Hába, Lang, Argento a Adams v interpretaci Beinhauera a Radostové
Pianista Miroslav Beinhauer se sopranistkou Pavlou Radostovou připravili vystoupení s díly autorů 20. a 21. století – s klavírními skladbami Klause Langa a Johna Adamse a písňovými cykly Aloise Háby a Dominicka Argenta. Koncerty se stejným programem se konají 10. prosince v Opavě a 11. prosince v Krnově.
Na začátku koncertu v Městském kulturním domě Petra Bezruče v Opavě a o den později v Koncertní síni sv. Ducha v Krnově zazní v podání klavíristy Miroslava Beinhauera a sopranistky Pavly Radostové oblíbený písňový cyklus Six Elizabethan Songs amerického skladatele Dominicka Argenta pro soprán a klavír. Dílo z roku 1957 je zkomponováno na texty Williama Shakespeara a dalších alžbětinských básníků. Hudebně se autor inspiroval odkazem anglického renesančního skladatele, loutnisty a zpěváka Johna Dowlanda. Po jen pár let staré klavírní skladbě rakouského autora Klause Langa s názvem Sonnengesichter II uslyší publikum takřka zapomenutý písňový cyklus Milenci od skladatele Aloise Háby, od jehož úmrtí uplynulo letos v listopadu padesát let. Hába zhudebnil texty Boženy Benešové.
Hostem pianistova předvánočního programu je sopranistka Pavla Radostová. Jako sólová a ansámblová zpěvačka pravidelně spolupracuje se soubory věnujícími se renesanční, barokní a raně klasicistní hudbě s přesahy k dnešní soudobé tvorbě. Jde například o Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, Ensemble Opera Diversa, Czech Ensemble Baroque, Drei Engel, Tupá Šídla, Musica Laetitia, Ensemble Inégal, Brno Contemporary Orchestra, Orchestr Berg, Musica Aeterna, B-Side Band, Ars Brunensis a další.
Druhá polovina koncertu patří americkému skladateli Johnu Adamsovi a jeho rozsáhlé virtuózní klavírní skladbě Phrygian Gates. Letos třicetiletý Miroslav Beinhauer, který za sebou má studia na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni a na Královské konzervatoři v Gentu, se jako klavírista zaměřuje na soudobou hudbu a hudbu 20. století. Hraje také na unikátní šestinotónové harmonium vynalezené vizionářem Aloisem Hábou, průkopníkem mikrotonální hudby první poloviny 20. století. Ale je i vyhledávaným komorním hráčem a členem Ostravské Bandy, orchestru tvořeného mladými instrumentalisty z Evropy a USA, kteří se zaměřují na interpretaci soudobé hudby.
Mezi Beinhauerova významná provedení patří Klavírní koncert č. 2 Magnuse Lindberga s dirigentem Heiko Mathiasem Försterem, Klavírní koncert „Must the Devil Have All the Good Tunes?“ Johna Adamse pod taktovkou Andrease Sebastiana Weisera nebo Klavírní koncert Esa-Pekky Salonena s dirigentem Marko Ivanovićem. Podílel se na několika studiových nahrávkách, včetně tří CD se skladbami Petra Bakly a Milana Knížáka.
Foto: ilustrační – archivy umělců, Zuš Kojetín, Jana Šuplerová
Příspěvky redakce
- Vztah člověka k přírodě motivací nejbližšího projektu Orchestru Berg
- Český varhanní festival tento rok zavítá i do malých obcí
- Tepličtí filharmonikové na zájezdu v Praze
- Česká hudba v Podpalubí
- Teoreticko-praktický seminář o zarzuele