KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Začíná největší hudební svátek severu Čech, festival Lípa Musica english

Už po dvaadvacáté se v letošním roce uskuteční hudební přehlídka Lípa Musica, která každý rok na sklonku léta a na podzim rozeznívá Liberecko, Ústecko i saské příhraničí. Její hlavní koncertní řada odstartuje v pátek 1. září v 19 hodin v Divadle F. X. Šaldy v Liberci tradičním Koncertem pro Liberecký kraj. Protagonistou večera, který otevře festivalový ročník zasvěcený především tématu klavírní hudby, bude Lukáš Vondráček, jeden z nejuznávanějších českých klavíristů u nás i v zahraničí. V sólovém partu Druhého klavírní koncertu Sergeje Rachmaninova jej doprovodí Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK pod taktovkou svého šéfdirigenta Tomáše Braunera.

Koncerty Lukáše Vondráčka jsou vždy mimořádnou kulturní událostí a my budeme mít to štěstí, že si v jeho podání vyslechneme jeden z nejkrásnějších klavírních koncertů, ikonický druhý Rachmaninovův koncert. Poprvé v historii festivalu vystoupí na festivalu Pražští symfonikové a své poprvé si v roli sólisty užije na Lípě Musice i Lukáš Vondráček, který se u nás zatím představil jen komorně. Pro tuto příležitost přivezeme špičkový koncertní nástroj značky Petrof z Hradce Králové,“ uvedl k zahajovacímu večeru Martin Prokeš, ředitel festivalu.

O vedení klavírní linky letošní Lípy Musicy se postará klavíristka Jitka Čechová, která je v roce 2023 uměleckou garantkou festivalu. Sama se představí v sólové i komorní úloze hned na čtyřech festivalových koncertech a ujme se též úlohy mentora workshopu určeného pro žáky základní umělecké školy v České Lípě. „Na Svatováclavském koncertě se těším společně s mými kolegy ze Smetanova tria – houslistou a dirigentem v jedné osobě Janem Talichem a violoncellistou Janem Páleníčkem – na souznění sólového klavíru za doprovodu Komorní filharmonie Pardubice. Publikum si tak bude moci vychutnat trojí úplně odlišnou prezentaci klavíru jako sólového nástroje v dílech Voříška, Šostakoviče a Mendelssohna-Bartholdyho. Naproti tomu vycizelovaná dramaturgie večera, který jsme nazvali společně s tenoristou Martinem Prokešem „Esence romantismu“, oplývá všemi atributy nejintimnějšího romantismu z pera manželů Schumannových, Brahmse, Schuberta, Gustava a Almy Mahlerových, Zemlinského, Debussyho a Chaussona, a chce ukázat romantický písňový recitál dotýkající se nejhlubšího zrcadla lidské duše, zpovědi touhy a lásky v kontrastu žalu a nenaplnění. Sólový recitál jsem pak pojala jako pokračování čistě romantického programu v českém postromantickém a expresionistickém duchu 20. století v odkazu autorů Nováka, Suka, Janáčka, Ježka a Páleníčka,“ představuje své působení Jitka Čechová. Kromě vystoupení přední české klavíristky festival nabídne i setkání s talentovaným mládím v osobě úspěšné, teprve dvanáctileté pianistky Kláry Gibišové, nebo jinou podobu klávesového umění, cembalový recitál renomovaného Mahana Esfahaniho.

Klavírní linka se dotýká i řady dalších festivalových programů, ovšem celková dramaturgie Lípy Musicy monotematická nebude. Festival i v letošním roce pamatuje na svůj erbovní česko-německý dialog, vzpomene své kořeny ve festivalu duchovní hudby a nabídne i neotřelé hudební přesahy. Paletu německých hostů otevře soubor Anima Şirvani představující hudební most mezi orientem a západem v dialogu německé barokní hudby s tradiční persko-anatolskou hudbou a Goethovými básněmi. Originálním hudebním dialogem bude i spojení klarinetu a loutny, které na festivalu představí významný německý klarinetista David Orlowsky ve spolupráci s loutnistou Davidem Bergmüllerem. Spojení nástrojů, které nemá v hudební literatuře žádnou původní stopu, umělci prezentují vlastními úpravami děl Purcella, Dowlanda či Kapsbergera, ale také svými kompozicemi.

Festivalovým projektem, který lze rovněž jednoznačně považovat za přesahový, bude Den se Suzanne, pocta Leonardu Cohenovi, kterou sestavil německý basista a loutnista Joel Frederiksen. Společně se svým souborem Ensemble Phoenix Munich Frederiksen originálně propojuje písně „moderního trubadúra“ Cohena se šansony francouzské renesance.

Na samotný závěr festival láká na debut souboru Czech Ensemble Baroque, který se doposud na Lípě Musice nepředstavil a který do České Lípy zavítá společně s legendárním kontratenoristou Andreasem Schollem. Společně provedou díla českého barokního skladatele Františka Ignáce Tůmy, kapelníka vídeňské královské kaple na dvoře královny Alžběty Kristýny Brunšvické, matky Marie Terezie. Duchovní hudbu Lípa Musica představí i za hranicemi Čech, kdy na svátek znovusjednocení Německa zazní v příhraničním Großschönau provedení Janových pašijí soudobého skladatele Arvo Pärta.

Festival tradičně představuje i přední české interprety, v letošním roce se na Lípu Musicu vrátí Josef ŠpačekTomášem Jamníkem, Collegium Marianum, nebo Collegium 1704, které přiveze svůj vivaldiovský projekt ozdobený pěveckým uměním mimořádné francouzské mezzosopranistky Lucile Richardot. Závěrem připomeňme návrat populárního Janoska Ensemble, který festivalovým hostům představí svůj improvizační pohled na hudbu velikánů začínajících písmenem B. 

Festivalové koncerty se uskuteční nejen ve větších městech, České Lípě, Liberci, Novém Boru, Teplicích či Děčíně, ale tradičně Lípa Musica rozezní i menší obce a sakrální prostory.

Existují místa, která jsou tradiční a nedokážeme si představit, že by se tam festival nevrátil. Mají svůj genius loci, který ve spojení s vhodným výběrem projektu často představuje neodolatelnou pozvánku pro naše posluchače. Takový je třeba kostel sv. Barbory v Zahrádkách, kde ani v 21. století není zavedena elektřina. Je však velmi důležité být ve výběru míst také kreativní, a proto naše publikum velmi oceňuje skutečnost, že festival každoročně nabízí alespoň dvě nová místa, která jsou jakýmsi kořením pro naši dramaturgii. Skutečně jednou z nejdůležitějších věcí je vybrat správného interpreta s vhodným projektem pro dané místo. Je to naprosto zásadní pro atmosféru samotného koncertu a vnímání posluchače. Nově se letos s námi návštěvníci mohou vypravit třeba do nové židovské synagogy v Liberci, na teplický zámek nebo do moderního koncertního sálu, který je umístěn při klavírní manufaktuře C. Bechstein v Seifhennersdorfu nedaleko Varnsdorfu,“ doplňuje Martin Prokeš.

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky