Výrazná přítomnost Ľubici Čekovské v úvodu košické sezony
Státní filharmonie Košice se chystá na zahájení 57. sezony. Populárněji laděný pořad z posledních textů humoristy Milana Lasici, které věnoval hudebníkovi Mariánu Čekovskému, se uskuteční 10. a 11. října za umělecké přítomnosti respektované skladatelky a Mariánovy sestry Ľubici Čekovské, její dílo pak zároveň otevře 57. košickou sezonu. Státní filharmonii na tomto koncertě 16. října v Domě umění řídí dirigent Christopher Ward. Do konce října se v Košicích objeví také dirigent Tomáš Brauner s programem Planety nazvaným podle díla Gustava Holsta.

Skladatelka Ľubica Čekovská o svém čtvrthodinovém díle Adorations napsala: „Adorations pro velký symfonický orchestr bylo zkomponováno na objednávku Slovenské filharmonie, ale jeho kořeny sahají hlouběji, do období, kdy jsem ztratila dva milované lidi a zároveň porodila svého prvního syna. Tento kontrastní zážitek – radost a smutek, narození a odchod – se stal základem pro hudební meditaci o plynutí času, paměti a vděčnosti.“ Kompozice zahájí sezonu Státní filharmonie Košice při koncertě 16. října. Pořad přinese ještě další dvě díla světových klasiků. Rachmaninovův Klavírní koncert č. 2 c moll je jedním z nejoblíbenějších klavírních koncertů, jaké kdy byly napsány. Byl složen v raném období Rachmaninovovy kariéry a posluchače přitahuje svým typicky ruským patosem a obrovským rozsahem emocí, melodickými oblouky a vynikajícím využitím technických a expresivních možností sólového klavíru a orchestru. Sólového partu se zhostí pianista Roman Borisov. Po přestávce je pak na programu už jen Symfonie č. 6 h moll „Patetická“, Čajkovského poslední symfonické dílo. Zachoval tradiční čtyři věty a tematickou strukturu, ale vložil do ní neobvykle vysoké emocionální a dramatické napětí. Celý koncert v Domě umění řídí Christopher Ward.
O týden později košičtí diváci uslyší díla trojice jiných autorů. Prokofjevova Symfonie č. 1 D dur, op. 25, „Klasická“, jedno z nejznámějších děl skladatele, je příkladem skladatelova neustálého hledání originálního hudebního jazyka. Jedná se o skladbu s jasnou, srozumitelnou strukturou a Prokofjev o ní řekl, že je to symfonie, „kterou by Haydn mohl napsat, kdyby žil v naší době“. Koncert pro tubu a orchestr f moll od Ralpha Vaughana Williamse byl složen v roce 1954. Jedná se o první významný koncert napsaný pro tubu, který se stal základem instrumentálního repertoáru. A v předmluvě k The Planets Gustav Holst poukázal na to, že jednotlivé skladby v cyklu nemají žádný program a že samotné názvy by měly vést posluchačovu představivost. 23. října účinkují Státní filharmonie, dirigent Tomáš Brauner, tubista Thomas Leleu a vokální soubor Gregoriana (ženský sbor).



Foto/zdroj: archiv KlasikyPlus.cz
Příspěvky redakce
- Můj vzor. Svátky hudby v Praze opět zvou na setkání mladých talentů s inspirativními osobnostmi
- Zuzana Marková jako Violetta Valéry v Teatro Colón
- Dialog tónů a myšlenek v podání Graffova kvarteta
- Jana Janků a Musica Poetica se zaměří na ženské skladatelky a polské baroko
- Collegium 1704 v Praze, Drážďanech i ve Versailles
Více z této rubriky
- Můj vzor. Svátky hudby v Praze opět zvou na setkání mladých talentů s inspirativními osobnostmi
- Zuzana Marková jako Violetta Valéry v Teatro Colón
- Dialog tónů a myšlenek v podání Graffova kvarteta
- Jana Janků a Musica Poetica se zaměří na ženské skladatelky a polské baroko
- Collegium 1704 v Praze, Drážďanech i ve Versailles
- Laureáti Hudečkovy Akademie na břevnovském pódiu
- Deset let Akademie komorní hudby aneb Hostina v Rudolfinu
- Anticipace Vánoc se španělskou duchovní hudbou v podání Musica Florea
- Ostravský balet míří do Milána po boku Roberta Bolleho
- Žižkovští hudební gymnazisté vzdají hold svobodě a demokracii