Zítřejší sirény obohatí skladba Michala Nejtka
Grafická škola Praha v Hellichově ulici – tam se tentokrát odehraje další Hudba k siréně, kterou pořádá každou první středu v měsíci Orchestr BERG. Bude mít podtitul Happening s tiskařskými stroji s ohledem na místo, kde se odehraje. Kompozice, kterou vytvořil skladatel Michal Nejtek, také zpracovává téměř výhradně lokální zvuky, objeví se v ní třeba tiskařské stroje, školní zvonění nebo zvuk výtahu. Pro nedostatek místa bude akce veřejnosti dostupná jen prostřednictvím živého vysílání Českého rozhlasu Vltava a živého videa na Facebooku.
Michal Nejtek s Orchestrem BERG spolupracuje už od roku 2001. Ke zvuku sirény ale povolal své trio NTS (Nejtek Tichý Smetáček), které věnuje podstatnou část tvorby vzájemnému samplování a efektování zvuků. „Graphic Symphony je mým prvním pokusem o jakýsi hudebně-prostorový happening, jehož cílem je ,nasát‘ zvuky prostoru a přetvořit je v kompozici. Akce se odehrává v tiskařské dílně grafické školy v Hellichově ulici v Praze, základním materiálem jsou tak zvuky, které v tomto prostředí vzniknou – provoz tiskařských strojů, hlasy studentů či náhodných kolemjdoucích, školní zvonění, hučení výtahu atd. Ty jsou v reálném čase samplovány a přetvářeny. Středobodem této kompozice se pak přibližně v jejích dvou třetinách stane siréna.“
Muzikanti by podle Michala Nejtka měli co nejvíce splynout s prostředím: „…jsou ostatně dělníky zvuku, stejně jako je operátor polygrafického stroje dělníkem obrazu.“ K říjnové Hudbě k siréně vznikne dokonce i pamětní list – vyrobí jeho přímo při produkci ty stroje, které budou zároveň právě „hrát“, tedy vydávat zvuk, který Michal Nejtek zapracoval do své kompozice.
Série mikrokoncertů ke zkoušce sirén by měla být zhruba dvouletým seriálem. Orchestr BERG vyzval téměř dvě desítky skladatelů k vytvoření nových „time-specific“ kompozic určených k provádění v konkrétním čase, při pravidelné zkoušce sirén každou první středu v měsíci.
Foto: Tomáš Vodňanský, archiv Orchestru BERG
Příspěvky od Veronika Veber Paroulková
- Adam Plachetka: Metropolitní? Opravdu jsem si našel „malé divadlo“ pro svoje debuty
- Klára Moldová: Janáček by nebyl Janáčkem, pokud bychom mu vzali správnou češtinu
- Lenka Šaldová: Festival Opera vracíme do lichých let
- Jana Boušková: Pódium je opravdu můj druhý domov
- Marek Kozák: Dobře temperovaný klavír bývá občas nazýván Starým zákonem v hudbě