KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Bohové, slitování!
Mozartova mořská opera v Plzni

„Plzeňský operní soubor sáhl k hudebně náročnému dílu. Naštěstí v konstelaci, kdy našel dobré pěvecké představitele.“ „Vášnivě zuřivá árie zhrzené Elektry je zvláštním neuzavřeným koncem celé opery.“ „Hudbou vyjádřená mořská scenérie našla v režijním, scénografickém a světelném pojetí adekvátní obrazy.“ Mozartova opera Idomeneo je do určité míry ještě zakotvena v barokním modelu a může proto působit…

Číst dál…

Dvě moderní opery oslaví Mozarta

„Mozart není postava z piedestalu, nikdy jsem o něm moc nepřemýšlela jako o člověku, pro mě je hudbou.“ „“Takhle to neprováděl zatím nikdo, ten žánr je zábavný.“ „Až Formanův film Amadeus ukázal Mozarta jako zranitelného člověka v kontrastu s velikostí jeho tvorby.“ Wolfgang Amadeus Mozart v málo známých a nečekaných souvislostech – to je novinka v repertoáru Národního…

Číst dál…

Mozart bez dirigenta, bez dechů, se skvělým Bartošem

„Kombinace dvou děl pro smyčce v takto úzkém sousedství je hraniční, ale nebezpečí z dlouhých ploch podobného zvuku se podařilo vyvážit.“ „Mendelssohn se poslouchal příjemně. Není to nijak osobitá hudba, ale je zajímavá tím, jak zůstává na pomezí stylů a epoch.“ „Sólista ve frázování krásně sledoval vývoj a směřování hudby a minuciézně vypracovával drobné kontrasty…

Číst dál…

Poustevník András Schiff. Tentokrát v Drážďanech

„Prakticky při každém setkání vznikne na pódiu mimořádně vznešená produkce.“ „Schiff v roli dirigenta nepůsobí nijak učitelsky, jak je u něj v některých případech zvykem.“ „U Schiffa může člověk vypozorovat mimořádně niterný, zcela osobní vztah s hudbou. Právě pro tento vztah ho lze nazývat poustevníkem hudby.“ Pro zasvěceného posluchače je setkání s Andrásem Schiffem jedinečnou…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (6)
Václav Luks na výletě

„Dvořák? A proč ne.“ „Ukázalo se, že velkou pozornost artikulaci lze úspěšně přenést i k novější hudbě a že jí to nemůže ublížit.“ „Soubory, které sice nemají stoprocentně stálé obsazení, ale které přesto stojí na opačném pólu od produkcí ´kdo-má-čas´.“ Specialisté na starou hudbu většinou, dříve či později, začnou pokukovat i po hudbě novější. Nemusí…

Číst dál…

Oslavenec Mozart, gratulant Domingo

„Po dnešním večeru si dovedu představit, jak Mozartovi jeho Pražané rozuměli a nosili ho na rukou.“ „Poslední léta Domingovi přinesla nejen titul dirigenta, ale také barytonisty, což byl prapůvodně jeho hlasový obor, a ředitele mezinárodní pěvecké soutěže Operalia.“ „Orchestr Národního divadla hrál tak jiskrně, lehce, precizně a nadšeně, že to byl jeden z nejlepších…

Číst dál…

Domingo o Mozartovi, Nekoranec o Domingovi

„Když máme oslavovat jakéhokoliv velkého skladatele, tak jsem pochopitelně pro.“ „Pro zpěváka mého věku je pěkné být v operním dramatu otcem.“ „Když sleduji jeho program, řekl bych, že je tak trochu workoholik… Ale je to nesmírně inspirující!“ „Mo-zar-to-vy-na-ro-ze-ni-ny,“ slabikuje obrovský nápis nad jevištěm Stavovského divadla Plácido Domingo. Druhou polovinu světelného plakátu…

Číst dál…

M22 – Figarova svatba ze Salcburku

„Figarova svatba tehdy v roce 2006 vyzněla jako bolestně existenciální propletenec mezilidských, hodně i erotických vztahů.“

„Velké divadlo s výrazným režijním vkladem, úžasným Harnoncourtovým hudebním nastudováním a s obsazením opravdu ze světa snů.“

„Anna Netrebko na sebe nestrhávala pozornost, s ostatními sloužila hvězdnému kolektivnímu představení.“

Mozartova Figarova svatba existuje k poslechu v mnoha a mnoha nahrávkách. Gramofonové společnosti zachycují představy o ideální interpretaci geniálního díla, jak s nimi přicházejí generace dirigentů a pěvců i režisérů. Vybíráme jedinečný snímek, který vznikl jako živý záznam salcburské inscenace v mozartovském jubilejním roce 2006, kdy bylo možné na festivalu vidět všech jeho 22 operních děl. Za konkrétní podobou „Figarky“ stál tehdy po vizuální a divadelní stránce Claus Guth a hudebně Nikolaus Harnoncourt.

Číst dál…

Štěpánka Pučálková: Proč mám ráda Mozarta? Člověk nikdy neví, co od něj může čekat!

„Předzpívání do Semperoper probíhalo jako každé jiné, i včetně toho obligátního ‚děkujeme, na shledanou‘.“ „V Salcburku jsem vlastně dospěla, našla samu sebe, urovnala si hodnoty a zjistila, jaké jsou mé životní priority.“ „Je to pro mě veliká čest a zodpovědnost, stát na jevišti po boku tak významného umělce, jako je právě Plácido Domingo!“…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (4)
Status národní kulturní památky Mozartově Bertramce snad konečně pomůže

„Nejméně dva roky už je zavřeno – bez jasného slova, proč – a dokdy tomu tak bude.“ „Brzké prohlášení Bertramky za národní kulturní památku by mělo logicky být i zájmem Mozartovy obce.“ „Uvědomuje si vůbec spolek, že ho tahle památka svým mezinárodním i národním významem přesahuje, že není jen jeho?“ Pražská Bertramka, místo spojené…

Číst dál…

PKO složil poctu Mozartovi

„Ne každé těleso je pro Mozartovu hudbu vhodné, Pražský komorní orchestr je ale jedním z těch typických.“ „Mozart svá divertimenta i ostatní komorní skladby tvořil většinou na objednávku pro domácí muzicírování nebo jako dar hostiteli.“ „Celý večer fungoval jako celek a jisté vybočení z obvyklých dramaturgických postupů bylo osvěžující a příjemné.“ Pět titulů z pera Wolfganga…

Číst dál…

Komorní pohlazení brněnské filharmonie

„Když funguje tým, vystupují z něj individuality – krásnou komorní práci předvedli první hráči.“ „Čisté a vášnivé provedení symfonie bylo pravou ukázkou síly orchestru.“ „Však také Daviesovo první po-koncertní gesto pokorného poděkování patřilo v jasném poselství orchestru.“ Na 2. abonentním koncertu Filharmonie Brno, který nesl trefný název „Šéfdirigent s taktovkou a za klavírem“, představil svůj…

Číst dál…

Karel Dohnal: Muzikantský život? Vzrušení, krása a nepředvídatelnost

„Martin Fröst náhle onemocněl a v Bamberku hledají rychle někoho, kdo by mohl zahrát Coplandův klarinetový koncert. Vytahuji klarinet a zjišťuji, co z něj ještě zůstalo v hlavě a v rukách.“

„Jaká radost hrát v takovém sále! Zvuk orchestru se krásně pojí a přitom perfektně slyším jednotlivé hlasy.“

„Klarinet beru do ruky zase až těsně před začátkem koncertu, obvykle tak 10 minut před začátkem. Těžko se popisují pocity a myšlenky interpreta při takovém koncertě.“

„Sedím ještě trošku zpocený z hraní a jsem unesený hudbou Bohuslava Martinů. Ivo Kahánek hraje fantasticky, Jakub s jistotou řídí vřele a kompaktně znějící orchestr a posluchači ani nedutají. Tohle provedení Inkantací je naprosto strhující.“

„Myslím, že Jakub Hrůša formuje svůj orchestr skvěle a že na něj může být pyšný.“

Číst dál…

Koncert Manfreda Honecka téměř jako bohoslužba

„Ještě nikdo nevyužil schopností Pražského filharmonického sboru tak jako nyní on v Mozartově Requiem.“ „Jemné nuance, agogické proměny… – vše bylo prostoupeno kultivovanými emocemi, aniž by dirigent sklouzl k náznakům romantismu.“ „Večer skončil v naprostém tichu tak, jak začal i v úvodu Pärtovy skladby – skoro neslyšnými údery zvonu.“ Dlouho dopředu to vypadalo jako anachronismus.…

Číst dál…

Vilém Veverka: Méně a méně řeším, jestli je to či ono avantgardnější

„Jednu světovou premiéru pro hoboj a orchestr smím přichystat pro letošní ročník festivalu Janáčkův máj.“ „Hobojový koncert Jiřího Gemrota obstojí v konfrontaci s koncertem Bohuslava  Martinů.“ „Starou hudbu nestuduji, starou hudbu stále poznávám, objevuji. Inspiraci hledám kontinuálně.“ Hobojista Vilém Veverka určitě zase něčím příjemně překvapí. Hraje Zelenku, Dvořáka, Strausse, Martinů a Gemrota, hraje také…

Číst dál…

Rok 2019: tradiční festivaly i přítomnost slavných hudebníků

„Vypadalo to, že minulý koncert Ennia Morriconeho byl v Praze posledním. Nakonec se však jubilant rozhodl přijet ještě jednou.“  „Festival Pražské jaro otevřou 12. května Bamberští symfonikové s Jakubem Hrůšou.“  „V Českém Krumlově se v létě objeví přední interpreti klasické hudby, ale festivalový program hojně zasáhne také do jiných žánrů.“ Lednové oslavy narozenin Wolfganga…

Číst dál…

Když umělec překročí hranice.
aneb Česká filharmonie s Antoninim

„Orchestr, který dnes sklízí nadšené recenze za ztvárnění děl Dvořáka, Janáčka, Čajkovského či Mahlera, se zde svým zvukem takřka blížil historickým nástrojům!“

„Maestro Antonini, vůbec o tom nepochybuji, musel na zkouškách pracovat velmi pečlivě, analyticky, možná i pedantsky. Ale na pódiu to tak nepůsobilo. On nenutil, nehlídal, nekontroloval – on inspiroval.“

„Úplně jiné vyznění má nedokonalost vzniklá ze strachu (ztuhlosti, roztřesení), že něco udělám špatně, nebo neudělám, a naopak zcela odlišně působí chyba vzniklá ve snaze jít na hranu technického rizika za účelem maximální intenzity výrazu. Jak říkal slavný dirigent Nikolaus Harnoncourt – „za takovou chybu jsem muzikantovi naopak vděčný.“ Myslím, že podobně se na to díval i pan Antonini…“

Číst dál…

Radostná nálada na posledním abonentním koncertu PKF

„Líbivé melodie, barevné sólové pasáže, znamenitá instrumentace, ale i poučenost evropskou klasickou hudbou činí z Korngoldovy suity okouzlující dílo.“ „Mozartův koncert klavírní duo předneslo jako opravdový dialog dvou rovnocenných partnerů.“ „V případě Reformační symfonie bylo vidět, že Mendelssohnova hudba je pro PKF jako stvořená.“ PKF – Prague Philharmonia zahrála v hektickém předvánočním období…

Číst dál…

10 VÝHERCŮ CD Mozart Radek Baborák

Radek Baborák vydal u Supraphonu nové 2CD. Nabídl na něm netradiční pojetí Koncertantní symfonie a hudby pro lesní roh Wolfganga Amadea Mozarta. Dva jeho nedokončené hornové koncerty doplnil o jiné Mozartovy fragmenty, které pro tyto účely upravil. K nahrávání přizval své hudební přátele: Baborák Ensemble, hornistu Radovana Vlatkoviće, hobojistku Claru Dent-Bogányiovou, flétnistu Waltera Auera a fagotistu Bence Bogányiho. Partnerem nahrávky je KlasikaPlus.cz Ptali jsme se: KDY ZAČAL BÝT LESNÍ ROH OPATŘOVÁN VENTILY? Správná…

Číst dál…

Plzeňsko rozezpíval nový festival

„Roman Janál si ani nemohl přát lepšího partnera pro umělecké ztvárnění písní než Karla Košárka.“ „Dílo se krásně rozeznělo prostorem s příkladně klenutými dynamickými oblouky a přesně zakončenými hudebními frázemi.“ „Plzeňský podzim se asi bude tříbit a vyvíjet směrem k „mezinárodnímu festivalu zpěvu“.“ PLZEŇSKÝ PODZIM 2018 – nový festival pořádaný spolkem Česká píseň výrazně obohatil…

Číst dál…

VÝHERCE CD Miroslava Sekery

Uzavíráme soutěž o CD klavíristy Miroslava Sekery natočené během jeho recitálu ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Hraje dochované dvě věty Janáčkovy klavírní sonáty, která zachycuje dramatické události demonstrace v roce 1905 za vznik další české univerzity se sídlem v Brně, méně známých Devět Mozartových variací D dur a 24 preludií polského romantika Chopina. V hudební režii Jiřího Gemrota vydal Radioservis. Ptali jsme se: JAK SE…

Číst dál…

Koncert číslo 3500

„Klasiky zahrál PKO vedený Leošem Čepickým se zdravou energií, motivovaně.“  „Ženatý působí zdrženlivě. Jeho nástroj je však velmi znělý a jeho hra není tak uzavřeně introvertní.“  „PKO drží značku a smysl své existence.“ Pražský komorní orchestr otevřel svou další abonentní sezónu v Rudolfinu. Hrál bez dirigenta, jak to míval dokonce v názvu, hrál Rejchu,…

Číst dál…

Právě doznělo (3)
Bez dirigenta

PKO dnes odehrál svůj 3500. koncert. Tradičně bez dirigenta, pod vedením koncertního mistra Leoše Čepického. Pro jubilejní večer zvolil skladby Antonína Rejchy, Wolfganga Amadea Mozarta a Ludwiga van Beethovena. Ivan Ženatý, který hrál Beethovenův houslový koncert, pak přidal ještě jeho populární Romanci. O první dojmy se tradičně přímo z pódia dělí Petr Veber.

Číst dál…

SOUTĚŽ o CD
Recitál Miroslava Sekery

Klavírista Miroslav Sekera včera uvedl do života nové CD natočené během jeho recitálu ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Zachycuje dochované dvě věty Janáčkovy klavírní sonáty, která zachycuje dramatické události demonstrace v roce 1905 za vznik další české univerzity se sídlem v Brně, méně známých Devět Mozartových variací D dur a 24 preludií polského romantika Chopina. V hudební režii Jiřího Gemrota vydal Radioservis.…

Číst dál…

Radek Baborák a jeho přátelství s Mozartem

„Posluchač se nestará, kolikátý je to koncert, kde se vzal… a prostě si užívá dokonalosti Mozartovy invence.“ „Možná jsem byl první, kdo si troufnul zauvažovat o rozšíření počtu hornových koncertů na číslo šest.“ Inspirativní idol v hudební profesi, ale určitě také ideální kumpán na párty. Tak hovoří o Mozartovi v bukletu své nové desky Radek…

Číst dál…

Porce muzikality na Lípě Musice

„Zkrátka se rozhodli Mozarta řešit jinak a bylo to velmi zajímavé.“ „Milan Řeřicha hraje mistrně a ještě se přitom usmívá.“ „Podaly si ruce vynikající výkon muzikantů s výjimečně silně napsanou hudbou.“ Svatováclavský podvečer zavedl diváky festivalu Lípa Musica do kostela svatého Vavřince v obci Jezvé, která koncerty festivalu v den národního světce hostí pravidelně. Protagonisty…

Číst dál…

Nahrávka v předstihu (1)
Baborákův Mozart

Poslechněte si ukázku z chystaného alba Radka Baboráka. Vyjde 5. října u Supraphonu a nabídne  netradiční pojetí Koncertantní symfonie a Hudby pro lesní roh Wolfganga Amadea Mozarta. Radek Baborák tentokrát nesáhl po původních partech, ale sám upravoval. K projektu pak přizval své hudební přátele: Baborák Ensemble, hornistu Radovana Vlatkoviće, hobojistku Claru Dent-Bogányiovou, flétnistu Waltera Auera a fagotistu Bence Bogányiho. Mozartův hornový koncert patří…

Číst dál…

Když legendy hrají legendy

„Sharon Kam je na pódiu emotivní živel.“ „Potlesk mezi větami dokáže pěkně přetrhnout soustředění a napojení.“ „Academy of St Martin in the Fields patří právem mezi legendy.“ Uchvacují dodnes, přestože se ani jeden z nich nedožil čtyřicátých narozenin. Oba mají punc zázračného dítěte a oba znamenali milník v klasické hudbě. Wolfgang Amadeus Mozart a Felix…

Číst dál…

I mistr se u Mozarta utne

„Známá jména někdy nejsou zárukou skvělého koncertu.“ „Sharon Kam předvedla mistrovské ovládnutí klarinetové techniky.“  „Zahrát mistrovsky průzračný klasicismus, zvlášť Mozarta, není vůbec žádná legrace.“ Není vždy zlato, co se třpytí, a tak někdy ani známá jména nejsou zárukou skvělého koncertu. S podobným pocitem asi odcházela řada lidí ze včerejšího zahajovacího večera komorní…

Číst dál…

Od nuly. Marek Štryncl o ideálu autentické interpretace

„V ideálu autentické interpretace se znovu a znovu musí metodicky začínat od nuly.“ „V Polsku si nesmírně váží vlastních zdrojů, netrpí komplexem méněcennosti.“ „Jsem přesvědčen, že hudební interpretace děl 19. století byla ve své době muzikálnější.“ Musica florea připomíná dnešním večerním koncertem jako neprávem pozapomínaného velikána české hudby Jana Křtitele Vaňhala, a to…

Číst dál…