Tristan a Isolda SOČRu natřikrát
Symfonický orchestr Českého rozhlasu se svým šéfdirigentem Petrem Popelkou chystají koncertní uvedení všech tří jednání Wagnerovy opery Tristan a Isolda, a to postupně, ve třech sezónách rozhlasových symfoniků. V pondělí 3. dubna s nimi vystoupí Michael Weinius coby Tristan, Elisabeth Teige jako Isolda a také Mladý námořník v podání Petra Nekorance. Wagnerovské představení ve Dvořákově síni Rudolfina začne v půl osmé večer a živě ho bude přenášet ČRo Vltava. Záznam uvede ČRo D-dur ve středu 5. dubna ve dvacet hodin.
K napsání opery Tristan a Isolda se Richard Wagner inspiroval středověkým francouzským rytířským eposem, vycházejícím z keltské pověsti. Látku sám skladatel přebásnil do nadčasové platnosti. K mimořádné umělecké atmosféře díla přispěly zcela jistě i intenzivní citové prožitky, milostná aféra s manželkou jeho mecenáše, nadanou literátkou Mathildou Wesendonckovou. Dle vlastních slov prožíval s touto ušlechtilou, inteligentní a krásnou ženou „blaženou rozkoš ze souznění duší, opojení z nejvyššího štěstí a nejkrásnější touhy a potěšení z povznášejícího a inspirujícího přátelství i nejčistší lásky… Lásky nenaplněné.“ A právě v nadčasový symbol takového citu přetvořil i dávný příběh o osudovém nápoji lásky.
O první provedení projevila zájem Dvorní opera ve Vídni. Po desítkách zkoušek však dílo prohlásila za nerealizovatelné. Premiéra se tak uskutečnila až pod taktovkou Hanse von Bülowa v roce 1865 v Mnichově, a to po intervenci Ludvíka II. Bavorského, který se stal Wagnerovým obdivovatelem a příznivcem. Byl to ostatně právě on, kdo později úvěrem zafinancoval stavbu divadla v Bayreuthu, sloužícího dodnes výhradnímu a vzorovému uvádění Wagnerových děl. Zde se opera Tristan a Isolda objevila až po Wagnerově smrti, v roce 1886. Pražské Národní divadlo ji prvně uvedlo v roce 1913. V Novém německém divadle se však dávala už od roku 1896.
Operu, kterou Wagner vytvořil na vlastní libreto, charakterizoval tehdejší vlivný filozof Friedrich Nietzsche jako „nebezpečně fascinující, hrůzně a sladce nekonečnou“.
Foto: Mats Bäcker, Patricia Varela, Petra Vosičková
Příspěvky redakce
- Viktor Stocker a Otakar Antonín Štefan ve finále letošního Concertina Praga
- Tokijský NHK Symphony na Pražském jaru aneb Dlouhá chapadla Otakara Ševčíka
- Jakub Hrůša v očekávání velkého turné s Bamberskými symfoniky
- Česká filharmonie se po půl století vrátí do Finska
- Václav Luks vyváží do Osla skladatele Kalivodu. Dirigovat bude Norský rozhlasový orchestr
Více z této rubriky
- Tokijský NHK Symphony na Pražském jaru aneb Dlouhá chapadla Otakara Ševčíka
- Jakub Hrůša v očekávání velkého turné s Bamberskými symfoniky
- Václav Luks vyváží do Osla skladatele Kalivodu. Dirigovat bude Norský rozhlasový orchestr
- Hudba mezi obrazy prvně s pěvci z HAMU
- Festival Mahler Jihlava na startu spolu s Prague Philharmonia
- S příchutí francouzských šansonů. Nový projekt Olgy Jelínkové
- Klasika Viva s kombinací houslí a akordeonu
- Český varhanní festival začíná v Troubsku a ve Stříbrci
- Japonská štace či městské oslavy. Plzeňská filharmonie v příští sezóně
- Intenzivní program Dvořákova festivalu v Příbrami vyvrcholí s Orffem