovat umělecký odkaz skladatelů a skladatelek významných pro hudební život meziválečného Československa, kteří byli pronásledováni nacionálním socialismem…
Netopýr konečně živě
„Johann Strauss napsal za svého života patnáct operet. Ne všechny patřily k nejpodařenějším.“ „Na českých a moravských jevištích patří Netopýr k základnímu repertoáru většiny divadel.“ „Na konci, i přes spuštěnou oponu, byl slyšet výbuch radosti a nadšení všech účinkujících, že se první uvedení povedlo a že se konečně opět hraje.“ Deset dlouhých měsíců měla kultura covidovou…
Straussův Netopýr otevřel v Plzni dobu po koronavirové válce
„Martin Otava má vzácný cit pro režijní míru, Straussův ‚hit‘ inscenuje na barevné, líbivé scéně Lukáše Kuchinky v tradičním pojetí.“ „Mladý dirigent a nový šéf opery Jiří Petrdlík nastudoval slavné dílo zřetelně poctivě, ve svižných tempech.“ „Kdo zůstane zřejmě v paměti svojí divadelní originalitou postavy ředitele věznice Franka, je pro mne basista Jevhen…
Plzeňská opera s publikem. Netopýr a Italka v Alžíru
Operní soubor Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni pro nadcházející dny připravil dvě premiéry, respektive první představení před opravdovým publikem. Zítra, v neděli 30. května, to bude Straussova opereta Netopýr, a sice od 19 hodin. Druhé „divácké“ představení je naplánováno na neděli 13. června. Dirigenty inscenace jsou Jiří Petrdlík a Jakub Zicha, režie se…
Panoptikum dnes živě na ČT art i online
ČT art v rámci aktuálního cyklu s názvem Divadlo živě u vás na dnešní večer připravila přímý přenos představení Panoptikum z Divadla Komedie, o kterém jsme psali v říjnu zde. Stálým hostem divadla je prestižní nezávislý soubor Lenka Vagnerová & Company, který právě dnes vystoupí. Panoptikum lze od 20:15 hodin sledovat na ČT art, avšak i na…
Panoptikum: tanec, hudba a zpěv v divadle Komedie
Taneční představení Panoptikum, které mělo premiéru v pražském divadle Komedie loni v prosinci, by se do konce tohoto roku mělo hrát ještě třikrát, a to 30. října, 11. listopadu a 7. prosince (přesně rok od prvního uvedení), vždy od 19:30 hodin. Devadesátiminutové představení je kombinací tance, herectví, hudby a zpěvu. Choreografie a režie se chopila tanečnice…
Acherův Sternenhoch dnes online na #kulturažije
Záznam mimořádně úspěšné a kritiky oceněné operní inscenace Sternenhoch nabídne dnes od osmi hodin večer Opera Národního divadla na Mall.tv v rámci série #kulturažije. Záznam zprostředkuje i KlasikaPlus.cz pomocí crosspostingu na svém FB. Výtěžek podpoří skrze dárcovskou platformu Donio.cz tanečníky bez stálého angažmá, kteří v inscenaci účinkují a kteří se kvůli současnému nouzovému stavu dostali do tíživé finanční situace. …
Česká filharmonie ukázala směr, kterým se vydává současná kompozice
„Za naprosto přesnou orientaci ve skladbě a bezchybné vedení orchestru si bezesporu zaslouží pochvalu dirigent Keith Lockhart.“ „Mačkání bublinkové fólie či trhání papíru vyvolalo posluchačům úsměvy na tváři, avšak se zavřenýma očima mohl člověk klidně slyšet křupání ledu či praskání ohně.“ „Těžko se odhaduje, zda to bylo autorovým záměrem, několik částí…
Jana Vöröšová: Eskymácká mytologie je přímočará
„Kromě klasického zvuku jednotlivých nástrojů využívám i některé atypické zvukové barvy a rozšířené techniky.“
„Soubory, se kterými funguje konstruktivní vazba hráčů s autorem už při čtení a nácviku, existují u nás i v zahraničí.“
„Vedu dětské sbory Rezekvítek a Cvrkot a smíšený sbor La Folia. Vedle dirigování pro ně také píšu a aranžuji písně.“
Jedna z nejvýraznějších českých skladatelek současnosti Jana Vöröšová se v těchto dnech připravuje na čtvrteční koncert v Rudolfinu, kde zazní světová premiéra její nové skladby Písně Vrbovýho proutku pro soprán a orchestr. Interprety jsou Česká filharmonie, sopranistka Vanda Šípová a dirigent Keith Lockhart…
VÝHERCI TŘÍ DVOJIC VSTUPENEK:
Česká filharmonie představí vítěze skladatelské soutěže
Vyhlašujeme výherce tří dvojic vstupenek na čtvrteční mimořádný koncert České filharmonie! 7. listopadu v Rudolfinu zazní vítězné skladby 2. ročníku Skladatelské soutěže ČF, která vznikla ještě z iniciativy Jiřího Bělohlávka. První ročník proběhl v roce 2014. Další následovala o čtyři roky později, té už se ale Jiří Bělohlávek nedožil. Odborná porota nakonec vybrala tři finalisty…
Pop-up výstava Intermezzo – současní umělci v netradičním propojení s Opera Nova 2019
Pětidenní pop-up výstava Intermezzo konfrontující současné výtvarné umění se světem opery bude slavnostně zahájena zítra v 19:30 hodin v prostorách bývalé restaurace u piazzety Nové scény Národního divadla na náměstí Václava Havla v Praze. Výstava nabídne veřejnosti zdarma unikátní možnost zhlédnout zhruba čtyřicet obrazů, soch a objektů předních současných výtvarných umělců, jako je Jiří David,…
V neděli začíná Festival OPERA NOVA
Pražský festival a přehlídka současného hudebního divadla OPERA NOVA, jehož „nultý“ ročník se konal v létě 2018, pokračuje letos oficiálně – ročníkem prvním. Ten se uskuteční ve dnech 23. – 27. června na Nové scéně, v kostele sv. Anny na Anenském náměstí a na náměstí Václava Havla. Nově bude mít každý ročník festivalu svého patrona nebo…
Martin Doubravský: Massenet uměl tvořit geniálně jednoduše
Smyslná Thaïs jako epilog Pardubického hudebního jara
„Massenet dovedl oboje – tvořit geniálně jednoduše, stejně jako komponovat složité formy s hutnou instrumentací.“
„V Liberci se dlouhodobě daří oživovat polozapomenutá díla.“
„Jediná mezihra v závěru Thaïs by pro jiného skladatele byla bez problémů námětovým zdrojem pro symfonickou větu, ale Massenet napíše do klavírního výtahu: ´…pakliže se scéna stihne přestavět rychleji, můžete to vypustit…´“
Massenetova Thaïs zazní teď v neděli 5. května v chrudimském Divadle Karla Pippicha – jako epilog mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro. Přiveze ji operní soubor Šaldova divadla v Liberci. Právě na jeho prknech se v Česku objevila po devadesáti letech v režii Lindy Keprtové a v hudebním nastudování Martina Doubravského. Pro KlasikuPlus.cz se zamyslel nad hloubkou známé mezihry i obecně nad oživováním polozapomenutých děl.
Pohledem Petra Vebera (10)
Světla a stíny repríz
„Stíny repríz jsou jasné: rutina mezi členy orchestru, zpěváci bez velké ambice, režisérův záměr pozapomenut… Světla repríz jsou radostnější.“
„V Národním divadle byl hostem zvýrazněných dvou repríz Giordanovy opery Andrea Chénier brazilský tenorista Martin Muehle. Nabídl hlas pro roli ideální.“
„Repríza projektu Sternenhoch, který se stal pro určitý segment publika zřejmě kultovním, připomněla, že současné umění je opravdu široce rozkročeno.“
Operní premiéry mají svou atmosféru, své rituály, své oslavy. Řada měsíců studia a příprav a týdnů zkoušení je u konce. Přijde premiérové publikum a netuší, kolik všechno to samozřejmé a krásné nebo třeba ujeté a zvláštní stálo úsilí. Vlastně ho to ani nezajímá. Nepatří do té party, která nemá od výsledku odstup. Party, která zaujatě pracovala, určitě se prací i bavila a teď vydává počet z toho, co umí. Publikum stojí nezaujatě vně. Vidí, slyší, vnímá, prožívá, promýšlí… – a vytvoří si během večera svou představu, pocit, úsudek.
V Pardubicích „vystavili“ libereckou Bohému
„Kdyby se tehdy pozorovatel podíval dalekohledem pod střechu jakékoliv nuzné pařížské mansardy, našel by tam jistě mnohé podobně vášnivé i tragické lásky, předčasná úmrtí a hluboká přátelství.“
„V liberecké inscenaci si opravdu uvědomíte, že jsou Vánoce.“
„Je dobře, že se daří opery i „vystavovat“ mimo jejich domovské scény. Pardubické hudební jaro je toho letitým důkazem.“
Je to právě rok a několik dní, kdy měla v libereckém Divadle F. X. Šaldy (9. března 2018) premiéru nová inscenace Bohémy Giacoma Pucciniho. Vrátila se tam po třinácti letech a byla přijata s úspěchem. Josef Krečmer, umělecký ředitel a dramaturg Mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro, zve tamní soubor opakovaně a s dobrou zkušeností, a tak se Seveřané na programu letos objevují hned dvakrát – festival uzavře Massenetova Thaïs a teď v neděli zazněla právě Bohéma. A publikum, které jinak v regionu příliš operních příležitostí nemá, ji právem ocenilo s nadšením.
Ukradené housle a zpívající ledovec aneb
Meziválečná operní revue v režii Davida Drábka
„Krenkovu operu ´Jonny vyhrává´ jsme v Praze od roku 1927 neviděli a neslyšeli.“
„Máme možnost si zase o něco konkrétněji uvědomit, jakou dynamiku a atmosféru roky po první světové válce měly.“
„Výhrou bylo angažování dirigenta, který s touto operou – na rozdíl od všech ostatních účastníků projektu – měl už zkušenost.“
„Drábkova inscenace námět ani hudbu nepopírá. Je invenční a baví.“
Roztančená Evropa okouzlená nadále zidealizovanou, nicméně přece jen dosažitelnější Amerikou, nadšená novým životním stylem, moderní technikou, uměleckou svobodou, novými druhy zábavy… Evropa dvacátých let, v níž bezstarostným lidem na saxofon, na banjo a na housle hraje extrovertní černošský muzikant. Evropa, v níž se sváří staré s novým a v níž se jeden introvertní lokální skladatel zrovna snaží v Alpách vypořádat s vlastním životem. To je Ernst Krenek a jeho devadesát let stará opera Jonny spielt auf, nyní Národním divadlem od čtvrteční premiéry ve zdařilé podobě uváděná jako Jonny vyhrává.